معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های کسب و کار: استراتژی و ساختار

عکس جلد کتاب شبکه‌های کسب و کار: استراتژی و ساختار
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شبکه‌های کسب و کار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شبکه‌های کسب و کار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شبکه‌های کسب و کار: استراتژی و ساختار

امانوئلا تودوا در کتاب شبکه‌های کسب و کار، با بررسی مهم‌ترین نظریه‌های موجود در حوزه‌های اقتصاد، علوم اجتماعی، فناوری ارتباطات و مدیریت استراتژیک، شرحی جامع از اجزای مختلف شبکه‌های کسب و کار و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها ارائه داده است. مطالعه‌ی این اثر ارزشمند می‌تواند به فعالان اقتصادی در حل مشکلات روزمره‌ی کسب‌ و کارشان، کمک شایانی نماید.

درباره‌ی کتاب شبکه‌های کسب و کار

شبکه‌‌‌های کسب و کار، به مجموعه‌ای از ارتباطات تجاری بین اعضای مختلف یک صنعت، بازار یا سیستم تجاری اشاره دارند. این شبکه‌ها تعاملات بین شرکت‌ها، تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، مشتریان و دیگر عوامل مرتبط با کسب و کار را شامل می‌شوند. آگاهی از سازوکارهای شبکه‌‌های کسب و کار به این دلیل حائز اهمیت است که از طریق آن‌‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها قادرند اطلاعات، منابع و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این همکاری و اشتراک‌گذاری اطلاعات سبب می‌شود که اعضای شبکه با استفاده از دانش و تجربیات همدیگر، بتوانند عملکرد کسب و کار خود را بهبود ببخشند و مشکلات موجود در سازمان یا شرکت را حل کنند.

امانوئلا تودوا ( Emanuela Todeva)، استاد و مدرس برجسته‌ی رشته‌ی استراتژی و کسب و کارهای بین‌المللی است. او پس از سال‌ها مطالعه و پژوهش در زمینه‌های جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و استراتژی، کتاب شبکه‌های کسب و کار (Business Networks: Strategy and Structure) را به انتشار رسانده است. هدف اصلی او از نگارش این اثر ارزشمند، آگاهی‌بخشی درمورد نقش مهم فناوری‌های اطلاعاتی و شبکه‌های سیاسی، اجتماعی و تجاری بر کسب و کارهای مختلف، در جهان مدرن امروزی‌ست.

معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های کسب و کار

امانوئلا تودوا در کتاب شبکه‌های کسب و کار، با رویکردی میان‌رشته‌ای، به بررسی نظریه‌های مهمی می‌پردازد که می‌توانند رفتارهای استراتژیک بازیگران شبکه‌های کسب و کار را توضیح دهند. او در این کتاب، با هدف تسهیل حل مشکلات رایجی که اکثر کسب و کارها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، تلاش کرده است تا برای تجزیه و تحلیل شبکه‌های تجاری، یک راه مشخص و واحد ارائه دهد. برخی از مهم‌ترین مسائلی که تودوا در کتاب شبکه‌های کسب و کار درمورد آن‌ها بحث کرده و توضیح داده است عبارت‌اند از: رویکرد میان‌رشته‌ای چگونه به تجزیه و تحلیل شبکه‌های کسب و کار کمک می‌کند؟ تفاوت شبکه‌های کسب و کار با شبکه‌های اجتماعی در چه مواردی‌ست؟ فناوری اطلاعات در ساختار جدید کسب و کارهای مدرن چه نقشی را ایفا می‌کند؟ و در نهایت، این سؤال که چگونه می‌توان با تحلیل درست شبکه‌‌های کسب و کار، مدیریت استراتژیک را بهبود بخشید؟

امانوئلا تودوا در فصل‌های مختلف کتاب شبکه‌های کسب و کار، به طور مفصل و تخصصی، به ترتیب این موضوعات را بررسی کرده است: مفهوم شبکه‌های کسب و کار و اهمیت آگاهی از آن‌ها، پیکربندی و ساختار شبکه، رفتارهای مختلف و تصمیم‌های استراتژیک بازیگران کسب و کار، ماهیت رابطه در شبکه، ارتباطات مختلف در شبکه‌های کسب و کار، مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری شبکه‌های کسب و کار و در آخر، گونه‌های متفاوت موجود در شبکه‌های کسب و کار.

یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب شبکه‌های کسب و کار آن است که نویسنده پیش از بررسی موشکافانه‌ی نظریه‌های میان‌رشته‌ای و تحلیل موضوعات مختلف، در ابتدا مقدمه‌ای جامع و مفصل ارائه داده است تا خواننده پیش از مطالعه‌ی مباحث مطرح‌شده در کتاب، پیش‌زمینه‌ای کلی درمورد آن‌ها داشته باشد. وجود این مقدمه‌‌ی مفید سبب شده است که مخاطب حین مطالعه‌ی کتاب دچار سردرگمی نشود.

کتاب شبکه‌های کسب و کار، توسط علی پریشانی به زبان فارسی ترجمه شده و به وسیله‌ی انتشارات دنیای اقتصاد در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی مطالعات روتلج درمورد سازمان و شبکه‌های کسب و کار

انتشارات معتبر روتلج (Routledge) که در کشور انگلستان واقع شده است، سال‌هاست که مجموعه کتاب‌هایی با عنوان «مطالعات روتلج درمورد سازمان و شبکه‌های کسب و کار» (Routledge Studies in Business Organizations and Networks) را به انتشار می‌رساند. هدف اصلی روتلج از انتشار این مجموعه کتاب تخصصی، بررسی نحوه‌ی کار شرکت‌ها و نقش شبکه‌ها در پیشبرد سازمان‌های مختلف است. برخی از مهم‌ترین موضوعات بحث‌شده در عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: عملکرد شبکه‌های صنعتی، هزینه‌ی تراکنش، نظریه‌ی سازمان، فناوری اطلاعات و در نهایت، نظریه‌های جدید شرکت. از کتاب‌های «شبکه‌های کسب و کار: استراتژی و ساختار»، «اندازه‌گیری تعالی کسب و کار» و «عدم اطمینان و تکامل اقتصادی: مقالاتی به افتخار آرمن آلچیان» می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از ده‌ها عنوان منتشرشده در مجموعه‌‌ی مطالعات روتلج درمورد سازمان و شبکه‌های کسب و کار نام برد.

کتاب شبکه‌های کسب و کار برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران و کسانی که به عنوان برنامه‌ریز استراتژیک در سازمان‌های مختلف مشغول به کار هستند، در کنار دانشجویان رشته‌های مرتبط با کسب و کار و اقتصاد، از مخاطبین اصلی کتاب شبکه‌های کسب و کار به حساب می‌آیند.

در بخشی از کتاب شبکه‌های کسب و کار: استراتژی و ساختار می‌خوانیم

از منظر بازیگران کسب‌وکار، چند نوع اقدام وجود دارد: اقدامات ارزش‌آفرین (مانند سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و فعالیت‌های توسعه‌ای) و اقدامات استخراج‌کنندۀ ارزش (مانند فروش بازار و رفتارهای رانت جویانه). هر دو مورد از این اقدامات می‌توانند واکنشی به محرک‌های مشابه باشند. با وجود این‌که هرکدام از بازیگران علایق و اهداف خاصی را دارند که انتخاب‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید در نظر گرفت که هرکدام در ساختار اجتماعی خاصی نهفته هستند که شرایط محیطی متفاوتی نیز در پی دارند. شرایط محیطی داخلی و خارجی گاهی شامل واکنش‌هایی می‌شود که برآورده کنندۀ علایق و اهداف عامل نیستند. این شرایط حتی می‌تواند به واکنش‌های عامل نیز شکل و جهت خاصی بدهد. اقدام هدفمند و واکنشی کاملاً از یکدیگر متفاوت هستند ولی می‌توانند به ساختار اجتماعی مرتبط باشند. علاوه بر این، اقدامات خودجوشی نیز وجود دارند که کارکردهای روشنگرانه و یا تبیینی دارند و به دنبال انعکاس و تبیین شرایط محیطی هستند.

در نهایت می‌توان گفت که تعاملات زمانی ظاهر می‌شوند که دو یا چند عامل به یکدیگر متصل شوند. تعاملات در روابط دوجانبه یا شبکه‌ای را نمی‌توان به سادگی به سطح اقدامات فردی، کاهش داد. تعامل منجر به ایجاد بُعدی دیگر در رخداد می‌شود که به خودی خود، منجر به آشکار شدن طرف‌های تعامل‌گر می‌شود. درک تغییرات در اقدامات رفتاری یک عامل، برای درک فرآیند شبکه ضروری است. مفهوم اقدام در ادبیات حوزۀ کسب‌وکار به شکل هم‌زمان دارای سه معنی است: نخستین معنی به‌مثابه انجام کارکردهای تجاری به‌صورت یکپارچه است؛ دومین تعریف، مشارکت در رخدادهایی است که یک واحد را در کنار دیگر عوامل و نهادهای فعال، قرار می‌دهد؛ سومین تعریف نیز ایجاد ارتباط با دیگر عوامل کسب‌وکار در جهت دست‌یابی به هدف‌های مبادله یا تملک منابع و درک از بازار است. انجام یک اقدام در این بستر مفهومی، شامل استفاده، انباشت و سرمایه‌گذاری منابع توسط شرکت‌ها و تخصیص منحصربه‌فرد آن‌ها به عملیات کسب‌وکاری آتی می‌شود. مثال‌های اقدام از منظر شبکه شامل موقعیت‌یابی استراتژیک درون مجموعه‌ای از روابط با خریداران، تأمین‌کنندگان یا رقبا می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

شبکه‌های کسب‌وکار
پیش‌گفتار
پیش‌گفتار نویسنده
فصل اول. مقدمه
فصل دوم. شبکه‌های الهام‌بخش
رویکردها به تجزیه‌وتحلیل شبکه
رویکرد ساختاری/ موقعیتی
رویکرد رابطه‌ای
رویکرد فرهنگی
مروری بر ویژگی‌ها و مفاهیم شبکه
ویژگی‌های گره‌ها
ویژگی‌های روابط میان اعضای شبکه
ویژگی‌های پیکربندی کلی شبکه
فصل سوم. فعالیت در شبکه‌های کسب‌وکار
ماهیت و ویژگی‌های عوامل شبکه
انگیزه‌ها و پیشران‌های رفتاری بازیگران شبکه
اقتصادی هزینه مبادله: کمینه‌سازی هزینه‌ها و بیشینه‌سازی سود
نظریه بازی برای حالات رقابتی: بیشینه‌سازی بده-بستان‌ها
نظریه عاملیت: قراردادهای مذاکره و چانه‌زنی
نظریه قراردادها: قراردادبندی منابع و خدمات، کالاهای عمومی و تأثیرات جانبی
اقتصادهای تکاملی و نهادی: تقلید و پیروی از هنجارها، تغییر و تنوع، انتخاب، نگه داشت، لختی، بقا، مشروعیت بخشی
دیدگاه منبع محور به شرکت: تجمع منابع ناهمگون
رویکرد دانش محور: شرکت‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از دانش‌ها
نظریه مدیریتی برای شرکت: ائتلاف، انتخاب‌های مدیریتی، ترجیحات، تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری
به‌دست‌آوردن و نگهداری قدرت در شبکه‌های کسب‌وکار
کنترل و دست‌کاری در محیط خارجی و داخلی
همکاری با ذی‌نفعان
کارآفرینی- ایجاد روابط، مبادلات و مخاطبین جدید
خودهماهنگی در مقابل هماهنگی از طریق یک نهاد مسئول
عدم تجانس/ناهمگونی میان عوامل
عوامل غیرانسانی- متون و تفسیر به‌عنوان عوامل واسطه
رفتار در شبکه‌های کسب‌وکار
فصل چهارم. روابط در شبکه‌های کسب‌وکاری
تجزیه‌وتحلیل رابطه‌ای
ماهیت روابط، ارتباطات، تعاملات و مبادلات
ظهور روابط میان بازیگران انسانی
ابعاد رابطه
نیازها، انگیزه‌ها و ترجیحات رابطه
منابع و قابلیت‌های رابطه
رفتار و اقدامات رابطه
شناخت رابطه
عواطف رابطه
هویت رابطه
نقش و وضعیت رابطه
محتوای رابطه
شکل‌گیری رابطه
ارزش رابطه
بستر/ جو رابطه
پویایی‌ها و تکامل رابطه
انواع روابط کسب‌وکار
فصل پنجم. ساختار شبکه‌های کسب‌وکار
انواع پیکربندی‌های ساختاری
شبکه‌های مرکزگرا در برابر شبکه‌های توزیع یافته
شبکه‌های پروژه‌ای در مقابل شبکه‌های تأمین
اصول سازمان‌دهی
مرزهای شبکه و سازمان
معیارهای ساختاری برای تحلیل شبکه‌های کسب‌وکار
مرکزگرایی شبکه و تمرکز
شدت تراکم، تقارن، دسترسی‌پذیری و دامنه
انسجام و زیرگروه‌ها
موقعیت شبکه و معادل‌های ساختاری
استقلال ساختاری و ویژگی‌های فردی
چاله‌های ساختاری، کارگزاران و روابط ضعیف
انتشار و سرایت
فصل ششم. گونه‌های شبکه‌های کسب‌وکار
شبکه‌های کارآفرینانۀ کسب‌وکارهای کوچک
شبکه‌های کسب‌وکاری خانوادگی
شبکه‌های کسب‌وکاری خانوادگی چینی
گوانژی
هِگو
هویی
بانگز و کلنز
کانگزی و شبکه‌های کسب‌وکاری برون‌مرزی در چین
شبکه‌های کسب‌وکار شرکت‌های ژاپنی
شبکه‌های کسب‌وکار تجاری ژاپن
شبکه‌های سهامداری مدور کره‌ای
شبکه‌های تأمین زنجیره ارزش: یافتن منابع و زنجیره‌های کالای جهانی
منبع یابی جهانی- برون‌سپاری و پیمانکاری درون زنجیره ارزش
زنجیره‌های جهانی کالاها
شبکه‌های شرکت‌های بین‌المللی: شرکت‌های چندملیتی (MNC‌ها)، پیمان‌های استراتژیک، روابط شرکتی به هم وابسته
MNC ها
واحدهای تابعه و نقش آن در شرکت
پیمان‌های استراتژیک و شراکت‌های کسب‌وکاری
شبکه‌های مربوط به پیمان‌های تحقیق و توسعه و شبکه‌های پروژه‌ای
کسب‌وکارهای مبتنی بر شبکه: آب و برق، خدمات عمومی، شبکه‌های زیرساختی
شبکه‌های مبتنی بر ارتباطات: اینترنت
خوشه‌های فضایی، خوشه‌های صنعتی و روابط شبکه/خوشه
فصل هفتم. نتیجه‌گیری
جهت‌گیری برای پژوهش‌های آتی
ضمیمه. مفاهیم و شاخص‌های بررسی‌های کاربردی از شبکه‌های کسب‌وکار
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شبکه‌های کسب و کار: استراتژی و ساختار
نویسنده
مترجمعلی پریشانی
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات313
زبانفارسی
شابک978-600-497-092-1
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شبکه‌های کسب و کار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شبکه‌های کسب و کار

برای دریافت کتاب شبکه‌های کسب و کار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.