معرفی و دانلود کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان

عکس جلد کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان

کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان تألیف فرشید بیانی شهری، مبانی و کلیات موسیقی را توضیح و قواعد، نُت‌ها، فواصل و گام‌های آن را مرور می‌کند. این کتاب راهنما، پس‌ از اینکه تاریخچه و انواع موسیقی را شرح می‌دهد، به سراغ دستگاه‌های آوازی ایرانی می‌رود و آوازهایی همچون بیات ترک، افشار، همایون، اصفهان و شوشتری را معرفی می‌کند.

درباره‌ی کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه‌ی نوازندگان و خوانندگان

موسیقی یکی از اولین هنرهایی‌ست که بشر به آن مشغول بوده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد احتمالاً انسان‌ها در حدود چهل‌هزار سال پیش ادوات موسیقی داشته‌اند و می‌توانسته‌اند با آن‌ها نواهایی موزون تولید کنند. برخی از محققان تصور می‌کنند، موسیقی تقریباً همراه با زبان شکل گرفته و ریشه‌های مشترکی بین این دو وجود دارد. این در حالی است که عده‌ای دیگر اعتقاد دارند این هنر متعلق به دوره‌ی پیشازبانی بشر است و آن را باید نمونه‌ی اولیه‌ای از زبان انسان دانست. این جدل‌ها باعث شده تا در حوالی قرن بیستم، حوزه‌ای تحت عنوان تئوری موسیقی شکل بگیرد. این نظریه صرفاً به موضوع تکامل تاریخی موزیک نمی‌پردازد، بلکه آن را از جنبه‌های فنی و تکنیکال و حتی تجریدی هم بررسی می‌کند. مثلاً گاهی نمادهای موسیقی و سیر تکاملی آن‌ها را توضیح می‌دهد، یا برخی مواقع به گام‌ها و روابط ریتمیک آن می‌پردازد. برای آشنایی با مفاهیم اصلی این هنر کتاب‌های زیادی در دسترس است و می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. یکی از این آثار، کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه‌ی نوازندگان و خوانندگان، تألیف فرشید بیانی شهری است که کوشیده قواعد و کلیات این هنر را تماماً توضیح دهد. بیانی شهری که خود نوازنده و موسیقیدانی برجسته است، در این اثر حاصل بیش از پنجاه سال تجربیاتش را گردآوری کرده و تلاش نموده مفاهیمی همچون نت، فواصل، گام‌ها، هارمونی، نوانس و تمپو را با زبانی ساده تشریح نماید.

ایران یکی از اولین سرزمین‌هایی بوده که موسیقی در آن شکل گرفته و رواج پیدا کرده. کاوش‌هایی که در منطقه‌ی ایلام انجام شده، نشان داده در حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح در این منطقه سازهایی شبیه به چنگ وجود داشته است. با اینکه اطلاعات کمی از این دوران موجود است، اما محققان اعتقاد دارند موسیقی بخشی از فرهنگ ایران بوده. کما اینکه گِزنفون یونانی در سفرنامه‌ی ایرانش اشاره کرده که در بارگاه پادشاه ایران زنان خواننده را دیده است، اما مهم‌ترین دوره‌ی موسیقی ایران که شواهد زیادی هم از آن باقی مانده، مربوط به ساسانیان است. یعنی دقیقاً همان زمانی که زبان فارسی در حال تکامل بود و ادبیات و شعر فارسی به وجود می‌آمد، موسیقی این سرزمین نیز اعتلا پیدا کرد. بسیاری از پادشاهان ساسانی از این هنر حمایت می‌کردند و همین باعث شد هنرمندان بزرگی پا به عرصه بگذارند و دوره‌ای طلایی شکل بگیرد. از آن زمان تاکنون، موزیک ایرانی تکامل زیادی پیدا کرده است. نمونه‌ی آن تکثر دستگاه‌های آوازی فارسی است که همچنان رایج هستند و از منحصربه‌فردترین نمونه‌های دنیا محسوب می‌شوند. فرشید بیانی شهری در کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه‌ی نوازندگان و خوانندگان، به این دستگاه‌ها به‌تفصیل می‌پردازد و آن‌ها را معرف می‌نماید. نویسنده پس‌ از اینکه تاریخچه‌ی موسیقی را تشریح می‌کند، به بحث دستگاه‌های ایرانی وارد می‌شود و آوازهایی همچون بیات ترک، افشار، همایون، اصفهان، راست پنجگاه، ماهور، نوا، سه‌گاه، چهارگاه و شوشتری را توضیح می‌دهد.

کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه‌ی نوازندگان و خوانندگان را انتشارات کنکاش چاپ کرده است.

کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه‌ی نوازندگان و خوانندگان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به هنرآموزان موسیقی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید با اصول هنر موسیقی آشنا شوید، این راهنمای آموزشی می‌تواند کمکتان کند.

در بخشی از کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان می‌خوانیم

دستگاه شور

از دستگاه‌های موسیقی ایران است که از نظر بسیاری مهم‌ترین دستگاه موسیقی ایرانی شناخته می‌شود. این دستگاه منشأ چند آواز مهم در ردیف موسیقی ایرانی است (ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی) و دانگ اصلی آن، جزو دانگ‌های پایه در موسیقی ایرانی دانسته می‌شود. برخی اساتید آوازی به نام بیات کرد را جزو آوازهای این دستگاه می‌دانند)

تحلیل ردیف‌های موسیقی مختلف ایرانی توسط برونو نتل (Bruno Nettl) شناخته شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
واژۀ موسیقی
اجرای موسیقی
علائم ثبت زبان موسیقی
انواع موسیقی
انواع موسیقی
نُت
کلید در موسیقی
علامت‌های تغییردهنده
کشش نُت‌ها سکوت در موسیقی
نقطه در موسیقی
کمان اتحاد
کمان اتصال
میزان‌بندی در موسیقی
علائم اختصاری در موسیقی
تعریف چند اصطلاح
وسعت صدای انسانی
فواصل در موسیقی
گام در موسیقی
گام ماژور
گام مینور
آکورد و آرپژ
فواصل دستگاه‌ها و معرفی آوازهای ایرانی
دستگاه شور
آواز دشتی
آواز ابوعطا
آواز بیات ترک
آواز افشاری
آواز بیات کرد
دستگاه همایون
آواز اصفهان
آواز شوشتری
دستگاه سه‌گاه
دستگاه چهارگاه
دستگاه ماهور
دستگاه نوا
دستگاه راست پنج‌گاه
هارمونی در موسیقی
شدت یا نوانس
تُندا یا تِمپو

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کنکاش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات92
زبانفارسی
شابک978-600-136-735-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان

برای دریافت کتاب تئوری کاربردی موسیقی برای کلیه نوازندگان و خوانندگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.