معرفی و دانلود کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر

عکس جلد کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر
قیمت:
95000 تومان - 10.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر

کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر به قلم محمد صادقی تهرانی، گذری بر تاریخ اسلام و پیدایش آن نموده و سپس فلسفه دین پژوهی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

به دلیل اینکه مبانی این کتاب در مواردی با مبانی و نظرات دیگران مختلف است بنابراین لازم است بدون در نظر گرفتن اقوال و نظرات این و آن و با ذهنی خالی از گفته‌ها و شنیده‌های خود، به مطالعه این کتاب بپردازید.

امتیاز این کتاب نسبت به سایر کتب، در این است که، پژوهشگران، اندیشمندان، دانشجویان و کسانی که در مسیر تعلیم، تعلم، علم و اجتهادند، چنانچه جدیت نموده و از این طریق به تصحیح مبانی بپردازند، یقینا از بهت و سرگردانی‌های بسیاری که در تشخیص وظیفه و اعمال نظر دارند، خلاصی می‌یابند، زیرا همه‌ی سرگردانی‌های موجود، معلول عدم مبانی صحیح در اتخاذ نظر و تصمیم گیری‌هاست.

کسانی که از طریقی وحی اصیل ربانی، مبانی فکری، علمی، اعتقادی، فقهی، سیاسی، اجتماعی، تعاملی و خود را تصحیح نمایند، مسلما با تعلم، تفکر، تدبر و به کارگیری مبانی مربوطه در انتخاب راه و تشخیص وظیفه صاحب نظر گشته و احساس هیچ‌گونه نیازی به غیر از سؤال و پرسش در پیرامون مبنا و محک نخواهند داشت، و شخصأ در این مسیر صاحب رأی و اندیشه و نظر می‌گردند، و در این صورت از پیروی و تقلید نادرست از این و آن هم خلاصی می‌یابند.

سوالات این کتاب از متون کتب موجود، که نام هر یک در زیرنویس جملات آمده و سایر جزوات و مکتوبه‌های منتشره اتخاذ، تحریر و تنظیم شده است.

گاه ممکن است در حین مطالعه به مطالبی تکراری و یا جواب‌هایی مشابه یا قریب به مشابه، که به مناسبت موضوعات مختلفه داده شده است برخورد نمایید، باید توجه داشته باشید که هدف از درج مطالب و جملات تکراری در این کتاب، تکرار بی‌هدف یا عبث نبوده، بلکه از باب: «قبای الاء ربکما کان» و «قائقو الله وأطیعون» که در قرآن کریم روی حکمت‌هایی مکرر شده است، می‌باشد.

در بخشی از کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر می‌خوانیم:

اصولا در قرآن مطلبی نداریم که چیزی یا عاملی خارجی به او بدهید تا معنایش معلوم شود. قرآن فقط دهنده است که گیرنده، افاده کشنده است و نه استفاده کننده، معین است و نه مستعین، روشنگر و روشنی دهنده است به روشنی گیرنده! "بلسان عربی مبین" به زبان و حجت بالغه‌ی الهی است که اگر کسی بخواهد آن را بفهمد بایستی خود را از مفروضات برونی غیر مطلق و تحمیلی تجرید کنند تا در معانی صحیح قرآنی بالغ گردد، در نتیجه فهم صحیح قرآن برایش میسر و آسان است.

آیاتی در قرآن هست که با الفاظ موجود معنایی خاص را افاده می‌کند، اما بر منظور دیگری دلالت ندارد. ما باید دقت و جستجو کنیم تا منظور بیان نشده را از آیات دیگر بیاییم؛ مثلا در آیات زیادی لفظ والسماوات، آمده است. مانند: الله الذی رفع الشموات بغیر عقد رواه (رعد / 2) خدا کسی است که آسمان‌ها را بالا برد، بدون ستونی که آن را ببینند.

امروزه فهمیده‌اند که این ستون‌ها و استوانه‌های نادیدنی، همان میدان‌های مغناطیسی اطراف کرات و منظومه‌ها و کهکشان‌ها است. (1) دلالت آیه نیز بر آن واضح است. مطلب دیگری که فهمیده می‌شود این است که آسمان‌ها متعدد است، زیرا السماوات) جمع است. مطلبی را که اینجا نمی‌فهمیم تعداد آسمان هاست. این تعداد را با مراجعه به آیات (سبع سماوات) می‌فهمیم. یعنی آیاتی که تعداد آسمان هارا هفت عدد یا هفت طبقه بیان کرده، مفسر آیات دیگری است که تعداد آسمان‌ها را ذکر نکرده است:
هو الذی خلق لکم ما فی الأرض جمیعا ثم اشوین الى السماء فسوا سبع سماوات و هو بکل شیء علیم (بقره / 29)

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی ناظم
راهنمائی‌های لازم جهت ورود به مطالب کتاب
تخلیۀ ذهن از مفروضات و تنقیح آن‌ها
تأثیر مقدمات تفسیری بر متون تاریخی
طرح سؤالات از روی علاقه‌ها و انتظارات
لزوم دست‌یابی به مؤلف متن
تأثیر علوم بشری و تحولات تاریخی در ترجمه
ظنی الدلاله بودن قرآن
محکمات و متشابهات
مجاز در قرآن
تنوع و تکثر تفاسیر
تأثیر تکامل علوم در تفسیر
قبض و بسط شوریک شریعت
استنطاق از قرآن
اجتماع حق و باطل
تمایز شریعت و فهم صحیح از شریعت
تعارض در فهم از دین
زبان شریعت متعلق به کیست؟
حد معرفت شناس
صراط‌های مستقیم
تفسیر به رأی
پلورالیسم با اخلاق اندیشه‌ها و برداشت‌ها
شوری عقلانیت
هدایت الهی
تحریف قرآنا
تحریف ست قطعه و روایات
بطون قرآن
فهم عمیق‌تر در گرو دقت بیشتر
استمرار کل مراتب وحی
مکانیزم ارسال وحی
تجربه نیوی
معیار صدق و کذب مدعیات
من معتقد نیستم خدا می‌دانست
پیش‌نویسی قران
نزول دفعی و تدریجی قرآن
تکرار ذوق رسولانه
خاتمیت
ابدیت احکام اسلامی
تطبیق أحکام ابدی با موضوعات
شارعیت پیامبر
اول توحید یا اول نبوت
ذاتی و عرضی
تطابق با محیط
خدا می‌خواسته
اقلی و اکثری
اکمال دین
تقسیم فقه به عبادیات و اجتماعیات
حاکمیت دینی
جازمیت در احکام با ارزش‌گرایی
تقدس فهم‌ها
رابطه وحمى و عقل آزاداندیش
اصلاح اندیشه‌ی دینی
مختصری از زندگی‌نامه‌ی علمی و سیاسی فقیه مجاهد و مفسر و محقق، حضرت آیۀ الله العظمی صادقی تهرانی دامت برکاته

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید فردا
سال انتشار۱۳۸۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات436
زبانفارسی
شابک978-964-9109-87-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های تاریخ اسلام
قیمت نسخه الکترونیک
95000 ت - 10.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر

برای دریافت کتاب نقدی بر دین پژوهی فلسفه معاصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.