معرفی و دانلود کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی

عکس جلد کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی
قیمت:
5000 تومان - 0.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی

علی طاهری در کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی، سرگذشت اصلاحات بازارگرای بخش دولتی را روایت می‌کند.

در این کتاب سیر تاریخی، مبانی، فرضیات و ادعاهای حامیان نهضت مدیریت دولتی نوین، بررسی و نقد می‌شود و پیامدهای نامطلوب این جنبش بر اخلاق عمومی، پاسخگویی دولت، ویژگی همگانی بودن خدمات دولتی، مقبولیت حکومت و نظایر آن‌ها مورد واکاوی و کنکاش قرار می‌گیرد.

در حوزه‌ی سیاست‌گذاری عمومی، خصوصی‌سازی یکی از موضوعاتی است که طی ربع آخر قرن بیستم به طور بی‌سابقه و فراگیری در سراسر دنیا ظهور یافت. در دهه‌های اخیر، حکومت‌ها فارغ از زمینه‌های اقتصادی، جهت‌گیری‌های سیاسی و یا دیدگاه‌های ایدئولوژیک خود، شکل‌های متنوعی از خصوصی‌سازی را آغاز کردند و این در واقع مغایر با جهت‌گیری قبلی آن‌ها در دوران پس از جنگ جهانی به حساب می‌آمد.

در کشورهای سرمایه‌دار و پیشرفته، ظهور رویکرد اقتصادی دولت‌محور بازتابی از مسئله‌ی شکست بازار و رشد تقاضا برای بهره‌مندی از حقوق شهروندی از جمله داشتن یک زندگی با سطح استاندارد مناسب، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی کافی، و تأمین حداقلی از عدالت و برابری اجتماعی بود. حال آنکه دلایل انتخاب رویکرد دولت‌محور در کشورهای در حال توسعه، شامل تضمین توسعه ملی، باز توزیع ثروت در جامعه، ایجاد اشتغال و خوداتکایی اقتصادی می‌شد. در حقیقت در این کشورها، غیر از مؤلفه‌های بیرونی نظیر سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌ سازمان‌ها و نهادهای بین المللی، همواره بخش دولتی نقشی حیاتی در شتاب بخشی به توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی بر عهده داشته است.

در بخشی از کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی می‌خوانیم:

چالش انگیزش بخش دولتی، نه تنها از نگرش منفی به این بخش، کاهش اعتماد عمومی و انتقادهای دانشگاهیان متأثر شده بلکه مسائل و مشکلات مربوط به اخلاقیات بخش دولتی نیز آن را تشدید کرده است. برای کارمندان دولتی علاوه بر منابع فرعی ایجاد رضایت شغلی نظیر حقوق، پست سازمانی و شرایط کاری، مولفه‌های اصلی، مهم و منحصر به فرد دیگری نظیر استانداردهای اخلاقی نیز وجود دارد که ابزار مهمی برای دستیابی به نیازها، اهداف شخصی و رضایتمندی از خویش می‌باشد.

«پری و وایز» سه دسته‌ی مشخص از محرک‌های اصلی برای انگیزش کارکنان خدمات دولتی را شناسایی و معرفی کرده‌اند. این دسته‌ها شامل محرک‌های عقلانی، محرک‌های هنجاری و محرک‌های عاطفی می‌شوند. به طور مشابه «هندلی» بیان کرده است که احساس خوشایند ناشی از خدمت به منافع عمومی یکی از بزرگ‌ترین مشوق‌های کارگزاران دولتی می‌باشد.

«جابز و زوسمان» در موردکاوی بوروکراسی فدرالی کانادا دریافتند که علاوه بر مشوق‌های مالی، انگیزه‌ی کارگزاران دولتی با احساس تعهد به منافع عامه و نیک خواهی نسبت به آن‌ها افزایش می‌یابد. «کمپل و هالیگان» پس از مطالعه‌ی استرالیا بیان کردند که یک منبع دیرینه برای رضایت کارگزاران ارشد دولتی، مشارکت آن‌ها در سیاستگذاری ملی و خدمات دولتی بوده است در حالی که با غلبه‌ی جو خصوصی‌سازی، چنین منابع مهمی برای ایجاد انگیزش و تعهد به شدت تضعیف شده است ضمن آنکه مدیران و کارگزان دولتی در حالی مجبور به رعایت ارزش‌های برآمده از اسلوب مدیریت بخش خصوصی شده‌اند که حتی از پاداش‌های اعطایی به مدیران بخش خصوصی نیز بهره‌ای نمی‌برند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1. خصوصی‌سازی در کشورهای در حال توسعه: دلایل رسمی، انتقادات و پیامدهای معکوس
2. اخلاق عمومی و نهضت مدیریت دولتی نوین
3. طلوع دولت‌های نئولیبرال و تأثیر آن بر شهروندی
4. از بین رفتن ویژگی همگانی بودن خدمات دولتی در چارچوب مدیریت دولتی نوین
5. چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی
6. ظهور دولت‌های بازارگرا و تناقض پاسخگویی بوروکراتیک در کشورهای در حال توسعه
7. محدودیت‌های پاسخگویی عمومی در دولت‌های بازآفرینی شده
8. خصوصی‌سازی یا اصلاح؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات رواق اندیشه
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات225
زبانفارسی
شابک978-600-8076-09-4
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی

Morteza shokri-kaveh
۱۴۰۲/۸/۲۴
کتاب عالی هستش برای دانشجویان مدیریت دولتی، چالش‌ها را بیان نموده است.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی

برای دریافت کتاب چالش‌های مدیریت دولتی در عصر خصوصی‌سازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.