معرفی و دانلود نمایش صوتی تراس

عکس جلد نمایش صوتی تراس
قیمت:
۵۶,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی نمایش صوتی تراس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی تراس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی تراس

نمایش صوتی تراس نوشته‌ی ژان کلود کریر نمایشی کوتاه و کمدی است. در این نمایش زن و مردی در حال جدا شدن از هم هستند و در این حین، چند مستأجر برای دیدنِ آپارتمانِ زیبا و تراس‌دارِ این زوج می‌آیند. ژان کلود کریر در این نمایش کوتاه، شخصیت‌های متفاوتی را در برابر هم قرار می‌دهد و از این راه موقعیت‌های کمیک و جالبی ایجاد می‌کند.

درباره‌ی نمایش صوتی تراس

توجه به ناملایمتی‌ها و پوچی‌های زندگی از مسائلی است که همیشه توجه هنرمندان مدرن را به خود جلب کرده است. مسئله‌ی اصلی‌ای که ژان کلود کریر (Jean-Claude Carriere) در نمایش صوتی تراس (La Terrasse) به آن می‌پردازد، ناتوانی انسان‌ها در برقراری رابطه است. نبود امکان مفاهمه و برقراری ارتباط عمیق بین انسان‌ها از یک سو و ناتوانی آن‌ها در تشخیص نیازهای واقعی خود و دیگران از سوی دیگر باعث می‌شود هر وضعیت جدیدی تبدیل به وضعیتی تکراری شود.

در همان بخش اولِ نمایش صوتی تراس ، مادلن به اتین می‌گوید می‌خواهد از او جدا شود و برای همیشه برود. اتین که از این مسئله متعجب شده، می‌بیند که مادلن وسایلش را جمع کرده و مقاومت بیهوده است. مادلن چمدان‌هایش را بسته و منتظرِ مرد جدیدی‌ست که با او آشنا شده تا بیاید و او را با خودش ببرد. زمانی که مرد به زن می‌گوید چرا او را از این تصمیم مطلع نکرده و او به تنهایی قادر نیست از پسِ این آپارتمان برآید، مادلن در جواب می‌گوید او به بنگاه املاک خبر داده است و به زودی چند مستأجر برای دیدن آپارتمان خواهند آمد. ورود این مستأجر‌هاست که باعث می‌شود ما از دلیل جدایی مادلن از اتین مطلع شویم.

ژان کلود کریر با معرفی این شخصیت‌ها و تقابل‌های‌شان هنرِ خود در نشان دادن زندگی ملال‌انگیزِ بشر مدرن را به رخ می‌کشد. موقعیت‌های کمیک و طنزی که این نویسنده از طریق دیالوگ‌های هوشمندانه و بسیار رئالیستی خلق می‌کند، مخاطب را جذب می‌کنند و او را تا پایان به خود می‌کشاند. تمامی شخصیت‌های این نمایش، از مادلن و اتین گرفته تا زن بنگاهی و موریسِ عاشق‌پیشه، هیچ‌کدام قادر نیستند با طرف مقابل‌شان رابطه برقرار کنند؛ و این ناتوانی‌ست که آن‌ها را به انجام رفتار‌های عجیب و غیرعادی می‌رساند. در حقیقت، این شخصیت‌ها که قادر نیستند با هم سخن بگویند، تلاش می‌کنند از طریق رفتار‌های‌شان حرف خود را به دیگران بزنند: مادلن با رفتنش؛ اتین با بی‌تفاوتی‌اش؛ زن بنگاهی با صمیمیتِ بیش از اندازه‌اش؛ و موریس با اداها و رفتار‌های اغراق‌آمیزش.

نمایش صوتی تراس که انتشارات بیدگل آن را به همراه نمایشِ دیگری از ژان کلود کریر با ترجمه‌ی اصغر نوری تحت‌عنوانِ «تراس و روال عادی» منتشر کرده بود، توسط انتشارات آوانامه و گویندگیِ مریم پاک‌ذات، مهدی صفری، آرمان سلطان‌زاده، سحر بیرانوند، مهبد قناعت‌پیشه، آزاده رادمهر و ایمان رییسی تهیه شده است.

درباره‌ی مجموعه نمایش‌های بیدگل

مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل، دسته‌ای از مهم‌ترین نمایشنامه‌های جهان را در خود گردآوری کرده که یا ترجمه‌ای از آن‌ها به فارسی موجود نیست یا به دلایلی نیازمند ترجمه‌ی جدید‌تر یا انتشار دوباره هستند. در این مجموعه، آثار بسیاری از نمایشنامه‌نویسان مهم جهان که کمتر برای مخاطب ایرانی آشنا هستند یا آثار کمتر شناخته شده‌ی ادبیات نمایشی منتشر شده‌اند. این مجموعه با پوششِ ادبیات نقاطِ مختلف جهان، دارای بخش‌ها و زیردسته‌های نمایشنامه‌های اروپایی، نمایشنامه‌های آمریکایی، نمایشنامه‌های کلاسیک و بسیاری بخش‌های دیگر است.

نکوداشت‌های نمایش تراس

  • استعاره‌ای از زندگیِ عجیب و غریبِ ما؛ پر از اتفاقات باور نکردنی. دیالوگ‌های نمایشنامه‌ی تراس بی‌نظیرند: مضحک و با معنای دوگانه (برنارد توماس، منتقد ادبی فرانسوی).
  • در این نمایشِ در حالت تعلیق، شخصیت‌ها آزاد و خودنما به نظر می‌رسند و قادر به انجام هر کاری هستند. آن‌ها جذابیت دیوانه‌واری دارند (فابین پاسکاود، منتقد نشریه‌ِ Télérama).

نمایش صوتی تراس برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ادبیات نمایشی و به ویژه نمایش‌نامه‌های فرانسوی علاقه‌مندید، شنیدن این نمایش صوتی به شما توصیه می‌شود. از طرف دیگر، علاقه‌مندان به نمایش‌های کمدی و درام نیز از شنیدن نمایش صوتی تراس لذت خواهند برد.

با ژان کلود کریر بیشتر آشنا شویم

ژان کلود کریر (1931-2021) نویسنده و بازیگر فرانسوی‌ست. او برای فیلم کوتاه «سالگرد مبارک» در سال 1962 برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. ژان کلود کریر همکاری طولانی مدتی با کارگردان مشهور فرانسوی، لوئیس بونوئل داشت و یکی از فیلم‌نامه‌نویسان فیلمِ «جذابیت پنهان بورژوازی» بود. او در سال 1983 برنده‌ی جایزه‌ی سزار برای فیلمِ «بازگشت مارتین گوئر» شد و در سال 1986 مدرسه‌ی عالی تصویر و صدای فرانسه را به کمک وزارت فرهنگِ فرانسه تأسیس کرد. از دیگر اقدامات هنری او می‌توان به همکاری در نوشتن نمایش و فیلم‌نامه‌ای بر اساس حماسه‌ی بزرگ هندی، مهاباراتا و همینطور مشاوره برای نوشتن فیلم‌نامه‌ی روبان سفید ساخته‌ی کارگردان مشهور اتریشی میشائیل هانکه اشاره کرد. از این نویسنده، کتاب‌های متعددی به فارسی ترجمه شده است که از بین آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «روال عادی» و «از کتاب رهایی نداریم» اشاره کرد.

در بخشی از نمایش صوتی تراس می‌شنویم

اتین: ساعت چنده؟
مادلن: نمی‌دونم.
اتین: خیلی هم خوب می‌دونی.
مادلن: چهار و بیست و پنج دقیقه.
اتین: دیر نمی‌کنه. حتماً تو راه وایساده چیزی بخره. شاید می‌خواد یه دسته‌گل واسه‌ات بخره. یا یه کادو. ببینم قبلاً بهت کادو داده؟
مادلن: آره.
اتین: انگشتر؟
مادلن: آره.
اتین: ازدواج کرده؟
مادلن: با زنش زندگی نمی‌کنه.
اتین: خیلی وقته که تصمیم گرفتین با هم برین؟
مادلن: ده یازده روزی می‌شه.
اتین: چرا هیچی بهم نگفتی؟
مادلن: می‌خواستم مطمئن بشم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
24 دقیقه
بخش اول
33 دقیقه
بخش دوم
38 دقیقه
بخش سوم
26 دقیقه
بخش چهارم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی تراس
نویسنده
مترجماصغر نوری
راویمریم پاک ذات، مهدی صفری، آرمان سلطان زاده، سحر بیرانوند، مهبد قناعت پیشه، آزاده رادمهر، ایمان رئیسی
ناشر چاپینشر بیدگل
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی تراس

مجید همایونی افشار
۱۴۰۲/۶/۲۶
ژان کلود کاریر نویسنده فرانسوی که همسرش خانم نهال تجدد بوده، خانم نهال تجدد دختر مرحومه مهین تجدد از پیشگامان نمایش نویسی و شهیر معاصر ایرانی است. داستانی پر از شخصیت های متناقص و غیر همگون که جمع کردن و حضورشان در یک اپارتمان و یک تراس تنها از یک نمایش نویس زبر دست بر می آید و بس. بعد از قصه های و شب رادیو سالها بود نمایشنامه ای گوش نداده بود، که باعث شد حدود یکساعت محظوظ شوم. خیلی زمان از شما نمی گیرد توصیه می کنم حتما بخوانید و بشنوید، خالی از لذت و لطف نیست. عالی اجرا شده آن هم توسط بزرگان این عرصه، آرمان سلطان زاده ی بی بدیل و عزیز و خانم مریم پاکزاد دوست داشتنی. عالی و بیاد ماندی.
ندا اکبری
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
در کل بد نبود. طنزش و بی ربط بودن آدم‌ها به هم جالب بود. بی تفاوتی شوهر مادلن خیلی جالب تر. فقط می‌دونست زنش داره با یکی میره. مردان خونسرد زنان رو به درجه‌ی جنون می‌رسونن.
ولی یک جاهایی ریتمش می‌افتاد و کشدار می‌شد که چون در حین ظرف شستن داشتم گوش می‌کردم این قسمت‌های کشدارش برام قابل تحمل شده بود.
Parastoo
۱۴۰۲/۹/۲
سلام من این کار رو فقط یک بار تونستم گوش بدم. بازیگران صدا پیشه کارشون واقعا عالی بود اما داستان و تم کار رو اصلا نپسندیدم. باهاش نتونستم ارتباط برقرار کنم، البته شاید بقیه بتونن. به زحمت تونستم تا آخرش رو گوش بدم. اما کارِ گروه بازیگران واقعا عالی بود. همه چیز جای خودش نشسته بود. واقعا خسته نباشین. 🌱
خانم براتی
۱۴۰۲/۱۰/۲۸
بد نبود
یک واقعیت چرخشی جالبی توی دیدن و دوست داشتن افراد توش جریان داشت هرکسی اون فردی رو، دوست داره که اون اصلا نمیبینتش
یک جاهاییش صداهای صداپبشگانش خیلی جیغ و دادی میشد که واقعا بعید میدونم لازم بود در این حد و یا لااقل من دوست نداشتم
بانو ایرانی
۱۴۰۲/۷/۳۰
گویندگان عالی اما اما متن نمایش، کل نمایش بی سر و ته بود، مفهوم نداشت، پیغامی برای شنونده نداشت، با تمام احترامی که برای صدا و مهارت آقای آرمان سطان زاده و دیگر گویندگان قایل هستم، برای اولین بار هیچ استفاده و حتی لذتی بابت سرگرمی از این نمایش نبردم
mohammad azarpeyvand
۱۴۰۳/۱/۶
متن نمایشنامه باید به گونه‌ای باشدکه مخاطب را درگیر خود کند و به نوعی مخاطب خود را بخشی از خانواده نمایش بداند بنظرم در موضوع تجربه کار خیلی زیادی صورت نگرفته است و بیشتر مترجم هوای مخاطب را داشته است
محمد حسین .
۱۴۰۲/۸/۲۰
بسیار عمیق و جذاب بررسی موضوعاتی در باب خانه و خانواده مدرن آن هم با استعاره‌های فراوان اما نه گیج کننده
آیدا گوهری
۱۴۰۲/۷/۸
نمایش سرگرم کننده و جالبی بود. برای زمانی که نیاز به شنیدن اثری ساده و دلنشین دارید توصیه می‌کنم.
Naz Gol
۱۴۰۲/۶/۲۳
بد نبود، خیلی چیزی ازش نفهمیدم، گویندگان که حرفه‌ای بدند ولی بیش از حد داد و بیداد می‌کردن
Hani Khodadadian
۱۴۰۲/۳/۳۰
بسیار زیبا صوتی شده بود امیدوارم نمایشنامه‌های بیشتری صوتی شود
پريا رضايي
۱۴۰۲/۶/۱۳
خوانش بازیگران خیلی عالی بود موضوع تازه و جالبی داشت ممنون از کتابراه
Maryam Rajabi
۱۴۰۲/۶/۱۷
فضای جذاب و قابل ملموسی با بازسازی حرفه ای
زهرا بهرامی
۱۴۰۲/۵/۲۳
گوینده‌ها عالین ولی من مفهوم داستانو نفهمیدم
مشاهده همه نظرات 13

راهنمای مطالعه نمایش صوتی تراس

برای دریافت نمایش صوتی تراس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.