معرفی و دانلود کتاب شاعر

عکس جلد کتاب شاعر
قیمت:
۱۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاعر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاعر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاعر

کتاب شاعر نوشته‌ی داریو نیکودمی، در مورد کلاریسا، دختر جوان رؤیابافی‌ست که منتظر است یک شاعر به خواستگاری‌اش بیاید. در واقع، کلاریسا علی‌رغم میل خانواده‌ی بورژوایش، عاشق مردی شاعر و فرهیخته می‌شود و می‌خواهد با او ازدواج کند، اما زمانی که این شاعر را از نزدیک می‌بیند، می‌فهمد اصلاً شبیه آنچه تصور می‌کرده نیست. این نمایشنامه‌ی کوتاه و کمدی، از معروف‌ترین آثار نیکودمی است.

درباره‌ی کتاب شاعر

نمایش‌نامه‌ی شعر (The Poet) اثر داریو نیکودمی (Dario Niccodemi)، کمدی‌ای ایتالیایی است که در ابتدای قرن بیستم نوشته شده. داستان این نمایش‌نامه از این قرار است: کلاریسا، دختر جوان خانواده‌ای بورژوا است. پدر و برادرش، هر دو کارخانه‌دار و مرد صنعت هستند و به چیزی جز پول و سهام فکر نمی‌کنند. او، پدر و مادر و خانواده‌ی برادرش همگی با هم زندگی می‌کنند. روزی کلاریسا به همه‌ی اعضای خانواده نامه‌ای می‌دهد و از آن‌ها دعوت می‌کند تا ساعت چهار در اتاق پذیرایی جمع شوند، چون می‌خواهد مطلب مهمی را با آن‌ها در میان بگذارد. همه نگران این هستند که او چه می‌خواهد بگوید. در ساعت مقرر کلاریسا به جمع ملحق می‌شود و اعلام می‌کند که از طریق نامه‌نگاری با شاعری فرهیخته و بزرگوار به نام کاتولو اوسیانو آشنا شده و قرار است این مرد به خواستگاری‌اش بیاید.

او می‌گوید این مرد عارف‌مسلک، از تمام دنیا بریده و تنها به فکر عشق و عرفان است. پدر و برادر کلاریسا بلافاصله مخالف می‌کنند و می‌گویند حتماً این شاعر فقیر به پول و ثروت آن‌ها چشم دوخته است. کلاریسا تهدید می‌کند که اگر مخالفت کنند خود را خواهد کشت. در نهایت، کاتولو به همراه منشی و پیشکارش سر می‌رسند. اما او اصلاً شبیه تصورات کلاریسا نیست. کاتولو نه شاعری منزوی و عارف و عاشق که پول‌پرستی خسیس است و حساب همه‌چیز را دارد. کلاریسا از انتخاب این مرد پشیمان می‌شود ولی پدر و برادرش که شیفته‌ی شاعر ثروتمند شده‌اند اصرار دارند کلاریسا با او ازدواج کند...

می‌توان گفت این نمایش‌نامه تا حد زیادی وام‌دار سنت کمدی دلآرته (کمدی مهارت) است، اگرچه نیکودمی نویسنده‌ای جدی‌تر بود و سعی می‌کرد در آثار طنزش، بیش از خنداندن، نقدهایی اجتماعی را مطرح کند. در همین اثر او، رفتار و سبک زندگی طبقه‌ی بورژوا را دست‌مایه‌ی کارش قرار می‌دهد و به آن‌ها کنایه می‌زند. در این قصه، ابتدا خانواده با سرسختی مخالف ازدواج است چون حدس می‌زنند خواستگار مردی ژولیده است که می‌خواهد دارایی آن‌ها را تصاحب کند. آن‌ها توجهی به عشق و احساس کلاریسا ندارند و زیر بار خواست او نمی‌روند. اما وقتی می‌بینند خواستگار، فردی شیک‌پوش و مرفه است، نظرشان کاملاً عوض می‌شود. حالا آن‌ها پافشاری می‌کنند که وصلت سربگیرد. این بار به احساسات منفی کلاریسا کاری ندارند و بی‌میلی او به شاعر را نادیده می‌گیرند. نیکودمی به‌خوبی نقش پول را در مناسبات خانوادگی و اجتماعی طبقه‌ی بورژوا نشان می‌دهد و تأکید می‌کند که همه‌چیز حول ثروت شکل می‌گیرد و تعریف می‌شود.

نمایشنامه‌ی شاعر، ضرباهنگ تندی دارد و قصه‌اش را خیلی سریع پیش می‌برد. کمدی داریو نیکودمی بیشتر متکی بر دیالوگ و شوخی‌های کلامی است. ویژگی اصلی این درام وام گرفتن از کلیشه‌ها و برهم زدن آن‌هاست. قصه در ظاهر همان قصه‌ی قدیمی و آشناست؛ دختری ثروتمندی که عاشق مرد درستکار فقیری می‌شود و خانواده‌ای که کاملاً مخالف ازدواج است؛ اما نیکودمی با ظرافت چرخشی ناگهانی ایجاد می‌کند که باعث خلق کمدی می‌شود؛ شاعر به ثروتمندی خسیس تبدیل می‌شود و مخالفت‌ها به موافقت تبدیل می‌گردد.

نمایش‌نامه‌ی کوتاه شعر را حسن ملکی ترجمه کرده و نشر چشمه به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تجربه‌های کوتاه

تجربه‌های کوتاه، مجموعه‌ای متشکل از داستان‌ها و نمایش‌نامه‌های کوتاه و کم‌حجم نویسندگان معروف و بزرگ دنیاست. در این سری تاکنون آثاری از وودی آلن، تواین، کافکا، دوراس، میشیما، هانکه، گوگول، هاردی و... به چاپ رسیده است. این مجموعه متعلق به نشر چشمه است و سرپرستی آن را حسن ملکی بر عهده دارد.

کتاب شاعر برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به نمایش‌نامه‌های کمدی، مخصوصاً کمدی ایتالیایی علاقه دارید، این اثر کوتاه را از دست ندهید.

با داریو نیکودمی بیشتر آشنا شویم

داریو نیکودمی (1934-1874) نمایش‌نامه‌نویس و داستان‌نویس ایتالیایی بود. او که دوران جوانی‌اش را در بوئنوس‌آیرس سپری می‌کرد، در آنجا با بازیگری فرانسوی آشنا شد. نیکودمی منشی این زن شد و چندین متن نمایشی را برای او ترجمه کرد. این‌چنین با تکنیک‌های نویسندگی آشنا شد و تلاش کرد متون خود را بنویسد. نیکودمی کمدی‌نویس بود و سعی داشت در آثارش طبقه‌ی بورژوای عصر خود را نقد کند و به سخره بگیرد. آثار او مورد اقتباس سینمایی هم قرار گرفته‌اند و چند فیلم بر اساس نمایش‌نامه‌های او ساخته شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نمایش‌نامه‌های «دشمن» و «باقی‌مانده» اشاره کرد. «مدونا»، «خانه‌ی مخفی» و «سایه» از مشهورترین نمایش‌نامه‌های داریو نیکودمی هستند.

در بخشی از کتاب شاعر می‌خوانیم

کلارا: جولیو، داره دوباره به من توهین مى‌کنه.
جولیو: این‌دفعه داره به همه‌مون توهین مى‌کنه، عزیزم.
کلاریسا: همین امروز تا کم‌تر از یک‌ساعت دیگه سرنوشت من رقم خواهد خورد. پدر، مادس مینیون...
پاسکالى: این اسم‌هائى رو که ما نمى‌شناسیم ول کن، اصل مطلب رو بچسب.
کلاریسا: اون دختر عاشقِ یک شاعر بزرگ شده بود از طریق مکاتبه.
جولیو: منظورت چى ئه «از طریق مکاتبه»؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاعر
نویسنده
مترجمحسن ملکی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات45
زبانفارسی
شابک978-600-229-584-2
موضوع کتابنمایشنامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاعر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شاعر

برای دریافت کتاب شاعر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.