معرفی و دانلود کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2

عکس جلد کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2
قیمت:
۵۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2

کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 به‌قلم داریوش صفوت، موسیقی‌دان معروف ایرانی، دومین مجلد از مجموعه‌ی هشت گفتار درباره‌ی موسیقی است. این مجموعه‌ی پنج جلدی شاید از معدود کتاب‌های راهنما در زمینه‌ی فلسفه‌ی موسیقی باشد که به زبان فارسی نگاشته شده‌ و به‌همین جهت از ارزش فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است. دکتر صفوت در این سری کتاب‌ها به بیان سوگیری‌ها و نگرش شخصی خود راجع به هنر موسیقی پرداخته است.

درباره‌ی کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2

دکتر داریوش صفوت (Dariush Safvat) از بزرگان حوزه‌ی موسیقی در ایران به‌شمار می‌رود که سابقه‌ی پنجاه‌سال تدریس و تحریر موسیقی را دارد. کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 مجموعه‌ی گزارش‌هایی است که این بزرگمرد موسیقی در قالب سخنرانی، مقاله، رساله و کتاب عرضه کرده‌ است. برخی از این گزارش‌ها و گفتارها مستقیماً ذیل عنوان «فلسفه موسیقی» مطرح شده‌اند و برخی دیگر، با عناوین متفاوت انتشار یافته‌اند. اما در هر صورت در تمامی بخش‌های کتاب پیش رو وجوهی از فلسفه‌ی موسیقی مطرح و بررسی شده است. در هر یک از بخش‌هایی که به‌عنوان سرفصل در نظر گرفته شده است، به‌اقتضای حال و هوای مخاطب، توضیحات و توجیهات ویژه‌ای ذکر شده و دکتر صفوت در بعضی از آن‌ها تأویلاتی را بیان کرده‌اند که از قول خواجه‌ی شیراز آن‌ها را «نامکرر» خوانده‌اند. موضوعات گزارش‌های کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 یکسان نیستند؛ در برخی از آن‌ها تنها به موضوع فلسفه‌ی موسیقی پرداخته شده و در برخی دیگر شرح تاریخ موسیقی مدّنظر بوده است.

معرفی و دانلود کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2

دکتر داریوش صفوت در کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 بخش‌هایی را به بیان خاطرات و تجربیات خود اختصاص داده است که قطعاً مخاطبان ایشان از خواندنشان لذت وافری خواهند برد. در بخش پایانی کتاب نیز مبانی و مبادی علم موسیقی، روش تدریس و تحقیق موسیقی و مبحث کلاسیک آشنایی با موسیقی غربی و شرقی مورد بحث قرار گرفته است. دکتر صفوت ذیل سخنرانی‌هایی که در کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 آمده‌اند، خاطرنشان کرده است که در ایران کتاب مستقلی در زمینه‌ی فلسفه‌ی موسیقی تألیف نشده است، به‌همین جهت ایشان به‌منظور بالا بردن دانش موسیقیایی مخاطبان خود، در هر یک از سخنرانی‌ها و مقالاتشان به بیان یک یا چند مسئله از فلسفه‌‌ی موسیقی می‌پردازند.

کتاب هشت گفتار درباره‌ی فلسفه‌ی موسیقی شامل عناوینی چون گفتاری درباره‌ی فلسفه‌ی موسیقی ایرانی، فلسفه‌ی موسیقی ایران و مسئله‌ی نوآوری، فلسفه‌ی موسیقی سنتی ایران، نوآوری در موسیقی سنتی ایران، هویت فرهنگی و موسیقی ملی، گریزی از موسیقی به معنا، درباره‌ی موسیقی عرفانی ایران و معیارهای آن و ... است. همانطور که از این عناوین مشخص است، دکتر صفوت علاوه بر پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی و ذکر مواردی برای شناخت بهتر اصالت و پیشینه‌ی این هنر در کشورمان، به نوآوری در این زمینه نیز اهمیت داده‌اند و مطالبی را در این زمینه ذکر کرده‌اند. از این حیث کتاب پیش رو را می‌توان راهنمایی بسیار جامع و کامل دانست که در نوع خود کم‌نظیر است و با مراجعه به آن، تا حد زیادی از رجوع به منابع دیگر بی‌نیاز خواهید شد.

نشر ارس کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار داده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی هشت گفتار درباره‌ی موسیقی

هشت گفتار درباره‌ی موسیقی مجموعه‌ای غنی شامل پنج کتاب است. این مجموعه گفتارهایی را در بر می‌گیرد که دکتر صفوت با استفاده‌ی آگاهانه از فرصت‌های مغتنم، ذیل آن‌ها به توجیه پاره‌ای از وجوه بنیادین فلسفه‌ی موسیقی پرداخته است. درباره‌ی فلسفه‌ی موسیقی تاکنون در زبان فارسی کتاب مستقلی منتشر نشده است، در واقع مجالی هم برای پرداختن به این مقوله‌ی پر رمز و راز وجود نداشته است. این مجموعه گام نخستین در راه پر کردن این خلاء فرهنگی است.

فلسفه‌ی موسیقی از دید داریوش صفوت، نگرش طرز زندگی، شیوه‌ی پرداختن موسیقی‌دان به موسیقی و تأثیرات موسیقی او بر شنونده است. هم‌چنین از دید وی، فلسفه‌ی موسیقی از حکمت و معنویت وام گرفته. صفوت که بیش از شصت سال از عمر خویش را در تحقیق درباره‌ی فلسفه و عرفان گذرانده و حاصل آن را با موسیقی ممزوج ساخته، در این کتاب همراه با معرفی الحان و برخی استادان موسیقی، ادوار مختلف تاریخ موسیقی ایران و برخی یافته‌های خویش را در زمینه نگرش و عمل به موسیقی، بیان می‌کند.

کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در زمینه‌ی هنر موسیقی فعالیت دارید یا به کسب دانش کامل‌تر و بیشتری در این حوزه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی کتاب‌های این مجموعه‌ی غنی و کامل را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 می‌خوانیم

موضوع سخنرانی امروز «فلسفه‌ی موسیقی ایرانی» است، ولی با کسب اجازه از حضار محترم، در عنوان این سخنرانی تغییر کوچکی می‌دهیم. یعنی به‌جای جمله‌ی «گفتاری درباره‌ی فلسفه‌ی موسیقی ایرانی»، می‌گوییم: «گفتاری فلسفی درباره‌ی موسیقی ایرانی». فرق بین این دو جمله نه‌تنها از نظر منطوق، بلکه از نظر مفهوم هم بسیار است. البته می‌دانیم که هر کلام منطوقی دارد و مفهومی. منطوق آن است که از ظاهر کلام فهمیده می‌شود، ولی مفهوم به‌فراست و از قرائن استنباط می‌گردد.

اگر عنوان اول را آن‌چنان که اعلام شده است قبول کنیم، از نظر مفهوم این اِشکال پیش می‌آید که ممکن است تصور شود رشته‌ی خاصی به نام «فلسفه‌ی موسیقی ایرانی» وجود دارد و درباره‌ی آن کتب و رسالاتی تدوین شده و ما اینک بر اساس آن‌ها بحث خواهیم کرد. در‌صورتی‌که رشته‌ای یا کتابی به این نام وجود نداشته و اگر هم بوده، بنده از آن بی‌اطلاعم. در این زمینه، دانشمندان باید همت کنند و این خلأ را با کتب و رسالات خود پُر نمایند. اما عنوانِ «گفتاری فلسفی درباره‌ی موسیقی ایرانی» این مشکل را حل می‌کند. زیرا می‌دانیم اصطلاح «گفتار فلسفی» در واقع به معنای «بحث کلی» است. یعنی بحث درباره‌ی کلی‌ترین جنبه‌های یک پدیده. مثلاً در مورد موسیقی، اگر بخواهیم وارد جزئیات فنی بشویم، بحث ما تخصصی خواهد شد و فقط مورد استفاده‌ی موسیقی‌دانان خواهد بود. ولی اگر یک یا چند جنبه‌ی کلی موسیقی را مورد بررسی قرار دهیم، گفتار ما فلسفی خواهد بود و مورد استفاده‌ی همگان قرار خواهد گرفت.

کلی‌ترین مسائل موسیقی عبارتند از: موسیقی از کجا پیدا شد؟ علت پیدایش آن چه بود؟ هدف اصلی آن چیست؟ چه اثری بر روان و جسم آدمی دارد؟ رابطه‌ی بین ماده و صورت و بین کمیت و کیفیت در موسیقی چگونه است؟ و غیره.

از بین همه‌ی این مسائل، مسئله‌ی اثر یا فایده‌ی موسیقی از همه مهم‌تر است. از این رو، برای رعایت اختصار، این گفتار را فقط به همین یک موضوع اختصاص می‌دهیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی ناشر
پیشگفتار
گفتاری درباره‌ی فلسفه‌ی موسیقی ایرانی
فلسفه‌ی موسیقی ایران و مسئله‌ی نوآوری
بخش اول: فلسفه‌ی موسیقی سنتی ایران
بخش دوم: نوآوری در موسیقی سنتی ایران
هویت فرهنگی و موسیقی ملی
گریزی از موسیقی به معنا
درباره‌ی موسیقی عرفانی ایران و معیارهای آن
حقیقت و مجاز در موسیقی ایرانی
نکته‌ای ناگفته درباره‌ی موسیقی ایران
هنر و اندیشه: موسیقی عمیق و اصیل، از مقوله‌ی اندیشه است

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2
نویسنده
ناشر چاپینشر ارس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-5630-29-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2

برای دریافت کتاب هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی 2 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.