معرفی و دانلود کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند

عکس جلد کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند
قیمت:
۳۵,۱۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند

کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند، گزارش‌های دو روزنامه‌نگار و فعال ضدجنگ به نام‌های نورمن سولومون و ریس ارلیک، از عراق در آستانه‌ی جنگ است. این دو چند ماه پیش از هجوم آمریکا به این کشور سفر کردند و کوشیدند با ارائه‌ی تصویری واقعی از این سرزمین و مردم‌اش مانع از وقوع فاجعه‌ی جنگ شوند. نویسندگان تلاش کردند به مردم غرب بگویند آنچه رسانه‌های جریان اصلی از این کشور و مردم آن نمایش می‌دهند دروغین و بهانه‌ای برای شروع جنگ است.

درباره‌ی کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند

یازدهم سپتامبر 2001 چهار هواپیمای آمریکایی ربوده و در عملیاتی انتحاری به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک کوبیده شدند. این اتفاق با کشته شدن سه‌هزار نفر، یکی از مرگبارترین عملیات‌های تروریستی تاریخ بود و باعث بهت و ترس تمام دنیا شد. تحقیقات نشان داد که نیروهای القاعده در آن حمله نقش مستقیم داشتند. آمریکا و متحدانش در قدم اول امارت اسلامی افغانستان و حاکمان طالبان را به حمایت از القاعده متهم کردند و از آن‌ها خواستند تروریست‌های القاعده را تحویل دهند. با امتناع طالبان، آمریکا و ناتو به این کشور هجوم بردند و طالبان را ساقط کردند. در این جنگ بیش از صدوهفتادهزار نفر کشته شدند و هزینه‌های مادی و انسانی زیادی را به آمریکا تحمیل کردند، اما این پایان نبود. آمریکا کمی بعد دولت عراق را به نزدیکی با القاعده متهم و ادعا کرد این کشور به دنبال اورانیوم و سلاح اتمی است. همین باعث شد زمزمه‌های جنگ دیگری شکل بگیرد. جامعه‌ی مدنی آمریکا و فعالین ضدجنگ دنیا به‌شدت تلاش کردند تا مانع از وقوع جنگ و کشتار دیگری شوند. در مقابل دولت‌های غربی و رسانه‌های جریان اصلی اصرار داشتند که عراق تهدیدی برای صلح دنیاست و باید با آن مقابله کرد.

نورمن سولومون (Norman Solomon) و ریس ارلیک (Reese Erlich) روزنامه‌نگارهایی بودند که همان زمان به عراق سفر کردند و تلاش نموند تصویری واقعی از آن ارائه دهند. حاصل سفر آن‌ها کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند (Target Iraq) است که در آن نشان می‌دهند عراق حقیقی با آنچه رسانه‌های نزدیک به دولت القا می‌کنند متفاوت است و مردم آنجا به‌هیچ‌وجه شبیه تصویری که رسانه‌ها از آن‌ها ساخته‌اند نیستند.

حمله به عراق با فاصله‌ی نسبتاً کمی از جنگ افغانستان رخ داد. مردم دنیا هنوز در شوک جنگ اول و کشتار و آوارگی مردم این کشور بودند که رسانه‌ها بر عراق و نقض تعهدات این کشور متمرکز شدند. آن‌ها دائماً گزارش می‌دادند که دولت آمریکا به شواهدی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد عراق در پی سلاح‌های میکروبی است و حتی مقداری گاز سمی پنهان ساخته است. کالین پاول وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد مدارکی در دست دارد که این موضوع را اثبات می‌کند.

سال 2002 در عراق منطقه‌ی پروازممنوع اعلام شد و کمی بعد آمریکا هجوم هوایی به این کشور را آغاز کرد. در این زمان برخی رسانه‌ها نقش مهمی در توجیه اقدامات جنگی آمریکا داشتند و تلاش می‌کردند نشان بدهند واقعاً عراق در پی ساخت سلاح هسته‌ای است. موضوعی که بعدها ثابت شد ساختگی بوده و هیچ‌گاه حقیقت نداشته است. نورمن سولومون و ریس ارلیک که با رویکرد رسانه‌های هم‌سو آشنایی داشتند و می‌دانستند آن‌ها تمام حقیقت را فاش نخواهند کرد، به همراه فعالین ضدجنگ دیگری مثل شان پن، ماه‌ها پیش از حمله آمریکا به عراق رفتند تا مانع از وقوع آن شوند. آن‌ها در کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند به خیابان‌های این کشور رفتند و با مردم عادی صحبت کردند. کتاب حاضر نشان می‌دهد که بهانه‌های پاول و سخنرانی‌های بوش برای زمینه‌سازی جنگ به‌هیچ‌وجه درست نیست. در نهایت، این اثر می‌کوشد هم‌دستی رسانه‌های راست‌گرا با دولت‌های جنگ‌طلب را نشان بدهد.

کتاب حمله به عراق اثری ضدجنگ است که پس از حمله‌ی آمریکا مورد توجه و تحسین قرار گرفت. این اثر را نشر نیستان با ترجمه‌ی محمدرضا نوروزپور منتشر کرد.

کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حمله به عراق به پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و علوم سیاسی توصیه می‌شود.

با نورمن سولومون و ریس ارلیک بیشتر آشنا شویم

نورمن سولومون (متولد 1951) روزنامه‌نگار، منتقد، نویسنده و فعال ضدجنگ آمریکایی است. او از سنین نوجوانی فعالیت‌های سیاسی‌اش را آغاز کرد و حتی مدتی هم زندانی شد. سولومون به‌عنوان روزنامه‌نگار آزاد با نشریات زیادی همکاری داشت و کمپین‌های متعددی را بر ضد جنگ خلیج فارس، عراق و افغانستان به راه انداخت. سولومون بیش از ده کتاب نوشته که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به «امید بیهوده»، «جادوگر رسانه‌ی اُز» و «کشتن خودمان» اشاره کرد.

ریس ارلیک (2021-1947) روزنامه‌نگار و مؤلف آمریکایی بود که با رسانه‌هایی همچون سی‌بی‌اس و ان‌پی‌آر همکاری می‌کرد. او در دانشگاه برکلی تحصیل کرد و روزنامه‌نگاری آزاد بود. او در طول زندگی‌اش بارها به سیاست‌های خارجی آمریکا حمله کرد و به خاطر شجاعتش جوایز زیادی برد. کتاب «دستورکار ایران امروز»، «درون سوریه» و «گفتگو با تروریست‌ها» ازجمله آثار منتشرشده‌ی او هستند.

در بخشی از کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند می‌خوانیم

مقامات رسمی که ما در بغداد با آن‌ها ملاقات کردیم، همگی مردان زیرکی بودند باقابلیت گفتمان منطقی؛ اما همگی با زیر سلطه گرفتن شهروندان عراقی با سرکوبگرانه‌ترین روش‌ها، به رژیم صدام خدمت می‌کردند. در رژیم دیکتاتوری او و نبود مطلق بحث‌های آزاد، «جامعه مدنی» عملاً نمی‌توانست وجود داشته باشد. در همین حال، عکس‌های صدام - در ژست‌های مختلف رسمی، نیمه‌رسمی و صمیمانه شخصی که اغلب خنده‌های فریبنده‌ای بر لب داشت - هر روز به‌عنوان نگهبان و پناه محکم مردم در صفحه اول روزنامه‌ها چاپ می‌شد. نقش او درعین‌حال، خنده‌دار، مصیبت‌بار، زشت و کارتونی بود.

پارادوکس عجیبی در اینجا وجود داشت. کشور من، مکانی با آزادی‌های زیاد دموکراتیک، آماده می‌شد تا بدون دلیل به ملتی حمله کند که در بین یک ظالم داخلی (صدام) و یک ظالم خارجی (دولت آمریکا) در تله افتاده بود. احتمال رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز، به‌شدت دور از دسترس می‌آمد و درک میزان رنجی که در راه بود، بسیار مشکل. آسمان بغداد به نظر، آبستن هراس و وحشتی جدید بود.

با دقت و ژرف‌نگری در پایتخت عراق، به یاد چیزی که روزگاری آلبرت کوموس نوشته بود، افتادم: «... و از این‌ پس تنها راه درست، به خطر انداختن همه‌چیز در یک قمار وحشتناک است: که واژه‌ها قوی‌تر از مهمات هستند.»

از طبقه دوازدهم هتل الرشید، نمای شهر، مانند نمای همه شهرهای بزرگ دیگر بود. ماشین‌ها در امتداد خیابان‌های عریض بدون وقفه در حرکت بودند و پلان شهر پر شده بود از ساختمان‌های بلند. از آن منظر، هیچ‌چیزی غیرعادی به نظر نمی‌رسید - جز اینکه اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، دلارهایی که من به‌عنوان مالیات پرداخته بودم، به‌زودی کمک می‌کرد تا این شهر تبدیل به یک جهنم شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
مقدمه
پیشگفتار
فصل اول: عراق در پرتگاه
فصل دوم: پوشش رسانه‌ای: گزارشی از صحنه
فصل سوم: جنگ رسانه‌ها
فصل چهارم: صداهایی از خیابان‌های عراق
فصل پنجم: پوشش رسانه‌ای یازده سپتامبر، تروریسم و سلاح‌های کشتارجمعی
فصل ششم: اورانیوم ضعیف‌شده: حقه کثیف آمریکا
فصل هفتم: یک‌جانبه‌گرایی با هر نام دیگری
فصل هشتم: تحریم‌ها
فصل نهم: پیش به‌ سوی جنگ
فصل دهم: موضوع نفت
نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور ایالات ‌متحده آمریکا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند
نویسنده،
مترجممحمدرضا نوروزپور
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات156
زبانفارسی
شابک978-964-337-806-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند

برای دریافت کتاب حمله به عراق: آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.