معرفی و دانلود کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما: داروهای گیاهی

عکس جلد کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما: داروهای گیاهی
قیمت:
۱۹۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما: داروهای گیاهی

کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما، نوشته‌ی زهرا کلاهدوز و مهدیه بهشادفر، تلاش دارد که با استفاده از منابع معتبر، دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات داروهای گیاهی را در اختیار شما قرار دهد. حدود 600 مونوگراف این اثر براساس اسامی تجاری داروهای گیاهی موجود در آخرین فهرست رسمی سازمان غذا و داروی ایران هستند که به ترتیب حروف الفبای نام تجاری آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

درباره‌ی کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما

پیشینه‌ی مصرف گیاهان در موارد پزشکی به هزاران سال قبل می‌رسد. فرهنگ استفاده‌ی پزشکی از گیاهان در آمریکا، اروپا، آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا برای بهبود بیماری‌ها از گذشته‌های دور متداول بوده است. به عنوان مثال، در قرن پانزدهم قبل از میلاد مسیح گیاه نخل اره‌ای (Saw Palmetto) برای بهبود اختلالات ادراری در مردان کاربرد داشته است. سقراط، پنج قرن قبل از میلاد مسیح کاربرد گیاه علف راعی (St. Johns wort) را برای بهبود خلق‌وخو ثبت کرده. دو سوم موادی که در ویرایش اول فارماکوپه‌ی آمریکا که در سال 1820 چاپ شد، مواد اولیه‌ی گیاهی بودند. بعد از سال 1920 در ایالات متحده‌ی آمریکا داروهای صنعتی استانداردشده جایگزین درمان‌های گیاهی شدند.

در حال حاضر بیش از 120 قلم از داروهای رایجی که به‌طور صنعتی ساخته شده‌اند، منشأ گیاهی دارند. از داروهای رایج با منبع گیاهی می‌توان به داروی آتروپین (از گیاه بلادونا)، کدئین (از گیاه خشخاش)، کلشی سین (از گیاه زعفران پاییز)، دیگوگسین (از گیاه انگشتانه)، افدرین (از گیاه افدرا)، رزرپین (از گیاه راولفیا)، سالیسیک اسید یا آسپرین (از گیاه بید)، اسکوپولامین یا هیوسن (از گیاه داتورا)، تاکسول (از گیاه سرخدار)، و وین کریستین (از گیاه پریوش) اشاره کرد. طبق مطالعه‌ی NHIS، پرفروش‌ترین فرآورده‌های طبیعی در ایالات متحده‌ی آمریکا حاوی گیاهان اکیناسه، کرنبری، گارلیک، جین سینگ و جینکوبایلوبا هستند. مصرف مکمل‌ها جدا از مولتی ویتامین‌ها، 34 تا 39 درصد گزارش شده است.

وقتی از آمریکایی‌ها پرسیدند به چه علت از ترکیبات گیاهی و مکمل‌ها استفاده می‌کنید، بهبود سلامتی و کمک به رفع علائم مزمن رایج و بیماری‌هایی از جمله از دست دادن حافظه، التهاب مفاصل و خستگی را عنوان نمودند. این موارد مصرف نشان می‌دهد که داروهای گیاهی مثل سایر داروهای مکمل و جایگزین، در بیماری‌های مزمنی کاربرد دارند که داروهای رایج شیمیایی پاسخ کافی به درمان ایجاد نمی‌کنند.

گیاهان برای آن‌ها که طبیعت را خیرخواه و شفابخش می‌دانند، جذاب است. برخی گمان می‌کنند که داروهای گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند که البته باوری اشتباه است. هنگام مصرف داروهای گیاهی مثل سایر داروها باید فرد مصرف‌کننده از کیفیت اثربخشی و بی‌خطر بودن آن اطمینان داشته باشد. در صورتی که شواهد قوی مثبتی درباره‌ی کیفیت اثربخشی و اطمینان از کم‌خطر بودن گیاهی وجود دارد، توصیه به مصرف آن منطقی به نظر می‌رسد. گیاهان سنتی که ترکیبات فلزی سنگین سمی دارند، یا تداخلات آنزیمی شناخته‌شده‌ای دارند، باید با احتیاط و زیر نظر پزشک یا داروساز مصرف شوند. مصرف داروهای گیاهی در نوزادان، کودکان، سالمندان، خانم‌های باردار و افرادی که در دوران شیردهی قرار دارند، در صورتی مجاز است که طبق تحقیقات کافی اثربخشی و بی‌ضرر بودن آن‌ها حاصل شده باشد.

در هر مونوگراف دارویی کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما این موارد به ترتیب عنوان شده است: نام تجاری داروها، مواد مؤثره، مقادیر استانداردشده، موارد مصرف، مکانیسم احتمالی اثر، روش مصرف، موارد منع مصرف و احتیاط، عوارض جانبی، تداخلات دارویی، مصرف در دوران بارداری و شیردهی، شرایط نگهداری، شرکت سازنده و... .

کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما توسط زهرا کلاهدوز و مهدیه بهشادفر تألیف شده و از سوی انتشارات تیمورزاده در اختیار شما قرار می‌گیرد. امید است در ویرایش‌های آتی سایر فرآورده‌های رسمی گیاهی نیز به این اثر افزوده شود و منبعی غنی از داروهای گیاهی را در حوزه‌ی سلامت فراهم سازد.

کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان رشته‌ی داروسازی، پزشکی، پیراپزشکی و طب سنتی مخاطبان اصلی کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما هستند.

در بخشی از کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما: داروهای گیاهی می‌خوانیم

اثر ضد درد:

اثرات تحریک سطحی و ضددرد موضعی منتول کاملاً پذیرفته شده است. هنگامی که اسانس نعناع یا منتول روی پوست مالیده می‌شود به طور همزمان اعصاب ویژه درک حس سرما را تحریک و اعصاب ویژه درک حس درد را سرکوب می‌کنند. بر اساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده در حیوانات منتول با فعال کردن سیستم اوپیوئید درون زاد و یا تا حدودی با اثر بی‌حس کننده موضعی بدون داشتن خواص ضدالتهابی اثرات ضددرد را ایجاد می‌کند. همچنین اسانس نعناع انقباضات عضلانی ایجاد شده به وسیله سروتونین و ماده P را مهار می‌کند.

اسانس نعناع یک درمان مقرون به صرفه و مؤثر برای سردرد تنشی است و به خوبی تحمل می‌شود. در درمان سردرد تنشی اسانس نعناع یک درمان جایگزین قابل قبول و مقرون به صرفه برای مسکن‌های خوراکی است. کاربرد موضعی اسانس نعناع روی پیشانی و نواحی گیجگاهی موجب کاهش قابل توجه آماری در تنش عضلانی شده بود. علاوه بر این حساسیت نسبت به درد کاهش یافته بود. کمیسیون E آلمان مصرف موضعی اسانس نعناع برای تسکین دردهای عضلانی و دردهای با منشأ عصبی را تأیید کرده است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما: داروهای گیاهی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات تیمورزاده
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات660
زبانفارسی
شابک978-600-238-378-5
موضوع کتابدارو
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما

برای دریافت کتاب دستنامه جامع داروهای رسمی ایران: ایران فارما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.