معرفی و دانلود کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر

عکس جلد کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر

قاسم قاسمی، نویسنده و پژوهشگر معاصر در کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر، پس از توضیح مختصری درباره‌ی قالب رباعی، چندین شعر را که در طی دهه‌های اخیر، به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی با این قالب شعری سروده شده‌اند، گردآوری کرده است. در کتاب پیش‌رو، آثاری از شاعرانی چون قیصر امین‌پور، میلاد عرفان‌پور، جلیل صفربیگی، احسان افشاری، ایرج زبردست و... در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر

ادبیات فارسی در دوران گذشته، بیشتر محبوبیت خود را در نزد عامه‌ی مردم، از طریق شعر کسب می‌کرد. مثنوی قدیمی‌ترین قالب شعر فارسی بوده و غزل نیز جزء مشهورترین قالب‌هایی است که شاعران از آن برای بیان اندیشه‌های خود استفاده کرده‌اند. در این میان، رباعی قرابت بیشتری به بافت فکری و فرهنگی جامعه داشته. درحقیقت می‌توان گفت رباعی یکی از محبوب‌ترین قالب‌های شعر عامیانه‌ی فارسی به شمار می‌رود. در آثار ادبی کهن و در مناطق مختلف ایران، نام‌های مختلفی برای رباعی به‌ کار می‌رفته: فهلوی، ترانه، حاجیانی، قریبی، فریاد، شروه و... . شاید تصور شود این اسامی به قالب‌های متفاوتی اشاره دارند، اما طبق تحقیقات انجام‌گرفته از سوی پژوهشگران حوزه‌ی ادبیات، تمام این‌ها با ساختار اصلی رباعی همخوانی دارند.

قاسم قاسمی، در کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر، همان‌گونه که از نام اثر برمی‌آید، رباعی را در بازه‌ی زمانی چند دهه‌ی اخیر ایران بررسی کرده. به‌ نظر می‌رسد این قالب شعری، از زمان رودکی، شاعر بلندآوازه‌ی قرن سوم و چهارم هجری که به‌ «پدر شعر فارسی» شهرت دارد، کاربرد داشته. از آن زمان، رباعی قالب شعری کوتاهی بوده که تنها در دو بیت به همراه قافیه‌های مصراع اول، دوم و چهارم، محتوای مستقلی را بیان می‌کند. بیشتر رباعیات دارای محتوای عاطفی هستند که با زبانی صمیمی، ساده و دلنشین بیان می‌شوند.

شاعران معاصر نیز به‌خوبی از این قالب شعری استفاده کردند. ساختار کوتاه رباعی اجازه پرگویی و تفصیل را به شاعران نمی‌دهد و همه چیز درنهایتِ ایجاز بیان می‌شود. قاسم قاسمی در کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر، سعی داشته تقریباً از هر شاعری که در طی دهه‌های اخیر در قالب رباعی شعر سروده، یک نمونه ذکر کند. البته توجه داشته باشید که ترتیب خاصی بر انتخاب اشعار این اثر حاکم نیست.

نشر امتیاز اثر حاضر را در سال 1401 منتشر کرده است.

کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان شعر فارسی از جمله‌ مخاطبان این کتاب هستند. همین‌طور پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی نیز می‌توانند از کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر به‌عنوان یک منبع و مرجع معتبر بهره‌ی بسیاری ببرند.

با قاسم قاسمی بیشتر آشنا شویم

قاسم قاسمی، شاعر و پژوهشگر جوان ایرانی، در سال 1366 متولد شده. وی علاقه‌ی بسیاری به قالب رباعی دارد و افزون‌بر اینکه در این قالب شعر می‌سراید، تمرکز خود را نیز معطوف‌ به پژوهش درمورد قالب رباعی کرده. کتاب «هر بار که آمدی بیایی رفتی» مجموعه‌ی رباعیات این شاعر است که در سال 1392 از سوی نشر فصل پنجم به انتشار رسیده.

در بخشی از کتاب تمایز: گزیده‌ی رباعی معاصر می‌خوانیم

ای ماه! به قعر چاه باشی گاهی
ای صبح! شبی سیاه باشی گاهی
تا یاد بگیری به خودت تکیه کنی
خوب است که بی‌پناه باشی گاهی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر
نویسنده
ناشر چاپینشر امتیاز
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات73
زبانفارسی
شابک978-622-5670-18-1
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر

برای دریافت کتاب تمایز: گزیده‌ رباعی معاصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.