معرفی و دانلود کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت: مجموعه داستان کوتاه

عکس جلد کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت: مجموعه داستان کوتاه
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت: مجموعه داستان کوتاه

محمدجواد نظریان در کتاب لا‌‌ به لای شاخه‌‌های درخت، چهار داستان کوتاه را گرد آورده که هریک با صحنه‌های خیال‌انگیز و لطیف و هنرنمایی‌های ظریف در شخصیت‌پردازی همراه شده‌اند. داستان‌هایی آموزنده که پیام‌هایی را درمورد بهتر زیستن در دل خود جای داده‌اند.

درباره‌ی کتاب لابه‌لای شاخه‌های درخت

انبوه شاخه‌هایی که در هم تنیده و به گل‌ها و شکوفه‌ها آراسته شده‌اند، نخستین صحنه‌ای است که محمدجواد نظریان در صفحات ابتدایی کتاب لابه‌لای شاخه‌های درخت برای مخاطبانش ترسیم می‌کند. این صحنه با ظرافت و لطافتی که نظیر آن را در شعرها می‌بینیم تزیین شده و خواننده را به‌سرعت مشتاق خواندن ادامه‌ی داستان خواهد کرد.

در همان صفحات آغازین با تلاش‌های پرنده‌ای مواجهیم که می‌کوشد خوراک مورد نیاز جوجه‌هایش را برای ایشان تهیه کند. البته مادران در دنیای پرندگان به غیر از تهیه‌ی غذا، وظیفه‌ی مهم دیگری هم دارند و آن آموزش پرواز به جوجه‌هایشان است. جوجه‌ای پرواز را به‌درستی خواهد آموخت و لانه را به مقصد آسمان ترک خواهد کرد که درس پرواز را به‌خوبی از مادرش آموخته باشد. تمامی جوجه‌های قصه این نکته را می‌دانند اما با رخ دادن اتفاقی عجیب، تصمیم می‌گیرند خودشان دست‌به‌کار شوند. روزی که مادر به‌موقع برای غذا دادن به جوجه‌هایش به لانه نمی‌رسد، آن‌ها متوجه واقعیتی باورنکردنی می‌شوند: مادرشان آن‌ها را تنها گذاشته و معلوم نیست کی دوباره به سراغشان بیاید. موقتاً برای رفع گرسنگی از دانه‌هایی تغذیه می‌کنند که مادر برای زمستان ذخیره کرده بود اما با پایان این ذخیره، دیگر راهی نمی‌ماند جز اینکه با پرواز کردن هم مادر را بیابند و هم غذای کافی پیدا کنند. اما چگونه؟ مگر نه اینکه جوجه‌ها باید حتماً پرواز را از مادرشان فرابگیرند؟ مگر نه اینکه فقط مادران جوجه‌ها می‌توانند آن‌ها را برای ورود به دنیای آسمان راهنمایی کنند؟ بااین‌حال، جوجه‌ها راهی ندارند جز نجات خودشان و یادگیری پرواز به هر روش ممکن. حتی با وجود خطراتی که در کمینشان نشسته‌اند!

کتاب حاضر به‌طور کلی چهار داستان کوتاه را دربرمی‌گیرد. اولین داستان که عنوان کتاب نیز از نام آن وام گرفته، «لابه‌لای شاخه‌های درخت» است. «قورباغه‌ها» دومین داستان کوتاه آن به شمار می‌رود و «آیینه‌ی جادویی» و «گربه‌های خانگی» به ترتیب، سومین و چهارمین داستان کوتاه این مجموعه هستند. یک نگاه اجمالی به عناوین این داستان‌ها نشان می‌دهد با اثری خیالی روبه‌روییم و قرار است در دنیای خیال‌انگیز نویسنده و شخصیت‌های فانتزی‌اش پیچ‌و‌تاب بخوریم.

علاوه بر صحنه‌پردازی، محمدجواد نظریان در کاربرد زبان نیز مهارت چشم‌گیری دارد. جملات کوتاه به‌خوبی جریان تند رخدادها را به خواننده القا می‌کنند. از مشخصه‌های بازر این اثر داستانی می‌توان به این موارد اشاره کرد: بازگو کردن جزییات بدون استفاده‌ی بیش‌از‌حد از صفت‌ها و قیدهای دست‌و‌پاگیر، همچنین توجه به لحن متمایز شخصیت‌ها که موجب می‌شود خواننده بهتر بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و روند کلی داستان‌ها برایش باورپذیرتر باشد. در خلال مکالمات و روند داستان جملاتی از زبان شخصیت‌ها مطرح می‌شود که هریک را می‌توان درسی برای زندگی دانست. از آن‌دست جملاتی که نکته‌ای عمیق را درمورد زندگی و زندگی کردن در درون خود جای داده‌اند.

استفاده از حیوانات به‌عنوان شخصیت‌ها و قهرمانان اصلی و ساخت تمثیل‌های آموزنده و سرگرم‌کننده به این روش، در ادبیات فارسی قدمت بسیاری دارد. شاید بتوان موفق‌ترین نمونه‌ی آن را کتاب کلیله و دمنه دانست که از آثار سترگ ادبیات فارسی به شمار می‌رود. همین ساختار را البته به شکل مدرن و امروزی آن در داستان‌های کتاب لابه‌لای شاخه‌های درخت نیز می‌بینیم که با قلم هنرمندانه‌ی محمدجواد نظریان آفریده شده‌اند. اگر اصولاً به آثار ادبیات معاصر ایران علاقه‌مند هستید و به دنبال کتابی روان، خوش‌خوان و آموزنده می‌گردید که نگارنده‌ی آن از نویسندگان نوقلم ایرانی باشد، مطالعه‌ی کتاب حاضر انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. نشر ترنگ این اثر دلنشین را به مخاطبان و دوستداران آثار ادبی، به‌ویژه طرفداران داستان‌های کوتاه عرضه نموده.

کتاب لابه‌لای شاخه‌های درخت برای چه کسانی مناسب است؟

از تمامی علاقه‌مندان ادبیات معاصر فارسی و طرفداران داستان‌های کوتاه خیالی و فانتزی دعوت می‌کنیم لذت خواندن کتاب لابه‌لای شاخه‌های درخت را به خود هدیه بدهند.

با محمدجواد نظریان بیشتر آشنا شویم

محمدجواد نظریان (زاده‌ی 1374) از نویسندگان جوان و نوظهور ایرانی یه شمار می‌آید. از این نویسنده اثر دیگری نیز به چاپ رسیده که «اهالی قفس» نام دارد. این کتاب نیز مانند اثر حاضر مجموعه‌ای است که چند داستان کوتاه را در خود جای داده.

در بخشی از کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت: مجموعه داستان کوتاه می‌خوانیم

پرنده به سرعت از او فاصله گرفت و در جنگل پنهان شد. پای درختی نشست و با بال‌های شکسته و خسته‌اش اشک‌هایش را پاک کرد. فاصله‌ی زیادی با خانه داشت. نمی‌دانست چگونه راه برگشت را پیدا کند. چند قدم به سمت مرداب رفت و به دنبال بوی بد مرداب محل زمین خوردن قبلی‌اش را پیدا کرد. از پرهایی که از او به زمین ریخته بود به مقصد قبلی رسید و همین‌طور رفت تا گلی را که شب در آغوشش خوابیده بود پیدا کرد. همان جا کمی دانه خورد و به دنبال پرهای به زمین ریخته جای زمین خوردن قبلی‌اش را هم پیدا کرد. روی پرهای عزیزش پا گذاشت و با حسرت از آن‌ها فاصله گرفت. کم‌کم جنگل برایش آشنا شد. به درختی در نزدیکی درخت انبوه خودشان رسید.

نمی‌دانست با آن حال و روز چگونه به لانه برگردد. در فکر پیدا کردن جواب برای سوال‌های احتمالی بود که برادرش را در حال فرار از چنگ پرنده‌ای شکاری دید. پرنده‌ای وحشی به سمت برادر حمله می‌کرد و او شبیه پروانه گاهی در آسمان به سمتی مایل می‌شد و گاهی به سمتی دیگر و پرنده به گرفتن او موفق نمی‌شد. تا نهایتا در میان شاخ و برگی به هم آمده فرو رفت و پرنده‌ی وحشی مایوسانه از بالای سرش گذشت و از آن جا دور شد.

پایین درخت با دیدن آن صحنه خشک شده بود. هم از وحشت و هم از تعجب. وحشت از حمله‌ی پرنده‌ای وحشی و تعجب از مهارت برادرش در پرواز کردن شبیه پروانه. کمی که حالش بهتر شد به سختی از شاخه‌ای به شاخه‌ای پرید و خود را به لانه رساند. برادرش را دید که مشغول جمع کردن دانه برای زمستان بود. برادر کوچک‌تر همین که او را مقابل لانه دید از تعجب زبانش بند آمد و به سمت او رفت و او را با بال‌هایش به آغوش کشید. دیدن برادر در آن حال و روز هم خوش‌حالش می‌کرد و هم ناراحت. انتظار نداشت آن پرنده‌ی زیبا با بال‌های بزرگ را در وضعی ببیند که خودش از او بزرگ‌تر به نظر برسد.

فهرست مطالب کتاب

لا‌به‌لای شاخه‌های درخت
قورباغه‌ها
آیینه‌ی جادویی
گربه‌های خانگی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت: مجموعه داستان کوتاه
نویسنده
ناشر چاپینشر ترنگ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات71
زبانفارسی
شابک978-622-7741-60-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت

برای دریافت کتاب لا‌ به لای شاخه‌‌های درخت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.