معرفی و دانلود کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی

عکس جلد کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی
قیمت:
۱۱۰۰۰۰ ۵۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی

کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی تألیف پروین میرمیران و گلاله اصغری با بهره‌گیری از جدیدترین منابع تغذیه و توصیه‌های تغذیه‌ای سازمان بهداشت جهانی در سال 2020، راهکارهای تنظیم یک برنامه‌ی غذایی سالم و استاندارد را گردآوری کرده است. این کتاب حاوی ابزارهای بالینی مطالعه موردی و نمودارهای علمی و کاربردی است که اطلاعات باارزشی را در خدمت خواننده قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی

سوءتغذیه و عدم توجه به ایمنی غذا علت مهم‌ترین مشکلات سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود و نقش پررنگی در بروز انواع بیماری‌های تحلیل‌برنده و امراض غیرواگیر وابسته به تغذیه (NR-NCD) دارد. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، باید یک برنامه‌ی غذایی سالم و استاندارد تنظیم کرد که هم امنیت غذایی را تأمین کند و هم شامل انواع متنوع مواد مغذی باشد.

پروین میرمیران و گلاله اصغری با توجه به کمبود منابع فارسی برای تنظیم اصولی برنامه‌ی غذایی، اقدام به تدوین کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی کرده‌اند. این کتاب با بهره‌مندی از جدیدترین کتب مرجع تغذیه‌ای و نظرات کارشناسان و متخصصان تغذیه در جهان، چارچوبی را جهت تنظیم برنامه‌ی غذایی سالم ارائه می‌دهد.

نویسندگان در کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی پنج اصل طراحی برنامه‌ی غذایی و نحوه‌ی تعیین مقادیر توصیه‌شده برای هر یک از مواد غذایی را در قالب مطالعه‌ی موردی و به انضمام تمرین‌ها و فعالیت‌های آخر هر فصل، به صورت عملی و کاربردی تدوین کرده‌اند. این کتاب از 9 فصل تشکیل شده است که در ادامه به طور خلاصه توضیح داده می‌شود.

در فصل اول اصول طراحی برنامه‌ی غذایی سالم، تعیین حجم و تنوع لازم در دریافت مواد غذایی و مدیریت کالری آورده شده است. در فصل دوم استانداردهای غذایی و راه‌های دریافت مرجع خوراکی برای مواد مغذی و انرژی ارائه می‌گردد. در فصول بعدی، جدیدترین راهنماهای غذایی در ایران و جهان، ابزارهای آموزشی تصویری، گروه‌های غذایی و طریقه‌ی امتیازدهی برنامه‌ی غذایی با کمک شاخص‌های تغذیه‌ی سالم از سال‌های 1995 تا سال 2015 و همچنین سیاهه‌ی جانشینی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در ادامه نحوه‌ی برچسب‌گذاری غذایی، محاسبه‌ی انرژی مواد غذایی با استفاده از شاخص‌های انرژی مصرفی و جدول ترکیبات غذایی تدوین شده است.

کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی ابتدا در سال 1378 به رشته تحریر درآمد و توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی منتشر شد. پس از تجدید چاپ‌های پیاپی، بازنویسی مجدد شده و توسط انتشارات تیمورزاده به چاپ رسید.

کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به تمامی دانشجویان و متخصصان حوزه‌ی سلامت، تغذیه و رژیم درمانی و کسانی که به دنبال تنظیم یک رژیم غذایی سالم هستند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی می‌خوانیم

کودکان باید حداقل واحد مصرفی گروه‌های غذایی را دریافت کنند. کودکان باید هر روز دو لیوان شیر دریافت کنند ولی واحد مصرفی را باید کوچکتر در نظر گرفت، برای نمونه تقسیم‌هایی مانند چهار نصف لیوان شیر توصیه می‌شود.

در هر وعده غذایی باید کوشید تا دست‌کم از سه گروه هرم غذایی استفاده شود. برای نمونه ساندویچ تخم مرغ با گوجه‌فرنگی، کاهو و جعفری که از سه گروه متفاوت
گوشت، سبزی و نان و غلات استفاده شده است.

برای میان‌وعده‌ها بهتر است که یک واحد مصرفی میوه و یا یک لیوان شیر کم‌چرب همراه با غلات آماده خوردن و یا مخلوط ماست و میوه استفاده شود. کمتر غذایی تنها در یک گروه قرار می‌گیرد. در مورد غذاهای مخلوط مانند: آش، سوپ، خورش‌ها، پیتزا و... می‌توان آن‌ها را به اجزای سازنده تقسیم کرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: اصول تنظیم برنامه‌ی غذایی
فصل دوم: استانداردهای غذایی
فصل سوم: راهنماهای غذایی
فصل چهارم: گروه‌های غذایی در قالب ابزار آموزشی تصویری
فصل پنجم: سیاهه‌ی جانشینی مواد غذایی
فصل ششم: محاسبه انرژی مورد نیاز
فصل هفتم: مطالعه‌ی موردی
فصل هشتم: برچسب‌گذاری مواد غذایی
فصل نهم: جدول ترکیبات غذایی
پیوست‌ها
نمایه
واژه‌نامه
شکل‌های رنگی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات تیمورزاده
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات233
زبانفارسی
شابک978-622-348-023-2
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۰۰۰۰ ۵۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی

برای دریافت کتاب درسنامه اصول تنظیم برنامه غذایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.