معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی: شالوده‌های کلاسیک و معاصر

عکس جلد کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی: شالوده‌های کلاسیک و معاصر
قیمت:
۶۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی: شالوده‌های کلاسیک و معاصر

کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی با هدف پیوند میان جامعه‌شناسی آکادمیک و نهادهای نظامی تألیف شده است. جوزف سوترز در این کتاب آرای نظریه‌پردازان و جامعه‌شناسانی چون ماکس وبر، امیل دورکیم، کارل مارکس و... را در پیوند با چالش‌ها و مشکلات امروزی سازمان‌های نظامی بررسی می‌کند. بینش‌های جامعه‌شناختی موجود در این اثر، اغلب اروپایی و آمریکایی هستند.

درباره‌ی کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی

بعد از وقوع هر جنگی، مردم به این موضوع فکر می‌کنند که چرا این اتفاق افتاد و عواقب جنگ برای کشورهای درگیر و جامعه‌ی جهانی چه خواهد بود؟ این مسئله آن‌قدر در طول تاریخ اهمیت داشته که در قرن نوزدهم و بیستم شاخه‌ای مجزا در علوم اجتماعی به وجود آمده با نام «جامعه‌شناسی نظامی». یکی از کتاب‌های شاخص این حوزه که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی (Sociology and Military Studies) است.

جوزف سوترز (Joseph Soeters) استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تیلبورگ هلند است و بعد از 40 سال فعالیت در عرصه‌ی جامعه‌شناسی و 20 سال تجربه در زمینه‌ی نظامی، کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی را به نگارش درآورد. افرادی که در ارتش فعالیت داشته‌اند می‌دانند فقط کسی می‌تواند راجع‌به این جامعه‌ی کوچک بنویسد که در آن حضور داشته است. نویسنده نیز با مشاهده، مطالعه، مسافرت و مراوده با سربازان بسیاری توانسته ساختار نظامی را درک و تفسیر کند.

معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی

نویسنده‌ی کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی هر فصل از کتاب را با نظریه‌های جامعه‌شناسان مختلفی چون مارکس وبر، امیل دورکیم، کارل مارکس، میشل فوکو، جین آدامز، اروینگ گافمن و... آغاز می‌کند. البته جوزف سوترز این نظریه‌ها را برای درک مسائل کنونی به کار می‌برد. هدف او از چنین کاری این بوده است که ارتباط آثار جامعه‌شناسان را با چالش‌های امروزی ارتش نشان دهد. ارتشی که در جامعه‌شناسی نظامی یک نهاد و سازمان در نظر گرفته می‌شود. البته باید اشاره کنیم که کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی بیشتر به سطح میانی سازمان و نهاد ارتش و سطح خرد رفتار سربازان می‌پردازد و برای بررسی گسترده‌تر سطح کلان این موضوع در سیاست بین‌المللی، لازم است به دیگر کتاب‌ها مراجعه شود.

جوزف سوترز در گلچین کردن آثار جامعه‌شناسان در هنگام نوشتن کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی ، روش خاصی مد نظر داشته تا با کمک آن تحولات علوم اجتماعی را در چند قرن نشان دهد. برای مثال جامعه‌شناسی از اروپا شروع می‌شود؛ اما آهسته‌آهسته در سراسر جهان گسترده می‌شود. و همچنین پیش‌تر جامعه‌شناسی، مخصوصاً جامعه‌شناسی نظامی، حرفه‌ای مردانه تلقی می‌شد؛ اما بعداً زنان توانستند وارد این حرفه شوند و پیشرفت‌های بسیاری را در آن رقم بزنند.

همانطور که اشاره کردیم هر فصل از کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی با یک نویسنده و بحث درباره‌ی آثار و آرای او شروع می‌شود. موضوعات متفاوتی در فصل‌های این تاب مورد بررسی قرار می‌گیرند مانند: بوروکراسی نظامی، مسائل نژادی و جنسیتی، عواطف در ارتش، انسجام ارتش، موسیقی نظامی و... . جوزف سوترز در بسیاری از قسمت‌های کتاب، تصویر، مثال و داستان مربوط به آن را ذکر کرده تا خوانندگان هر چه بهتر با مطالب ارتباط برقرار کنند.

انتشارات مازیار این کتاب را با ترجمه‌ی دکتر علی فیض‌اللهی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی

  • کتاب جوزف سوترز یک کتاب برجسته درباره‌ی نهادهای نظامی و جنگ است. او در کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی ارتباط میان نظریه‌ی اجتماعی کلاسیک و فعلی را برای درک سازمان‌های نظامی نشان می‌دهد. وی با مثال‌های بسیاری نشان می‌دهد که چگونه می‌توان مسیرهای جدیدی را برای مطالعه‌ی نظامی پیدا کرد. (جیمز بورک، استاد دانشگاه ای‌ اند ام تگزاس)
  • کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی یک منبع ضروری برای دانشجویان است. جوزف سوترز بین بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی و مفاهیم معاصر جنگ و صلح، ارتباطی بی‌نظیر برقرار می کند. (پاتریشیا شیلدز، استاد دانشگاه ایالتی تگزاس)
  • این کتاب برای حل چالش‌های عملی ارتش از جامعه‌شناسی کمک می‌گیرد. افسران نظامی باید این کتاب را قبل از شرکت در هر عملیاتی بخوانند. (تونی بالاردای، فرمانده نیروهای مسلح هند)

کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی برای دانشجویان نظامی و افراد مشغول در حوزه‌های نظامی مناسب است. البته دانشجویان روابط بین‌الملل، مطالعات امنیتی، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی نیز می‌توانند از این کتاب جوزف سوئترز بهره ببرند.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی: شالوده‌های کلاسیک و معاصر می‌خوانیم

ارتباط کار دورکیم با ارتش به صراحت در مشهورترین مطالعه‌ی او به چشم می‌خورد: خودکشی. این مطالعه بنا به مستندات آماری گسترده و تحلیل هوشمندانه [هنوز هم به هیچ عنوان] چیزی از اهمیت و تازگی‌اش را از دست نداده است. این مطالعه نشان داد که کنش خودکشی فقط تصمیم شخصی یک فرد نیست، بلکه چنین رویداد دراماتیکی به گروه اجتماعی که فرد بدان تعلق دارد و به جامعه در کل نیز مرتبط است. ارتباط نظامی این مطالعه‌ی کلاسیک به دو صورت است: این مطالعه به درک میزان نسبتاً بالای خودکشی در میان سربازان کمک می‌کند که تا به امروز ادامه دارد و کمک می‌کند تا با حملات انتحاری توسط افراد متخاصمی که همچنان مردم عادی را در زندگی روزمره به وحشت می‌اندازند، مقابله کرد.

دورکیم در مطالعه‌ی خویش بخش کاملی را به تحلیل میزان خودکشی در میان سربازان در تعداد زیادی از کشورها اختصاص داده است. وی همانند سایر پژوهش‌ها اهمیت تحلیل تطبیقی را نشان داده که در ادامه به این موضوع روش‌شناختی خواهیم پرداخت. نخست، او مشاهده کرد که «در تمام کشورهای اروپایی […] تمایل به خودکشی سربازان بسیار بیشتر از جمعیت غیرنظامی در همان سن است». تعبیر او به خودکشی در ارتش اشاره دارد که بیانگر خودکشی نوع‌دوستانه است که خودکشی به خاطر دیگری است. این بدان معناست که خودکشی مربوط به فشار شدید گروه اجتماعی، یعنی خود ارتش است.

به بیان خود دورکیم: تحت تأثیر این تمایل قبلی، سرباز به دلیل محروم شدن از مرخصی، توبیخ، مجازات ناعادلانه، تأخیر در ترفیع، تردید شرافتی، برافروخته شدن حسادت لحظه‌ای یا حتی با کمترین ناامیدی، صرفاً به این دلیل که خودکشی‌های دیگری در مقابل چشمانش یا تا آنجا که او خبر دارد اتفاق افتاده است، به بیهوده‌ترین دلایلی خود را می‌کشد. [...] زمانی که تشخیص داده شود که حرفه‌ی سربازی یک قانون اخلاقی ایجاد می‌کند که انسان را قویاً مستعد می‌سازد تا از خود فاصله بگیرد، همه چیز به آسانی توضیح داده شده است.

فهرست مطالب کتاب

جامعه شناسی و مطالعات نظامی
قدردانی ها
پیش درآمد
مقدمه
1. ماکس وبر: بوروکراسی، رهبری و آهنگ های نظامی
2. امیل دورکیم: گروه نظامی، فرهنگ و پیامدهای آن
3. کارل مارکس: تحلیل انتقادی جامعه و ارتش
4. جورج زیمل: شبکه ها، تضاد، رازداری و غریبه
5. جین آدامز: از کنشگری صلح تا حفظ صلح عملی
6. دبلیو. ای. بی. دو بواس: نژاد، تنوع و شمولیت در جامعه و ارتش
7. اروینگ گافمن: نهادهای تام، مناسک تعامل، بوروکرات های سطح خیابان
8. میشل فوکو: تنبیه و مراقبت در ارتش و توسط ارتش
9. موریس جانوویتز: سرباز حرفه ای، روابط مدنی-نظامی و نیروی تماماً داوطلب
10. نوربرت الیاس: کاهش خشونت، عادت واره در میدان نبرد، روابط بین المللی
11. کورنلیس لامرز: اعتصابات و شورش ها، سبک های اشغالگری و همکاری
12. آرلی راسل هاکشیلد: عواطف در سازمان ها و در ارتش
13. سینتیا انلو: دیدگاه های فمینیستی درباره ی ارتش و پیرامونش
14. برونو لاتور: علم و فناوری در جامعه و ارتش
15. از کلاسیک ها تا آینده در مطالعات نظامی: نتیجه گیری، مضامین و چشم اندازها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی: شالوده‌های کلاسیک و معاصر
نویسنده
مترجمعلی فیض اللهی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات288
زبانفارسی
شابک978-600-6043-84-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علوم نظامی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی

برای دریافت کتاب جامعه شناسی و مطالعات نظامی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.