معرفی و دانلود کتاب افکار سوم

عکس جلد کتاب افکار سوم
قیمت:
۴۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افکار سوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افکار سوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افکار سوم

کتاب افکار سوم دربردارنده‌ی برخی از جستارهای استیون واینبرگ است که غالباً پیرامون موضوعات علمی به نگارش درآمده‌اند. در جستارهای بیست‌و‌پنج‌گانه‌ی این اثر، حضور پررنگ کیهان‌شناسی و علم فیزیک را به وضوح خواهید دید و با دیدگاه‌های انتقادی نویسنده نسبت به موضوعات مختلف آشنا خواهید شد.

درباره‌ی کتاب افکار سوم

مجموعه‌ای از جستارهای علمی استیون واینبرگ (Steven Weinberg) در زمینه‌ی موضوعاتی چون نادرست بودن برخی از روش‌های تاریخ‌نگاری، نابخردانه بودن پروازهای سرنشین‌دار در برنامه‌های فضایی، خطر گرم شدن هوا در سراسر کره‌ی زمین و... گرد آمده‌اند تا محتوای اصلی کتاب افکار سوم (Third thoughts) را تشکیل بدهند. نویسنده که پیش از این نیز آثاری را به‌صورت مجموعه‌ی جستار به چاپ رسانده، در کتاب حاضر، دیدگاه‌های واقع‌گرایانه، خردگرایانه و این‌جهانی خود را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد. بنابراین، مطالعه‌ی این اثر برای خوانندگان هم جنبه‌ی آموزشی خواهد داشت و هم ایشان را با نوع خاص نگاه نویسنده، آشنا خواهد کرد.

مؤلف کوشیده تا تمامی جستارها را به زبانی ساده و برای خوانندگان عام به نگارش درآورد. بااین‌اوصاف، مخاطبان غیرمتخصص هرگز در درک مطالب و نکته‌های این اثر، دچار مشکل نخواهند شد. کیهان‌شناسی و جنبه‌های مختلف فیزیک مدرن نیز در مطالب این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته‌اند. جستارهای مرتبط با این مباحث، اطلاعات ارزنده‌ای را در زمینه‌ی نجوم و اخترشناسی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند.

معرفی و دانلود کتاب افکار سوم

پیش از این‌که جستارهای کتاب افکار سوم در قالب یک مجموعه و به‌صورت یک‌جا به چاپ برسند، برخی از آن‌ها در نشریاتی مانند نیویورک ریویو آو بوکس منتشر شده‌ بودند. البته بعضی از آن‌ها نیز نخستین بار در لابه‌لای صفحات این کتاب چاپ شده‌اند. ترتیب تمامی جستارها به‌صورت زمانی بوده و مخاطب از این طریق می‌تواند تغییراتی را که در طول زمان در سیر اندیشه‌ی استیون واینبرگ پدیدار شده‌، مورد بررسی قرار دهد. به‌طور کلی 25 جستار در این کتاب جای گرفته‌اند که به چهار دسته تقسیم شده‌اند. دسته‌ی اول یا بخش نخست کتاب، شامل جستارهایی است که علم و دستاوردهای آن را در طول تاریخ مورد موشکافی قرار داده‌اند. در بخش دوم، شاهد بررسی‌های نویسنده در زمینه‌ی ارتباط میان فیزیک و کیهان‌شناسی خواهیم بود. ذرات بنیادی، ناشناخته‌های جهان، فیزیک کوانتومی و... از موضوعات اصلی جستارهای این بخش محسوب می‌شوند. بخش سوم شامل جستارهایی است که به موضوعاتی کلی و عمومی ارتباط دارند. برنامه‌های فضایی رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، بحران‌های علم، مسائل اقتصادی و مرتبط با مالیات‌ها، مخالفت با پروازهای فضایی سرنشین‌دار و... مطالب محوری این بخش را تشکیل می‌دهند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درنهایت بخش چهارم نیز جستارهایی را دربر می‌گیرد که به اعتقاد نویسنده، نوعی از مطالب شخصی محسوب می‌شوند.

اگر در جستارخوانی و مطالعه‌ی مجموعه جستارها تجربه و تبحر زیادی دارید، حتماً می‌دانید که هر جستار به‌جای اینکه به یافته‌های علمی یا مستندات تاریخی پایبند باشد، بیشتر وابسته به نوع نگاه و نگرش نویسنده‌اش است. بر این اساس، تعجب نکنید اگر حین خواندن کتاب افکار سوم، بین عقاید خود با ایده‌های استیون واینبرگ مغایرت و اختلافی را احساس کردید. اثر حاضر را می‌توان کتابی علمی دانست که در نگارش آن از روش‌هایی علمی استفاده نشده! بلکه تجربیات نویسنده و جهان‌بینی خاص او منشأ مطالب این اثر بوده‌اند. بااین‌حال، اگر به مطالعه در حوزه‌ی علوم، به‌ویژه اخترشناسی و فیزیک علاقه‌مند هستید و از خواندن جستارهای علمی لذت می‌برید، پیشنهاد ما به شما تهیه‌ی کتاب افکار سوم خواهد بود. ترجمه‌ی این اثر را جمیل آریایی به انجام رسانده و چاپ و نشر آن را نیز انتشارات مازیار به عهده داشته است. کتابی که می‌خوانید به‌عنوان یکی از آثار مجموعه‌ی قلمرو علم به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های قلمرو علم

قلمرو علم عنوان مجموعه‌ای است که آثاری را در زمینه‌ی علوم گوناگون، اعم از ریاضی، نجوم، فلسفه، علوم سیاسی و... دربر می‌گیرد. سادگی زبان و بیان از مهم‌ترین ویژگی‌های سری کتاب‌های قلمرو علم به شمار می‌روند. نگاهی اجمالی به نویسندگان این آثار، به‌خوبی نشان می‌دهد که با مجموعه‌ای خواندنی از پژوهش‌ها و یافته‌های برترین دانشمندان و متفکران بین‌المللی روبه‌رو هستیم. نشر مازیار چاپ و انتشار این مجموعه را به عهده داشته است.

«آب در گیتی»، «آچار سیاست»، «نظریه‌ی ریسمان»، «آچار فلسفه»، «آونگ گالیله»، «آینده‌ی انسان» و «آینده‌ی ذهن» برخی از عناوین مجموعه کتاب‌های قلمرو علم محسوب می‌شوند.

نکوداشت‌های کتاب افکار سوم

  • یکی از برترین فیزیک‌دانان قرن بیستم، در کتاب افکار سوم، نظرات هوشمندانه‌ی خود را در زمینه‌ی موضوعات فیزیک نظری و مشکلات علم و جامعه مطرح می‌کند. اگر از هواداران آثار و اندیشه‌های استیون واینبرگ هستید، جدیدترین کتاب او را از دست ندهید. (اتان سیکل)

  • استیون واینبرگ در بیان پیچیده‌ترین مفاهیم علمی به صورتی ساده و موجز، تبحر بالایی دارد. او یکی از مستعدترین و پرتلاطم‌ترین نویسندگان حال حاضر جهان به شمار می‌رود. (رابرت کریس)

  • کتاب افکار سوم هم توضیحات روشنگرانه‌ای را در زمینه‌ی طیف گسترده‌ای از پدیده‌های علم فیزیک ارائه کرده و هم ذهن درخشان مؤلفش را به‌عنوان یک دانشمند خستگی‌ناپذیر نشان می‌دهد. یک کتاب مجذوب‌کننده! (ماریو لیویو)

  • کتاب حاضر ذهن یک دانشمند متفکر امروزی را به ما نشان می‌دهد. اثری که ماهیت همه‌جانبه و چندبعدی علم فیزیک نظری را برایمان آشکار می‌کند. (ژورنال Scientific American)

  • کتابی انگیزه‌بخش و تحسین‌برانگیز! (دیوید مرمین)

  • کتابی سرشار از محتوای آموزنده، هوشمندانه و همراه با منطق علمی. نویسنده‌ی آن نیز یک فیزیک‌دان نادر است که نوشته‌هایش هم متخصصان و هم غیرمتخصصان را به خود جلب می‌کند. اثری فوق‌العاده، سرگرم‌کننده و قابل‌تأمل! (گراهام فارملو، نویسنده)

  • نوشته‌های استیون واینبرگ مثل همیشه جذاب و قابل‌تأمل هستند. خوانندگان با مطالعه‌ی کتاب افکار سوم موضوعات بسیاری را برای تفکر و اندیشه‌ی عمیق دریافت خواهند کرد. (ادوارد ویتن، مؤسسه‌ی مطالعات پیشرفته)

  • تنها معدودی از دانشمندان می‌توانند به‌عنوان «روشنفکر عمومی» شناخته شوند که استیون واینبرگ یک مورد از آن‌هاست. دیدگاه‌های پرشور او، سیاست، تاریخ، هنر و... را دربر می‌گیرد. مطالعه‌ی کتاب افکار سوم حتماً برایتان متقاعدکننده خواهد بود. (ریچارد داوکینز)

کتاب افکار سوم برای چه کسانی مناسب است؟

مشتاقان آثار علمی، به‌خصوص در حوزه‌ی اخترشناسی و فیزیک، همچنین افرادی که به خواندن مجموعه جستار علاقه دارند، مطالعه‌ی کتاب افکار سوم را از دست ندهند.

در بخشی از کتاب افکار سوم می‌خوانیم

همگان پذیرفته‌اند که مدل استاندارد نوعی نظریه‌ی میدان مؤثر است، یعنی حد انرژی پایین نظریه‌ی ناشناخته‌ی بنیادی‌تری که مقیاس جرم در آن به مراتب بیشتر از چیزی است که ما با آن آشنا هستیم. هر نظریه‌ای که با مکانیک کوانتومی و نسبیت خاص (همراه با این شرط که نتایج آزمایش‌های دور از هم همبستگی نداشته باشند) سازگار باشد، در انرژی‌های پایین مثل نوعی نظریه‌ی کوانتومی میدان است. میدان‌ها در چنین نظریه‌های مؤثر با ذرات، خواه بنیادی، خواه نه، متناظرند و جرم این ذرات آن‌قدر کوچک است که می‌شود آن‌ها را در انرژی‌های مورد نظر تولید کرد. از آن‌جا که نظریه‌های میدان مؤثر نظریه‌های بنیادی نیستند، نمی‌توان انتظار داشت که سادگی ویژه‌ای داشته باشند. به جای آن تنوعی از بی‌نهایت عبارت مجاز در معادلات نظریه‌ی مؤثر که با تقارن‌های فرض‌شده سازگارند، در نظریه حضور دارند و هر یک در ثابت مستقلی از نظریه ضرب می‌شوند.

به نظر می‌رسد چنین نظریه‌ای که تعداد بی‌نهایت پارامتر آزاد دارد، توان پیشگویی چندانی نداشته باشد. سودمندی نظریه‌های مؤثر ناشی از این است که هر چیزی که بتواند آنچه را در معادلات وارد می‌شود پیچیده‌تر کند، از جمله مجموع ضرایب میدان یا آهنگ تغییرات آن‌ها، ابعاد نظریه را افزایش می‌دهد (یعنی، یکاهای آن را که برحسب توان‌های جرم هستند). بنابراین به جز تعداد معینی از عبارات معادلات، توان جرم در آن‌ها از چهار بیشتر است. ضرایب این عبارات پیچیده باید با توان‌های منفی نوعی جرم مشخصه متناسب باشند تا همه‌ی یکاهای عبارات معادلات یکی شوند. اگر نظریه‌ی میدان مؤثر از کنار گذاشتن درجات آزادی انرژی‌های بالا در نظریه‌ی بنیادی زیربنایی (یا دست‌کم نظریه‌ای بنیادی‌تر) به دست آمده باشد، آنگاه جرمی که مشخصه‌ی بزرگی برهم‌کنش‌های ابعاد بالاتر است، از مرتبه‌ی بزرگی مقیاس جرم نظریه‌ی بنیادی خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب

آغاز سخن
بخش 1. تاریخ علم
فصل 1. سودمندی‌های اخترشناسی
فصل 2. هنر کشف
فصل 3. از رادرفورد تا برخورددهنده‌ی بزرگ هادرون
فصل 4. مدرسین و تحصیل‌کرده‌های خفته در زیر خاک تگزاس
فصل 5. پیدایش مدل‌های استاندارد
فصل 6. زمان‌های طولانی و زمان‌های کوتاه
فصل 7. نیم‌نگاهی به حال‌-‌تاریخ علم ویگ
فصل 8. تاریخ علم ویگ: یک مجادله
بخش 2. فیزیک و کیهان‌شناسی
فصل 9. ذره‌ی بنیادی چیست؟
فصل 10. جهانی که هنوز نمی‌شناسیم
فصل 11. تنوع تقارن‌ها
فصل 12. هیگز و ورای آن
فصل 13. چرا هیگز؟
فصل 14. مشکل مکانیک کوانتومی
بخش 3. مطالب کلی
فصل 15. اوباما و بودجه‌ی برنامه‌های فضایی
فصل 16. بحران‌های علم کلان
فصل 17. ناامیدی لیبرال‌ها
فصل 18. گریزگاه‌های مالیاتی را نبندیم
فصل 19. علیه پروازهای فضایی سرنشین‌دار
فصل 20. شک‌اندیشان و دانشمندان
بخش 4. مطالب شخصی
فصل 21. تغییر مسیر
فصل 22. نوشتن در باب علم
فصل 23. در باب خطا رفتن
فصل 24. پیشه‌ی علم و پیشه‌ی هنر
فصل 25. نیویورک به آستین، و برگشت
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افکار سوم
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-600-6043-94-4
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افکار سوم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افکار سوم

برای دریافت کتاب افکار سوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.