معرفی و دانلود کتاب تهران - پرندک

عکس جلد کتاب تهران - پرندک
قیمت:
۱۵,۷۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تهران - پرندک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تهران - پرندک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تهران - پرندک

کتاب تهران - پرندک شامل دو نمایشنامه به قلم به قلم مهرداد رایانی مخصوص است. نمایشنامه‌ی اول روایت روزهای سخت مهاجرت مردی افغان به انگلستان و سپس بازگشت او به ایران است و نمایشنامه‌ی دوم، زندگی متفاوت دو خانواده، یکی در حال و یکی در گذشته، را روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب تهران - پرندک

کتاب تهران - پرندک اثر مهرداد رایانی مخصوص، شامل دو نمایشنامه به نام‌های «تهران - پرندک» و «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» است. نمایشنامه‌ی اول درباره‌ی مردی افغان به نام گل‌آقاست که پس از حمله‌ی طالبان به افغانستان، وطنش را به مقصد ایران ترک می‌کند. ازآنجاکه در ایران نیز زندگی برای مهاجران افغان آسان نیست، تصمیم می‌گیرد بدون همسرش به انگلستان مهاجرت کند. پس از آن‌که روزهای ناخوشایندی را در انگلستان می‌گذراند، دوباره به ایران بازمی‌گردد، اما دیگر هیچ‌چیز مثل قبل نیست. همسرش به افغانستان برگشته و برخلافِ اصرارهای او، گل‌آقا به افغانستان بازنمی‌گردد. ازطرفی تأمین هزینه‌های زندگی در شهر بزرگی مثل تهران برای گل‌آقا ممکن نیست؛ بنابراین به روستای پرندک واقع در بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم پناه می‌برد. گل‌آقا در آنجا با مردی یهودی به نام یعقوب آشنا می‌شود. یعقوب مردی شیاد است و می‌خواهد از گل‌آقا استفاده کند تا پول دربیاورد. به‌این‌منظور گل‌آقا را نزد مردم، مردی پیشگو معرفی می‌کند.

نمایشنامه‌ی تهران - پرندک دارای هشت صحنه است. نویسنده تا آنجا دقیق پیش رفته که طول جملات و تعداد کلمات را در صحنه‌های یک و دو، صحنه‌های سه و چهار، صحنه‌های پنج و شش و صحنه‌های هفت و هشت یکسان نوشته و از اجراگران می‌خواهد تا مدت زمانِ اجرای این صحنه‌های دو به دو را نیز یکسان در نظر بگیرند.

این نمایشنامه در سال 1385 در تالار سایه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر به کارگردانی سپیده نظری‌پور و بازیِ بازیگرانی نظیرِ هدایت هاشمی، حمیدرضا آذرنگ و علی سرابی اجرا رفت.

نمایشنامه‌ی دومِ کتابِ تهران - پرندک در یازده صحنه نگاشته شده؛ داستان درباره‌ی دو زوج متفاوت در دو مقطع زمانی مختلف است؛ یک زوج در زمان قاجار و زوج دیگر در زمان معاصر زندگی می‌کنند. میراثی به هریک از این خانواده تعلق می‌گیرد که نحوه‌ی برخوردِ هر زوج با آن متفاوت است. این میراث چیزی نیست جز یک بذر گل که باید آن را بکارند. یکی از زوج‌ها این بذر را کاشته و به آن عشق می‌ورزد؛ درنتیجه به زندگی شاد و خوشحالی دست می‌یابد و عاقبت زوج دیگر به جنگ و دعوا و مرگ ختم می‌شود؛ چراکه نسبت به گل غضب روا داشته‌اند.

نمایشنامه‌ی آنکه گفت آری، آنکه گفت نه در سال 1385 به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص و با بازی سپیده نظری‌پور و فرزین صابونی، بر روی صحنه‌ی تئاتر شهر اجرا رفته است.

این اثر به کوشش انتشارات نیستان چاپ و منتشر شده است.

کتاب تهران - پرندک برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را به هنرجویان، دانشجویان رشته‌ی ادبیات نمایشی و فعالان حوزه‌ی تئاتر پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب تهران - پرندک می‌خوانیم

گل‌بادام: ما هیچ. لااقل حرمت نون و نمک رو نگه‌دار. رفتم کابل، سال اول، پیربابو بود. سال دوم، یکی دیگه. سال سوم موندم میون یه مشت خدانشناس. اون بچه به دستم نگاه می‌کرد و جز پینه هیچی نمی‌دید. گشنگی من هیچ؛ اما اون رو چی‌کار می‌کردم؟ یعما پروبالمون داد و شد سایه‌ی تو.
گل‌آقا: همه پشتونی‌های مسیحی همین‌ان. زود رو همه چیز چمبره می‌زنن.
گل‌بادام: من و جوجه‌گل رو برد گزته تا دور از همه، جوجه‌گل رو بزرگ کنم. اگه پیربابو بود، همه چیز رنگ دیگه‌ای می‌گرفت. وقتی مُرد، من هم صدبار مُردَم. باید چی‌کار می‌کردم؟
گل‌آقا: هرچی خدا بخواد، همون می‌شه.
گل‌بادام: خدا هم دلش با ماست. نباید می‌رفتی. حالا که رفتی و برگشتی، بهتره برگردی سرخونه و زندگی‌ت. تو کابل همه می‌گن چرا گل‌آقا نیست و جای پیربابو رو پر نمی‌کنه. جای تو، توی گلدسته خالیه. تنها بودن سخته؛ اون هم برای زنی که دستش تنگ و خالیه.
گل‌آقا: باید به خدا امیدوار بود.
گل‌بادام: با من حرف نمی‌زنی! نگاه می‌کنی؛ اما دلت با من نیست. گل‌آقا چرا با من رو راست حرف نمی‌زنی؟ نمی‌خوای اینجا باشم، بگو. اگه فکر می‌کنی باید از تو مغزت پاکم کنی، بگو. می‌خوای فقط بیام و برم؟... پس زندگی‌مون چی می‌شه؟ هر روز و شب بیام و برم؟

فهرست مطالب کتاب

تهران - پرنک
آنکه گفت آری، آنکه گفت نه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تهران - پرندک
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات62
زبانفارسی
شابک978-622-208-811-8
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تهران - پرندک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تهران - پرندک

برای دریافت کتاب تهران - پرندک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.