معرفی و دانلود رایگان کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان

عکس جلد کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان
قیمت:
رایگان - 0€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان

شریفه سلطانی در کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان، به بررسی موضوع خشونت‌های خانگی در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژدای، سنی و جغرافیایی از منظر روانشناسی و شناخت درمانی می‌پردازد.

درباره کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان:

از عوامل تاثیرگذار بر خشونت خانگی می‌توان به تاب آوری اشاره کرد. تاب آوری، توانمندی است که تحت شرایط تنش‌زا و همچنین در طول بحران و مصیبت تعریف می‌شود. تاب آوری میزان پاسخ دهی افراد به مشکلات و عوامل خطرساز است. از جمله رویکردهای درمانی در این زمینه و مشکلات خانوادگی، طرحواره درمانی به شمار می‌رود. طرحواره‌ها که در واقع در کودکی شکل گرفته‌اند مبنایی برای نحوه تفکر، احساس، رفتار و نوع روابط ما با دیگران هستند و در تمام حوزه‌های زندگی حضور دارند. یکی از این حیطه‌ها ازدواج و زندگی مشترک است؛ چرا که در روابط بین‌فردی و بخصوص نزدیک طرحواره‌ها بیشتر فعال می‌شوند.

این طرحواره‌ها همیشه باعث سوگیری در تفسیر افراد از وقایع اطراف شده که این سوگیری نیز به نوبه خود منجر به سوء تفاهم، فرض‌های غلط، اهداف و انتظارات غیر واقع بینانه می‌شود؛ بنابراین باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین نیز می‌توانند ناشی از این طرحواره‌ها باشند. در رویکرد طرحواره درمانی این طرحواره‌ها با استفاده از تکنیک‌های شناختی، هیجانی، رفتاری و بین فردی که بیشتر بر روابط درمانگر با فرد تأکید دارد، طرحواره‌ها به چالش کشیده شده و اصلاح می‌شوند.

هم زنان و هم مردان‌ می‌توانند قربانی خشونت‌های خانگی شوند و در معرض آسیب‌های آن قرار گیرند اما این بیشتر زنان هستند که از شدیدترین و متنوع‌ترین اشکال خشونت‌های خانگی آسیب می‌بینند. خشونت خانگی تاثیر بسیار عمیقی بر سلامت روان و جسم افراد می‌گذارد و روند زندگی و رفتار‌های اجتماعی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. آثار ناخوشایند و منفی این پدیده تا جایی ادامه می‌یابد که سبب ایجاد اختلالات روانی در فرد و جامعه می‌شود.

خشونت خانگی به ویژه خشونت علیه زنان به هرگونه عمل خشونت آمیزی تعمیم داده می‌شود که باعث تحمیل صدمات فیزیکی، جنسی، روانی، رنج و درد به زنان گردد. کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان (The role of schema therapy in reducing violence against women) شش فصل دارد که در فصل اول اصطلاحات لازم برای مطالعه کتاب را توضیح می‌دهد. در فصل دوم به بررسی مقوله‌ی خشونت و انواع آن در سطوح مختلف اجتماعی می‌پردازد. فصل سوم به بحث تاب‌آوری اختصاص دارد. در فصل چهارم به انواع مهارت‌های ارتباط کلامی و غیر کلامی پرداخته می‌شود. فصل پنجم این کتاب مفهوم طرحواره و نیازهای هیجانی را بررسی می‌کند. در فصل ششم هم نتیجه‌گیری‌هایی کلی و نهایی ارائه شده است.

کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این کتاب به فعالان حوزه خشونت خانگی و شناخت درمانی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان می‌خوانیم:

مرحله سنجش و آموزش: این مرحله شامل شش گام می‌باشد:

1- ارزیابی اولیه: درمانگر کار خود را با ارزیابی اولیه شرع می‌کند و مشکل فعلی بیمار و اهداف درمانی او را می‌سنجد.

2- ارزیابی تناسب بیمار برای طرحواره درمانی: درمانگر تناسب بیمار را در جهت استفاده از طرحواره درمانی ارزیابی می‌کند. بیماران نامتناسب برای طرحواره درمانی: بیماران درگیر در بحران شدید که به ظر نمی‌رسد مشکل آن‌ها به طرحواره هایشان ربطی داشته باشد، داشتن مشکلات موقعیتی (مثل زلزله که فرد تحت استرس شدید ناگهانی است)، بیماران مبتلا به روان پریشی، مشکلات حاد محور (I) و نهایتا بیمارانی که تحت تأثیر مواد مخدر با مصرف دارو و الکل باشند.

3- تمرکز بر تاریخچه زندگی: درمانگر تاریخچه‌ی زندگی بیمار را بررسی می‌کند و الگوهای ناکارآمدی زندگی بیمار را که منجر به عدم ارضا نیازهای هیجانی اساسی او شده اند، جست و جو می‌کند. بعد درمانگر مدل طرحواره‌ای را برای بیمار توضیح می‌دهد و خاطر نشان می‌سازد که آن‌ها با کمک یکدیگر برای شناسایی طرحواره‌ها و سبک‌های مقابله‌ای بیمار کار خواهند کرد.

4- اجرای پرسشنامه: بیمار پرسشنامه را به عنوان تکلیف خانگی تکمیل می‌کند و در جلسه بعد در مورد نتایج آن با درمانگر به بحث و تبادل نظر می‌پردازد.

5-استفاده از تصویر سازی ذهنی: 24 درمانگر برای دستیابی به طرحواره‌ها و برانگیختن آن‌ها و برقراری ارتباط بین طرحواره‌ها، ریشه‌های تحولی دوران کودکی و مشکلات فعلی بیمار، از تکنیک ههای تجربی، مخصوصا تصویر سازی ذهنی استفاده می‌کند.

6- سنجش خلق و خو: سرانجام درمانگر خلق و خوی هیجانی بیمار را به عنوان بخشی از فرایند سنجش مورد ارزیابی قرار می‌دهد

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: مقدمه
چند اصطلاح مهم برای مطالعه کتاب حاضر
فصل دوم: خشونت خانگی
انواع خشونت
عوامل مؤثر در خشونت
رنجاندن مستقیم
خشونت در رسانه ها
خشونت در روابط زناشویی
خشونت معمولی زوجین
مشخصه‌های مردان مهاجم
ارعاب گری صمیمی
مقاومت در برابر خشونت
کدام زنان قربانی می‌شوند؟
کنترل خشونت متقابل
فصل سوم: تاب آوری
تعریف تاب‌آوری
تعریف و توصیف تاب‌آوری از دید صاحب‌نظران
پیدایش مفهوم تاب‌آوری
انواع تاب‌آوری
تاب‌آوری عمومی
تاب‌آوری حقیقی
تاب‌آوری تلقیحی
سطوح تاب‌آوری
تاب‌آوری و آسیب‌پذیری
الگوی تاب‌آوری و آسیب پذیری
فصل چهارم: مهارت‌های ارتباطی
انواع ارتباط
ارتباط کلامی
ارتباط غیرکلامی
ارتباط درون فردی و میان فردی
انواع مهارت‌های ارتباطی
اصل نوبت‌گیری
مهارت شنود
بازخورد
زیربنای مهارت‌های ارتباطی
ویژگی‌های ارتباط
روابط والد – کودک
ارتباط میان فردی
تأثیر مهارت‌های ارتباطی بر سلامت عمومی
فصل پنجم: طرحواره درمانی
طرحواره‌های ناسازگار اولیه
مفهوم طرحواره
مفهوم طرحواره‌های ناسازگاری اولیه
انوع طرحواره‌های ناسازگار اولیه
حوزه طرد و بریدگی
خودگردانی و عملکرد مختل
حوزه محدودیت‌های مختل
حوزه دیگر جهتمندی
حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری
منشاء طرحواره‌های ناسازگار اولیه
نیازهای هیجانی اساسی
جنسیت
خلق و خوی هیجانی
تجارب اولیه زندگی
درمان طرحوارهای
فرایند درمان در طرحواره درمانی
فصل ششم: سخن پایانی
منابع و ارجاعات
الف) منابع فارسی
ب) منابع لاتین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات گنجور
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-748465-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
رایگان - 0 یورو
افزودن به کتابخانه

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان

مرضیه کردبچه
۱۴۰۲/۵/۲۹
کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان، بیشتر شباهت به یک مایان نامه یا مقاله‌ای داره که از کتابهای مختلف بریده شده، نیم جمله گفته، یه خط اسم نویسنده و.... داره، بیشتر تعریف هیت و مثل کتابهای درسی میمونه، آنقدر بریده بریده است که مطلب را گم میکنی، بهتر بود یه عدد جلوی جمله میکذاشت و هر کس میخواست ببینه نویسنده اصلی این جمله کیه میزد روش و از انتها میدید، شاید مطالب خوبی توش باشه ولی به دلیل قطعه قطعه و بریده بریده بودن مطلب از دست آدم خارج میشه و کسل کننده و خسته کننده میشه، درحالبکه این کتاب بسیار میتونه راه گشا و آموزنده باشه برای قشر حساس و زحمت کش و متاسفانه ضعیف جامعه که مورد بهره کشیهای زبادی میشه چه در خانه توسط عزیزان و فرزندان و چه در جامعه و محیط کار و همواره به حق مسلم تودشون نمی‌رسن، البته حرکتهای آگاهانه خوبی از طرف زنان آگاه و دلسوز آغاز شده ولیکن هنوز اوایل راه هستیم و نیاز بسیاری به آگاهی بخشی و دانستن حقوق مسلم خودمان داریم
M A
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
درود؛ موضوعی که نویسنده به آن پرداخته، موضوعیست که کمتر کسی درباره آن شناخت دارد و کتاب‌های چندانی هم در این باره وجود ندارد (به غیر از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید و کتاب دوجلدی طرحواره درمانی برای روانشناسان) لذا بسیار اقدام نیکو و مهمی بوده است. اما ضعف‌هایی در بطن اثر وجود داشت که شرح ۱- می‌دهم: عدم پرداختن گسترده تر به طرحواره درمانی۲- شرح اطلاعات پراکنده۳- عدم ارتباط مؤثر بین مطالب۴- بیان اطلاعاتی صرفا عمومی بدون داشتن کاربرد۵- عدم بیان راه حلی واقعی یا کاربردی برای موضاعاتبا تشکر از زحمات نویسنده محترم اثر
زهراقاسمی
۱۴۰۲/۱۱/۱۳
باسلام خدمت دوستان عزیزم. کتاب خوبی است مطمئننا با خوندن هر کاری اطلاعات و آگاهی انسان بالا خواهد رفت ولی‌ ای کاش این کتاب‌ها طوری نوشته شوند که با خوندن هر کتاب علاقه و حرص برای خواندن کتاب بیشتر شود. مثلا وقتی یک کتاب رو میخونی از ان کتاب فقط یک جمله به کارت بیاد و یا با یک تمرین از این یکی از دغدغه هات حل بشه. مرسی و با تشکر فراوان از دوستانمان در کتابراه
mitra.mh. 46
۱۴۰۱/۴/۱۶
این کتاب بیشتر شبیه پایان نامه‌ی دانشجویی است که با اتکا از نظرات نویسندگان مختلف سعی در معرفی خشونت دارد اگر نویسنده بعنوان یک محقق، ناظر و کسی که خود شخصا در محاکم قضایی خانواده حضور داشته و از نزدیک مشکلات را دیده و با مطالعه و پژوهش به راههای مقابله با خشونت رسیده است انوقت میتوانستم بگویم کتاب کاربردی و صد در صد مفید است.
ناهید
۱۴۰۲/۱۱/۱۳
بتازگی از طریق یه گروه با مفهوم طرحواره آشنا شدم و این کتاب که علیه خشونت زنان هست خیلی نظرم رو جلب کرد به موقع میخونمش
سپاس بابت رایگان بودنش
سوگل غلامحسینی
۱۴۰۰/۴/۷
خیلی کم خوبه یذره اگه بهتر بود عالی میشد ولی خوب نی از نظر من وقتتون رو برای این کتاب نزارید من ۸ صفحه خوندم اصلا خوشم نیومد فهمیدم چرته گذاشتمش کنار
م موسوی
۱۴۰۲/۴/۲۳
شناخت درست طرحواره‌ها باعث میشه که خودمون بهتر بشناسیم و بتونیم کنترل کنیم که تو چاله بخاطر ضعف خودمون نیفتیم کتاب مفیدی هست
سیمین شهابی
۱۴۰۱/۱/۱۶
نپسندیدم. در مورد طرحواره درمانی خواندن کتاب زندگی خود را از نو بیافرینیم نوشته جفری یونگ بسیار عالی است
Gh Trs
۱۴۰۰/۹/۲۳
با توجه به اینکه کتاب در حوزه تحصیلی من هست. مطالع اون متاسفانه کاربردی نبچد و مشکلات علمی زیادی داشت
میترا رورا🍊🍊🍊🍊🍊🍊
۱۴۰۳/۱/۵
کتاب انسجام کافی و نداشت و حالتی تیکه تیکه بود نوعی انگار به عمق مطلب نفوذ نکرده بود و در کل کتاب بدی نبود
زهرا
۱۴۰۱/۷/۱۱
طرحواره یا تله‌های زندگی ک در طول زندگی توش گیر میکنیم باورهای غلطی ک از کودکی درونمون شکل گرفته بسیار جذاب و جالبن
Pary.poory
۱۴۰۱/۴/۲۷
خیلی دلم میخواد طراحی‌ها و باورهای ریشه‌ای در مردمم شناسایی و آموزش داده و رشد کنن) همه انسانها برابرند،
Sadaf Akhlaghi
۱۴۰۰/۱۲/۹
خیلی کمک کننده هست چون تله‌های زندگی رو خیلی زیبا مطرح کرده، دیدتو باز میکنه و کمک میکنه بدون ازمون و خطا جلو بری.
شمیم گروهی
۱۴۰۰/۱۱/۳۰
کتاب عالی بود واقعا حقایق زیادی داشت حمایت خوبی از زنان جامعه بود و واقعا حقیقت داشت هر گفته‌ای که درکتاب بود.
امیر محسن داور
۱۴۰۲/۴/۲۷
بد نبود اما حرف تا عمل خیلی فاصله داره. به هر روی امیدوارم خشونت علیه زنان در دنیا کاهش پیدا کنه
مشاهده همه نظرات 59

راهنمای مطالعه کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان

برای دریافت کتاب نقش طرحواره درمانی در کاهش خشونت علیه زنان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.