معرفی و دانلود کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش

عکس جلد کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش

کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش نوشته‌ی منصوره اسماعیلی و محمدحسن موحدی، به مفهوم مدرن آینده‌پژوهی می‌پردازد و اهمیت آن را در توسعه‌ی صنعت پتروشیمی بیان می‌کند. این کتاب با معرفی انواع مدل‌ها و فرآیندهای آینده‌پژوهی (یا آینده‌نگاری)، این مفهوم را با الگوی مدیریتِ ارزش ترکیب می‌کند و از درون آن به مدل مدیریتی مؤثرتری دست می‌یابد که می‌تواند باعث بهبود وضعیت صنایع مختلف، مخصوصاً پتروشیمی شود.

درباره‌ی کتاب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش

دنیای فعلی با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال تغییر است. پیشرفت‌های مداوم فناوری بر روی همه‌ی رشته‌ها تأثیر گذاشته و باعث شده هرلحظه اتفاقات جدیدی رخ بدهد. در این شرایط، برای خیلی از شرکت‌ها پیش‌بینی کردن آینده اهمیت خیلی زیادی دارد. دانستن اینکه دنیا به کدام سو می‌رود، به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا خود را با شرایط وفق دهند و آمادگی تغییرات را پیدا کنند، اما آیا پیش‌بینی واقعاً ممکن است؟ می‌توان گفت بله، تا حدی این امکان هست. ما می‌توانیم تا اندازه‌ای وضعیت دانش، تکنولوژی، محیط‌زیست، اجتماع و اقتصاد دوره‌های آتی را حدس بزنیم. دانشی که به این پیش‌بینی می‌پردازد، اصطلاحاً آینده‌پژوهی نام دارد. البته باید پیش‌بینی را از پیش‌گویی متمایز کرد. پیش‌گویی حاکی از قطعیت است، درحالی‌که پیش‌بینی حالتی غیرقطعی و احتمالی را ترسیم می‌کند. محققان آینده‌پژوهی را علمی می‌دانند که هدفش مدیریت کردن فرآیندهای غیرقطعی در آینده‌ی طولانی است. به عبارت بهتر، قرار است به سیستم کمک کند آینده‌های محتمل پیش روی خود را کشف و از بین آن‌ها بهترینش را انتخاب کند. و حتی اگر امکانش را داشته باشد آن‌ها را معماری کند و تغییر دهد.

کتاب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش نوشته‌ی منصوره اسماعیلی و محمدحسن موحدی، از معدود منابع فارسی است که کوشیده این مفهوم را به‌تفصیل توضیح دهد و از اهمیت آن بگوید. نویسندگان در این اثر بیشتر بر صنعت پتروشیمی متمرکز هستند و تلاش دارند این علم را در مدیریت پتروشیمی به کار بگیرند. صنعتی که علی‌رغم پتانسیل زیادش، ایران نتوانسته در آن چندان پیشرفت کند و عقب‌تر از رقبایش قرار دارد.

تاریخچه‌ی آینده‌پژوهی به نیمه‌ی اول قرن بیستم و پس از جنگ‌جهانی باز می‌گردد. شدت گرفتن جنگ سرد به شرایطی دامن زد که ابرقدرت‌های غرب و شرق شدیداً می‌خواستند آینده‌ی تسلیحاتی و نظامی رقبایشان را حدس بزنند و از پیامدهای احتمالی به‌کارگیری سلاح‌های هسته‌ای باخبر شوند. این‌ چنین بود که سرمایه‌گذاری زیادی بر روی این موضوع انجام دادند و موفق شدند به آنچه می‌خواستند برسد. آینده‌پژوهی از دهه‌ی 1970 وارد حوزه‌های تجاری هم شد و این امکان را فراهم آورد تا صاحبان کسب‌وکارها نیز بتوانند چالش‌های پیش رویشان را ببینند. در طول این چند دهه این دانش تکامل زیادی پیدا کرده و مدل‌های متعددی برای آن تعریف شده است. منصوره اسماعیلی و محمدحسن موحدی در کتاب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش تلاش می‌کنند به تکنیک جدید و مؤثرتری در این زمینه دست یابند. آن‌ها مدل‌های کلاسیک آینده‌پژوهی را با مفهوم مدیریت ارزش، که بخشی از مدیریت دانش محسوب می‌شود، ترکیب می‌کنند و از درونِ آن به مدلی مدرن و پیشرفته دست می‌یابند. مدلی مدیریتی که می‌تواند در پیش‌بینی احتمالات آتی کارآمدتر عمل کند.

منصوره اسماعیلی و محمدحسن موحدی کتاب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش را در پنج فصل تدوین کرده‌اند: آن‌ها در بخش اول مبانی آینده‌پژوهی را به طور کامل تعریف کرده و از ضرورت‌های آن می‌گویند. همین‌طور تمایز آن با مفهومی مثل برنامه‌ریزی را ذکر می‌کنند. نویسندگان در بخش دوم وارد بحث آینده‌نگاری راهبردی و مشارکتی می‌شوند و به مدیریت ارزش می‌پردازند. فصل سوم به آینده‌نگاری شرکتی اختصاص دارد و مدل‌های متنوع آن مرور می‌شود. اسماعیلی و موحدی در فصل چهارم، صنعت پتروشیمی و تأثیر آینده‌پژوهی بر آن را بیان می‌کنند. در نهایت، فصل آخر را به مدل ابتکاری خود اختصاص می‌دهند؛ نوعی مدل توسعه‌ی آینده‌بنیان که بر مفاهیم مدیریت دانش اتکا دارد. ضمن اینکه شیوه‌ای را نیز برای اجرای درست آن پیشنهاد می‌دهند.

کتاب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش را انتشارات نمای علم به چاپ رسانده است.

کتاب آینده‌نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مدیران سازمان‌ها، مخصوصاً مدیرانی که در صنعت پتروشیمی فعالیت دارند پیشنهاد می‌شود. همین‌طور اگر به مفهوم آینده‌پژوهی علاقه دارید می‌توانید این منبع را مطالعه نمایید.

در بخشی از کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش می‌خوانیم

از نظر برخی از دانشمندان، آینده نگاری شرکتی در حوزه استراتژی و اقتصاد کسب وکار قرار می‌گیرد. اما برخی دیگر معتقدند که آینده نگاری شرکتی بخشی از حوزه آینده پژوهی هست. آینده پژوهی برای تمام طیف مطالعات در سطح فردی، سازمانی، حاکمیتی و... به کار می‌رود.

آینده نگاری شرکتی عبارت است از شناسایی، مشاهده و تفسیر عواملی که محرک تغییر هستند، مضامین خاص شرکت را تعیین می‌کنند و واکنش‌های مناسب شرکت را هدف قرار می‌دهند. آینده نگاری شرکتی دربرگیرندۀ ذینفعان چندگانه بوده و باعث ارزش آفرینی از طریق دسترسی به منابع کلیدی جهت برتری در رقابت می‌شود، شرکت را برای تغییر آماده می‌سازد و اجازه می‌دهد تا به سمت آیندۀ مطلوب گام بردارد. آینده نگاری شرکتی ادراک از محیط را از طریق پویش محیط کسب وکار شرکت و کسب بینش عمیق از تغییرات محیطی و توانایی کاهش عدم قطعیت افزایش می‌دهد.

نقطه شروع پارادایم آینده پژوهشی در برنامه ریزی شرکت‌ها در شرایط عدم قطعیت نیاز به حرکت از پیش بینی به شناسایی آینده ممکن چندگانه است. آینده‌های چندگانه برای برنامه ریزی استراتژی‌های انعطاف پذیر، افزایش چابکی استراتژیک و ارزیابی پابرجایی استراتژی شرکت در زمینه تحقیقات مدیریت استراتژیک استفاده می‌شود.

مطالعه آینده از منظر شرکتی با عنوان آینده نگاری راهبردی در سازمان یا شرکت خیلی پیشتر در حال انجام بوده است. آینده نگاری راهبردی به عنوان توانایی نگاه به آینده و دستیابی به بینش در سازمان جهت شکل دادن به استراتژی و تعریف بازار، محصول و خدمات جدید توسط اسلاتر تعریف شده است. اکثراً آینده نگاری شرکتی به عنوان یک روش شناسی آینده پژوهی با هدف شناسایی روش‌ها و فرایندهای موفق در سطح سازمان تعریف می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: آشنایی با مبانی آینده‌پژوهی؛ آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری
مقدمه
ضرورت آینده‌پژوهی
تاریخچه آینده‌پژوهی
ویژگی‌ها و مفروضات آینده‌پژوهی
تعریف آینده‌پژوهی
اجزاء آینده‌پژوهی
مثلت آینده‌پژوهی
تفکر سیستمی آینده‌پژوهی
تفاوت آینده‌پژوهی و برنامه ریزی
تغییر در آینده و انواع تغییرات
شیوه‌های رؤیایی با آینده
روش‌های آینده‌پژوهی
سطوح آینده‌پژوهی
آینده‌پژوهی: آینده‌نگری یا آینده‌نگاری؟
جمع بندی
فصل دوم: آشنایی با مفاهیم آینده‌نگاری راهبردی، آینده‌نگاری مشارکتی و مدیریت ارزش
مقدمه
انواع آینده‌نگاری
آینده‌نگاری راهبردی و نسبت آن با آینده‌پژوهی
آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری، و برنامه‌ریزی راهبردی
پیشینه آینده‌نگاری راهبردی
ارتباط آینده‌نگاری راهبردی با آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی
آینده‌نگاری راهبردی و تحلیل سیاست
آینده‌نگاری راهبردی و پیشرفت
تعریف آینده‌نگاری راهبردی
جاده آینده
فرایند آینده‌نگاری راهبردی
مدیریت ارزش
اصول مدیریت ارزش
مدیریت ارزش: نسل سوم مدیریت دانش
جمع بندی
فصل سوم: توسعه آینده بنیان و آینده‌نگاری شرکتی
مقدمه
مدل‌ها و فرایندهای آینده‌نگاری
آینده‌نگاری شرکتی
مدل بلوغ آینده‌نگاری شرکتی
آینده‌نگاری شرکتی و نوآوری
آینده‌نگاری شرکتی در توسعه مدیریت
جمع بندی
فصل چهارم: صنعت پتروشیمی و آینده‌نگاری شرکتی
مقدمه
صنعت پتروشیمی در اقتصاد ایران
چالش‌های موجود در صنعت پتروشیمی
لزوم آینده‌نگاری شرکتی در صنعت پتروشیمی
ترسیم آینده مطلوب در آینده‌نگاری شرکتی
سناریوهای جهانی صنعت پتروشیمی در افق 20 ساله
آینده مطلوب و آینده‌نگاری توسعه پاک در صنعت پتروشیمی
1. آینده صنعت پتروشیمی مطابق با سیاست‌ها و برنامه‌های موجود (سناریو مرجع RTS)
2. حرکت به سمت صنعت شیمیایی پاک (سناریو تکنولوژی پاک CTS)
توانمندی‌های لازم جهت حرکت به مسیر مطلوب
توصیه‌های رسیدن به آینده مطلوب در صنعت پتروشیمی
آینده مطلوب در صنعت پتروشیمی ایران
جمع بندی
فصل پنجم: مدلی کاربردی جهت دستیابی به آینده‌ای مطلوب
مقدمه
مدل توسعه آینده بنیان مدیریت ارزش
چهار چوب پیشنهادی آینده‌نگاری شرکتی
مراحل اجرایی مدل پیشنهادی
جمع‌بندی
جمع‌بندی مطالب
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات نمای علم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات141
زبانفارسی
شابک978-622-5225-78-7
موضوع کتابکتاب‌های علمی، کتاب‌های مهندسی شیمی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش

برای دریافت کتاب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر مدیریت ارزش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.