معرفی و دانلود کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti

برای دانلود قانونی کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti

کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti‏‫ به قلم رضا سید جوادین و محمدرحیم اسفیدانی، ابتدا راهکارهایی علمی جهت توسعه بنیان‌های عملی هر رشته را مورد مطالعه و بررسی قرار داده، سپس به آموزش گام به گام نرم‌افزار Atlas ti می‌پردازد.

کتاب‌هایی که در زمینه تئوری‌سازی داده بنیاد ترجمه یا تألیف شده‌اند، به آموزش نرم‌افزارهای تحلیل داده‌های کیفی نپرداخته‌اند و این امر باعث می‌شود که محققین و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی نتوانند کاربرد این روش‌ها را به شکلی عینی درک کنند. از این رو، نویسندگان در کتاب تئوری‌سازی داده بنیاد (Grounded Theory and Atlas ti Software) تلاش کرده‌اند تا مطالبی را به رشته تحریر در آورند که بتواند پاسخگوی نیازهای مخاطبین خود باشد.

در این راستا، مطالب این کتاب در پنج فصل به شرح زیر سازماندهی شده است:

فصل اول - تحقیقات کیفی: تئوری‌سازی داده بنیاد یکی از روش‌های تحقیقات کیفی است. درک فلسفی این روش تحقیق، مستلزم آشنایی با مبانی فلسفی تحقیقات کیفی اثبات گرایی، پژوهش تفسیری و پژوهش انتقادی است. در این فصل ضمن معرفی مبانی فلسفی تحقیقات کیفی، راهکارهای پژوهش کیفی نیز تشریح شده است تا بتوانید جایگاه تئوری‌سازی داده بنیاد در میان انواع روش‌های تحقیقات کیفی و ریشه‌های فلسفی آن را درک کنید.

فصل دوم - تئوری‌سازی داده بنیاد: پس از آشنایی با مبانی فلسفی تحقیقات کیفی، در این فصل روش تئوری‌سازی داده بنیاد تشریح شده است. این روش تحقیق دارای رویکردی استقرایی است که ضمن تشریح رویکرد استقرایی در کدگذاری داده‌های کیفی، فرایند توسعه تئوری در پنج مرحله (بر اساس روش تئوری سازی داده بنیاد) تشریح شده است.

فصل سوم - معرفی نرم افزار Atlas ti: از جمله مزیت‌های این کتاب، معرفی نرم‌افزار Atlas ti می‌باشد که در سه فصل آخر کتاب، نحوه کار با این نرم‌افزار به تفصیل بیان شده است. در این فصل گام‌های اولیه کار با این نرم‌افزار و نمودار کاری آن تشریح شده است. درک دقیق این گام‌ها و مفاهیم اولیه آن، مستلزم درک مفاهیم فصل دوم می‌باشد.

فصل چهارم - آشنایی با عملیات اصلی نرم‌افزار در سطح متنی: عبارت‌سازی، کدگذاری، یادداشت‌گذاری و استفاده از ابزارهای مخصوص (ابزار‌های جستجوی متن، کد گذاری به صورت خودکار، کاوشگر کلمات و موضوع، تحلیلگر تکرار و غیره) از اقدامات اولیه جهت رسیدن به تئوری و یافتن الگوهای موجود در میان انبوهی از داده‌های کیفی است که در این فصل نحوه استفاده از این ابزارها تشریح شده است.

فصل پنجم - کار با نرم افزار Atlas ti در سطح شبکه: در این سطح محقق می‌تواند با طراحی شبکه‌های معنایی و نوع شناختی و ایجاد ارتباط بین مفاهیم، کدها و عبارات به ساخت تئوری بپردازد. از این رو، در این سطح نحوه طراحی شبکه‌ها، ایجاد ارتباط بین کدها و مدیریت این روابط و در نهایت تبدیل آن‌ها به خروجی‌های SPSS تشریح شده است.

در بخشی از کتاب تئوری‌سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti‏‫ می‌خوانیم:

عنصر مفاهیم، واحدهای اصلی تحلیل هستند که از زمان مفهوم‌سازی داده‌ها و نه لزوماً داده‌های واقعی، تئوری را توسعه می‌دهند. کوربین و استراوس بیان می‌کنند تئوری‌ها را نمی‌توان از وقایع و رخدادهای واقعی و فعالیت‌هایی که مشاهده با گزارش می‌شوند، ساخت؛ یعنی، از داده‌های خام.

حوادث، رخدادها و اتفاقات که مشاهده و تحلیل می‌شوند، در واقع شاخص‌های بالقوه یک پدیده به شمار می‌روند و بدین وسیله نشانه‌های مفهومی معینی را ارئه می‌دهند. اگر یک پاسخگر به محقق بگوید: «من هر روز فعالیت‌هایم را انجام می‌دهم و بین اصلاح صورت و حمام استراحت می‌کنم، و محقق این پدیده را تحت عنوان «قدم زدن، نام‌گذاری کنند، در این صورت وقتی محقق با دیگر حوادث رو به رو می‌شود و آن را با حوادث قبلی مقایسه می‌کند و آن‌ها نزدیک به همان پدیده هستند به طوری که از آن‌ها نیز می‌توان با عنوان «قدم زدن» یاد کرد.

تنها با مقایسه حوادث و نام‌گذاری پدیده‌های مشابه با همان واژه، نظریه‌پرداز اقدام به جمع‌آوری واحدهای اصلی یک تئوری نموده است؟ عنصر دوم تئوری‌سازی؛ یعنی، مقوله‌ها توس کورین و استراوس به این صورت تعریف شده است: مقوله‌ها در سطح بالاتر و بسیار خلاصه تر از مفاهیم، معرف آن‌ها می‌باشند.

آن‌ها از طریق همان فرایند تحلیلی که برای مشخص نمودن شباهت‌ها و تفاوت‌های مفاهیم تولید شده در سطوح پایین مقایسه‌هایی را انجام می‌دهد، ایجاد می‌شوند. مقوله‌ها پایه‌های اصلی توسعه تئوری به شمار می‌روند. ما می‌توانیم چگونگی گروه بندی مفاهیم در مقوله‌ها را با ادامه مثال قبل، نشان دهیم. علاوه بر مفهوم قدم زدن، تحلیلگر ممکن است مفاهیمی مثل «خود مراقبتی»، «استراحته و رژیم غذایی را ایجاد کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول : تحقیقات کیفی
فصل دوم: تئوریسازی داده بنیاد
فصل سوم: معرفی نرم‌افزار Atlas ti
فصل چهارم: آشنایی با عملیات اصلی نرم‌افزار در سطح متنی
فصل پنجم: کار با نرم‌افزار Atlas ti در سطح شبکه
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۸۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات173
زبانفارسی
شابک978-964-469-314-4
موضوع کتابکتاب‌های آمار و احتمالات، کتاب‌های آموزش نرم افزارهای کاربردی
قیمت نسخه الکترونیک
83200 ت - 8.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti

Hanane. Naji
۱۴۰۱/۱/۱۰
برای پژوهش‌های گرند تئوری عالی می‌باشد
حنانه ناجی
۱۳۹۹/۸/۲۵
بسیار عالیه و کاربردی
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti

برای دریافت کتاب تئوری سازی داده بنیاد و نرم افزار Atlas ti و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.