معرفی و دانلود کتاب دماغ

عکس جلد کتاب دماغ
قیمت:
۳۴,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دماغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دماغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دماغ

کتاب دماغ، نمایشنامه‌ای از مرجان مهمی است که به واقعه‌ای عجیب در زندگی دختری به نام «مرجان» می‌پردازد. مرجان که به تازگی عمل زیبایی بینی انجام داده، متوجه می‌شود که دوباره بینی او آن‌قدر رشد کرده که حتی نمی‌تواند به راحتی روی بوم، نقاشی کند! اگر از طرفداران نمایشنامه‌های فارسی هستید، این اثر که تا حدودی به داستان پینوکیو نیز شباهت دارد را از دست ندهید!

درباره‌ی کتاب دماغ

مرجان، از کودکی هم با بینی خود مشکل داشته است. اعتمادبه‌نفس خود را وابسته به این زیبایی ظاهری می‌دیده و تا زمانی که نتوانسته بوده عمل زیبایی بینی را انجام دهد، با این عضو صورتش درگیر بوده است. بعد از سال‌ها و زمانی که خودش شاغل شده، هزینه‌ی این جراحی زیبایی را فراهم می‌کند و از ظاهر قبلیِ دماغی که سال‌ها او را درگیر کرده بوده و آن را نقطه ضعف خود می‌دیده خلاص می‌شود. اما ماجراهای این عضو چالش‌برانگیز در صورت مرجان، با همین جراحی به پایان نمی‌رسد. یک روز صبح، ناگهان، متوجه می‌شود که بینی او رشد عجیبی داشته -نه اینکه در حال رشد باشد- و به نظر می‌رسد قرار است روزهای قبلی دوباره تکرار شوند. این نمایشنامه که می‌توان آن را الهام‌گرفته از داستان پینوکیو در نظر گرفت، توسط مرجان مهمی نوشته شده است.

معرفی و دانلود کتاب دماغ

مرجان و «یاسی» در یک خانه زندگی می‌کنند و دوستی‌ آن‌ها به دوران دانشجویی برمی‌گردد. زمانی که مرجان با این اتفاق عجیب روبه‌رو می‌شود، یاسی به سفر رفته بوده و نمایشنامه با بازگشت یاسی به خانه آغاز می‌شود. بخش‌های اول، به بحث میان یاسی و مرجان اختصاص دارد که یاسی تلاش می‌کند هرطور شده مرجان را از زیر پتو بیرون بیاورد! در نمایشنامه‌ی دماغ می‌خوانیم که بعد از مواجهه‌ی یاسی با این اتفاق، هردوی آن‌ها سعی دارند علت را پیدا کنند، اما چندان هم موفق عمل نمی‌کند. زمانی که بالاخره مرجان تلفنی را پاسخ می‌دهد که ساعت‌ها زنگ می‌خورده و برای این که از تماس تصویری آنلاین فرار کند مجبور به دروغ گفتن می‌شود، احساس می‌کند که علت را پیدا کرده است. اتفاق به‌وجود‌آمده را بی‌شباهت به پینوکیو نمی‌داند و حس می‌کند دلیل آن «دروغ» است. حتماً دروغ‌هایی گفته که به این روز افتاده و حتی بعد از این دروغ آخر هم احساس می‌کند دماغش بزرگتر شده است!

مرجان تلاش می‌کند از راه‌حلی که پینوکیو برای نجات خود پیدا کرده بوده، استفاده کند. پس سعی می‌کند به هر دروغی که به یاد می‌آورد اعتراف کند و آن را جبران کند و هرلحظه منتظر کوچک‌تر شدن دماغ است، اما خب می‌دانیم که چنین کاری غیرممکن است! غیرممکن است که بتوانیم تمام افرادی را که یک روز دروغی به آن‌ها گفته‌ایم را پیدا کنیم و اعتراف کنیم که کدام بخش از حرف‌های ما دروغ بوده‌اند!

نمایشنامه‌ی دماغ که در سه پرده نوشته شده و دو شخصیت اصلی دارد، داستان اتفاق عجیب زندگی مرجان را روایت می‌کند. این اثر توسط نشر روزگار به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب دماغ برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این اثر خواندنی را به تمام دوستداران نمایشنامه‌های ایرانی و علاقه‌مندان به تئاتر پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب دماغ می‌خوانیم

یاسی: احمقی،کندذهنی. اعتراف! مسخرست! اصلاً اگه مطمئنی دروغ گفتی پس سریع‌تر پیداش کن و اعتراف کن؛ چون ممکنه همه چی بدتر از این حرفا شه.

مرجان: (گیج و سردرگم) چی!

یاسی: بله دیگه، وقتی می‌خوای طبق قانون کارلو کلودی پیش بری، باید اینم بدونی فردا صبح که بیدار شی، شاید اتفاقاً آرزوت همین دماغ دراز باشه؛ چون خیلی بهتر از اینکه که دیگه آدم نباشی.

مرجان: چی!

یاسی: الاغ، دیگه واقعاً یه الاغ واقعی شی. می‌دونی که پینوکیو الاغم شد. (مرجان داد می‌زند. داد زدن او به واقع مانند عرعر کردن است. سریع و لنگا‌ن لنگان به سمت آشپزخانه می‌دود که ناگهان می‌اُفتد و شبیه به یک الاغ، چهار دست و پا ادامه می‌دهد)

یاسی: دیوونه! معلومه که نمی‌شی خره، شوخی کردم. (مرجان چاقو را برمی‌دارد. جلو شکمش می‌گیرد. دست‌هایش می‌لرزد و بسیار وحشت‌زده است. چاقو را بالا می‌برد و به سوی شکم خود فرود می‌آورد. یاسی جیغ می‌زند)

صحنه تاریک می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پرده اول: هر اتفاقِ عجیب، یک معجزه است
پرده دوم: دروغگو
پرده سوم: رنگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دماغ
نویسنده
ناشر چاپینشر روزگار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات74
زبانفارسی
شابک978-622-233-276-1
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دماغ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دماغ

برای دریافت کتاب دماغ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.