معرفی و دانلود کتاب فلسفه علم شناختی

عکس جلد کتاب فلسفه علم شناختی
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه علم شناختی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه علم شناختی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه علم شناختی

به کمک راهنمایی‌های مارک جی. کین در کتاب فلسفه علم شناختی، نه‌تنها با معنای شناخت و مصادیق آن، همچنین مبانی اصلی و روش‌های علم شناختی آشنا خواهید شد، بلکه اطلاعات ارزشمندی را در زمینه‌ی دیدگاه فلاسفه نسبت به موضوع شناخت و رویکردهای علم شناختی دریافت خواهید کرد. برای آشنایی با گوشه‌ای از مطالعات فلسفی و قلمرو علم شناختی، با این کتاب فلسفی و علمی همراه باشید.

درباره‌ی کتاب فلسفه علم شناختی

از دیدگاه افرادی که آشنایی زیادی با فلسفه و راه‌ و روش‌ آن ندارند، این علم تنها به موضوعاتی انتزاعی مانند ارزش‌های اخلاقی می‌پردازد یا به دنبال عوامل پدید آمدن هستی و علل پیدایش جهان است. به این دسته از افراد باید بگوییم، فلسفه در واقع به دنبال «چرایی» پدیده‌های مختلف است. بنابراین، هر کجا که پدیده‌ای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و... وجود داشته باشد، پای فلسفه هم می‌تواند به میان کشیده شود! بااین‌اوصاف، اصلاً جای تعجب ندارد اگر ببینیم فلسفه وارد علوم شناختی هم شده و گرایش جدیدی را با عنوان «فلسفه‌ی علم شناختی» پدید آورده. اما علم شناختی به چه معناست؟ اصولاً شناخت یعنی چه؟ و فلسفه در قبال شناخت و علم مرتبط با آن، چه وظیفه‌ای دارد؟

مطالعه‌ی کتاب فلسفه علم شناختی (The Philosophy of Cognitive Science)، نوشته‌ی مارک جی. کین (M.J. Cain) به شما کمک می‌کند تا پاسخ جامعی را برای سؤالاتی که پیش‌تر مطرح کردیم و بسیاری دیگر از پرسش‌های این‌چنینی خود بیابید. نویسنده شما را با خود همراه کرده و گام‌به‌گام عناصر سازنده‌ی مفهوم شناخت، وظایف علم شناختی و دایره‌ی شمول آن، همچنین سازوکار فلسفه‌ی علم شناختی را برایتان تشریح خواهد کرد. مطالعه‌ی این اثر، علاوه‌بر این‌که مجموعه‌ای از اطلاعات فلسفی را در اختیارتان قرار خواهد داد، نحوه‌ی فلسفی‌اندیشی و پرورش روحیه‌ی‌ پرسش‌گری را نیز به شما آموزش می‌دهد.

به فرایندهایی «شناخت» گفته می‌شود که همراه با تفکر، ادراک و عمل باشند. با توجه به این معیار می‌توان شناخت را از سایر رفتارها تفکیک کرد. علم شناختی نیز دانشی است که از روش‌های علمی برای مطالعه‌ی شناخت بهره می‌برد. بااین‌اوصاف، یک پژوهشگر یا دانشمند حوزه‌ی علم شناختی به مسائلی از این‌دست می‌پردازد: انسان‌ها چگونه می‌توانند رفتاری توأم با اندیشه، درک و عمل داشته باشند؟ چه فعل‌و‌انفعالاتی به هنگام شناخت در ذهن آدمی صورت می‌گیرد و شناخت به چه نحوی رخ می‌دهد؟

معرفی و دانلود کتاب فلسفه علم شناختی

یکی از تفاوت‌های اساسی و عوامل تمایز انسان از سایر موجودات، توانایی او در زمینه‌ی شناخت است. حتماً شنیده‌اید که طبق آموزه‌های فلسفی، انسان حیوانی است ناطق و از آن‌جایی که لازمه نطق و سخن گفتن، داشتن قدرت تفکر است، نتیجه می‌گیریم که در حقیقت قدرت تفکر موجب تمایز انسان از سایر حیوانات شده. خب، گفتیم یکی از لوازم شناخت، تفکر و اندیشیدن است. نتیجه‌ی نهایی این می‌شود که قوه‌ی شناخت آدمی آن‌قدر اهمیت داشته که یکی از علل برتری او نسبت به سایر پدیده‌های این کره‌ی خاکی تلقی شده. علم شناختی معتقد است این توانایی خدادادی بشر را می‌توان با ابزار سنجش علمی اندازه‌گیری و بررسی کرد و از سوی دیگر، انسان‌ها با بهره‌گیری از همین قدرت شناخت، امکان بررسی چندوچون آن را خواهند داشت. به‌ عبارت دیگر، می‌توانند از شناخت برای کسب شناخت بیشتر استفاده کنند.

بااین‌حال، در میان فلاسفه، صاحب‌نظرانی وجود دارند که معتقدند شناخت را نمی‌توان به کمک علم تحلیل کرد. این‌جاست که استدلال‌های عقلانی فلسفه قدم به میدان می‌گذارند و مخالفت خود را با روش‌های علم شناختی بیان می‌کنند. البته توجه داشته باشید تنها گروهی از فلاسفه به دلایل شکاکیت درباره‌ی تحقق‌پذیری علم شناختی پرداخته‌اند. گروه‌های دیگری نیز میان فیلسوفان دیده می‌شوند که روش‌های علمی بررسی شناخت را سودمند و کارآمد می‌دانند.

مارک جی. کین به همین ترتیب، با ذکر هر موضوع اصلی، دلایل رد یا اثبات، همچنین استدلال‌های مخالفان و موافقان آن را بیان می‌کند و نحوه‌ی استدلال علمی و منطقی را به مخاطبان می‌آموزد. نحوه‌ی بیان مطالب و ترتیب و توالی آن‌ها در کتاب فلسفه علم شناختی درخور توجه است. مؤلف ابتدا کار خود را با تشریح و توضیح ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات آغاز کرده و سپس مفاهیم، مباحث و موضوعات مرتبط با آن‌ها را مورد واکاوی قرار می‌دهد. مطالعه‌ی این اثر برای مخاطبان به گشت‌و‌گذاری عقلانی در ساحت فلسفه می‌ماند که در عین آموزنده بودن، می‌تواند هیجان‌انگیز هم باشد.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه علم شناختی

اگر پیش از این، بارها به قفسه‌ی کتاب‌های فلسفه در کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها سر زده‌اید و آثاری را نیز در این حوزه تهیه کرده‌اید اما متن ثقیل و پیچیدگی مباحث آن‌ها، شما را از ادامه‌ی مطالعه بازداشته، خبر خوبی برایتان داریم. هرگز تجربه‌ای که از مطالعه‌ی سایر کتاب‌های فلسفی داشته‌اید، هنگام خواندن این کتاب تکرار نخواهد شد. در حقیقت کتاب پیش‌رو، در نهایت انسجام، نظم و سادگی نوشته شده؛ به‌طوری که در درک و خوانش آن دچار مشکل نخواهید شد. بااین‌حساب، باید بگوییم کتاب فلسفه علم شناختی می‌تواند بهترین انتخاب برای افرادی باشد که یا با فلسفه و روش‌های آن آشنایی ندارند یا ناامید از کتاب‌های ثقیل و دشوار، به دنبال اثری فلسفی با زبان ساده هستند. ‌‌برای بهره‌ بردن از آموزه‌های این کتاب، می‌توانید برگردان فارسی آن را با ترجمه‌ی مصطفی تقوی تهیه کنید. نشر ترجمان علوم انسانی چاپ و انتشار آن را به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی ترجمان فلسفه به عهده داشته است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های ترجمان فلسفه

انتشارات ترجمان علوم انسانی سری کتاب‌های «ترجمان فلسفه» را با هدف آشنایی مخاطبان خود با مباحث فلسفه‌ی غربی، اسلامی و... راهی بازار داغ کتاب کرده. «فیلسوفی در تعمیرگاه» و «فلسفه در سرزمین نبوت» آثار دیگری از همین مجموعه هستند.

در نکوداشت کتاب فلسفه علم شناختی

  • مارک جی. کین، کتاب مقدماتی بسیار خوب، متفکرانه و معتبری در زمینه‌ی موضوعات محوری فلسفه‌ی علم شناختی نوشته. مطالعه‌ی آن را به همه‌ی دانشجویان و افراد علاقه‌مند به این حوزه پیشنهاد می‌کنم. (تیم کرین، استاد فلسفه‌ی نایت بریج در دانشگاه کمبریج)

کتاب فلسفه علم شناختی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی فلسفه و علاقه‌مندان مباحث فلسفی، بی‌شک از خواندن کتاب فلسفه علم شناختی، اطلاعات بسیاری را به دست خواهند آورد.

در بخشی از کتاب فلسفه علم شناختی می‌خوانیم

نقش شواهد حاصل از اسکن مغزی، به هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی درستی نظریه‌های شناختی رقیب، چشم‌انداز مرتبط با مار را بی‌پایه می‌سازد. طبق این چشم‌انداز، شناخت را می‌توان و باید در سطحی از انتزاع مطالعه کرد که جزئیات سازوکارهای مغز را نادیده می‌انگارد و این جزئیات تنها به مسئله‌ی چگونگی اجرای فرایندهای شناختی در سطح سخت‌افزاری مربوط می‌شود. چشم‌انداز بدیل که مطالعه‌ی شناخت را به‌طور جدایی‌ناپذیری با مطالعه‌ی مغز درهم‌تنیده می‌بیند، در سال‌های اخیر تفوق یافته است و در کانون عصب‌پژوهی شناختی جای دارد.

شاید به نظر برسد که توصیف من از فرایند بینایی تا اینجا بینایی را فرایندی پایین‌به‌بالا ترسیم می‌کند، یعنی فرایندی که، در آن، سیستمِ بینایی ورودی شبکیه‌ای را پردازش می‌کند آن هم بدون تأثیرپذیری از عواملی نظیر باورها یا دانش مشروط فرد یا منافع و اهداف خاص وی در زمان تحریک شبکیه‌ای. اگر بینایی بدین شیوه فرایندی پایین‌به‌بالا باشد، آنگاه خروجی فرایند بینایی با ورودی آن تعیین می‌شود، بدین معنا که خروجی در صورتی می‌تواند متفاوت باشد که ورودی آن متفاوت بوده باشد. باوجوداین، این ایده که عواملی بالابه‌پایین در بینایی دخیل‌اند در سال‌های اخیر به‌طور روزافزون اهمیت یافته است. برای درک این موضوع موارد زیر را در نظر بگیرید.

فهرست مطالب کتاب

قدردانی مترجم
سپاسگزاری‌ها
1: علم شناختی و فلسفه‌ی علم شناختی
1. مقدمه
2. شناخت
3. علم و شناخت
4. علم
5. زایش علم شناختی
6. ماهیت میان‌رشته‌ای علم شناختی
7. نتیجه‌گیری
2: بازنمایی و محاسبه
1. مقدمه
2. محاسبه‌گرایی کلاسیک
3. ارزیابی محاسبه‌گرایی کلاسیک
4. پیوندگرایی
5. ارزیابی پیوندگرایی
6. رهیافت‌های بدیل برای مطالعه‌ی شناخت
7. ارزیابی ضدبازنمایی‌گرایی
8. ذهن توسعه‌یافته
9. نتیجه‌گیری
3: فرضیه‌ی پیمانه ای
1. مقدمه
2. پیمانه‌های فودوری
3. فرضیه‌ی پیمانه‌ای و سیستم مرکزی
4. فرضیه‌ی پیمانه‌ای عام
5. روان‌شناسی و فیزیک
6. نتیجه‌گیری
4: مفاهیم
1. مقدمه
2. مفاهیم چه هستند؟ طرح چند موضوع مقدماتی
3. نظریه‌های سنتی درباره‌ی مفاهیم
4. نظریه‌های نمونه‌ی اولیه و نمونه‌ی ‌بارز
5. نظریه‌ی نظریه‌ی مفاهیم
6. اتمیسم اطلاعاتی و نظریه‌ی نمونه‌ی جایگزین
7. نتیجه‌گیری
5: زبان
1. مقدمه
2. دانش زبان
3. تبیین چامسکی از فراگیری زبان
4. انتقادات به فطری‌نگری چامسکی
5. تبیین مبتنی بر کاربرد توماسلو از فراگیری زبان
6. نتیجه‌گیری
6: مغز و شناخت
1. مقدمه
2. عصب‌پژوهی و تاریخ علم شناختی
3. مبانی شناخت مغز
4. بینایی
5. جایگاه ادراک
6. نتیجه‌گیری
نتیجه گیری
پی‌نوشت‌ها
منابع
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه علم شناختی
نویسنده
مترجممصطفی تقوی
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات344
زبانفارسی
شابک978-600-8091-19-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه علم شناختی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه علم شناختی

برای دریافت کتاب فلسفه علم شناختی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.