معرفی و دانلود کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد

عکس جلد کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد
قیمت:
50000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد

سایه اقتصادی نیا در کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد به بررسی چند صحنه‌ی آبتنی در ادبیات فارسی می‌پردازد و آن‌ها را با شعر آبتنی فروغ فرخزاد مقایسه می‌کند. سایر مقالات این مجموعه نیز هر یک ابعادی از شعر و شخصیت این شاعر نامدار فارسی‌زبان را آشکار می‌کند.

درباره‌ی کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد:

وصف آبتنی شب‌هنگام در چشمه‌ای خنک و دل‌انگیز. شعر آبتنی فروغ وصف لذتی است تماماً تنانه و زنانه، اما این توصیف در ادبیات فارسی نظایر دیگری نیز دارد: شیرین در «خسرو و شیرین»، مارال در «کلیدر»، مریم در شعر «مریم» فریدون توللی، زن در «زنی از حافظه» سروده‌ی منوچهر آتشی، و پری در شعر «یه شب مهتاب» احمد شاملو. موضوع مقاله‌ی اصلی کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد مقایسه‌ی شعر آبتنی فروغ است با این نمونه‌های ادبی.

سایه اقتصادی‌نیا در سایر مقالات این کتاب نیز به جنبه‌های گوناگون اشعار فروغ و شخصیت او می‌پردازد. او در مقاله‌ی «فروغ فرخزاد، اسطوره‌ای سترون» فروغ را جریان‌ساز عرصه‌ی شعر زنان می‌خواند و نه دوران‌ساز. در مقاله‌ی «زندگی‌نامه، بلی یا خیر؟» به این موضوع می‌پردازد که آیا نوشتن زندگی‌نامه‌ی مشاهیر ضرورتی دارد. مقاله‌ی «چند کلمه درباره‌ی فروغ فرخزاد با فعالان حقوق زنانِ» اقتصادی‌نیا درباره‌ی چهره‌ی اجتماعی فرخزاد سخن می‌گوید، و «فروغ فرخزاد: شخصیتی دوقطبی؟» در روانشناسی شعر و شخصیت فروغ کاوش می‌کند. سایر مقاله‌های این کتاب نیز ابعادی از زندگی و شعر فروغ را آشکار می‌کنند.

فروغ فرخزاد یکی از چهره‌های برجسته‌ و از شخصیت‌های جذاب تاریخ ادبیات معاصر است و کتاب حاضر تلاشی است همه‌جانبه در راستای شناخت شخصیت و حواشی زندگی او که سایه اقتصادی‌نیا، با نثری شیوا و لحنی صمیمانه، آن را پیش چشم مخاطب ترسیم کرده است.

کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به شعر معاصر فارسی و اشعار و شخصیت فروغ فرخزاد علاقه دارید، این کتابْ لذت فراوانی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

با سایه اقتصادی‌نیا بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی ایرانی کتاب حاضر ویراستار، منتقد ادبی و پژوهشگر ادبیات فارسی است و زیر نظر استادان بزرگی همچون احمد سمیعی گیلانی، ابوالحسن نجفی، علی صلح‌جو و... آموزش دیده است.

سایه اقتصادی‌نیا در بسیاری از مجلات معتبر همچون «نگاه نو»، «بخارا»، «مجله‌ی مترجم» و... می‌نویسند و چندین کتاب منتشر کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «له و علیه ویرایش»، «هم شاعر، هم شعر؛ تأملاتی در باب شعر و شاعران معاصر» و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد می‌خوانیم:

فروغ فرخزاد چهره‌ای ادبی است، اما دامنه‌ی ﺗﺄثیر او بر گفتمان‌های مربوط به مطالعات زنان در ایران فراتر از حیطه‌ی ادبیات است. حضور اسطوره‌وار نام او در گفتمان‌های جنسیتی، اجتماعی و حقوقی زنان برابر برهم زدن معادلات سنتی مردسالارانه و پس زدن پرده‌های واهمه و خاموشی است.

کم نیستند زنان ایرانی، که از فنون کار فروغ در ادبیات و رموز شعر او چیزی نمی‌دانند، اصلاً مخاطب حرفه‌ای شعر هم نیستند، ولی فروغ را به‌عنوان چهره‌ای اجتماعی می‌شناسند و به سودای آزادی و برابری و گریز از سنت‌های مردسالارانه زیر پرچم به‌راستی خوش‌نقش‌ونگار و رنگینش گرد می‌آیند. همین را می‌دانند که او شاعری موفق بوده که با جسارت و شهامت مطالبات آزادی‌جویانه‌ی خویش‌ را در شعر طرح کرده و از نام و ننگ برگذشته است.

پس در ایران معاصر ما، فروغ فرخزاد فقط چهره‌ای ادبی نیست، سمبلی اجتماعی هم هست. در نوشته‌ی حاضر، من نیز روی به چهره‌ی اجتماعی فرخزاد دارم، نه چهره‌ی ادبی او. اینجا سخن از وزن و عروض و فرم و محتوا نیست، سخن از چهره‌ی اجتماعی زنی موفق است که موفقیتش را از راه شعر کسب کرده، چنان‌که ممکن بود زنی در سینما یا ورزش یا پزشکی آن را کسب کند.

پس قصد من از به چالش کشیدن چهره‌ی سمبلیک او به هیچ روی به شعر و جایگاه ادبی‌اش ارتباطی ندارد، نه از موضع نفی و نه از موضع اثبات (هرچند موضع شخصی‌ام قطعاً اثبات است). بررسی نقش و کار او در ادبیات در بوته‌ی نقد ادبی و با معیارهای ادبی قابل سنجش است و جدا از بحث در تأثیر اجتماعی اوست. او از ادبیات شروع کرده اما بدان و در آن محدود نمانده و نام عزیزش به پهنه‌های دیگر نیز دامن کشیده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فروغ فرخزاد، اسطوره‌ای سترون
زندگی‌نامه، بله یا نه؟
چند کلمه دربارۀ فروغ فرخزاد با فعالان حقوق زنان
فروغ فرخزاد: شخصیتی دوقطبی؟
رنج کامیار بودن
افق روشن
پنج آبتنی
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مروارید
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-964-191-634-5
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک
50000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد

امیر محمد
۱۴۰۱/۸/۴
فروغ برای من ینی نیمه‌ی گمشده ایی ک تو شعراش می‌توانم او را ملاقات کنم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد

برای دریافت کتاب پنج آبتنی و مقالات دیگر درباره فروغ فرخزاد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.