معرفی و دانلود کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم

عکس جلد کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم

پری مسلمی‌پور لالمی و نسرین نیکدل در کتاب مشترک‌شان، درباره تحلیل محتوا بدانیم، اولاً توضیح می‌دهند که تحلیل محتوا چیست و چه فوایدی دارد. نویسندگان این کتاب معتقدند که هر خواننده‌ای در هر ژانر و سلیقه‌ای می‌بایست تا حدودی با تحلیل محتوا آشنا بوده و به جای خوانش صرف محتوا، توانایی درک، تحلیل، بررسی و ایجاد نظریه را در خود ایجاد نماید. این کتاب به خوانندگان خود کمک می‌کند تا با خواندن درست و اصولی متون، به بصیرت رسیده و بر بینش خود بیافزایند.

درباره‌ی کتاب درباره‌ی تحلیل محتوا بدانیم

پری مسلمی‌پور در کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم آموزش می‌دهد که تحلیل محتوا راهی است تا به توصیفی روشن از آن چه که می‌خوانیم دست یابیم. در واقع با یادگیری محتوای این کتاب می‌توان به تحلیل دست یافته و از بدیهیات خطوط کتاب عمیق‌تر برویم. به کمک این کتاب می‌توان علت و معلول را در کنار هم قرار داد، اهداف نوشته را مرور کرد و عقاید و نظریات را تحلیل نمود. پس از گذراندن درست این مراحل خواننده در نهایت می‌تواند الگوها و مدل‌های ذهنی خود را نیز خلق کند. همان‌طور که از تعریف تحلیل محتوا برمی‌آید، فرایندی دقیق، روشن و هدفمند است تا خواننده به کنه مطلب پی برده، نظرات قالب را بررسی کرده و در نهایت توانایی تحلیل و ایجاد نظریه را در خود به وجود بیاورد.

پری مسلمی‌پور لالمی و نسرین نیکدل، نویسندگان کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم، توضیح می‌دهند که خواندن کتاب با تحلیل کردن آن تفاوت زیادی دارد. مدتی قبل روزنامه‌نگاران با تصور این که اطلاعات کمّی، قابل‌اثبات و قابل‌درک‌تر از اطلاعات کیفی‌اند، تحلیل محتوا را به سمت تحلیل کمّی بردند، اما مسئله اصلی اینجاست که هدف از تحلیل کردن رسیدن به سطح بالاتری از بصیرت است و متأسفانه به صرف کمّی کردن اطلاعات بصیرت صورت نمی‌گیرد.

کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم در بیش از سی عنوان به بررسی روش‌های به‌روز و نوین تحلیل محتوا پرداخته. کتاب با معرفی ساده‌ترین شیوه‌های تحلیل متن آغاز شده و سپس از تاریخچه شکل‌گیری تولیدمحتوا سخن می‌گوید و در نهایت اهداف، کاربردها و مزایای تحویل محتوا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ادامه به توضیح درباره‌ی کاستی‌های تحلیل محتوا، انواع آن، واحدهای نمونه‌گیری، واحدهای ضبط، واحدهای متن و... می‌پردازد. در ادامه نیز بیش از سه شیوه‌ی پرکاربرد و موفق در تحلیل محتوا را به‌صورت دقیق معرفی کرده و از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب درباره‌ی تحلیل محتوا بدانیم مناسب چه کسانی است؟

کتاب درباره‌ی تحلیل محتوا بدانیم بیش از همه برای دانش‌آموزان و معلمان تألیف شده است و بر تحلیل محتوای کتاب‌های درسی متمرکز است. بااین‌وجود این کتاب مناسب تمامی کسانی است که قصدشان از خواندن محتوا، رسیدن به درک عمیق و درست از متن بوده و به دنبال یادگیری درست و اصولی هستند.

با پری مسلمی‌پور لالمی آشنا شویم

دکتر پری مسلمی‌پور لالمی متولد سال 1350 است. از کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «پرواز ملکوتی کبوتران» و «خدمات عمومی نوین» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب درباره‌ی تحلیل محتوا بدانیم می‌خوانیم

همانگونه که تاریخ روش تحلیل محتوا نشان می‌دهد، زمینه‌های کاربرد آن بسیار گسترده است و تنها به بررسی ویژگی‌های متن محدود نمی‌شود. تحلیل محتوا از همان آغاز، علاوه بر ویژگی‌های پیام، کاربردهای فراپیامی نیز داشته است. به‌طور کلی در فرآیند ارتباط سه عنصر اصلی نقش دارند: منبع (فرستنده)، پیام و مخاطب (گیرنده). تحلیل محتوا پژوهشی پیام‌محور است. یعنی بر اندازه‌گیری و سنجش پیام (محتوا) تمرکز دارد. (جمالی فر، 1391)

1. معمول‌ترین استفاده از تحلیل محتوایی، توصیف خصوصیات پیام است. به عنوان مثال، برای فهم درست متون درسی، سخنرانی‌ها، روزنامه‌ها و مجلات، می‌توان آن‌ها را تحلیل محتوا نمود تا بتوان ارزش‌ها و نظریات به کار رفته در آن‌ها را به دست آورد.

2. تحلیل محتوا به ما کمک می‌کند تا اهداف فرستندۀ پیام را به دست آوریم و دلایل ارسال پیام و نتایج مترتب بر آن را مورد بررسی قرار دهیم. از این‌رو، تحلیل متون برای فهم و درک پیام و بیان دلایل ارسال‌کنندگان پیام و هدفی که بر آن مترتب می‌باشد، لازم به نظر می‌رسد. به عنوان نمونه، با تجزیه و تحلیل محتوای پیام، رهبر یک حزب سیاسی به مخاطبان خود، می‌توان به‌راحتی اهداف آن را به دست آورد.

3. در تحلیل محتوا، پژوهشگران به دنبال شناخت اثر پیام بر روی مخاطبان و گیرندۀ آن می‌باشند. مثلاً، افرادی که پیام برای آن‌ها ارسال می‌شود، مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا میزان تأثیر پیام بر افراد اندازه‌گیری شود و اثر مثبت و یا منفی آن به دست آید. و در صورت لزوم، به اصلاحات پیام پرداخته شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
تعاریف تحلیل محتوا
تاریخچۀ شکل‌گیری تحلیل محتوا
اهداف تحلیل محتوا
کاربرد تحلیل محتوا
مزایای تحلیل محتوا
کاستی‌های تحلیل محتوا
انواع تحلیل محتوا
انواع واحدهای تحلیل
واحدهای نمونه‌گیری
واحدهای ضبط
واحدهای متن
تحلیل محتواهای اولیه
رهنمود عملی
طرح
اجرا
گزارش
مراحل تحلیل محتوا
برخی روش‌های تحلیل محتوای کتاب درسی
1. روش ویلیام رومی
نمونه عملی تحلیل کتاب با استفاده از تکنیک ویلیام رومی
مثال 1: کتب جدیدالتالیف ریاضی ششم، هفتم و اول راهنمایی قدیم
میزان تفاوت ضریب درگیری کتاب‌های ششم، هفتم و اول راهنمایی قدیم
2. روش خوانایی گانینگ و بررسی تصاویر
نمونه عملی تحلیل کتاب با استفاده از تکنیک خوانایی گانینگ
مثال 2: بررسی مقایسه‌ای کتاب ریاضی جدیدالتالیف هفتم و ریاضی اول راهنمایی (قدیم) و بررسی تصاویر
مثال 3: بررسی مقایسه‌ای کتاب‌های علوم هفتم و اول راهنمایی (قدیم)
3. روش مریل
نمونه عملی تحلیل کتاب با استفاده از تکنیک مریل
مثال 4: تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف علوم هفتم بر اساس الگوی آموزشی مریل
4. تحلیل محتوا با استفاده از روش آنتروپی شانون
نمونه عملی تحلیل کتاب با استفاده از تکنیک شانون
مثال 5: تحلیل محتوای کتب جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه از بعد تربیت سیاسی شهروند
نمونه عملی تحلیل محتوای ارتباطی (بر اساس مفهوم سبک زندگی)
مثال 6: تحلیل محتوای کتاب ریاضی اول دبیرستان از بعد آموزش سبک زندگی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات دلکام
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات74
زبانفارسی
شابک978-600-97433-0-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم

برای دریافت کتاب درباره تحلیل محتوا بدانیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.