معرفی و دانلود کتاب انسان در جستجوی معنا

عکس جلد کتاب انسان در جستجوی معنا
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انسان در جستجوی معنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انسان در جستجوی معنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

ویکتور فرانکل در بخش نخست کتاب انسان در جستجوی معنا تجربیاتی را که در مقام زندانی در اردوگاه‌های کار اجباری از سر گذرانده شرح می‌دهد و در بخش دوم، به توضیح نظریه‌ی معنادرمانی می‌پردازد. گفتنی است این کتاب که یکی از ده کتاب تأثیرگذار در آمریکا نام گرفته، از پرفروش‌ترین آثار روان‌شناختی در ایران محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب انسان در جستجوی معنا

کتاب انسان در جستجوی معنا (Man’s Search for Meaning) نوشته‌ی ویکتور فرانکل (Viktor E. Frankl) به نقش معنا در زندگی آدمی می‌پردازد. به عقیده‌ی دکتر فرانکل، رفاه شخصی و خوشبختی جز با یافتن معنایی برای زندگی حاصل نمی‌شود. به عبارت دقیق‌تر، تنها راه گذر از شرایط سخت، این است که برای زندگی معنایی بسازیم و در شرایط سخت بر آن تکیه کنیم.

کتاب حاضر از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست کتاب انسان در جستجوی معنا مخاطب تجارب ویکتور فرانکل به عنوان یک زندانی در اردوگاه کار اجباری خواهیم بود. به عبارت دقیق‌تر کتاب انسان در جستجوی معنا یک اتوبیوگرافی از ویکتور فرانکل است که بر اساس نظریه‌ی معنا درمانی (Logotherapy) او نوشته شده است. در سال 1942، فرانکل، همسر باردار، پدر و مادر و خانواده‌ی او به جرم یهودی بودن توسط نازی‌ها دستگیر و به اردوگاه «ترزین اشتاد» در چکسلواکی تبعید شدند. پدر ویکتور فرانکل در این اردوگاه از دنیا رفت و باقی خانواده‌اش زمانی که به آشویتس منتقل شدند، به جهان دیگر سفر کردند. فرانکل به مدت سه سال در اردوگاه کار اجباری زندانی بود و تنها عضو خانواده‌اش و جزء معدود افرادی بود که توانسته بودند از هولوکاست جان سالم به در ببرند. در بخش نخست کتاب انسان در جستجوی معنا تجربیات روشنگر ویکتور فرانکل را در این دوران مطالعه می‌کنیم.

ویکتور فرانکل در بخش دوم کتاب انسان در جستجوی معنا به معرفی نظریه‌ی خود، تحت عنوان معنادرمانی می‌پردازد. به عقیده‌ی او، نیروی محرک اولیه در انسان، یافتن معنا است. او چنین استدلال می‌کند که معنای زندگی را می‌توان از سه طریق یافت. نخست، انجام کاری مهم و معنادار، دوم، برقراری ارتباط عمیق با دیگری و سوم،‌ اتخاذ نگرشی شجاعانه هنگام مواجهه با رنج‌های اجتناب‌ناپذیر.

آنچه اثر ویکتور فرانکل را به کتابی چنان درخشان و متمایز بدل می‌سازد، ارائه‌ی دیدگاهی منحصربه‌فرد درباره‌ی اهمیت یافتن معنا در زندگی است. اگرچه این کتاب منحصراً درباره‌ی تجربیات نویسنده در اردوگاه کار اجباری نوشته شده، اما مضامین و درس‌هایی که او در کتاب خود ارائه می‌دهد، می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی به کار آید. به این معنا که می‌توان هنگام مواجهه با چالش‌های شخصی، شغلی و... از نظریه‌ی معنادرمانی که فرانکل در کتاب نامبرده به شرح آن پرداخته است، بهره برد و راهنمایی ارزشمندی را میان صفحات این کتاب یافت.

کتاب انسان در جستجوی معنا اگرچه اثری مختصر است، اما به شکلی ماهرانه و گیرا نوشته شده. در خلال مطالعه‌ی کتاب متوجه می‌شویم که این اثر فقط یک داستان درباره‌ی ددمنشی در اردوگاه نازی‌ها نیست. بلکه با متنی به‌غایت دقیق و عمیق روبه‌رو هستیم. معناطلبی، ناکامی وجودی، اختلال نوئوژنیکی، نوئو دینامیک، خلأ وجودی، معنای زندگی، ماهیت هستی، معنای عشق، معنای درد و رنج و مشکلات فرابالینی برخی از عنوان‌هایی است که در کتاب نامبرده مطالعه خواهید کرد. کتاب انسان در جستجوی معنا توسط مترجمان بسیاری به زبان فارسی ترجمه شده است. کتابی که اکنون پیش روی شماست را آذین نوذری به زبان فارسی برگردانده و انتشارات السانا روانه‌‎ی بازار نشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب انسان در جستجوی معنا

  • از پرفروش‌ترین آثار روان‌شناختی در ایران
  • فروش بیش از ده میلیون نسخه به بیش از بیست و چهار زبان
  • یکی از ده کتاب تأثیرگذار در آمریکا به انتخاب Library of Congress
  • حضور در فهرستی موسوم به «کتاب‌هایی که زندگی‌تان را دگرگون خواهند کرد»

نکوداشت‌های کتاب انسان در جستجوی معنا

  • کتاب انسان در جست‌وجوی معنا به من امید و نیرو می‌بخشد. (آندرسن کوپر)

  • کتاب انسان در جست‌وجوی معنا بدون شک یک اثر جاودانه است. (نشریه‌ی نیویورک تایمز)

  • کتاب انسان در جست‌وجوی معنا از اثرگذارترین کتاب‌های منتشرشده در کشور آمریکا است. (Library of Congress)

  • ویکتور فرانکل در کتاب انسان در جست‌وجوی معنا امید و امیدواری را در مقابله با سوگ و فقدان بزرگ می‌دارد. (برنز‌اند نوبل)

  • کتاب انسان در جست‌وجوی معنا نمونه‌ای قوی و تکان‌دهنده از اثری است که تفکر اگزیستانسیالیستی می‌تواند بر زندگی واقعی داشته باشد. (سارا بلک‌ول)

  • اگر قرار است امسال تنها یک کتاب مطالعه کنید، بدون شک کتاب انسان در جست‌وجوی معنا باید همان یک کتاب باشد. (لس‌آنجلس تایمز)

  • کتاب حاضر از بهترین آثاری است که تاکنون خوانده‌ام. همه باید این کتاب را مطالعه کنند. (سوزان جِفِرز، مؤلف کتاب ترس را احساس کنید ولی به هر حال کارتان را بکنید)

  • من خواندن کتاب انسان در جستجوی معنا را از صمیم قلب توصیه می‌کنم. این کتاب الماسی از یک روایت دراماتیک است که می‌تواند مقدمه‌ای قانع‌کننده برای مهم‌ترین جنبش روان‌شناختی روزگار ما باشد. (گوردون الپورت)

کتاب انسان در جستجوی معنا برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب انسان در جستجوی معنا بیش از همه برای دو گروه از مخاطبان مفید واقع خواهد شد. نخست، افرادی که به ژانر زندگی‌نامه علاقه‌مند هستند و دوم برای افرادی که به خواندن نظریات روان‌شناسی علاقه دارند. کتاب نامبرده از زمان انتشار تا حالا، مورد توجه دانشجویان رشته‌های هنرهای زبانی، تاریخ، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و الهیات قرار گرفته است. با این وجود، تجربیات ویکتور فرانکل می‌تواند برای افراد مختلف مفید باشد و آن‌ها را با خود همراه سازد.

با ویکتور فرانکل بیشتر آشنا شویم

ویکتور فرانکل روان‌پزشک، عصب‌شناس و نویسنده‌ی اتریشی، در 24 مارس سال 1905 در وین متولد شد و در 2 سپتامبر سال 1997 رخت از جهان بربست. دوران کودکی و نوجوانی ویکتور فرانکل هم‌زمان با جنگ‌ جهانی اول بود. دورانی که خانواده‌اش فقر و محرومیت شدیدی را تجربه کردند.

ویکتور فرانکل تنها پانزده سال داشت که سخنرانی‌ای تحت عنوان «معنای زندگی» ارائه کرد. حساسیت فرانکل به نابرابری اجتماعی او را به سوی گرایش به حزب کارگران جوان سوسیالیست سوق داد. او در سال 1923 وارد دانشکده‌ی پزشکی وین شد و تخصص خود را در در حوزه‌ی سلامت روان گذراند.

ویکتور فرانکل را بنیان‌گذار مکتب معنادرمانی می‌دانند؛ یعنی مکتبی که رانه‌ی اصلی زندگی را یافتن معنا می‌داند. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از آثار ویکتور فرانکل هستند.

  • انسان در جستجوی معنا (Man's Search for Meaning)
  • آری به زندگی: برخلاف همه چیز (Yes to Life: In Spite of Everything)
  • پزشک و روح (The Doctor and the Soul: From Psychotherapy to Logotherapy)
  • میل به معنا‌‫: مبانی و کاربردهای معنادرمانی (The Will to Meaning: Foundations and Applications of Logotherapy)

در بخشی از کتاب انسان در جستجوی معنا می‌خوانیم

نمی‌دانید چقدر به کسانی از ما که این شانس را داشتند تا به کارخانه رفته و در محلی سرپوشیده کار کنند غبطه می‌خوردیم. آرزوی همه‌ی ما این بود که چنین موهبتی نصیبمان شود. میزان خوشبختی نسبی حتی از این‌ها هم فراتر بود. میان گروه‌های خارج از اردوگاه (که خود من هم عضو یکی از آن‌ها بودم)، بخش‌هایی وجود داشت که نسبت به سایر قسمت‌ها اوضاع بدتری داشتند. حتی به مردی که مجبور نبود در زمینی مملوء از گل‌ولای راه رفته و هر روز دوازده ساعت آزگار در سراشیبی، گودال‌های خط آهن را خالی کند، حسودی می‌کردیم. اکثر اتفاقات ناگوار در همین محل کار راه‌آهن رخ می‌داد و اغلب هم منجر به مرگ می‌شد.

در یکی دیگر از گروه‌ها، سرکارگر همچنان به‌طور سنتی عمل می‌کرد و چنان زندانیان را به باد کتک می‌گرفت که از بخت و اقبالی که باعث شده بود زیر دست او کار نکنیم یا حداقل موقتاً سروکارمان با او نباشد، حسابی سپاس‌گزار بودیم. یک‌بار بر حسب اتفاق در یکی از این گروه‌ها افتادم. اگر پس از دو ساعت کار مداوم (که در تمام این مدت سرکارگر مدام بهانه می‌گرفت و حواسش به من بود) آژیر حمله‌ی هوایی کار را متوقف نمی‌کرد و آن‌ها مجبور نمی‌شدند دوباره زندانیان را برای کارکردن گروه‌بندی کنند، فکر می‌کنم از شدت خستگی در گاریِ حمل مرده‌ها و زندانیانِ رو به موت به اردوگاه برمی‌گشتم. چنین آسودگی خاطر و آرامشی را که از شنیدن صدای آژیر احساس می‌کردیم، هیچ‌کس، حتی مشت‌زنی که صدای زنگ پایان مسابقه از ضربه‌فنی شدنش جلوگیری می‌کند، نمی‌تواند درک کند.

در مقابل کوچک‌ترین لطفی که در حق ما می‌شد سپاس‌گزار بودیم. حتی اندک فرصتی که قبل از خواب داشتیم تا شپش‌های بدنمان را از بین ببریم، ما را خشنود می‌کرد. اگرچه در کل کار سختی بود؛ چرا که برای انجام آن مجبور بودیم در کلبه‌ای سرد و بدون بخاری که از سقفش قندیل‌های یخ آویزان بود، برهنه شویم. اگر در این هنگام آژیر حمله‌ی هوایی به صدا درنمی‌آمد یا چراغ‌های کلبه را خاموش نمی‌کردند، بسیار خشنودتر هم می‌شدیم. اگر بدن و لباس‌های خود را از شر شپش‌ها خلاص نمی‌کردیم، تا نیمه‌های شب اذیت می‌شدیم و نمی‌توانستیم بخوابیم.

فهرست مطالب کتاب

سخن مترجم
دیباچه
بخش اول: تجاربی از اردوگاه کار اجباری
بخش دوم: معنای اساسی لوگوتراپی
معناجویی
ناکامی وجودی
اختلالات نئوژنیک
پویایی اندیشه
خلأ وجودی
معنای زندگی
گوهر وجود
معنای عشق
معنای رنج
مشکلات مافوق بالینی
لوگودراما
معانی عالی
گذران زندگی
لوگوتراپی به‌منزله‌ی یک روش
اختلالات همگانی
انتقاد از جبر مطلق
ایمان روان‌پزشکی
روان‌درمانی انسانی‌شده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انسان در جستجوی معنا
نویسنده
مترجمآذین نوذری
ناشر چاپیانتشارات السانا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-7584-12-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انسان در جستجوی معنا

الهام تفرشی
۱۴۰۲/۹/۴
نیمه‌ی دوم کتاب رو به کلی میشه از نیمه‌ی اولش جدا کرد و به عنوان یک کتاب روانشناسی کاربردی و جذاب‌ مطالعه کرد. چهل صفحه‌ی آخر کتاب رو بخونید، حتی اگر باقی صفحات ابتدایی اونقدر قلبتون رو فشار میده که نمیتونید به راحتی بخونید.
Sh...🌸
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
سلام کتابی عالی و بسیارآموزنده ست. باورود به خاطرات دکترفرانکل خودبخود در معرض معنای زندگی می‌شوید و نگاهی نو پیدا می‌کنید خیلی عالی بود عالی.
علی اصغر پژوه
۱۴۰۳/۱/۱۰
بخش اول کتاب فقط داستان هستش اما بخش دوم خیلی خیلی مفیده
Fatemeh
۱۴۰۳/۱/۱۲
پیشنهاد میکنم که این‌کتاب رو تهیه کنین
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب انسان در جستجوی معنا

برای دریافت کتاب انسان در جستجوی معنا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.