معرفی و دانلود کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی: تحلیلی انتقادی بر نظریه‌های جامعه‌شناسی صنعتی

برای دانلود قانونی کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی: تحلیلی انتقادی بر نظریه‌های جامعه‌شناسی صنعتی

کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی ترجمه‌ی بخشی از نوشته‌های هربرت بلومر، جامعه‌شناس آمریکایی است. این اثر به همت استنفورد ام لایمن و آرتور جی. ویدیچ گردآوری شده و نویسنده در آن به تحلیل روابط صنعتی و نظریه‌ها و پژوهش‌های جاری در شاخه‌ی جامعه‌شناسی صنعتی با تمرکز بر ایالات متحده‌ی آمریکا می‌پردازد. این کتاب مسائل و تضادهای ساختار اجتماعی کار در آمریکا را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی

با صنعتی شدن جوامع و نهادینه شدن مدرنیسم در اقتصاد، روابط میان کارگران و کارفرمایان به‌عنوان شاخه‌ای از قدرت اجتماعی، دچار تغییرات اساسی شد؛ این رابطه و اشکال متعدد ارتباط میان کار، کارگر و کارفرما منجر به پیدایش اتحادیه‌های کارگری شد که خود نه‌تنها بخشی از ساختار قدرت در نهادهای کار را تشکیل می‌دادند، بلکه باعث شدند تا نهادهایی در ایجاد قدرت اجتماعی و سیاسی پدید بیاید و تغییرات گوناگونی را در بستر جامعه و شهروندان رقم بزند.

کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی ترجمه‌ی بخشی از کتابِ نظم اجتماعی و فلسفه‌ی عامه: تحلیل و تفسیری از آثار هربرت بلومر (Social order and the public philosophy) به قلم هربرت بلومر (Herbert Blumer) است که آرتور جی. ویدیچ (Arthur J. Vidich) و استنفورد ام لایمن (Stanford M. Lyman) گردآوری آن را برعهده داشته‌اند. این کتاب در چارچوب پارادایمِ تفسیرگرایی عمل‌گرایانه، شرایط نوپدیدِ روابط اجتماعیِ کار را در جامعه‌ی به‌شدت درهم‌تنیده‌ی صنعتی آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و با نگاه به نهادهای به‌وجود‌آمده در این زمینه مسائلی همچون تأسیس اتحادیه‌های کارگری و حق اعتراض در فرهنگ کار این جغرافیا را تحلیل می‌کند.

این کتاب که نتیجه‌ی پژوهش میدانی نویسندگانش در گستره‌ی جوامع صنعتی و محیط های کار در آمریکا است، با نگاه به نمونه‌های عینی، توانسته تصویری کلی از جامعه‌ی مدرن در حال گذار صنعتی به‌ دست بدهد و آسیب‌های مربوط به آن را شناسایی کند؛ همچنین این کتاب با بهره‌برداری از چارچوب‌های نظری جامعه‌شناسی صنعتی به تشریح تاریخچه و نوع کارکردهای اتحادیه‌های کارگری در آمریکا و تأثیرشان بر فضای قالب صنعتی این کشور پرداخته است.

کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی شامل مقالاتی از بلومر است که به تحلیل و واکاوی شرایط کار و تضادهای روابط صنعتی (به ویژه اعتراضات و اعتصابات کارگری) در نمونه‌های مختلف ایالات متحده‌ی آمریکا می‌پردازد. نویسنده‌ی این کتاب، پژوهش خود را بر اساس مکتب کنش متقابل نمادین تدوین و منتشر کرده‌ است.

این کتاب با ترجمه‌ی ح.ا تنهایی و بیتا مدنی توسط انتشارات اندیشه احسان منتشر و به کتابفروشی‌ها راه یافته است. تاریخ انتشار این کتاب سال 1988 بوده است.

کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ی میانجی علوم سیاسی، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، به‌ویژه آن‌دسته از افراد که بر روی مسائل مربوط به روابط کارگر و کارفرما تحقیق می‌کنند مناسب و خواندنی است.

با هربرت بلومر بیشتر آشنا شویم

هربرت جرج بلومر (متولد 1900 درگذشته در سال 1987) نویسنده، جامعه‌شناس و فعال حقوق کارگری اهل ایالات متحده‌ی آمریکا است. این جامعه‌شناس از پیشگامان و بنیان‌گذاران ایده‌ی کنش متقابل نمادین است که اعتقاد دارد افراد از طریق کنش فردی و گروهی به جامعه شکل می‌دهند. بلومر تحصیلات خود را در رشته‌ی جامعه‌شناسی پی گرفت و مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه میسوری دریافت کرد. او سپس با علاقه نشان دادن به مکتب پوزیویتیسم تلاش کرد مطالعات و تحقیقات خود را در رشته‌ی جامعه‌شناسی با این رویکرد ادامه دهد. او واضع ایده‌ی کنش‌گری انسان‌ها بود. در این ایده شرح داده می‌شود که انسان موجودی کنش‌گر است که تنها تحت‌‌تأثیر شرایط قرار می‌گیرد. کتاب «هم‌کنش‌گرایی نمادی» از مشهورترین کتاب‌های این نویسنده و جامعه‌شناس، به زبان فارسی نیز برگردانده شده است.

در بخشی از کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی در آمریکا می‌خوانیم

اندیشمندان به‌طور کلی بر این باورند و بسیاری از آن‌ها نیز این‌گونه‌ ابراز می‌دارند که صنعتی‌شدن، زندگیِ غریب، ناآشنا و آشوب‌گرانه‌ای را برای مردم عصر پیشاصنعتی با خود به‌همراه می‌آورد. این چینش زندگی بنیان‌های صنعتی تازه‌ای را به‌همراه می‌آورد که در آن مردم بایستی کار و زندگی می‌کنند، در روابط خانوادگی جدیدی باید درگیر شوند، با گروه‌های اجتماعی تازه‌ای باید روبرو شوند، حس تعهد جدیدی نسبت به‌منافعی تازه را بایستی بپذیرند، به‌اشکال تازه‌ای از روابط پولی و قراردادی باید وارد شوند، فعالیت‌های بازرگانی گسترده‌ای را برای به‌تملک درآوردن و تصاحب باید آغاز کنند، و شیوه‌ی تازه‌ای از زندگی که بر اساس درآمد نقدی است را تجربه ‌کنند. بازآرایی زندگی از میان این مسیرهای گوناگون نسبت به‌روزمرگی‌های متعارف با عادات و ذائقه‌های موجود ناهمساز است، برخلاف درخواست‌های دیگران و افراد است، با سازمان شخصی و خانوادگی منظم موجود فرق دارد و ناقض ارزش‌های سنتی است.

بر این اساس چارچوب تازه‌ای از زندگی به‌صورت شُک یا تکانه‌ای فرهنگی پدید می‌آید که مردم را ناآرام کرده و آزردگی و ناسازگاری می‌آفریند، امید واهی و آرزوهای غیر واقعی برمی‌انگیزد و ایجاد ناخشنودی و نارضایتی می‌کند. نیازی به‌شرح گسترده برای هرکدام از این مسیرهای موازی با چیدمان تازه و غریبه‌ی صنعتی نیست. به‌هر روی، برای فهم بیش‌تر تصویری کامل تر از آن‌، ارائه‌ی در دو گزاره مفید خواهد بود. نخست به‌اولین نمونه ‌از محیط کارخانه می‌پردازم. محیط کار در بنیان‌های تازه‌ی صنعتی به‌نظر غریب و نامطبوع گزارش می‌شوند. گفته می‌شود که در این محیط کار، کارکنان هیچ پایگاه استقلال، حقوق متعارف کار و شأنی فردی ندارند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار، همکنشگرایی نمادی انتقادی
1. نظریه‌ی جامعه‌شناختی در روابط صنعتی
2. منطق روابط کارکن-کارفرما: طببیعت و کارکرد اعتصاب کارگری
3. صنعتی‌شدن و مسئله بی‌نظمی اجتماعی
4. نقد ارزیابی صنعتی‌شدن به‌مثابه‌ی سرچشمه‌ی بی‌نظمی اجتماعی
5. تنش گروهی و سازمان‌های ذینفع
6. ساخت اجتماعی و تضاد قدرت
منابع پانوشت‌ها
کتاب‌های (دستگاه‌های نظری) در حال چاپ 1401

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی: تحلیلی انتقادی بر نظریه‌های جامعه‌شناسی صنعتی
نویسنده، ،
مترجمح.ا. تنهایی، بیتا مدنی
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-7954-23-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی

برای دریافت کتاب تضاد قدرت، حق اعتصاب و اتحادیه‌های صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.