معرفی و دانلود کتاب داتی

عکس جلد کتاب داتی
قیمت:
۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب داتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب داتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب داتی

عبدالرزاق قورنه دختری آفریقایی- آسیایی را به‌عنوان قهرمان کتاب داتی انتخاب می‌کند و تلاش‌های او را برای غلبه بر نژادپرستی و رسیدن به هویتی برابر با دیگران، موضوع اصلی رمان خود قرار می‌دهد. این نویسنده‌ی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، در این درام اجتماعی، از زندگی مهاجرانی می‌نویسد که با ورود به کشوری جدید، با چالش‌های زیادی مواجه و دچار بحران هویت می‌شوند.

درباره‌ی کتاب داتی

عبدالرزاق قورنه (Abdulrazak Gurnah) در 20 دسامبر 1948 در زنگبار، تانزانیا، متولد شد و در سال 1968 برای ادامه‌ی تحصیلات به بریتانیا سفر کرد. بیشتر کارهای قورنه در رابطه با سواحل شرق آفریقا یا زنگبار است. رمان‌های او قهرمانان شرق آفریقا را، به‌عنوان بخشی از یک جهان بزرگ‌تر و در حال تغییر در سطح بین‌المللی شناسانده‌اند. قورنه از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان آفریقایی‌تبار است که موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل در سال 2021 شده. او کارهایش را به دو زبان سواحلی و انگلیسی به رشته‌ی تحریر درآورده است.

معرفی و دانلود کتاب داتی

در مجموعه آثار‌ عبدالرزاق قورنه، استفاده از سبک‌های بیانی مختلف برای نشان دادن حرکت مردم از اقیانوس هند و ناحیه‌ی شرق آفریقا به فراسوی آن، به‌خصوص انگلستان، مشهود است. سومین رمان قورنه، کتاب داتی (Dottie) داستان دختری آفریقایی و ساکن انگلستان است که مرگ مادرش، او و خواهر و برادرش را بی‌سرپرست می‌کند. آن‌ها توسط مسئولان رفاه اجتماعی به پرورشگاه فرستاده و از یکدیگر جدا می‌شوند. حالا که داتی هجده‌ساله شده و شغل خودش را دارد، تصمیم می‌گیرد فقدان خانواده را در زندگی‌اش جبران کند. به همین منظور، خواهر و برادرش را نزد خود می‌آورد، اما اوضاع آن‌گونه که گمان می‌کند پیش نمی‌رود و اداره کردن آن دو نفر سخت‌تر از آن است که داتی پیش‌بینی می‌کرده...

داستان داتی شرح جذابی است از سومین نسلِ رنگین‌پوستان مهاجر که هویت آن‌ها با تعصبات نژادی، تبعیضات جنسیتی و شهروندی، کنترل و قانون‌گذاری می‌شود. داتی در این داستان از ابتدا برای غلبه بر نیروهایی که از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های او در زندگی ممانعت می‌کنند، می‌جنگد. او سعی بر این دارد تا با عبور از خرابه‌های زندگی گذشته‌اش، فصلی تازه را ورق بزند. داتی و هم‌وطنانش تنها به‌علت اینکه سفید نیستند و هیچ نشانه‌ی بارزی از تعلق داشتن به انگلستان، ندارند، شهروندانِ درجه دو به حساب می‌آیند. داتی در تلاش است تا خودش را در قاعده‌ی کشوری که در آن متولد شده، جای دهد؛ کشوری که هنوز با او مثل فردی بیگانه رفتار می‌کند. داتی در کشور خودش به حاشیه رانده می‌شود و با این دوگانگی و عدم تعلق دست‌به‌گریبان است. او مطمئن نیست خارج از تعاریف نژادپرستی انگلیسی چه هویتی دارد؛ ازاین‌رو تلاش آگاهانه برای رشد و ارتقاء فردی، هسته‌ی مرکزی کتاب داتی را تشکیل می‌دهد.

کتاب داتی از سوی انتشارات سخنوران، با ترجمه‌ی افسانه عسکر مطلق منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب داتی

  • عبدالرزاق قورنه داستان داتی را با لحنی آمیخته از غم و شادی روایت می‌کند و فقدان را به تصویر می‌کشد. (گاردین)
  • عبدالرزاق قورنه در کتاب داتی، تجربیات مهاجرانی را که در بدو ورود به بریتانیا مورد تحقیر، خصومت یا بی‌تفاوتی قرار گرفته‌اند، به دقت حکاکی می‌کند. (Spectator)
  • قورنه روابط خانوادگی را در لایه‌ای ظریف از تاریخ می‌پیچد. (تایمز)
  • عبدالرزاق قورنه یک داستان‌نویس چیره‌دست است. (فایننشال تایمز)

کتاب داتی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به درام‌های خانوادگی و داستان‌های اجتماعی علاقه‌مندید، کتاب داتی برای شماست.

در بخشی از کتاب داتی می‌خوانیم

هادسون با اهانت خرخری کرد و مشت‌هایش را پایین آورد. او پرده را با عصبانیت کشید تا دوباره در خیمه‌اش مخفی شود. «من نمی‌خواستم برگردم، شما مرا مجبور کردید.» با تلخی گفت.

«اوه، هادسون» سوفی جیغ کشید. اگر می‌خواست با عجله به سمت پرده برود داتی جلویش را نمی‌گرفت. ولی داتی انگشتش را جلوی لب‌های او گذاشت او را از بیشتر گفتن بازداشت. او سرش را به سمت تختخواب‌ها برد و وقتی خواهرش سرش را برای اعتراض با خشونت تکان داد، داتی دستش را دور شانه‌ی او گذاشت و او را هل داد. سوفی ادای داد زدن را در آورد و آن‌ها خنده‌ی تلخی ردوبدل کردند. این می‌گذره، داتی فکر کرد، همین‌طورکه خود را برای خواب آماده می‌کرد. او پسر کوچکی بود که به طور خودخواهانه‌ای پریشان شده بود، چون مجبور شده بود به سختی‌های زندگی فقیرانه بعد از لوس شدنش با والدین رضایی برگردد. این چیزی بود که داتی از آن می‌ترسید ولی مطمئن بود این می‌گذرد. و شاید آن‌قدر هم تعجب نداشت که هادسون خیلی خشمگین شود، این روز سختی برای او بود. او چگونه پسری می‌بود اگر نمی‌توانست حس وفاداری به افرادی که برای دو سال مراقب او بودند و شاید حتی با محبت با او رفتار کرده باشند، داشته باشد؟ نه، داتی فکر کرد، نیازی به اغراق نیست. ممکن است آن‌ها از او مراقبت کرده باشند و همه چیز برای او فراهم کرده باشند اما چگونه احتمال دارد که جایی در قلبشان برای پسر سیاهی پیدا کرده باشند که از نظر آن‌ها هیچ چیز نبود، تنها کسی که در پرونده پیدا کرده بودند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: اولین سفر
فصل دوم: شکست متداول
فصل سوم: بازگشت دوشیزه
فصل چهارم: گردش دسته‌جمعی روی صخره‌ها
فصل پنجم: تصویر یک رویا
فصل ششم: اولین عشق
فصل هفتم: چیزی جدا شده از کل زندگی او
فصل هشتم: سفر رودخانه
فصل نهم: کودتا و ضد کودتا
فصل دهم: حمل هدایا
فصل یازدهم: خانه در خیابان هوریشیو
فصل دوازدهم: انتظارات
فصل سیزدهم: یک جنگ خوب
فصل چهاردهم: نیرنگ نور
فصل پانزدهم: مسیر جنگلی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب داتی
نویسنده
مترجمافسانه عسکر مطلق
ناشر چاپیانتشارات سخنوران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات348
زبانفارسی
شابک978-600-455-175-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب داتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب داتی

برای دریافت کتاب داتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.