معرفی و دانلود کتاب حاء. سین. نون

عکس جلد کتاب حاء. سین. نون
قیمت:
۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حاء. سین. نون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حاء. سین. نون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حاء. سین. نون

سید علی شجاعی در کتاب حاء. سین. نون، با بهره‌گیری از شیوه‌ای بدیع، نثری فاخر و داستان‌پردازی خلاقانه، زندگانی امام حسن (ع) و نحوه‌ی رویارویی ایشان را با معاویه برایتان روایت می‌کند. این داستان تاریخی-دینی توانسته در بیست‌و‌پنجمین دوره‌ی جایزه کتاب فصل، در بخش رمان، به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شود.

درباره‌ی کتاب حاء. سین. نون

اگرچه تاکنون کتاب‌های تاریخی فراوانی در رابطه با زندگانی ائمه (ع)، به‌ویژه دوران خلافت امام حسن (ع) نگاشته شده‌اند اما سید علی شجاعی با نوشتن کتاب حاء. سین. نون نشان داده، خواندن احوال و سرگذشت معصومین از زبان قصه و داستان، لذتی دارد که هرگز با مطالعه‌ی کتاب‌های تاریخی نصیب خوانندگان نخواهد شد. نویسنده در این اثر، زندگی امام حسن مجتبی (ع) را از زاویه‌ای کاملاً متفاوت و بدیع بررسی کرده و سعی داشته رازآمیز بودن زندگانی این معصوم و تصمیماتی را که در برابر معاویه گرفته بود به مخاطبان خود نشان بدهد.

به لحاظ زمانی، وقایع این داستان، به سال‌های مابین شهادت حضرت علی (ع) و به شهادت رسیدن فرزند ایشان، امام حسن (ع) مربوط می‌شود. در این میان، دوران خلافت امام حسن مجتبی (ع) و رویارویی ایشان با مکر و حیله‌ی معاویه مورد توجه نویسنده بوده است. اگر پیش از این، کتاب‌هایی را در زمینه‌ی تاریخ اسلام مطالعه کرده باشید، حتماً می‌دانید که امام حسن (ع)، برخلاف انتظار پیروانشان، به‌جای این‌که با معاویه و سرکردگان او وارد جنگ بشوند، تصمیم گرفتند که از در صلح وارد شوند. صلح امام حسن (ع) با معاویه یکی از نقاط عطف در طول دوران خلافت ایشان به حساب می‌آید که بارهاو‌بارها از جوانب گوناگون، توسط مورخان و اسلام‌شناسان مورد بررسی قرار گرفته. این بار هم قرار است سید علی شجاعی، به‌عنوان یک داستان‌نویس کارکشته، صلح امام با معاویه را از نقطه نظر خود برای مخاطبان تفسیر کند. به اعتقاد این نویسنده، صلح امام حسن (ع) با معاویه موجب شد تا جنگی در مکه صورت نگیرد و خیال خام معاویه برای مبارزه با امام و فتح مکه، نقش بر آب شود. بااین‌حساب، صلح امام، در حقیقت نوعی پیروزی بود که که چهره‌‌ی پلید معاویه و حقانیت امام را برای مسلمانان اثبات کرد.

سید علی شجاعی که پیش از نگارش کتاب حاء. سین. نون، داستان‌های دیگری را نیز با مضامین دینی و مذهبی نگاشته، در این اثر کوشیده تا طرحی نو دراندازد و از نثری کاملاً متفاوت بهره ببرد. به عبارت دیگر، در تلاش بوده تا با استفاده از ضرب‌المثل‌های عربی و درآمیختن آن با زبان فارسی، نوع خاصی از داستان‌پردازی را بیافریند که در آن از دو زبان فارسی و عربی استفاده شده باشد. برخی از ضرب‌المثل‌هایی که در این رمان به کار رفته‌اند، ممکن است برای مخاطبان ناآشنا باشند.

نوع روایت‌پردازی شجاعی نیز در این کتاب قابل‌توجه است. نویسنده، راوی داستانش را به صورتی انتخاب کرده که هم نشان‌دهنده‌ی جبهه‌ی مسلمانان باشد و هم اعتقادات پیروان معاویه را برای مخاطبان روشن کند.

جالب است بدانید شجاعی، کل داستان را در شانزده بخش بیان کرده و برای هر کدام از آن‌ها، یکی از حروف عربی را به‌عنوان اسم انتخاب کرده. اگر تمامی این اسامی را به‌ترتیب در کنار یکدیگر قرار دهید، عبارت «حسن منی و أنا من حسن» به دست می‌آید. سید علی شجاعی برای این‌که در بازگویی وقایع تاریخی کتاب حاء. سین. نون دچار خطا نشود، 55 منبع را مطالعه کرده و سعی داشته تنها به وقایعی اشاره کند که مستندات تاریخی آن‌ها معتبر باشد. البته این نکته مانع از آن نشده که نویسنده از قوه‌ی تخیل خود کمک بگیرد. به سخن دیگر، تمامی رخدادهای تاریخی مطرح‌شده در این کتاب، ریشه در واقعیت دارند اما برای اشاره به برخی جزئیات، مؤلف از تصورات و تخیل خود کمک گرفته است.

کتاب حاء. سین. نون، داستانی است کم‌حجم که نثر آن کمی سنگین بوده و به متون کهن شباهت دارد. بنابراین، احتمالاً پیش از آن‌که به متن کتاب عادت کنید، لازم است، بخش‌هایی از آن را چند بار بخوانید تا منظور نویسنده را بهتر درک کنید. بااین‌حال، اثر پیش‌رو روایتی است خواندنی که مبارزه‌ی میان حق و باطل را در دوران خلافت امام حسن (ع) برایتان به نمایش می‌گذارد.

اثر حاضر به همت نشر نیستان در اختیارتان قرار می‌گیرد.

کتاب حاء. سین. نون برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های مذهبی و مرتبط با تاریخ اسلام و افرادی که خواهان مطالعه‌ی سرگذشت‌نامه‌ها و زندگی‌نامه‌‌های معصومین (ع) هستند، مطالعه‌ی کتاب حاء. سین. نون را از یاد نبرند.

در بخشی از کتاب حاء. سین. نون می‌خوانیم

زانوهایم سست می‌شود... این ننگ را طوفان نوح هم از پیشانی فرزندان امیه نخواهد شست... ناله می‌زنم... یا صخر لاتسلمن...

ابوسفیان مسلمان شده، او که پسر حرب، او که پسر عبدالشمس... او که از جان، دشمن محمد و هاشمیان... چه سرنوشت شومی نوشت برای فرزندان امیه‌الاکبر، که باید برای نوزادان‌شان «فاذهبوا فانتم الطلقاء» لالایی بخوانند...

نیم‌جان، کنار تکه شکسته‌ای از عزی عزا گرفته‌ام... خدایی که محمد و علی، به ناجوانمردی از قلب‌مان ستاندند و شکستند و... ماتم عالم بر سینه‌ام... تا همیشه گردن‌مان افراشته نخواهد شد از سنگینی انتم الطلقاء...

تکه‌ای از عزی را می‌بوسم... بر چشم می‌گذارم... اشک نریز خدای بزرگ روزهای سخت‌مان... مویه نکن خدای مهربان ایام عسرت‌مان.... معاویه روزی ننگ یابن الطلقاء را از دامن فرزندان امیه می‌سترد... من فرزند آزادشدگان نخواهم ماند... به تکه شکسته‌های تو سوگند...

آشفته و پریشان، خشک‌لب و پیشانی به عرق نشسته، از خواب می‌پرم... تکرار کابوسی مدام... چه کردی ابوسفیان با ما؟

بیش از سی سال می‌گذرد و اما تلخی این زهر، کامم را دقیقه‌ای آسوده نمی‌گذارد. هیچ فتحی، هیچ عیش و عشرتی، هیچ شراب و خمری لحظه‌ای خوشی نمی‌سازد برایم... چه کردی ابوسفیان با ما؟

در بستر می‌نشینم، کنیزک کنارم را پرشتاب از جا می‌جهانم، جامه‌اش را میان برهنگی سینه‌اش می‌اندازم و خودش را هم از بستر بیرون. تخت، به قاعده همیشه نجس شده از وحشت هزار باره این خاطره. برای هر نظافتی دیر است...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حاء. سین. نون
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات130
زبانفارسی
شابک978-964-337-725-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حاء. سین. نون

نسترن باقری
۱۴۰۲/۱۲/۱۰
رمانی که سند تاریخی داره و واقعی هستش
پیشنهاد میدم خونده بشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب حاء. سین. نون

برای دریافت کتاب حاء. سین. نون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.