معرفی و دانلود کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

عکس جلد کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران
قیمت:
۳۹,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

دیوید بویل در کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران راوی داستان سه مردی است که بیشترین نقش را در ساخت بمب اتم و بمباران‌های کشور ژاپن در سال 1945 داشتند؛ اما در آینده با یکدیگر اختلافاتی جدی پیدا می‌کنند. رابرت اوپنهایمر، ادوارد تلر و لوییس استراوس سه شخصیت اصلی کتاب هستند که داستان زندگی آن‌ها از تولد تا مرگ روایت می‌شود.

درباره‌ی کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

مشهور است که رابرت اوپنهایمر بعد از اولین انفجار آزمایشی بمب اتمی، از کتاب «بهگود گیتا» نقل می‌کند: «اکنون به مرگ تبدیل شدم؛ ویرانگر آدمیان.» کمتر از یک ماه بعد از موفقیت پروژه‌ی منهتن، بمب اتمی جان هزاران نفر را گرفت، ساختمان‌ها با خاک یکسان شدند و بازماندگان تا سال‌ها بعد در رنج و عذاب زندگی کردند. با وجود اینکه این واقعه در پایان دادن به جنگ‌جهانی دوم تأثیری به‌سزا داشت، اما باز هم سؤالی در ذهن ما شکل می‌گیرد: چگونه دانشمندان دخیل در پروژه‌ی منهتن اجازه دادند که این‌چنین از اختراعشان استفاده شود؟ لازم است که به آن دوران سفر کنیم، از زندگی اوپنهایمر و دیگر همکارانش مطلع گردیم و به درک درستی از شرایط برسیم تا به پاسخ این سؤال نزدیک شویم. دیوید بویل (David Boyle) کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران (Oppenheimer: A World Destroyed) را به همین منظور نوشته است.

معرفی و دانلود کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

دیوید بویل خبرنگاری است که با کتاب‌های داستانی تاریخی‌اش شناخته می‌شود. یکی از معروف‌ترین آثار او «آلن تورینگ: بازگشایی یک معما» نام دارد. او در کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران از زندگی شخصی و علمی رابرت اوپنهایمر و ارتباطاتش با ادوارد تلر و لوئیس اشتراوس گزارشی دقیق ارائه‌ می‌دهد.

کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران با شرح مفصلی از دوران کودکی این فیزیکدان برجسته آغاز می‌شود. او در دوران کودکی باهوش، اما تنها بود و شاید همین موضوع، علت رفتارهای او را در ادامه‌ی زندگی نشان دهد. در سال 1937 اوپنهایمر و تلر در دانشگاه با یکدیگر آشنا شدند. این آشنایی منجر به رشد علمی هر دو شد و رابطه‌ای حرفه‌‌ای میان آن دو شکل داد. البته این رابطه فراز و نشیب‌های بسیاری داشت که در خلال کتاب به آن اشاره می‌شود.

نویسنده‌ی کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران از فیزیک هسته‌ای غافل نیست و در بخش‌های مختلف کتاب ما را با حقایق علمی مواجه می‌کند. شاید این موضوع برای خوانندگانی که با فیزیک آشنایی چندانی ندارند، مشکل به نظر برسد؛ اما دیوید بویل این مفاهیم را با زبانی ساده توضیح می‌دهد و خواننده را با خود همراه می‌کند. کسانی هم که می‌خواهند درباره‌ی حقایق علمی این اکتشاف تاریخی اطلاعاتی کسب کنند، از این قسمت‌ها لذت خواهند برد.

یکی از نقاط اوج کتاب نقل مصاحبه‌های روزنامه‌نگاران آمریکایی با بازماندگان هیروشیماست. چنین واقعه‌ای بر وجدان اوپنهایمر و همکارانش سنگینی می‌کرد؛ به‌ویژه که همگان اوپنهایمر را پدر بمب اتمی می‌دانستند. اوپنهایمر بعداً از هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، درخواست می‌کند که توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای را محدود کند. اما دیگر کار از کار گذشته بود. اسباب‌بازی جدیدی در دست رئیس‌جمهور افتاده بود و او می‌خواست با این وسیله‌ی جدید، قدرتش را به همه‌ی جهان نشان دهد.

آخرین بخش کتاب روی رابطه‌ی میان اشتراوس و اوپنهایمر متمرکز است. بعد از پایان جنگ‌جهانی دوم، اشتراوس مواضع اوپنهایمر علیه شوروی و ساخت بمب هیدروژنی را زیر سؤال می‌برد و او را تحت فشار قرار می‌دهد. نهایتاً بعد از تلاش‌های فراوان، مجوز امنیتی اوپنهایمر را باطل و حیثیت عمومی او را لکه‌دار می‌کند. امروز پس از گذشت شش دهه از آن واقعه، غبارها از بین رفته‌اند و حقیقت چهره‌ی خود را به‌وضوح نشان می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان، یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی بود که در سال 2023 به نمایش درآمد. این فیلم براساس کتاب «پرومته‌ی آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر» ساخته شده است. در خلال کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران به این فیلم و بازیگرانش اشاره می‌شود. البته زمانی که دیوید بویل کتاب را می‌نوشت، فیلم هنوز بر پرده‌ی سینما نرفته بود؛ اما اطلاعات مربوط‌به آن در همه‌ی سایت‌ها دیده می‌شد.

دیوید بویل لحنی صمیمی در کتاب دارد و حتی شخصیت اوپنهایمر را با نام خودمانی‌اش، اوپی، معرفی می‌کند! مشخص است که او برای نوشتن کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران از اسناد و مدارک زیادی بهره برده تا شخصیت‌های کتابش را بهتر به خوانندگان بشناساند. برای مثال شخصیت لوییس استراوس ممکن است در نگاه اول منفی به نظر برسد؛ اما بعد از خواندن زندگی‌نامه‌ی او، متوجه می‌شوید که زمانی همین شخصیت منفی، قهرمانی تاریخی تلقی می‌شده است.

امید حسینی با همکاری انتشارات کتابسرای همراز، کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران را ترجمه کرده است تا خوانندگان فارسی‌زبان نیز بتوانند از این کتاب دیوید بویل بهره ببرند.

در نکوداشت‌ کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

  • کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران داستان رابطه‌ی اوپنهایمر با لوئیس اشتراوس و ادوارد تلر را روایت می‌کند. کتابی روشنگر که شما را به تفکر فرومی‌برد. (سال دیوید، نویسنده‌ی کتاب «بوته‌ی جنگ»)

کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران برای چه کسانی مناسب است؟

اگر فیلم اوپنهایمر را دیده‌اید، کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران را بخوانید. دیوید بویل بخش‌هایی از زندگی رابرت اوپنهایمر را روایت می‌کند که در فیلم به آن‌ها اشاره نشده است.

در بخشی از کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران می‌خوانیم

اوایل سال 1942، آرتور کامپتن (Arthur Compton، استاد باسابقۀ فیزیک) از اوپنهایمر خواست تمام‌وقت روی پروژۀ بمب کار کند. اوپی آن موقع داشت زیر نظر گرگوری بریت (Gregory Breit) کار می‌کرد: فیزیک‌دان نظری و عضو کمیتۀ اورانیوم با عنوان عجیب «هماهنگ‌کنندۀ شکافت سریع». بریت وسواس زیادی روی امنیت پروژه داشت، برای همین جلسه‌هایشان سخت بود و اطلاعات زیادی از آن‌ها در نمی‌آمد. چهار ماه بعد از ورود آمریکا به جنگ، در بهار 1942، بریت با دلخوری از این پروژه استعفا داد و جا را برای اوپنهایمر باز کرد تا مسئولیت تحقیقات هسته‌ای را بر عهده بگیرد. اوپی ابتدا سعی کرد استعدادهای جامانده را به کار بگیرد. برای همین پایش را در یک کفش کرد که مجوز امنیتی تلر صادر شود.

تلر از این که از فرآیند ساخت بمب -که حالا در شیکاگو متمرکز بود- کنارش گذاشته بودند، خیلی ناراحت بود. بهش گفته بودند دیگر به او نیازی ندارند، چون مشکلات تئوری حل شده‌اند. اما خودش فکر می‌کرد برای این است که او و میتزی در اصل زادۀ کشور دشمن بودند. برای همین، از ورود به پروژه خیلی خوشحال شد. با هیجان زیادی به شیکاگو رفت، اما فهمید هیچ نقشی برایش در نظر نگرفته‌اند. برای همین کنار یک فیزیک‌دان لهستانی-آمریکایی مشغول شد و با هم پیشنهاد فرمی را بررسی کردند: این که انفجار شکافتی هم می‌تواند باعث واکنش گرمایشی‌هسته‌ای شود.

این‌طوری فرصت‌های جدیدی پیش می‌آمد، چون دیگر نیازی به آن همه اورانیوم 235 نبود. اما تلر خسته و ناامید شده بود، چون همۀ اشعه‌های ایکس یک‌جا منتشر نمی‌شدند و واکنش گداختی هم اتفاق می‌افتاد. در واقع، گستره و بزرگی انفجار هیچ حد و مرزی نداشت. سرآخر، اوپنهایمر در تابستان از تلر خواست نزد هانس بث (Hans Bethe) و چند دانشمند دیگر در برکلی برود تا دربارۀ کلیت پروژه با هم حرف بزنند. جلسه‌شان در یک اتاق زیر شیروانی بالای ساختمان اداری پشت درب‌های بسته بود و کلید اتاق را فقط اوپی داشت.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: معرفی
فصل 2: کودکی
فصل 3: شکل‌گیری یک ایده
فصل 4: استراوس وارد می‌شود
فصل 5: سیاست و فیزیک
فصل 6: توطئۀ مجارستانی
فصل 7: بریتانیایی‌ها در راه‌اند
فصل 8: جنگ و شایعه‌های جنگ
فصل 9: چطور بمب اتم بسازیم
فصل 10: لس آلاموس
فصل 11: آزمایش ترینیتی
فصل 12: انداختن بمب و وقایع بعدش
فصل 13: اختلاف
فصل 14: ابر بمب
فصل 15: ساخت بمب هیدروژنی
فصل 16: بوتۀ آزمایش
فصل 17: دادگاه
فصل 18: پس از دادگاه
فصل 19: سرانجام

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اوپنهایمر: دنیای ویران
نویسنده
مترجمامید حسینی
ناشر چاپیانتشارات کتابسرای همراز
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-622-93475-7-7
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

سایه
۱۴۰۲/۹/۹
فیلم اوپنهایمر را قبلا دیدم و الان که کتاب را خواندم لذت بردم ترجمه عالی بود از کتابراه برای انتشار این کتاب تشکر می‌کنم.
محمود افسردلیر
۱۴۰۲/۹/۲۹
خوب بود، مخصوصا بعد از دیدن فیلم اوپنهایمر، دقیقا میفهمی فقضیه ار چه قرار بود، ولی ترجمه میتونست سلیس تر باشه.
Tayebe Ahmadi
۱۴۰۲/۹/۲۰
فیلمش واضح‌تر از کتابش بود با تشکر از کتابراه
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران

برای دریافت کتاب اوپنهایمر: دنیای ویران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.