معرفی و دانلود کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان: از تعریف تا تشخیص

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان: از تعریف تا تشخیص

کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان اثری جامع و راه‌گشا در زمینه‌ی اختلالات بیانی است که توسط سکینه محمدزمانی، زهرا سادات قریشی و شهرزاد جافری در زمینه‌ی روان‌شناسی کودک و نوجوان به نگارش درآمده است. این کتاب با مباحث علمی و دقیق سعی دارد تا دانش‌نامه‌ای مرجع در اختیار مخاطبان قرار دهد. نویسندگان کتاب مطالب‌شان را با بررسی اختلال زبانی در دوران کودکی شروع می‌کنند و سپس به تحلیلِ اختلالات زبانی و گفتاری پربسامد و کم‌بسامد می‌پردازند.

درباره‌ی کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان

کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان تألیف جمعی از پژوهشگران ایرانی است. در این کتاب بناست در مورد مبحث اختلالات بیانی در کودکی و ادوار مختلف زندگی بخوانید. کتاب قصد دارد بررسی جامعی در این زمینه به دست دهد. رویکرد کتاب مشخص است: نویسندگان تلاش داشته‌اند با اتخاذ یک زبان روان و آسان‌فهم، مطالب علمی و دشواری که در این زمینه وجود دارد را به مخاطبان ارائه دهند. پس با کتابی مواجه‌ایم که با زبانی روشن به ما داده‌هایی آزمون‌شده را در باب اختلالات زبانی و گفتاری پربسامد و کم‌بسامد ارائه می‌کند.

کتاب با فصلی در باب اختلالات زبانی در دوران کودکی آغاز می‌شود. نویسندگان ابتدا به تعریف خود اختلال می‌پردازند و سپس به کالبدشکافی و واکاویِ آن می‌پردازند. شیوه‌ی برخورد نویسندگان نسبت به موضوع با تشریحات گام به گام است. پس از مقدمه‌ای که بر محوریت علامت‌شناسی در دوران کودکی ارائه می‌شود، وارد فصول پایه‌ی کتاب در باب موضوع مورد بحث می‌شویم. فصل اول کتاب «دیر گویا» نام‌گذاری شده است. این عنوان در واقع به کودکی اطلاق می‌شود که در زمینه‌ی جمله‌سازی و بیان کاملِ جملات با مشکلاتی روبه‌رو است. این اختلال بدین معناست که کودک با وجود آنکه به نظر سالم می‌رسد، اما در بیان زبانی و گفتاری همچنان تأخیر دارد و نمی‌تواند به صورت عادی زبان را فرا گیرد. مشخصاً چنین اختلالی ممکن است از مجموعه‌ای اتفاقات معمول باشد یا ممکن است شخص کودک به بیماری‌های بزرگ‌تری دچار باشد. در این بخش با تعاریف کلی و همچنین شرح ویژگی‌های این نوع اختلال مواجه‌ایم و نویسندگان کتاب به تعاریف اولیه در این زمینه می‌پردازند.

در فصل سوم کتاب با تعریف جامعی از PLI مواجه‌ایم. در این فصل می‌خوانیم: «کودکان دارای PLI زیرگروهی از کودکان با آسیب‌ زبانی یا اختلال کاربردشناسی زبان هستند که در زبان اجتماعی دچار آسیب می‌شوند اما جزء اختلالات طیف اتیسم نیستند». در واقع این کتاب که به فرمت دانشگاهی و آموزشی برای حوزه‌های آموزشی به نگارش درآمده و مدون شده، با تعاریف ساده و کلی از انواع بیماری‌ها و اختلالات زبانی و گفتاری در دوران کودکی و نوجوانی سازماندهی شده است. در این فصل نویسندگان سعی دارند تا مخاطب در پایان توضیحات آگاهی نسبی‌ای در این زمینه کسب کرده باشد.

یکی از مطالبی که در کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان برای سکینه محمدزمانی، زهرا سادات قریشی و شهرزاد جافری مهم است، بررسی دقیق مسئله‌ی صحبت کردن در کودکان است. آن‌ها به تحلیل علمی و روان‌شناختی این مبحث می‌پردازند. آنچه در نوشته‌های کتاب به چشم می‌خورد تلاش نویسندگان برای ایجاد نقطه‌ی تمایز میان «مشکل در گفتار» و بیماری‌های جدی‌تری چون سندروم داون یا اتیسم است.

اثر پیش رو توسط انتشارات نویسه پارسی منتشر شده است.

کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به دانشجویان روان‌شناسی و گفتاردرمانی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان: از تعریف تا تشخیص می‌خوانیم

این کودکان اغلب دارای درک ضعیفی از ارتباط عملکردی شامل رعایت نوبت و نقش‌ها هستند، موضوعات مکالمه‌ای آن‌ها محدود است، نسبت به سرنخ‌های اجتماعی حساس نیستند، تمایل به ارائه‌ی اطلاعات بیشتر یا کمتر از حد دارند و در فهم چگونگی کاربرد صحیح کلام مشکل دارند.

این کودکان در گوش‌دادن، پردازش معنای زبان و درک مطلب مشکل دارند، برای همین در فهم گفته‌های دیگران و دنبال‌کردن مکالمات و دستورالعمل‌هایی که برخلاف روتین‌های معمول است؛ مشکل دارند. البته معمولاً مشکلات درک مطلب این کودکان با گفتاردرمانی بهبود می‌یابد. باوجود این‌، زبان آن‌ها ممکن است بسیار پیچیده و روان باشد به‌طوری ‌که کودکان PLI اغلب تمایل به تولید جملات پیچیده دارند و پرحرف هستند، از این‌ رو به‌نوعی شبیه افرادِ سندرم نیمکره راست هستند.

البته به‌نظر می‌رسد که این کودکان در موضوعات خطی نظیر ریاضی و علوم در دوران تحصیل خود عملکرد بهتری داشته باشند. این کودکان ممکن است در بازی با همسالان خود دچار مشکل شوند به‌ویژه در مواقعی که نیازمند مشارکت و رعایت نوبت باشند. علاوه بر این موارد، ممکن است این کودکان خودخواه و سلطه‌گر، پرخاشگر، با اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد و خجالتی و گوشه‌گیر به‌نظر برسند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بخش 1: اختلالات زبانی
فصل اول: دیر‌گویا
فصل دوم: اختلال تکاملی زبان
فصل سوم: آسیب کاربردشناسی زبان
فصل چهارم: اختلالات یادگیری
فصل پنجم: نارساخوانی
فصل ششم: ناتوانی یادگیری غیرکلامی
فصل هفتم: کم‌توان ذهنی
فصل هشتم: سندرم‌های رایج کم‌توانی ذهنی
فصل نهم: اختلالات طیف اتیسم
فصل دهم: اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی
فصل یازدهم: آسیب شنوایی
فصل دوازدهم: آسیب پردازش شنیداری مرکزی
فصل سیزدهم: آسیب‌های بینایی
فصل چهاردهم: اختلالات متابولیکی
فصل پانزدهم: اختلالات تراتوژنیک
فصل شانزدهم: اختلالات اکتسابی زبان در کودکی
فصل هفدهم: آسیب‌های محیطی
فصل هجدهم: اختلالات زبانی در بزرگسالی
بخش 2: اختلالات گفتاری
فصل نوزدهم: فلج مغزی
فصل بیستم: اختلالات صدای گفتار
فصل بیست‌ویکم: آپراکسی تکاملی گفتار
فصل بیست‌ودوم: کلاترینگ
فصل بیست‌وسوم: لکنت
فصل بیست‌وچهارم: دیزآرتری
ضمائم و پیوست‌ها
واژه‌نامه‌ی توصیفی
منابع فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان: از تعریف تا تشخیص
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات447
زبانفارسی
شابک978-622-7386-36-3
موضوع کتابتخصص‌های پزشکی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان

برای دریافت کتاب راهنمای علامت شناسی اختلالات گفتار و زبان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.