معرفی و دانلود کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی: مجموعه مقالاتی درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایران

عکس جلد کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی: مجموعه مقالاتی درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایران
قیمت:
۱۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی: مجموعه مقالاتی درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایران

در کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی مخاطب متن مکتوبِ مجموعه‌ای از سخنرانی‌های آموزنده خواهید بود که جملگی توسط جامعه‌شناسان برجسته و به همت «مؤسسه‌ی رحمان» ایراد شده‌اند. موضوع تمام این سخنرانی‌ها مسائل روز اجتماعی در ایران است.

درباره کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی

جامعه مجموعه‌ای درهم‌تنیده از افراد، نهادها و گروه‌های گوناگون است که هرکدام به نحوی با دیگری در ارتباط بوده و از طریق مشارکت فعالانه یا منفعلانه، بر سازوکار حیات اجتماعی تأثیر می‌گذارند. جامعه عرصه‌ی برخورد منافعِ گروه‌های اجتماعی گوناگون است؛ محیطی که در آن خواست‌ها و مطالبات عدیده‌ی اجتماعی، یکی پس از دیگری مطرح شده و بر روند حیات جمعی و فردی مردمانِ آن اجتماع اثر می‌گذارد. در این میان، وظیفه‌ی جامعه‌شناسان شناخت دقیق ماهیت بازیگران اجتماعی، و بهره گرفتن از این شناخت در جهت بهبود عملکرد کل جامعه است. این وظیفه، خصوصاً در جوامع در حال توسعه‌ای نظیر ایران که با انواع و اقسام تعارضات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست‌به‌گریبان‌اند، بسیار حائز اهمیت و خطیر به نظر می‌رسد.

بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که عمده‌ی مشکلات اجتماعی در اقلیم ایران، حاصل بی‌توجهی به گفته‌های اهالی فن، یعنی جامعه‌شناسان و سیاست‌گذاران اجتماعی است. توجه به سیر پیشرفت جوامعِ جهانِ اول، صحت این مدعا را روشن می‌سازد. چرا که با بررسی تاریخ تحولات کلان در کشورهای پیشرفته، به نقش سازنده و مهمِ اهالی علم جامعه‌شناسی در ترقی این کشورها پی می‌بریم. همانطور که برعکس این قضیه صادق است. یعنی با نگاهی گذرا به تاریخ کشورهای بازمانده از پیشرفت، درمی‌یابیم که نه سیاست‌مدران و نه آحاد مردم این کشورها، هرگز گوش شنوایی برای شنیدن توصیه‌های متفکران اجتماعی نداشته‌اند.

در راستای توضیحات فوق، مایلیم کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی را به شما معرفی کنیم. اثر مذکور که به همت «بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه» روانه‌ی بازار نشر شده است، مجموعه‌ای ارزنده از مقالات جامعه‌شناختی است. این مقالات، در اصل صورت مکتوب سلسله‌ای از سخنرانی‌ها، با موضوع مشکلات اجتماعی‌اند، که طی سالیان متمادی توسط اساتید برجسته‌ی علم جامعه‌شناسی در «مؤسسه‌ی رحمان» ایراد شده‌اند.

مطالعه‌ی کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی باب آشنایی عمیق‌تر و دقیق‌تر با بسیاری از معضلات کنونی جامعه‌ی ایران را برای مخاطب می‌گشاید؛ معضلاتی که حل آن‌ها، بدون توجه به ارزیابی‌های اساتید علم جامعه‌شناسی، اگر نه ناممکن، دست‌کم بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

یکی از مقالات مهم و خواندنی کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی، «توسعه‌ی جماعت‌محور» نام دارد. محمد فاضلی در این مقاله، ابتدا به بررسی مفهوم مناقشه‌برانگیز «جماعت» پرداخته، و آن‌گاه، پس از ارائه‌ی تعریفی مبسوط از این مفهوم، به بررسی نقش جماعت در روند توسعه‌ی سیاسی و اجتماعی همت گمارده است. مطابق تعریف محمد فاضلی، جماعت متشکل از گروهی از مردم، با باورها و ذهنیتی مشابه است که معمولاً در مرز جغرافیاییِ واحدی ساکن‌اند و از مطالباتی کمابیش یکسان برخوردارند. مفهوم جماعت در جامعه‌شناسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنان‌که فهم بسیاری از نظریات نوینِ این حیطه از علوم انسانی، بدون آشنایی عمیق و دقیق با این مفهوم، ناممکن می‌نماید.

رابطه‌ی معنویت با زیست اجتماعی، ماهیت و ضعف‌های سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در ایران معاصر، مسئله‌ی حاشیه‌نشینی و مخاطرات آن برای سیر پیشرفت اجتماعی، موضوع طرد اجتماعی و سرانجام، نقش زنان در تاریخ معاصر ایران، از جمله موضوعات مهم دیگری‌اند که در مقالات کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی مورد بحث و تأمل قرار گرفته‌اند.

اسامی نویسندگان کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی به ترتیب از این قرار است:

محمد فاضلی، سپیده امیدواری، اردشیر منصوری، جعفر بوالهری، حسن محدثی گیلوایی، حسن ایمانی جاجرمی، میرطاهر موسوی، اسماعیل شیعه، غلامرضا غفاری، فیروزه صابر، ندا شمس، زهرا اسکندری، جسیم مصطفوی، سعید معیدفر و محمود شهابی.

کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث جامعه‌شناختی مخاطبین اصلی کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی می‌خوانیم

جماعت‌ها عناصر مشترکی دارند: تاریخ دارند و تاریخی هستند، یعنی زمان بر ایشان مؤثر است؛ هویت دارند، یعنی ما و دیگری برای آن‌ها مهم است؛ دوجانبگی در آن‌ها وجود دارد، یعنی اعضایشان به یکدیگر وابستگی دارند؛ و متکثر هستند. عبارت «پژوهش جماعت‌محور» به معنای پژوهش بر مبنای نوعی پلورالیسم است، یعنی گروه‌هایی متکثر وجود دارند که حول ایده‌ها و ارزش‌های مشترک گرد می‌آیند. مثلاً یک حکومت فاشیستی نمی‌تواند جماعت‌ها را به رسمیت بشناسد چرا که فقط توده‌ای عمل می‌کند و دیکتاتوری اقتدارگرا نمی‌تواند جماعت را به این معنا بپذیرد. حکومت‌های توتالیتر نیز تن به پذیرش جماعت‌ها نمی‌دهند. پلورالیسم و جماعت با هم نسبت دارند. جماعت‌ها مدعی خودمختاری هستند و پذیرش عمل جماعت‌محور به معنای پذیرش خودمختاری برای جماعت‌ها است. این خودمختاری در سطحی بروز می‌کند‌که قاعدۀ بازی خاص خودش را دارد و به نوعی نفی اقتدار می‌کند. اینترنت جایی است که حاوی نفی اقتدار است. محله‌ها هم مدعی هستند که ادارۀ محله به عهدۀ خودشان است و شهرداری نهایتاً باید به گفتگو دربارۀ منابع و تصمیم‌گیری‌ها راضی شود. نفس پذیرش جماعت به معنای پذیرش سطوحی از عملکرد خودمختار است.

خاص‌گرایی و هم نوعی عام‌گرایی در حوزۀ جماعت‌گرایی وجود دارد. جماعت‌ها الزاماً خاص‌گرا نیستند و پذیرش عام‌گرا هم دارند. خاص‌گرایی نخستین ویژگی جماعت است، یعنی در آن فقط افرادی با ارزش‌های معین، در گروه‌هایی که با هم تعامل دارند، پذیرفته می‌شوند. خاص‌گرایی جماعت می‌تواند گاهی خطرناک باشد، مانند جماعت‌هایی که به سمت شکل‌گیری گروه‌های تروریستی می‌روند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
توسعۀ جماعت‌محور / محمد فاضلی
سلامت، معنویت و سلامت معنوی: دیدگاه‌ها، ابزارها و برخی نکات عملیاتی / دکتر سپیده امیدواری
تأملی در نسبت بین سلامت و معنویت / اردشیر منصوری
مداخلات معنوی در تأمین سلامت روانی اجتماعی جامعه / دکتر جعفر بوالهری
سلامت شخصی و سازمانی و نسبت آن با معنویت / حسن محدثی گیلوایی
اسکان غیررسمی و سیاست‌های اجتماعی در ایران / حسین ایمانی جاجرمی
حاشیه‌نشینی و اسکان غیر‌رسمی: چالش هزارۀ سوم ایران و جهان / میرطاهر موسوی
تجربۀ طرح‌های توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در ایران / اسماعیل شیعه
سیاست‌های اجتماعی و مسئلۀ طرد اجتماعی / دکتر غلامرضا غفاری
اسکان غیررسمی و سیاست‌های اجتماعی در ایران / فیروزه صابر، نداشمس، زهرا اسکندری، جسیم مصطفوی
اسیدپاشی؛ ماهیت، پیامدها و راهکارها / دکتر سپیده امیدواری
اسیدپاشی: محصول جامعه جنسی‌شده و مردسالار / دکتر سعیدمعیدفر
زنان و شهر: از پاکسازی و کارناوالی شدن فضاهای عمومی تا کنارگذاری فضایی متقابل / دکتر محمود شهابی
حمایت از بزه‌دیدگان اسیدپاشی در برابر بزه‌دیدگی دومین / دکتر فرجیها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی: مجموعه مقالاتی درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایران
نویسنده
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات272
زبانفارسی
شابک978-600-253-310-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی

برای دریافت کتاب جامعه آرمانی، جامعه بحرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.