معرفی و دانلود کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان: نکاتی از نوجوانان و حرفه‌ای‌ها

عکس جلد کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان: نکاتی از نوجوانان و حرفه‌ای‌ها
قیمت:
۶۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان: نکاتی از نوجوانان و حرفه‌ای‌ها

مجموعه‌ای از راه‌کارهای ساده، دستورالعمل‌های صمیمانه و روش‌های کاربردی در کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان فراهم آمده‌اند تا نقشه‌ی راهی باشند برای نوجوانانی که در حوزه‌ی موسیقی فعالیت دارند. ایمی نیتن در این اثر جامع و آموزشی به مخاطبان خود یاری می‌رساند تا با بهبود روابط اجتماعی، تسلط بر ترس‌ها و زمان‌بندی تمریناتشان، هم مهارت‌های نوازندگی خود را بهبود ببخشند و هم در عرصه‌های حرفه‌ای موسیقی بدرخشند.

درباره‌ی کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان

امروزه با وجود گسترش گرایش‌های رشته‌ی موسیقی در دانشگاه‌ها و توجه روزافزون مردم به نوازندگی، شاهد رشد چشمگیر کتاب‌هایی هستیم که در حوزه‌ی موسیقی و نوازندگی، برای کودکان و بزرگسالان نوشته می‌شوند‌. بااین‌وجود، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این آثار، صرفاً بر آموزش نواختن یک ساز به‌خصوص، متمرکز شده‌اند و هرگز نکات کاربردی را در مورد استرس‌های معمول در زمان اجرا یا چگونگی تعامل با اعضای یک گروه ارکستر، در اختیار مخاطبان قرار نمی‌دهند. به عبارت دیگر، بیشتر بر جنبه‌های فنی و مهارتی موسیقی تمرکز دارند تا بر ابعاد روان‌شناختی و رفتاری آن. خوشبختانه، در سال‌های اخیر، کتاب‌هایی در اختیار اهالی دنیای موسیقی قرار گرفته‌اند که به جنبه‌های روانی-رفتاری نوازندگی نیز توجه داشته‌اند و کوشیده‌اند مجموعه‌ای از توصیه‌های جزئی اما بسیار مهم را به مخاطبان خود ارائه کنند. کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان (The Young Musician's Survival Guide) در زمره‌ی چنین آثاری قرار می‌گیرد که با تلاش‌های ایمی نیتن (Amy Nathan) و برای کمک به نوازندگان نوجوان نوشته شده است. مطالعه‌ی این کتاب به مخاطبان یاری می‌رساند تا هم در شرایط حساس بر احساسات خود غلبه کنند و هم روابط اجتماعی سازنده‌ای با هم‌تیمی‌هایشان برقرار نمایند.

هرچند موسیقی و نوازندگی بسیار لذت‌بخش است اما یادگیری آن چندان هم بی‌دردسر نیست. به‌ویژه برای نوجوانانی که در حال تحصیل در مدرسه هستند و باید حجم زیادی از تکالیف را به‌طور منظم انجام دهند. در این حالت چه باید کرد؟ آیا تمام نوجوانان دنیا به خاطر کمبود وقت، باید قید موسیقی را بزنند و در بزرگسالی تازه به دنبال ساز مورد علاقه‌ی خود بروند؟ البته که نه! نویسنده‌ی اثر حاضر که به‌خوبی از مشکلات نوجوانان برای آموزش نوازندگی آگاه است، با لحن طنز و گاهی خنده‌دار خود، راه‌ها و راهبردهایی را به خوانندگان می‌آموزد که به آن‌ها کمک می‌کند، زمان خود را بهتر مدیریت کنند. همچنین یاد می‌گیرند چطور با وجود امتحانات و درس‌های مدرسه، تمرینات موسیقی خود را به‌طور پیوسته ادامه دهند و هرگز ناامید نشوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است سر راه هنرجویان نوجوان سبز شود، استرس‌ها و اضطراب‌هایی است که معمولاً در هنگام اجرای کنسرت‌ها به سراغشان می‌آیند. البته این فشارهای روانی خاص نوجوانان نیستند و نوازندگان کودک و بزرگسال نیز احتمالاً در زمان اجرای رسمی، آن‌ها را تجربه می‌کنند. ایمی نیتن برای کنترل این چنین اضطراب‌ها و خنثی‌سازی اثرات مخرب آن‌ها، مجموعه‌ای از راه‌حل‌های کاربردی را به خوانندگان عرضه کرده است. از آن‌جایی که دوران نوجوانی با تلاطم‌های روحی و روانی بسیاری همراه است، بعید نیست نوجوانان در برخوردهای اجتماعی خود با دیگران، دچار مشکل شوند و در برقراری ارتباط سالم و سازنده با اطرافیان‌شان ناکام بمانند. کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان، برای حل این مشکل نیز راه‌کارهایی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، در واقع، به خوانندگان نوجوان کتاب می‌آموزد که چگونه می‌توانند با هم‌تیمی‌های خود در نوازندگی‌های گروهی یا با اعضای یک گروه ارکستر، روابط اجتماعی مثبتی برقرار کنند و در نتیجه خودشان اجرای بهتری داشته باشند و به بهتر شدن عملکرد هم‌گروهی‌هایشان کمک کنند.

اثر پیشِ رو بر ساز خاصی تمرکز ندارد و مطالعه‌ی آن برای نوازندگان تمامی انواع سازها، گره‌گشا خواهد بود. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ایمی نیتن برای جمع‌آوری مطالب این اثر، با چند تن از موفق‌ترین نویسندگان مصاحبه کرده و رموز موفقیت‌های درخشان ایشان را با خوانندگان خود در میان می‌گذارد. برای این‌که شما هم به جمع حرفه‌ای‌های عرصه‌ی موسیقی بپیوندید، کوتاه‌ترین و ساده‌ترین راه این است که همین حالا کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان را تهیه کرده و گام‌به‌گام با نویسنده‌ی آن همراه باشید. مرجان مدنی رزاقی و بابک ولی‌پور، کار ترجمه‌ی این اثر را به پایان رسانده‌اند و نشر چشمه نیز آن را به‌عنوان نهمین مجلد از سری کتاب‌های کولاژ به تمامی هنردوستان فارسی‌زبان عرضه کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های کولاژ

مجموعه‌ی کولاژ شامل آثاری است که پیرامون هنر، به‌ویژه فیلم و فیلم‌سازی به نگارش درآمده‌اند. کتاب‌های این مجموعه به قلم نویسندگان ایرانی و خارجی تدوین شده‌اند و سعی دارند دریچه‌ای تازه را به روی هنر و در برابر مخاطب باز کنند.

«عکس دسته‌ جمعی با پدرخوانده»، به‌عنوان کولاژ چهارم، «یادداشت‌های فارنهایت 451»، سومین کولاژ و «چشم پاینده»، ششمین کولاژ از این سری کتاب‌ها هستند.

نکوداشت‌های کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان

  • کتابی مملو از پیشنهادات کاربردی در مورد این‌که چگونه هنرجویان زمان کافی را برای تمرین کردن پیدا کنند، چگونه قبل از نوازندگی در جمع، آرامش خود را حفظ کنند و... . (نیویورک تایمز)
  • نوازندگان نوجوان با مطالعه‌ی این اثر متوجه می‌شوند که دیگران هم مانند آن‌ها، ناامیدی‌ها و ترس‌های مشابهی را تجربه می‌کنند. کتاب حاضر، راهنمایی است برای تمامی مخاطبانی که رویای تبدیل شدن به یک نوازنده‌ی حرفه‌ای را در سر دارند و برای تمامی هنرمندانی که به موسیقی به چشم یک سرگرمی دائمی نگاه می‌کنند. (اسکول لایبرری ژورنال)
  • از انتخاب کردن یک ساز گرفته تا نحوه‌ی انجام تمرینات منظم و آموختن قوانین و آداب مربوط به گروه‌های موسیقی در کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان، آموزش داده شده است. اثری به همراه انبوهی از توصیه‌های مفید و کاربردی که اشتیاق مخاطبان را به فراگیری موسیقی برمی‌انگیزد. (هفته‌نامه‌ی ناشران)
  • ایمی نیتن برای نوازندگان نوجوان در زمینه‌ی مسائلی مثل برگزیدن یک ساز، تنظیم زمان برای تمرین، مدیریت استرس در هنگام اجرا، داشتن برخورد مناسب با اعضای ارکستر و... راهنمایی‌های منحصربه‌فرد و سودمندی را عرضه کرده است. (بوک‌لیست)
  • ایمی نیتن کتاب جامعی را برای نوازندگان نوجوان تدارک دیده است. (لئونارد اسلاتکین)
  • ایمی نیتن برای نگارش کتاب خود، از مصاحبه با دیوید رابینسون، پیانیست و بسکتبالیست مشهور، در مورد تضاد میان حوزه‌های موسیقی و ورزش غافل نشده است. (نشریه‌ی اخبار صبح دالاس)
  • کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان، اثری است که کتابخانه‌‌ی هر مدرسه‌ای باید آن را داشته باشد. (آگوستین رکورد)
  • راهنمای اثربخشی که می‌تواند برای تمامی نوازندگان نوجوان و کوشا راه‌گشا باشد. نویسنده‌‌ی آن توصیه‌های بی‌شماری در مورد انتخاب یا تعویض سازها، تسلط بر خود در زمان اجرا و تداوم در یادگیری ارائه کرده است. حتی اگر قصد ندارید یک نوازنده‌ی حرفه‌ای باشید، بازهم مطالعه‌ی کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان برایتان مفید خواهد بود. نویسنده مطالب را به روشی عرضه کرده که نه ساده‌انگارانه باشند و نه دشوار و پیچیده. او همچنین مطالب ارزشمندی را از طریق مصاحبه با نوازندگان برجسته گردآوری و ارائه کرده است. (تیم اسمیت، بالتیمور سان)
  • خواندن کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان به نشستن در حضور یک معلم صمیمی و استاد دلسوز موسیقی شباهت دارد. (نشریه‌ی گزارش کتاب)

کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان نوجوانی که شیفته‌ی دنیای موسیقی‌اند یا هم‌اکنون به‌عنوان هنرجو در حال یادگیری نواختن سازهای گوناگون هستند، خواندن کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان را از یاد نبرند.

در بخشی از کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان: نکاتی از نوجوانان و حرفه‌ای‌ها می‌خوانیم

هرگز نگویید هرگز: «دخترها از این کارها نمی‌کنند.» این جمله‌ای بود که مارین آلسوپِ نُه‌ساله در 1965، زمانی ‌که به معلم ویولنش گفت می‌خواهد رهبر ارکستر شود، شنید. در کنسرتی برای کودکان به رهبری لئونارد برنستاین بود که عاشق رهبریِ ارکستر شد. او به یاد می‌آورد: «برنستاین خیلی پُرشور بود، خیلی مجذوبِ موسیقی بود و حال خوبی داشت.» اجازه نداد حرف معلم ناراحتش کند، حتی با این‌که درست می‌گفت: آن روزها تعداد بسیار اندکی رهبر ارکستر زن وجود داشت.

در حقیقت هیچ زنی در ایالات متحده هیچ‌وقت رهبر اصلی ارکسترِ بزرگی نشده بود، تا زمانی که مارین آلسوپ چنین موقعیت شغلی‌ای را در ارکستر سمفونی بالتیمور از آنِ خود کرد آن هم چهل سال بعد از حرف‌های ناامیدکننده‌ی معلمش.

مسیر حرکت او به سمت قله آسان نبود. پدرومادرش که هر دو موسیقی‌دان بودند از او حمایت می‌کردند. حتی پدرش برای مارین جوان یک جعبه پُر از چوب‌های رهبری ارکستر (باتون) خرید. اما هنوز خیلی مانده بود تا بتواند از آن‌ها استفاده کند. می‌گوید: «فهمیدم که رهبری به کلی دانش موسیقایی نیاز دارد.» در ابتدا شروع کرد به یاد گرفتن هر آن‌چه می‌توانست. در کنار ادامه دادن به نوازندگی ویولن، به مطالعه‌ی پارتیتورهای ارکستریِ کاملِ قطعاتی که ارکستر مدرسه‌ اجرا می‌کرد نیز می‌پرداخت و تصور می‌کرد که روزی چه‌طور این قطعات را رهبری خواهد کرد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیر مجموعه
مقدمه‌ ی مترجمان
پیش‌گفتار
فصل یک: توجه توجه!
فصل دو: انتخاب و تغییر ساز
فصل سه: تنگنای زمان
فصل چهار: مصیبتی به نام تمرینات کسل ‌کننده
فصل پنج: راه‌ ورسم تمرین در خلوت
فصل شش: دلهره و اضطراب
فصل هفت: همکاری و هم ‌زیستی
فصل هشت: درباره ‌ی معلم ‌ها
فصل نُه: تهیه ‌ی تجهیزات
فصل ده: ادامه دادن به نوازندگی
واژه‌ نامه
راهنمای منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان: نکاتی از نوجوانان و حرفه‌ای‌ها
نویسنده
مترجممرجان مدنی رزاقی، بابک ولی پور
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات253
زبانفارسی
شابک978-622-7858-10-5
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی، کتاب علمی و آموزشی نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان

برای دریافت کتاب راهنمای موسیقی‌دانان جوان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.