معرفی و دانلود کتاب ایجاد تحول در اقتصاد

عکس جلد کتاب ایجاد تحول در اقتصاد
قیمت:
93600 تومان - 9.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ایجاد تحول در اقتصاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایجاد تحول در اقتصاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایجاد تحول در اقتصاد

کتاب ایجاد تحول در اقتصاد، ابتدا به شرح دقیق تحول مولد پرداخته و سپس چگونگی طراحی و پیاده‌سازی سیاست صنعتی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

در این کتاب پیش از هر چیز چند سوال در ارتباط با مباحث مورد مطالعه، طرح و پاسخ‌های کوتاهی به آن‌ها ارائه می‌شود. اول، بحث اصلی کتاب چیست؟ دوم، جایگاه این مباحث در مجامع آکادمیک و سیاست‌گذار بین‌المللی کدام است؟ و سوم، چه برداشت‌هایی از این کتاب در فضای کنونی سیاست‌گذاری ایران می‌توان داشت و کاربرد این بحث‌ها برای ایران کدام است؟

کتاب ایجاد تحول در اقتصاد (Transforming economies) توانمندی‌های بومی مولد را به عنوان محرک (پیش برنده) بنیادی تحول به رسمیت شناخته است. این همان عاملی است که اغلب در میان اقتصاددانان جریان غالب اقتصاد، نادیده گرفته می‌شود. بایستی در نظر داشت که توانمندی که در دل پایه دانشی نیروی کار، بنگاه‌ها و جوامع جاری است، بسیار پیچیده، ظریف و متنوع بوده و آمیزه‌ای از مولفه‌های عمومی، فرهنگی و دانش فنی است.

در نهایت، هرچه رویه‌ها و نهادها هوشمندتر باشند، اقتصاد پویاتر است و می‌تواند فناوری‌های پیچیده‌تری را اخذ کند، قلمرو فعالیت خود را به طیف متنوع‌تری از محصولات گسترش دهد و سرعت تحول مولد و اشتغال‌زایی‌اش را شتاب بخشد.

درس مهمی که در این کتاب در اختارتان قرار می‌گیرد این است که رشد فراگیر و سیاست‌های اشتغال موفق ممکن نیست، مگر این که بر دو پایه توسعه مولد و راهبرد یادگیری توانمندی آفرین که البته با تحول اقتصادی اجتماعی در هم آمیخته، استوار و محکم گردد.

سیاست‌های پیش دستانه دولت به منظور تقویت پویایی اقتصادی محوری است و بر ساختارهای اقتصادی اثرگذار می‌باشد. پس از سال‌های متمادی که برخی توصیه‌های سیاستی لطمات فراوانی را به کشورهای در حال توسعه وارد ساخته، توافق فراگیر روی نکات فوق‌الذکر خبر خوشایندی محسوب می‌شود.

در بخشی از کتاب ایجاد تحول در اقتصاد می‌خوانیم:

هدف‌گیری اقدامات سیاستی برای بنگاه‌ها یا صنایع مورد توجه یکی از سوالات چالش‌برانگیز در مباحث سیاست صنعتی است. با این حال، همانگونه که چانگ (2010)، استیگلیتز، لین و مونگا (2013) و سایرین بیان کرده‌اند، تمایز بین اقدامات «افقی» (فرض می‌شود میان بخش‌ها خنثی باشند) و اقدامات «عمودی» (پشتیبانی از صنایع خاص) چیزی از یک انتخاب نادرست است، زیرا که «عمومی‌ترین» اقدامات سیاستی نیز به نفع برخی بخش‌ها در مقایسه با سایر بخش‌هاست.

شاید نزدیک‌ترین مورد به "دخالت‌های" خنثی (بی‌طرف)، اقدامات محیط کسب‌وکار مشخص باشد. اما ورای آن، اقدامات کمی وجود دارد که واقعاً بی‌طرفند. برای مثال، هیچ بی‌طرفی در خصوص زیرساخت‌های پایه وجود ندارد. یک جاده برای مناطق خاص و نه سایر مناطق، یک پل برای جوامع مشخص و نه تمامی جوامع مناسب است، یک بندر می‌تواند با امکانات کانتینری یا نوار نقاله مخصوص غلات تجهیز شود.

تصمیم‌گیری پیرامون زیرساخت‌ها همواره مستلزم انتخاب برخی اولویت‌هاست و اثرات متفاوتی بر بخش‌ها و جوامع مختلف دارد. آموزش و تربیت نیز اغلب به صورت بی‌طرف نشان داده شده‌اند، که از موضوع مورد بحث فاصله دارد. برنامه‌های تربیتی به طور معمول به منظور حل موانع مهارتی خاص یا عدم تطابق مهارت‌ها در بخش‌های خاص هدف‌گیری شده‌اند.

انتخاب میان سرمایه‌گذاری در آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی، دلالت‌های عمده‌ای برای توانمندی‌های نیروی کار و ماهیت و طیف گزینه‌های در دسترس برای تحول ساختاری دارد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: تحول مولد: مدل‌ها و سیاست‌ها
ساختارگرایی آمریکای لاتین و راهبردهای توسعه تولید
به کار انداختن سیاست صنعتی برای توسعه
نقش سیاست‌های صنعتی و نرخ ارز در تشویق تغییر ساختاری، بهره‌وری و اشتغال
نظریه توانمندی‌های تحول مولد: یادگیری به منظور هم‌ترازی
سیاست صنعتی در عصر صنعتی شدن مبتنی بر تخصصی شدن عمود
بخش دوم: بازاندیشی در راهبردهای توسعه صنعتی از منظر توانمندی‌ها
راهبردهای توسعه صنعتی در کاستاریکا
راهبردهای توسعه مهارت‌ها و بزرگراه منتهی به توسعه در جمهوری کره
ساختن توانمندی در خدمات نرم‌افزار در هند
پیچیدگی صادرات، رشد و تله درآمد متوسط
بخش سوم: کارآمدسازی سیاست صنعتی: طراحی و پیاده‌سازی
سیاست صنعتی به‌عنوان ابزار توسعه‌ای موثر، درس‌های برزیل
دولت و سیاست صنعتی در توسعه اقتصادی چین
سیاست صنعتی در محیطی دشوار: موردکاوی آفریقای جنوبی
تناقض سیاست صنعتی در ایالات متحده آمریکا: دولت توسعه‌گرا در لباس مبدل

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایجاد تحول در اقتصاد
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات587
زبانفارسی
شابک978-964-468-484-5
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
93600 ت - 9.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ایجاد تحول در اقتصاد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ایجاد تحول در اقتصاد

برای دریافت کتاب ایجاد تحول در اقتصاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.