معرفی و دانلود کتاب گود

عکس جلد کتاب گود
قیمت:
۱۰۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گود

کتاب گود نخستین اثر مهدی افشارنیک است و روایتی است از سه دوره‌ی تاریخ ایران که به زیبایی به هم متصل می‌شوند. نویسنده در این رمان به سه نسل از مردم پرداخته و از دختران چریک، پسران رزمنده و بزرگان بازار سنتی تهران روایتی جذاب خلق کرده است.

درباره‌ی کتاب گود

کتاب گود رمانی خواندنی و اولین اثر مهدی افشارنیک است. این اثر درباره‌ی سه نسل از مردمی است که در یک دهه‌ی قبل از انقلاب، دوران انقلاب و سال‌های پس از آن در شهر تهران زندگی می‌کردند. نویسنده در این کتاب به کنش‌های فعالان سیاسی این سه دوره می‌پردازد. در کتاب گود گاهی راوی سوم شخص است و گاهی اول شخص، داستان‌ها نیز به صورت رفت‌وبرگشت در زمان، روایت می‌شوند. گفتنی است که نویسنده آن‌چنان هنرمندانه زمان و مکان را تلفیق کرده که خواننده بدون اینکه دچار سردرگمی شود تا انتهای کتاب با وی همراهی می‌کند.

اولین دوره‌ی تاریخی که در کتاب گود شرح داده می‌شود، مربوط به وقایعی است که در یازدهم خرداد 1342 در تهران رخ داده‌اند. بازاریان و پهلوانان سرشناس بازار سنتی تهران در این برهه حضور دارند و آنچه می‌خوانیم تصویرسازی زیبایی از تلاش دختران و پسران آن زمان است که به‌دور از افکار سخت‌گیرانه‌ی پدرانشان، به جناح‌های مختلف می‌گروند و فعالیت‌های سیاسی گسترده‌ا‌ی انجام می‌دهند.

دوره‌ی زمانی بعدی از پسرانی می‌گوید که با دست خالی و با قلبی مملو از عشق برای جنگ به خرمشهر می‌روند تا از کشور دفاع کنند. نسل سوم نیز افرادی هستند که در همین سال‌های اخیر در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 برای تحقق آرمان‌هایشان بی‌تاب‌اند. با وجود تفاوت‌های بسیاری که در شخصیت‌های اصلی داستان وجود دارد، می‌توان گفت که هر سه نسل، به گود رفته‌اند؛ گود تاریخ!

کتاب گود برای کسانی که به سیاست، انقلاب و تحولات سال‌های اخیر ایران علاقه‌ دارند، مناسب است. این افراد می‌توانند نخستین اثر مهدی افشارنیک را در اولویت مطالعات خود قرار دهند. زیرا از طرفی قالب کتاب، داستانی است و فهم آن ساده است و از طرفی دیگر، به شکاف‌های مهمی از تاریخ می‌پردازد که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

کتاب گود برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های انقلابی و دفاع مقدس از مطالعه‌ی اثر حاضر لذت می‌برند.

با مهدی افشارنیک بیشتر آشنا شویم

مهدی افشارنیک، نویسنده، روزنامه‌نگار حوزه‌ی نفت و کارگردان سینما و تلویزیون است. از جمله آثار سینمایی مشهور این هنرمند می‌توان به فیلم‌های مستند «زیر صفر مرزی» و «لالایی جنگ» اشاره کرد. این نویسنده که در فعالیت‌های سینمایی خود به حوزه‌ی جنگ اهمیت زیادی داده، در کتاب گود نیز از این موضوع غافل نشده و بخشی از تاریخ آن دوران را با نگاهی درست روایت کرده است.

در بخشی از کتاب گود می‌خوانیم

خلیل هر روز هفت صبح دوتا جعبه انار می‌ذاشت دم خونه‌ی سوری‌خانم و فخری کارش رو شروع می‌کرد. وقت‌هایی که انار می‌رسید، شیش ‌و نیم صبح اون‌جا بود. تابستون و بهار که انار نبود دیرتر می‌اومد. جعبه‌ها رو باید خودش تا طبقه‌ی سوم و اتاق بغل خرپشته می‌کشید روی پاش و بالا می‌برد. اون هم طوری که نه دخترها بیدار بشن و نه سوری داد بزنه «فخری نزنی به درودیوار.»

جعبه رو می‌نداخت روی زانوی پای راستش و پله‌پله تا بالا می‌رفت. دور آخر پله‌ها که می‌رسید هن‌هن‌کنان چهارتا لیچار بار همایون شوهرش می‌کرد. خلیل یه‌بار می‌خواست کمک کنه جعبه‌ها رو تا اتاق فخری ببره، اما سوری که خلیل رو توی حیاط خونه‌ش دید، چنان قشقرقی به پا کرد که صداش تا خود بازارچه رفت و همه توی بازار به خلیل طعنه می‌زدن که رفته بودی «خونه‌ی سوری‌خانم». تا یکی دو هفته حالش خراب بود اما قول داده و طی کرده بود صبح‌به‌صبح دوتا جعبه انار ببره دم اون خونه، و می‌برد.

فخری وقت‌هایی که خیلی خسته می‌شد، دهنش رو فرمی شبیه خندیدن بازوبسته می‌کرد و آب دهنش ولو می‌شد روی لباسش که با پشت آستین پیرهنِ همیشه‌سُرمه‌ایش پاک می‌کرد.

«باس قرص کمر بندازم، دیگه جون واستادن ندارم. کی دست داره اون رو تو هاون بکوبه؟»

کار صبحش توی پاییز و زمستون تکه‌تکه کردن انارها بود. اوایل سوری گیر داده بود که «باس انارا رو دون کنی.» فخری که هیچ‌وقت نفهمید کار سوری با انارها چیه. گفت «اینا رو تیکه‌تیکه کنم بعد له کنم، همون نمی‌شه؟»

«آره. اما باس صاف بشه.»

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: روضه‌ی‌ حاج‌عیسا
فصل دوم: بیماری حامد
فصل سوم: چریک چادری
فصل چهارم: جوشونده‌ی انار
فصل پنجم: وقت علم‌کشی سلیم
فصل ششم: ماجرای بوی بد و تشک
فصل هفتم: پیکان به کوروش نرسید
فصل هشتم: دفتر قدیمی دیگه باز شد...
فصل نهم: تلویزیون‌های هفت هزارتومانی
فصل دهم: به همین راحتی صد هزار تومان رفت
فصل یازدهم: «آره، آره ما پلیسیم»
فصل دوازدهم: روسری ابریشمی دور گردن...
فصل سیزدهم: «پاشو بزن توی گوشش خلیل...»
فصل چهاردهم: «توی پارک سر گاو رو نمی‌بُرن.»
فصل پانزدهم: «بیت‌الله مونو ببخش...»
فصل شانزدهم: تنگه‌ی پاتاق
فصل هفدهم: خاک در خاک و نفت از خاک
فصل هجدهم: سقف بازارچه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گود
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات452
زبانفارسی
شابک978-600-7405-23-9
موضوع کتابکتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گود

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گود

برای دریافت کتاب گود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.