معرفی و دانلود کتاب دیکته و زاویه

عکس جلد کتاب دیکته و زاویه
قیمت:
10000 تومان - 1.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیکته و زاویه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیکته و زاویه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیکته و زاویه

کتاب دیکته و زاویه اثر غلامحسین ساعدی، مشتمل بر دو نمایشنامه با عنوان‌های «دیکته» و «زاویه» است. نویسنده با درک خاصی از شخصیت‌های روان‌پریش و آشفته ذهن و کشف درد‌ها و آسیب‌های روحی آنان، توانست به‌خوبی از این کاراکتر‌ها در داستان‌های خود بهره گیرد.

دو نمایشنامهٔ دیکته و زاویه با درون مایهٔ سیاسی نگاشته شده است، که نمایش اول یعنی «دیکته» پر از جملاتی با مفاهیم سیاسی است که در غالب دیکته‌ای به دانش‌آموزی گفته می‌شود و اجتناب دانش‌آموز از نوشتن جملات دیکته شده و مقاومت او در برابر اطاعت محض و نتیجهٔ آن به تصویر کشیده شده است.

نمایشنامهٔ دوم یعنی «زاویه» پر از افردای با عقاید و مسلک‌های متفاوت است که برای سخنرانی در تقاطع دو خیابان به رقابت می‌پردازند. آشغال‌هایی که در محل ریخته شده و افرادی از جمله فیلسوف، شاعر و مردمان عامی که دم از ایمان و بیدار کردن وجدان مردم می‌زنند و گفتگو‌هایی که بین آن‌ها صورت می‌گیرد مضامین اجتماعی قابل توجهی دارند که نویسنده در قالب یک نمایش تک‌صحنه‌ای به آن پرداخته است.

غلامحسین ساعدی (گوهر مراد) در سال 1341 (24 دی‌ماه) در تبریز به دنیا آمد، در خانواده‌ای کارمند و به قول خودش اندکی بدحال. ساعدی نوشتن را ابتدا به صورت گزارش و تفسیر در هنگامه‌ی نوجوانی آغاز و با نشریات فریاد، صعود و... همکاری کرد و اولین بار در ارتباط با همین نوشته‌ها به زندان افتاد.

نخستین آثارش را از 1334 در مجلات ادبی به چاپ رساند. او که در ابتدا به عنوان نمایشنامه‌نویسی چیره دست (با نام مستعار گوهر مراد) شهرت یافته بود،‌ با نگارش داستان‌های زیبایی چون «گدا»، «دو برادر» و «آرامش در حضور دیگران»، جایگاه خود را به عنوان یکی از خلاق‌ترین داستان‌نویسان ایران نیز تثبیت کرد.

آثار او دستمایه‌ی برخی از بهترین فیلم‌های بلند سینمای ایران قرار گرفته است، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان فیلم‌های "گاو" (ساخته‌ی داریوش مهرجویی، 1348)، "آرامش در حضور دیگران" (ساخته‌ی ناصر تقوایی، 1349) و "دایره‌ی مینا" (ساخته‌ی داریوش مهرجویی، 1353) را نام برد.

عنصر اصلی داستان‌نویسی ساعدی تخیل است. او آغازگر داستان‌نویسی درباره‌ی دنیای ارواح و اشباح بوده و در آثارش این اوهام‌نویسی و شبح‌نگاری به‌خوبی مشهود است. آثاری چون «عزاداران بیل» و «واهمه‌های بی‌نام‌و‌نشان» و «ترس‌ولرز» ازجمله آثار او با این سبک است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیکته و زاویه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نگاه
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات90
زبانفارسی
شابک978-964-351-895-0
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
10000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دیکته و زاویه

Ali Fattahi
۱۳۹۹/۱۰/۳
دیکته، دیکته‌ای طویل و نامتناهی، دیکته ای‌ که تک سخنی را در درازای زندگانی و تلخ زی و تار‌ عمرمان بر ورق‌ها و برگه‌های ذهن و روح و جوهر و درون گردمان‌، با نام اسارت و بندی انشا میکنیم و نهایتش را با سرانجام تلخ و زهرآگین و لوش گرفته مان، مهر و موم میکنیم، آه این دیکته، این جنون حدیثی که با خون کتبش شریان میکنیم، با قطره شبنم‌های دیدگان خون فام مان غرقه‌اش می‌سازیم، این جمله‌هایی که با وزن وهم و خوف و موذی سرمای جست زده از دهشت و آهنگ ملال افزان تهدید و ضربه و پادنگ و دگنک‌هایی که بر فوق سر آدمک ذهنمان چون دسته زاغی میگردند و هم چو امواج تازیانه‌ای که در خموشی و تنگ گنجی ذهنمان رقص افگار می‌کنند و بر قلب کالبد اندیشه و خرد، سوزان زخم‌هایی کوب می‌کنند و دگر باره به مرگ‌ بال‌هایی پر گشان میکنند و چرخ و چرخ و چرخ میزنند. اما این زخم‌ها، زخمانی که با زخمه اندوه و حزن و ستم ورزی بر تار اندیشه مان زده شده‌اند و تار بگسسته اند، آه این زخم‌ها ناله‌ها و فریاد‌ها و غریو و هزاهز آنانی که رهایی شان را هم اسارت به مخنقه همچون لرز شراره‌های اجاقی در مهلک بوران منجمد، به چاه بی پایان نجوا‌ها و آواهای مغنی‌ای سهم نام، وارون و ویرانشان می‌سازد. گور‌های بی نام و نشان، اشیا بی صاحب، خرده کاغذ‌هایی که متجلی آلام اندرون هستند، اهرمن قهقه‌های فیروز و ظفر لیک در باطن تنیده شده بر مغلوبی، شیون مردمانی که دیدگانشان تا ابد بر سیاهی و تاریکی بیناست و بر ضیا و فروغ نابینا. این داغ‌های شعله مظلوم سوز، چه اندوهناک گفتار‌هایی دارند، ولی جامه‌ای به نام خفقان بر آن‌ها گردانیده‌اند و محبوس بانگ و محروم ز زیستار کرده‌اند...
Shahriar Izadpanah
۱۳۹۶/۵/۱۳
باید کتاب خوبی باشه
F Bayat
۱۳۹۶/۵/۱۲
کتاب خوبیه توصیه می‌کنم
ربابه بزرگیان
۱۴۰۲/۴/۸
کتاب خوب و تامل برانگیزی بود
شهرام ریاحی
۱۴۰۱/۶/۲۵
نقد دیکتاتوری و آثار آن بر مردم جامعه
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب دیکته و زاویه

برای دریافت کتاب دیکته و زاویه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.