معرفی و دانلود کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه

عکس جلد کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه

لین ویلکاکس، نویسنده‌ی مسلمان آمریکایی است که با توجه به کمبود منابع مطالعاتی در حوزه‌ی نسبت قرآن و زنان، دست به تألیف کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه زده است. نویسنده که استاد دانشگاه است، در مقدمه‌ی کتاب اعتراف می‌کند که اهل تاریخ و تفسیر نیست؛ اما عشق که یکی از ارکان زندگی عارفان است، یاری‌گر او در نوشتن چنین کتابی بوده.

درباره‌ی کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه

قرآن یکی از مهم‌ترین منابع برای پژوهش در دین اسلام است؛ اما در بحث‌های روزانه نادیده گرفته می‌شود. آیا برای شما اتفاق افتاده است که در هنگام بحث با شخص دیگری متوجه شوید که تفسیر او از آیات قرآن اشتباه است و سعی در تصحیح آن عقیده داشته باشید؟ مثلاً بسیاری از افراد به آیه‌ی 34 سوره‌ی نساء استناد می‌کنند و برتری مردان بر زنان را با یک آیه از قرآن اثبات می‌نمایند! اما آیا روش چنین افرادی برای ورود به بحث در حوزه‌ی زنان درست است؟ این اشخاص برای مطالعه‌ی بیشتر باید به چه منابعی مراجعه کنند؟

متأسفانه در زمینه‌ی پیوند قرآن و مطالعات زنان، آثار زیادی نوشته نشده است. محققان غربی نیز کمتر به این حوزه ورود کرده‌اند. خانم لین ویلکاکس (Lynn Wilcox) روان‌درمانگر و استاد دانشگاه کالیفرنیاست و با وجود تولد در خانواده‌ای مسیحی، به دین اسلام گرویده است. او به‌خاطر عشقش به حضرت علی (ع) به مذهب شیعه گرایش دارد و در هر لحظه به دنبال حقیقت می‌گردد. وی در کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه (Women and the Holy Quran) سعی دارد حقیقت را پیدا کند.

خانم لین ویلکاکس معتقد است هیچ کتابی مانند قرآن به‌زیبایی در مورد شأن زنان و احترام به آن‌ها سخن نگفته است. حتی اگر به دین اسلام نیز اعتقاد نداشته باشید، باز هم پیام‌های قرآن قلب شما را به لرزش درمی‌آورد. کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه حاوی اشارات قرآن به مفاهیمی چون معنویت، ارزش، شخصیت، قابلیت و استعداد زنان است. نویسنده‌ی کتاب باور دارد آموزه‌های قرآن به گونه‌ای است که هر زنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و او را به اصالتش بازمی‌گرداند.

در فصل اول نقش قرآن و حدیث در مطالعات زنان بررسی می‌شود. لین ویلکاکس با تحلیل کتاب‌ها و پژوهش‌های دیگران، به این نتیجه می‌رسد که قرآن آیه‌ی ضدزن ندارد و اگر احادیث ضدزن نقل شده‌اند، باید در اعتبار آن احادیث شک کنیم. فصل دوم و سوم نیز به متن قرآن، تفسیر و ترجمه‌ی آن اختصاص دارد. فصل چهارم مخصوص کسانی است که درباره‌ی مسائلی مانند دخترکشی، تعدد زوجات، شهوت‌رانی، زنان بیوه، طلاق، ارث و بردگی سؤالاتی در ذهن دارند. فصل پنجم تا هشتم در مورد آفرینش، هدف آن، عشق به خدا و ارتباط با اوست. فصل نهم درباره‌ی اصول دین است و در فصل دهم و یازدهمِ کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه به دو مفهوم معرفت و مرگ پرداخته می‌شود.

لین ویلکاکس در بخش سوم کتاب وارد بحث اصلی می‌شود که همانا دیدگاه قرآن درباره‌ی زنان است. در فصل دوازدهم زندگی زنانی که نامشان در قرآن آمده بررسی می‌گردد. در این بخش نمونه‌های مثبت و منفی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا خواننده دیدی همه‌جانبه از تصویر زنان در قرآن به دست آورد. فصل سیزدهم که یکی از مهم‌ترین فصل‌های کتاب است، به تفاوت‌های مردان و زنان و نگاه قرآن به هر دو جنسیت اختصاص داده شده. نویسنده در فصل چهاردهم در حوزه‌ی ازدواج، طلاق و همسران پیامبر بحث می‌کند. فصل پانزدهم نقش مادری را در زندگی زنان مورد بررسی قرار می‌دهد و فصل شانزدهم به بحث سایر تجسمات جنس ماده در قرآن می‌پردازد. بخش چهارم برای درک بهتر قواعد فرهنگی و اجتماعی است. در سه فصل باقی‌مانده از کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه مسائلی چون ارتباط با خدا، حجاب، تمایلات جنسی، رزق و روزی، روزه‌داری و... مورد توجه قرار می‌گیرند.

سبک نوشتار کتاب ساده و قابل‌فهم است و نویسنده سعی می‌کند با دیدگاهی پژوهشی و بی‌طرفانه، از حقیقت پرده بردارد. مترجم این کتاب، سید محمدحسین میرابوطالبی، معتقد است که تعداد خطاهای کتاب بیشتر از انگشتان یک‌ دست نیست و همین موضوع نشان می‌دهد که خانم لین ویلکاکس بر آموزه‌های اسلام تسلط دارد. انتشارات سبزان کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه را به چاپ رسانده است.

کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به حوزه‌ی مطالعات زنان در دین اسلام علاقه دارید، کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه را بخوانید.

در بخشی از کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه می‌خوانیم

در طی قرن‌ها تفسیرهای بسیاری در مورد قرآن نوشته شده است. آنهایی که باقی مانده‌اند را اساساً مردان نوشته‌اند؛ فقها و روحانیونی که با بهترین نیت‌ها عقایدشان را در رابطه با قرآن بیان کردند. تفسیرهایی از ناحیۀ این مراجع رسمی به نحو اجتناب‌ناپذیری با عناصر مردانه و هنجارهای فرهنگی - تاریخی خودشان ترکیب شده‌اند و آنچه را که آنها شناختند و پیرامون آن تجربه کردند منعکس نمودند. چند تفسیر به خصوص در مورد زنان در قرآن کریم نوشته شده است. به‌ندرت مفسری می‌توان یافت که انسان باشد و در جامعۀ خاصی پرورش یافته باشد و بتواند خودش را از عقبۀ فرهنگی و تربیتی‌شان جدا کند و هم قرآن را بفهمد و هم به نحو وسیع‌تر از نقطه‌نظر فرهنگی آن را تفسیر نماید. برای تحقق این مهم نیاز است تا به آزادی کامل از محدودیت‌های فرهنگی خود شخص رسید؛ حالتی که فقط در افرادی نادر حاصل می‌شود و معمولاً پیامبران و قدیسین از آن جمله هستند. به عبارت دیگر، تفسیرها تفسیرهای معانی هستند که بر دیدگاهی فرهنگی مبتنی شده‌اند. در نتیجه، تفسیرها این واقعیت فرهنگی ‌را منعکس می‌کنند که «مردم همان‌ کارهایی را می‌کنند که والدینشان انجام می‌دادند.»

تفسیر‌ها، به نحوی اجتناب‌ناپذیر، انعکاس‌های عادات فرهنگی هستند. این به معنای هیچ‌گونه قصد شخصی برای گمراه کردن یا تفسیر نادرست نیست. مردم در هر فرهنگی و هر جا، بر پایۀ آنچه جامعۀ خاصشان به آنها از آغاز تولد آموخته است، واکنش نشان می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
یادداشت مؤلف
مقدمه
بخش اول: پیش‌درآمد
فصل اول: زمینۀ بحث
فصل دوم: متن
فصل سوم: خواندن قرآن
فصل چهارم: تغییرات انقلابی
بخش دوم: فطریات
فصل پنجم: آیا آنها به آسمان بالای سرشان نگاه نمی‌کنند؟
فصل ششم: هدف
فصل هفتم: عشق
فصل هشتم: یاد خدا
فصل نهم: اصول
فصل دهم: معرفت
فصل یازدهم: مرگ
بخش سوم: زنان و مردان
فصل دوازدهم: مثال‌ها: الگوی زنان
فصل سیزدهم: زنان و مردان
فصل چهاردهم: ازدواج
فصل پانزدهم: مادری
فصل شانزدهم: سایر تجسمات جنس ماده
فصل هفدهم: آیات
فصل هجدهم: رفتار
فصل نوزدهم: رزق و روزی
ضمیمه
آیاتی که به‌خصوص اشاره به جنس زنان دارند
یادداشت‌ها
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه
نویسنده
مترجمسید محمدحسین میرابوطالبی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-600-117-641-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم قرآنی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه

برای دریافت کتاب زنان و قرآن از دیدگاهی صوفیانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.