معرفی و دانلود کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک

عکس جلد کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک

کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک نوشته‌ی محمدرضا زمانی، شیوه‌ی خواندن نقشه‌های مکانیک را توضیح می‌دهد و به خواننده می‌آموزد که چطور اطلاعات اصلی و کاربردی را درک و از آن استخراج نماید. این کتاب آموزشی، جداول این نقشه‌ها را مرور می‌کند، انواع خطوط را شرح می‌دهد، از مقیاس و نماهای خاص آن می‌گوید و مفاهیم صافی سطوح، جوشکاری، تلورانس و انطباقات را آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک

یکی از مهارت‌هایی که در رشته‌های مهندسی به‌شدت به آن نیاز است و روی آن تأکید می‌شود، مهارت نقشه خوانی است. به این دلیل که نقشه‌ها در حوزه‌های مهندسی، نقش زبان را ایفا می‌کنند و نوعی وسیله‌ی ارتباطی هستند. به‌عبارت‌دیگر، نیروهای فنی به‌جای پراکنده‌گویی، یک زبان مشترک و قابل‌فهم و استاندارد ابداع کرده‌اند که با به کار بردن آن منظورشان را برسانند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نقشه دقیقاً همین زبان است و همین کارکردهای مدنظر را دارد.

در انواع شاخه‌های مهندسی، از عمران و معماری تا طراحی صنعتی تا مکانیک، از همین ابزار استفاده می‌شود. بنابراین همه‌ی مهندسان و تکنسین‌های مهندسی باید توانایی ترسیم نقشه و از آن مهم‌تر مهارت نقشه خوانی داشته باشند. آن‌ها باید بتوانند خیلی سریع با طرح ترسیم‌شده ارتباط برقرار کنند و اطلاعات نهفته در آن را بیابند. کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک نوشته‌ی محمدرضا زمانی، به این مهارت در حوزه‌ی مهندسی مکانیک پرداخته و کوشیده آن را به افراد فعال در این شاخه بیاموزد. این کتاب آموزشی به خواننده یاد می‌دهد که چطور یک نقشه‌ی فنی مکانیک را بخواند و اطلاعات مهم و اساسی آن را استخراج نماید.

نقشه‌های فنی انواع مختلفی را شامل می‌شوند: برخی صنعتی و کارگاهی هستند، تعداد عمرانی و بخشی هم الکتریکی. بااین‌وجود همه‌ی آن‌ها استانداردهایی دارند و از قاعده‌های مشخصی تبعیت می‌کنند. برای مثال مقیاس دارند، خطوط آن‌ها مؤید شاخص خاصی است، یا اشکال و نمادهایی در آن‌ها به‌کار رفته که هرکدام به یک مفهوم اشاره دارند. طبیعتاً نقشه‌خوان باید با همه‌ی این موارد آشنا باشد و آن‌ها را به‌خوبی بشناسد. محمدرضا زمانی در کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک، پس‌ازاینکه به انواع نقشه‌ها اشاره کرد به بیان استانداردهای آن‌ها می‌پردازد. او در این قسمت دو استاندارد متداول نقشه‌کشی یعنی ایزو و ANSI را توضیح می‌دهد.

نویسنده بخش بعدی کتابش را به یکی از ارکان مهم نقشه‌های فنی اختصاص می‌دهد؛ انواع خط. او خطوط مختلفی را که در نقشه‌های مکانیک به‌کار می‌رود معرفی می‌کند و مفهوم هر یک را شرح می‌دهد. پس‌ازآن به مقیاس‌ها اشاره می‌کند و در فصل بعد، در مورد انواع نماهای برش و شکسته شده صحبت می‌کند. پیچ و مهره، صافی سطح و جوشکار، فاکتورهای مهم دیگری هستند که در نقشه‌های مکانیک همیشه با آن‌ها برخورد خواهید داشت. نویسنده هرکدام از این موارد را به‌تفصیل آموزش می‌دهد. تلورانس و انطباقات هم عنوان فصل آخر است که در آن در مورد انواع تلورانس‌های افقی، عمودی و هندسی بحث می‌شود.

کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک را موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران چاپ کرده است.

کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به مهندسان و تکنسین‌های مکانیک پیشنهاد می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
مقدمه
فصل 1: نقشه و انواع آن
فصل 2: استانداردهای نقشه‌کشی
فصل 3: جداول نقشه
فصل 4: انواع خطوط در نقشه‌ها و ترسیمه‌ها
فصل 5: اندازه‌گذاری
فصل 6: نماهای خاص
فصل 7: پیچ و مهره
فصل 8: صافی سطوح (Roughness)
فصل 9: جوشکاری (Welding)
فصل 10: تلرانس و انطباقات (GD&T) (Geometric Dimensioning and tolerancing)
سخن پایانی
منابع و مأخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات97
زبانفارسی
شابک978-622-218311-0
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی مکانیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک

برای دریافت کتاب نقشه خوانی صنعتی مکانیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.