معرفی و دانلود کتاب خلیفه

عکس جلد کتاب خلیفه
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خلیفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خلیفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خلیفه

یاسین قاسمی بجد با استناد به روایت‌های مورد اعتماد علما و متخصصان علم حدیث، در کتاب خلیفه به شرح این مسئله می‌پردازد که اختلافات میان مسلمانان پس از رحلت پیامبر اسلام ناشی از تحریفات تاریخی است. او همچنین اذعان می‌دارد که روابط میان خلفای راشدین و اهل بیت با وجود درگیری‌هایی که میانشان صورت می‌گرفته بر پایه‌ی لطف و مهربانی بوده است.

درباره کتاب خلیفه

یاسین قاسمی بجد، مؤلف کتاب خلیفه، آسیب‌شناسی اختلافات میان مسلمانان را وظیفه‌ای شرعی برای خود می‌داند؛ به همین دلیل به تحقیق و تفحص در روایات تاریخی، احادیث معتبر و آیات قرآن کریم می‌پردازد تا بر این وظیفه‌ای که بر دوش دارد جامه‌ی عمل بپوشاند. یکی از اصلی‌ترین نقاط مناقشه میان مسلمانان، خلافت خلفای راشدین است که طبق ادعای نویسنده‌ی کتاب حاضر، آنچه زمینه‌ی این اختلافات را فراهم آورده، تحریف در تاریخ است.

از همان روزهای آغازین رحلت رسول خدا تاکنون، افراد بسیاری برای پیشبرد اهداف خود دست به دامن روایات دروغین و بی‌سند و بی‌ریشه شده‌اند. این امر سبب ایجاد اختلاف و نفاق میان امت مسلمین شده و تخم دشمنی و عداوت را در میان آنان پراکنده است. هدف از نگارش کتاب خلیفه برچیدن ریشه‌های اختلافات و دشمنی میان مسلمانان است.

بی هیچ شک و شبهه‌ای رسول گرامی اسلام، رسالت بزرگی را که بر عهده داشته به بهترین و کامل‌ترین وجه آن را ادا کرده و یاران و اصحاب نمونه‌ای را تعلیم و تربیت نموده است. نتیجه‌ی این تعلیم و تربیت پرورش صحابه‌ای بوده که صفات ارزشمند و والا جزو خو، سرشت، عادات و طینت آنان بوده است. در وصف آنان همین بس که افتخار همزیستی و همنشینی با رسول خدا را داشته‌اند.

با بررسی روایات تاریخی متوجه می‌شویم که میان اهل بیت رسول خدا و صحابه‌ی او همواره رحمت و شفقت برقرار بوده است و با وجود نزاع و جنگ‌هایی که درمیانشان درمی‌گرفته همچنان با یکدیگر شفیق و مهربان بوده‌اند. با رجوع به آثار بزرگانی همچون سید امیرعلی هندی درمی‌یابیم که رابطه‌ی میان حضرت علی، ابوبکر، عمر و عثمان همواره بر پایه‌ی احترام استوار بوده است.

یاسین قاسمی بجد با اشاراتی به مدح خلفای راشدین در قرآن و همچنین اشاره به فضیلت‌های شیخین در نهج‌البلاغه رابطه‌ی میان خلفا و حضرت علی را شفاف می‌کند. وجود وصلت‌های خویشاوندی در میان خلفای راشدین و اهل بیت نشانی است که بر روایت‌های کینه‌توزانه در باب آن‌ها مهر باطل می‌زند. در آثار ادبیات فارسی نیز اشاراتی به ارتباطات میان چهار خلیفه شده است که در پایان کتاب خلیفه، نمونه‌هایی از آن گردآوری شده است.

در این میان ذکر مختصری از زندگی و آثار یاسین قاسمی بجد ضروری می‌نماید. او در زمینه‌ی سرایش شعر و ترجمه کتاب‌هایی در زمینه‌ی خودیاری و متافیزیک دستی بر قلم دارد. قاسمی بجد تا کنون توانسته جوایزی نظیر جایزه‌ی «قلم زرین نویسندگی»، «کتاب سال دانشگاه تهران» و جایزه‌ی ویژه‌ی «جشنواره ملی خلیج‌فارس» را از آن خود کند. در ادامه به تعدادی از آثار او اشاره می‌کنیم: «مکران: بلوچ‌های ایران از نگاهی دیگر»، «خلیج فارس در آیینه‌ی فرهنگ عامه»، «در جستجوی خدا: اثبات وجود خدا از طریق معجزات علمی قرآن» و...

کتاب خلیفه برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ اسلام، مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب خلیفه می‌خوانیم

پس عمر بن خطاب، حضرت عباس و حضرت علی و حضرت حسن و حضرت حسین را مقدم کرد، و برای آنان مقداری بیشتر از آنچه برای افراد نظیر آنان در سایر قبایل قرار داده بود، قرار داد، و در بخشش اسامه بن زید را بر پسر خود ترجیح داد. پسرش عصبانی شد و گفت: اسامه را بر من ترجیح می‌دهی؟ حضرت عمر گفت: او در نزد رسول خدا محبوب‌تر از پدرت بود. آنچه که درباره‌ی مقدم داشتن بنی‌هاشم و برتر دانستن آنان ذکر کردیم در نزد همه‌ی علمای سیرت و تاریخ امری مشهور است که کسی درباره‌ی آن اختلافی ندارد. کسی که این‌گونه حق و حقوق نزدیکان و عترت رسول‌الله را رعایت کند آیا به نزدیک‌ترین مردم برای پیامبر و بانوی زنان اهل بهشت ظلم و ستم می‌کند، آن هم به دلیل مقدار ناچیزی از مال که به فرزندان او چندین برابر آن مال را عطا می‌کرد و به کسی که بیشتر از او از پیامبر دور بود، عطا می‌کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
بهترین انسان‌ها بعد از پیامبر
مدح خلفای راشدین در قرآن کریم
آیات و احادیثی در بیان فضایل حضرت ابوبکر صدیق
آیات و احادیثی در بیان فضایل حضرت فاروق اعظم
آیات و احادیثی در بیان فضایل حضرت عثمان
آیات و احادیثی در بیان فضایل حضرت علی
فضایل شیخین از نگاه خلیفه چهارم
اهمیت نام‌گذاری
وصلت و خویشاوندی
وظیفه ما در برابر یاران پیامبر
اشعار شعرا در وصف خلفای راشدین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خلیفه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات جزیره کتاب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات98
زبانفارسی
شابک978-964-233-471-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ اسلام، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خلیفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خلیفه

برای دریافت کتاب خلیفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.