معرفی و دانلود کتاب اتهام به خود

عکس جلد کتاب اتهام به خود
قیمت:
۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اتهام به خود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اتهام به خود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اتهام به خود

هنرمند برنده‌ی جایزه‌ی ادبی نوبل، پیتر هانتکه، این‌بار در نمایشنامه‌ی کوتاهی از گناه نخسین آدمی می‌پرسد. کتاب اتهام به خود، ماجرایی متفاوت از میل انسان به ارتکاب خطا است؛ از اولین روز آغاز خلقت تا روزگار برده‌داری و نسل‌کشی و درنهایت، خطاهای کوچکی که شاید ساده از کنار آن بگذریم. در ادامه، سؤال مهم‌تری به میان می‌آید، آیا میل انسان برای داستان‌سرایی از گناهان و اعتراف به آن‌ها چیزی شبیه به هنر است؟

درباره‌‌ی کتاب اتهام به خود

گناه! این گره‌ی بزرگ فلسفی و سؤال حل‌نشده‌ی بزرگ آدمی! چرا آدم و حوا به سیب ممنوعه دست بردند؟ و چرا از آن روز تا به حال، میلیون‌ها میلیون انسان، هر روز به‌نوعی به‌ گناهی آلوده می‌شوند؟ این میل عجیب انسان به دست بردن به خطا از کجا می‌آید؟ و از آن عجیب‌تر، نیاز آدمی برای اعتراف به گناه، از کجا ریشه می‌گیرد؟ نمایشنامه‌ی اتهام به خود (Self-Accusation) روایتی متفاوت از نیمه‌ی تاریک وجود آدمی، و به قلم نویسنده‌ی بزرگ قرن بیستم، پیتر هانتکه (Peter Handke) است.

نمایش اتهام به خود، با صحنه‌ای خالی آغاز می‌شود. تنها یک زن و مرد، رو‌به‌روی هم و بر دو صندلی نشسته‌اند و روایت نمایشنامه را تعریف می‌کنند. ماجرایی در میان نیست و حتی زن و مرد نیز هویت مشخصی ندارند و تنها سخن‌گویان روایتی هستند که بی‌مقدمه آغاز خواهد شد. این قطعه‌ی کلامی، مخاطب با سفری دور و دراز همراه می‌کند؛ سفری به درازای عمر انسان. در همین بین است که نیاز ما به اعتراف و لذت ما از شنیدن گناهان دیگران کم‌کم نمایان خواهد شد. در این نمایش، دو بازیگر زن و مرد، یکی در میان، به گناهان مختلفی اعتراف می‌کنند، و مخاطب خود را از کنار خاطرات شوم تاریخ بشر گذر می‌دهند. نمایش‌نامه‌ی اتهام به خود، روایتی‌ست دلهره‌آور، اما درعین‌حال خنده‌دار است که هر مخاطبی را به عمق ماجرای خود می‌برد و به فکر می‌نشاند.

این کتاب اولین‌بار در سال 2003 منتشر شده و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش نشر چشمه و ترجمه‌ی حسن ملکی به دست علاقه‌مندان دنیای نمایشنامه و ادبیات رسید.

درباره‌ی مجموعه‌ کتاب‌های تجربه‌های کوتاه

تجربه‌های کوتاه، یک مجموعه‌ی گردآوری‌شده از داستان و نمایشنامه‌های کوتاه برتر جهان است. این مجموعه با تلاش نشر چشمه و با هدف گردآوری آثار کم‌حجم، اما سطح‌ یک ادبی جهان، به دست مخاطبان فارسی‌زبان رسیده است. مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه، یک ظرفیت عالی و استثنایی برای آشنایی مشتاقان جهان داستان و نمایش‌نامه با آثار مختلف ادبی از هر گوشه‌ی دنیاست. همچنین مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه، فرصتی ویژه برای تبدیل کردن اوقات ازدست‌رفته‌ی روز به تجربه‌ای طلایی و فراموش‌نشدنی است. در هر کجا و موقعیتی که باشید، چه در مسیر رسیدن به کار، و یا فرصت استراحت روزانه، با در دست گرفتن یکی از کتاب‌های این مجموعه برای اندک زمانی از دنیای شلوغ و پرصدای بیرون فاصله خواهید گرفت و پا به جهان جادویی واژگان خواهید گذاشت.

اقتباس‌های فرهنگی از کتاب اتهام به خود

این نمایشنامه‌ از آثار مورد اقتباس در بسیاری از نمایش‌ها و تئاترها بوده است.

کتاب اتهام به خود برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دنبال تجربه‌ای کوتاه، اما ویژه از خواندن یک نمایشنامه‌ی متفاوت هستید، مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهید.

با پیتر هانتکه بیشتر آشنا شویم

پیتر هانتکه ( متولد 1942) از نمایش‌نامه‌نویسان و داستان‌نویسان پیشروی اهل اتریش است. دوست‌داران این نویسنده، بیش از همه او را بابت سبک نو و بدیع در آثارش و همچنین دریافت جایزه‌ی ادبیات نوبل در سال 2019 می‌شناسند. پیتر هانتکه، کودکی بسیار سختی را پشت‌سر گذاشت و از دو سالگی به همراه مادر و ناپدری خود، روزگار پرتلاطم و و پررفت‌وآمدی را گذراند. او بعدها موفق به تحصیل در دانشکده‌ی حقوق شد و از همان‌جا به میل خود برای نویسندگی توجه نشان داد. دریافت جایزه‌ی گئورگ بوشنر و جایزه‌ی فرانتس کافکا نیز از دیگر افتخارات ادبی این هنرمند در سال‌های فعالیت خود است. همچنین از آثار ترجمه‌شده‌ی این نویسنده می‌توان به «آسمان برلین» و «اندوهی فراتر از رؤیا» اشاره کرد..

در بخشی از کتاب اتهام به خود می‌خوانیم

من به دنیا آمدم.

من شدم. من هست شدم. من پدید آمدم. من رشد کردم. من متولد شدم. من در دفتر موالید ثبت شدم. من بزرگ شدم.

من جنبیدم. من بخش‌هائى از بدن‌ام را جنباندم. من بدن‌ام را جنباندم. من در یک ‌نقطه جنبیدم. من از جایم جنبیدم. من از جائى به جاى دیگر جنبیدم. من باید مى‌جنبیدم. من مى‌توانستم بجنبم.

من دهان‌ام را جنباندم. من صاحب حس شدم. من خود را مطرح کردم. من جیغ زدم. من حرف زدم. من سروصدا شنیدم. من سروصداها را از هم تشخیص دادم. من سروصدا به‌ راه‌ انداختم. من صدا در آوردم. من لحن در آوردم. من توانستم لحن، سروصدا، و صدا در آورم. من توانستم حرف بزنم. من توانستم جیغ بزنم. من توانستم سکوت کنم.

من دیدم. من دیده‌ها را بازدیدم. من شعور پیدا کردم. من چیزهائى را که پیش‌تر دیده بودم باز‌شناختم. من بازدیده‌ها را باز‌شناختم. من درک کردم. من درک‌کرده‌ها را باز درک کردم. من باشعور شدم. من درک‌کرده‌ها را باز‌شناختم.

من نگاه کردم. من چیزها را دیدم. من به چیزهاى نشان‌داده‌شده نگاه کردم. من چیزهاى نشان‌داده‌شده را نشان دادم. من یاد گرفتم بر نشان‌داده‌شده‌ها نام بگذارم. من بر نشان‌داده‌شده‌ها نام گذاشتم. من یاد گرفتم بر نشان‌ندادنى‌ها نام بگذارم. من یاد گرفتم. من به خاطر سپردم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اتهام به خود
نویسنده
مترجمحسن ملکی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات26
زبانفارسی
شابک978-600-229-589-7
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اتهام به خود

امیر نریمانی
۱۴۰۲/۱۱/۳
یکی از فوق العاده‌ها بود
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اتهام به خود

برای دریافت کتاب اتهام به خود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.