معرفی و دانلود کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی

عکس جلد کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی

کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی به قلم احمد خورشیدی به حوزه‌ی اقتصاد به‌ویژه اقتصاد دانش‌بنیان، عوامل مؤثر بر آن و نقش فناوری اطلاعات در این حوزه می‌پردازد. اقتصاد دانش‌‌بنیان در سال‌های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان و فعالان را به خود جلب کرده و چشم‌اندازهای جدیدی را برابر انسان گشوده است.

درباره‌ی کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی

کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی را احمد خورشیدی با نگاهی به عوامل مؤثر بر اقتصاد، به‌ویژه اقتصاد دانش‌‌بنیان به رشته‌ی تحریر درآورده است. اقتصاد دانش‌بنیان در دهه‌های اخیر در میان دانشگاهیان، فعالان اقتصادی و کارشناسان دولتی، اهمیت بسیاری یافته است. پیشرفت‌های علمی از جهات مختلفی، نظر کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده‌اند؛ اول آنکه علم منبعی برای رشد و توسعه‌ی اقتصاد محسوب می‌شود. اگرچه رشد در اقتصاد بلافاصله پس از رسیدن به دستاوردهای علمی میسر نمی‌شود و تحقق سودآوری، به گذشت زمان نیازمند است اما تردیدی نیست که علم بر اقتصاد بسیار مؤثر است. دیگر آنکه دستاوردهای علمی به جهت ویژگی فراگیر و همگانی بودنِ آن، این امکان را دارند تا به راحتی در دسترس عموم قرار گرفته و بر چرخه‌های اقتصادی تأثیرگذار باشند.

اما آنچه مد نظر کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی بوده است، تاکید بر نظریه‌ی «رشد درو‌ن‌زا» از اقتصاددان مشهور، پل رومر، است. بر اساس این نظریه، رشد اقتصادی به عوامل درونی اقتصاد وابسته است و نه عوامل بیرونی آن. در نتیجه سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی و نوآوری‌های علمی، رشد قابل‌توجهی را در اقتصاد به دنبال خواهد داشت. با تمرکز بر آثار جانبی مثبتی که توسعه‌ی علم و فناوری در اقتصاد به دنبال دارد، می‌توان به اقتصاد دانش‌بنیان و رشد منتج از آن دست یافت. در این نظریه عنوان شده است که نرخ رشد اقتصادی در درازمدت، رابطه‌ی مستقیمی با سیاست‌های تشویقی در تولید علم دارد.

احمد خورشیدی در کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی به چند مزیت اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرده است:

  • کمرنگ‌تر‌شدن مشکل دسترسی به دانش و دانش‌پژوه
  • نهادینه شدن حقوق مالکیت فردی
  • رسیدن به معنای عمیق‌تر و تأثیرگذارتری از رقابت
  • تحرک و پویایی دانش
  • افزایش سرعت تولید و جذب فناوری‌های پیشرو
  • گستردگی بازار دانش
  • افزایش ارتباطات و...

پژوهشگران بسیاری در سراسر جهان درصددند تا عوامل تعیین‌کننده و مؤثر بر اقتصاد، به‌ویژه اقتصاد دانش‌بنیان را شناسایی کنند و آن‌ها را جهت بهبود بهره‌وری و کارآیی بنیادهای اقتصادی به کار گیرند. از اولین گام‌های مؤثر که در کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی مطرح شده است، می‌توان به تحلیل عملکرد نهادهای علمی، شناسایی توانمندی‌ها، تقویت نکات مثبت و رفع نواقص آن‌ها اشاره کرد.

کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی در ادامه به تشریح مفهوم فناوری و ارتباط آن با اقتصاد می‌پردازد. فناوری، دانشی ضمنی یا تدوین‌شده است که کاربردی شده و یا پتانسیل کاربردی‌شدن را دارد. فناوری در این معنی، می‌تواند به طور مستقیم بر اقتصاد تأثیر بگذارد. در به کارگیری فناوری در اقتصاد، دو رویکرد خوش‌بینانه و بدبینانه وجود دارد. یکی از گرایش‌های رویکرد خوش‌بینانه، نگاهی ابزارگونه به فناوری دارد و آن را وسیله‌ای در اختیار انسان می‌داند که او را در رسیدن به هدف‌اش یاری می‌کند. فناوری در این دیدگاه، به‌ذات فاقد ارزش و تأثیرگذاری بوده و تنها در اثر استفاده، اهمیت می‌یابد. در مقابل، یکی از رویکردهای نگرش بدبینانه به فناوری، نگاهی است که با رویکرد جامعه‌شناختی به این پدیده ارتباطی تنگاتنگ دارد. در این رویکرد، بیش از آنکه فناوری مورد پرسش قرار گیرد، زمینه‌ی اجتماعی آن مد نظر است. فناوری در این نگاه، ابزاری است که برای سلطه بر طبیعت به کار گرفته می‌شود.

علم و فناوری همیشه گام به گام یکدیگر پیش رفته‌اند. فناوری باعث رشد شناخت علمی انسان از پدیده‌ها شده و به علم کمک می‌کند تا جنبه‌ی کاربردی‌تری به خود بگیرد. علم و فناوری همواره یکدیگر را تقویت می‌کنند. اقتصاددانان سالهاست که داده‌های اقتصادی را تجزیه‌ و تحلیل می‌کنند. آن‌ها مدل‌سازی کرده و تلاش می‌کنند تا تغییرات اقتصادی کلان را پیش‌بینی کنند و برای آن‌ تغییرات، جوامع را آماده سازند اما تاریخ نشان داده که شرایط همیشه قابل پیش‌بینی نیست و گاهی، تنها پس از بروز حوادث است که می‌توان به فکر یافتن راه برون‌رفت از شرایط پیچیده بود. اقتصادی که بر پایه‌ی علم و دانش باشد و از ابزارهای نوین استفاده کند، یکی از گزینه‌هایی است که احمد خورشیدی در این کتاب در مواجهه با آینده‌ی ناشناخته پیشنهاد کرده است.

کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی نکات جالب‌توجه و مفید ارائه‌شده‌ی این کتاب به کارشناسان حوزه‌های اقتصاد و فناوری، نهادهای دولتی، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی می‌خوانیم

روایت بیت‌کوین دربردارنده داستان‌هایی درباره جوانان پرشوری است که به مخالفت با بوروکرات‌های خشک و بی‌روح برخاسته‌اند: داستان ثروت، نابرابری، پیشرفت فناوری اطلاعات، و داستانی پر از اصطلاحات اسرارآمیز و درک‌نشدنی. همه‌گیری بیت‌کوین برای بیشتر مردم به ‌صورت توالی شگفتی‌های پیاپی رخ ‌داده است. بیت‌کوین زمانی که نخستین ‌بار معرفی شد همه را شگفت‌زده کرد و به ‌موازات اینکه توجه جهانیان به‌سرعت به سمت آن جلب می‌شد، شگفتی‌های دیگری به ارمغان آورد. در آن دوران، ارزش بازار بیت‌کوین از مرز سه هزار میلیارد دلار آمریکا هم عبور کرد. ولی بیت‌کوین هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه مردم برایش ارزشی متصور باشند، چیزی که طرف‌داران این رمزارز هم قبول دارند. چگونه ارزش بازار بیت‌کوین فقط ظرف چند سال از هیچ به سه هزار میلیارد دلار رسید؟

آغاز پیدایش بیت‌کوین به سال ۲۰۰۸ برمی گردد که مقاله‌ای با عنوان «بیت‌کوین: سامانه وجه نقد الکترونیکی همتا به همتا به امضای ساتوشی ناکاموتو» از طریق ایمیل توزیع شد. در سال ۲۰۰۹ نخستین رمزارز که بیت‌کوین نام داشت، بر اساس انگاره‌های طرح‌شده در آن مقاله انتشار یافت.

فهرست مطالب کتاب

برخه یکم: اقتصاد روائی چیست؟
برخه دوم: کارآیی اندیشه روائی
برخه سوم: نمونه‌هایی از روایت‌های اقتصادی
برخه چهارم: اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟
برخی از منابع مورد استفاده یا برای مطالعه بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نمای علم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات244
زبانفارسی
شابک978-622-5225-80-0
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری، کتاب‌های اقتصاد و مدیریت
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی

برای دریافت کتاب روایت اقتصاد دانش بنیان و نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.