معرفی و دانلود کتاب کان لم یکن

عکس جلد کتاب کان لم یکن
قیمت:
۳۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کان لم یکن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کان لم یکن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کان لم یکن

کتاب کان لم یکن با نگارش بدیع و لحن طنز امیرعلی نبویان در دوازده فصل، قصه‌ی حکومت دو برادر به نام‌های تام و جری را بر جزیره‌ی استرایک در مکانی ناشناخته و دورافتاده روایت می‌کند. اگر به داستان‌های طنز علاقه دارید، اثر حاضر انتخابی مناسب برای شماست.

درباره‌ی کتاب کان لم یکن

کتاب کأن لم یکن به قلم امیرعلی نبویان، قصه‌ای طنز از یک جزیره‌ای تخیلی به نام استرایک را روایت می‌کند که در طول جنگ‌جهانی دوم به‌عنوان منطقه‌ای استراتژیک، آماج حملات متحدین و متفقین و محلی تمرینی برای آزمودن بمب‌ها قبل از به‌کارگیری آن‌ها بوده. به‌ همین‌ ترتیب، آمریکایی‌ها قبل از بمباران هسته‌ای ژاپن، نوعی بمب میکروبی را در این جزیره آزمایش کردند. نتیجه‌ی این بمب نه ویرانی و نه کشت‌وکشتار، بلکه بروز یک بیماری عجیب بود به نام نفخ نافرمان! این بیماری عامل مرگ آدم‌های زیادی در این جزیره، از جمله پادشاه شد. قصه‌ی کتاب کأن لم یکن در روز تاج‌گذاری پسر بزرگ پادشاه، تام که فقط چند دقیقه از برادر دوقلوی خود جری بزرگ‌تر است، شروع می‌شود.

راویِ داستان در چند جای کتابِ کأن لم یکن، «تاریخ» معرفی شده؛ آن هم تاریخی که به دست شکست‌خوردگان نوشته شده و تاریخچه‌ی استرایک را تشریح می‌کند. بعد از اتمام جنگ‌جهانی دوم، استرایک دیگر مورد حمله‌ی کشورها قرار نگرفت و به دست فراموشی سپرده شد. اهالی استرایک نه پاسپورت دارند و نه می‌توانند به جایی سفر کنند. تمام هم‌وغم تام و اهالی جزیره برقراری ارتباط با دیگر کشورها و به‌ دست‌ آوردن استقلال رسمی استرایک است، درحالی‌که کشورهای دیگر نه استرایک را به‌عنوان خاک خود می‌پذیرند و نه استقلال آن را به رسمیت می‌شناسند. اما این کشورها از وجود یک چیز در این جزیره بی‌خبرند؛ اتاق کهربا، اتاقی ساخته‌شده از صدهاهزار قطعه سنگ‌های باارزشی مثل طلا و یاقوت و زمرد و یشم و عقیق که حدود 250 میلیون دلار می‌ارزد!

معرفی و دانلود کتاب کان لم یکن

حالا در شب تاج‌گذاری تام، فرصتی پیش آمده تا جری با وزیر امور خارجه‌ی دولت استالین، آقای ویاچسلاو مولوتُف، در یک کشتی تفریحی در آب‌های لهستان دیدار کند و با خبری خوش به دربار بازگردد، اما درست لحظه‌ی امضای تفاهم‌نامه، بیماری نفخ نافرمان بر او غلبه می‌کند و همه‌ی امید و آرزوهای استرایک را بر باد می‌دهد؛ اما این آخرین فرصت برای مذاکرات با یک کشور دیگر نیست، همان‌طور که آخرین فضاحت به‌بارآمده هم نیست. با آمدن شاهزاده خانم چینی به خاک استرایک و پیشنهاد او برای اتحاد کشورها امیدی دوباره به استرایکی‌ها برمی‌گردد. ازاین‌به‌بعد شاهد تدابیر و نقشه‌های نه‌چندان عاقلانه‌ی جری برای اتاق کهربا و استقلال استرایک هستیم.

کتاب کأن لم یکن قصه‌ای سیال و روان است که لحن طنز در همه‌ی کلمات آن جریان دارد. این کتاب با درون‌مایه‌ی سیاسی اجتماعی و استفاده‌ی هوشمندانه از مکانی تخیلی، نقدهای خود را بر سیاست‌های حاکم بر دنیا عنوان می‌کند. البته امیرعلی نبویان معتقد است این داستان هیچ اعتبار جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ندارد و صرفاً حاصل تجربیاتی از تاکسی‌سواری‌های نگارنده درجهت سرگرم کردن خوانندگان است.

نشر مون کتاب کأن لم یکن را منتشر کرده است.

کتاب کان لم یکن برای چه کسانی مناسب است؟

طرفدارانِ داستان‌های کوتاه، به‌ویژه علاقه‌مندان به ژانر طنز با خواندن کتاب کأن لم یکن به وجد خواهند آمد.

در بخشی از کتاب کان لم یکن می‌خوانیم

«جاهای دیگر دنیا را نمی‌دانم ولی در استرایک امید می‌تواند سه خاصیت داشته باشد: نخست اینکه تصویر کردن یک آیندۀ روشن، خود‌به‌خود انسان را به تلاش و حرکت ترغیب می‌کند. دوم باعث می‌شود یک توفیق هرچند کوچک هم به دهان آدم خیلی مزه بکند. این مکمل اولی و معنای امیدوارتر شدن است! و یعنی تلاش و حرکت بیشتر برای رسیدن موفقیت‌های بزرگ‌تر؛ چیزی شبیه شکل‌گیری یک بهمن عظیم که منتها مسیرش رو به صعود و تعالی‌ست. و اما سومی... به قول تنها مجری ‘رادیو استرایک’ که به حد کفایت ننر، کله‌پوک، بی‌ادب و درعین‌حال مملو از احترام گذاشتن‌های جعلی به‌دردنخور است: امید ‘حال دل’ مردم را خوب می‌کند.

برای ‘حال دل خوب’ تعریف دقیقی در هیچ لغت‌نامه‌ای موجود نیست اما اگر بخواهیم به‌زور یک معنی مشخص برایش بتراشیم باید بگوییم: ‘حالِ دلِ خوب’ عبارت است از یک حالتی که وقتی در قلب واقع می‌شود، آدمی مرغِ ‘خودش’ را غاز می‌بیند، و همه‌چیز خوش‌رنگ‌تر از همیشه، دماغش چاق‌تر، خودش لاغرتر و کلاً زندگی بدون آنکه درواقع تغییر خاصی کرده باشد، دل‌انگیزتر به نظرش می‌رسد.

به زبان دیگر، یک جور خریتی‌ست که در معرض ‘تعارف’ تی‌تاپ در وجود آدمیزاد شکل می‌گیرد، درحالی‌که هرگز قرار نیست تی‌تاپی از گلویش پایین برود.

شاید سرراست‌ترین نشانی این ‘حال دل’ در ادبیات جهان سرودۀ مشهور آن شاعر معاصر است به این مضمون که: این شب که می‌گویند شب نیست، اگر شب است مثل آن شب نیست. امشب مثل دیشب نیست؛ هیچ شبی مثل امشب نیست...

خلاصه وضعیتی را گویند که شخص را به همینی که هست راضی نگه می‌دارد! و بدیهی‌ست این با ‘قناعت’ زمین تا آسمان فرق دارد و مخرّب، مایۀ سکون و مقدمۀ یک خاک‌برسری ملی و ابدی‌ست، چون پس از گذشت مدتی کوتاه، تروتازگی‌اش را از دست می‌دهد و منجر به سرخوردگیِ بدتر از قبل می‌شود.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1. به استرایک خوش آمدید!
2. لحظه‌ای بنشین به روی صندلی...
3. سرباز ایستاده
4. جشن بزرگان است؛ ان‌شاءالله مبارکش باد!
5. سلطان قلب‌ها
6. عروسی شاهان است؛ ان‌شاءالله مبارکش باد!
7. همیشه شعبان!
8. حق و مصلحت دو برادرند که دومی بزرگ‌تر است.
9. فاز دوم گر نهد معمار کج...
10. این شبی که می‌گن شب نیست!
11. آهن‌آلات، شیرآلات، ضایعات... خریداریم!
12. حمومی آی حمومی! لنگ و قطیفه‌م رو بردن...
مؤخره

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کان لم یکن
نویسنده
ناشر چاپینشر مون
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات80
زبانفارسی
شابک978-622-5914-08-7
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کان لم یکن

سپیده قاسمی
۱۴۰۲/۸/۷
بسیار عالی و با قلم طنز و صریح اقای نبویان عزیز که نوشته شده دیگه کارو تمام کرد پیشنهاد میکنم حتما بخونید
Nasrin Katebi
۱۴۰۲/۱۲/۲۸
اولین کتاب از این نویسنده بود
و دوستش داشتم
قلم خوبی داره و درون مایه طنز جالبی هم داشت
ریحانه شهسوار
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
اقای نبویان کتابی بنویسه و آدم دلش نیاد اونو بخونه؟؟، اصلا مگه میشه!!
مهدی کرمانیان
۱۴۰۳/۱/۱۳
عامیانه و فوق‌العاده روان نوشته شده
و کمدی جذاب نگارش
Hadis rzn
۱۴۰۲/۱۲/۱۷
کلا هرچی از امیرعلی نبویان دیدین بخونین
مرصیه قانع
۱۴۰۲/۹/۲۸
عاشق سبک نوشتاری و طنز امیرعلی هستم.
اسی ثابت
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
دوبار خوندمش نفهمیدم چی میگه
سین شین
۱۴۰۳/۱/۷
طنز خیلی قشنگیه
سجاد امینی
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
یه کم بی پرده تر قلم میزد بهتر بود
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب کان لم یکن

برای دریافت کتاب کان لم یکن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.