معرفی و دانلود کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش

عکس جلد کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش

کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش نوشته‌ی الهام جعفرزاده، به موضوع مدیریت اطلاعات و دانش در سازمان‌ها می‌پردازد و می‌کوشد رویکرد جدید و مدرنی برای پیاده‌سازی این مفهوم ارائه دهد. این کتاب کاربردی، با مرور انواع ساختارهای سازمانی و ویژگی‌های هریک، شیوه‌ای برای استقرار مدیریت دانش در این ساختارها پیشنهاد می‌دهد که تا حد زیادی با فرهنگ‌ سازمانی همخوانی دارد و باعث اثربخشی بیشتر مجموعه می‌شود.

درباره‌ی کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش

یکی از مفاهیمی که امروزه در مورد آن بسیار شنیده می‌شود و از نقش مهم آن در سازمان صحبت به میان می‌آید، مدیریت دانش (Knowledge management) است. این مفهوم بر جمع‌آوری، ثبت و دسته‌بندی انواع اطلاعات و دانش تأکید دارد و معتقد است مرتب کردن و به اشتراک‌گذاری آن‌ها تا حد قابل‌توجهی کارایی و توان رقابتی سازمان را افزایش می‌دهد. در حقیقت این رویکرد اصرار دارد مجموعه، اطلاعات و تجربیات و اسناد پیشین را حفظ و در اختیار کارکنان قرار دهد تا بر اساس آن تصمیم گرفته‌ و عمل شود.

مدیریت دانش عمری طولانی دارد. دوره‌های کارآموزی، کلاس‌های آموزش یا کتابخانه‌ها، یا حتی انتقال تجربه از صاحب‌کار به شاگرد، همگی فرمی از مدیریت دانش محسوب می‌شدند، اما از دهه‌ی 1970 میلادی بود که این مفهوم به شکل آکادمیک مطرح گردید. از سوی دیگر توسعه‌ی کامپیوترها، کمک کرد این پدیده کاملاً مدرن و ساده شود و هر سازمانی، چه محلی و چه جهانی، بتواند از آن استفاده کند. حالا مدیریت دانش یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر مدیریت و رهبری سازمان‌هاست و هر مدیر خبره‌ای باید با آن آشنا باشد. الهام جعفرزاده در کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش می‌کوشد این مفهوم را تشریح کند و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن در سازمان‌ها را توضیح دهد.

الهام جعفرزاده در کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش ابتدا تلاش می‌کند سازمان و ساختارهای آن را توضیح دهد؛ زیرا اجرای درست و موفق مدیریت دانش منوط به این است که کارشناس و مدیر با مجموعه‌ی خود و اجزای آن کاملاً آشنا باشد. نویسنده فصول ابتدایی کتابش را به همین موضوع اختصاص می‌دهد و می‌کوشد تمام جوانب مرتبط با ساختار سازمانی را تشریح کند. او ساختارها را به دو قسمت عمده‌ی نظری و عملی تقسیم می‌کند. ساختار نظری از مدل‌های ارگانیکی و مکانیکی تشکیل‌ شده و گونه‌ی عملی دربردارنده‌ی انواع مدل‌های ماتریسی، کوانتومی، سلولی، حلقوی، شبکه‌ای، بخشی و ساده است. جعفرزاده در فصل بعدی کتاب به موضوع مدیریت می‌پردازد و چندین ویژگی شایسته‌ی مدیران مثل مدیریت زمان، مسئولیت‌پذیری، ارتباطات، تفکر استراتژیک، قدرت تصمیم‌گیری، توانمندسازی و برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی را برمی‌شمارد. پس‌ از این توضیحات مقدماتی، نویسنده وارد بحث اصلی کتاب، یعنی مدیریت دانش می‌شود و آن را تعریف می‌کند. او در این بخش تاریخچه‌ی این مفهوم، اهمیت و چرخه‌ی حیات آن را توضیح می‌دهد. همین‌طور به اصول، اهداف و مزایای آن می‌پردازد و انواع مدل‌های مدیریت دانش را به‌تفصیل مورد بحث قرار خواهد داد. در این قسمت خواننده با مدل‌های هیسیگ، مک الروی، و بوکوویتز و ویلیامز آشنا خواهد شد. جعفرزاده در فصل آخر کتابش، ایده‌ی خود برای پیاده‌سازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان‌ها را شرح می‌دهد. او رویکردی پیشنهاد می‌کند که با فرهنگ‌ سازمانی همخوانی دارد و بر عملکرد مجموعه تأثیر قابل‌توجهی می‌گذارد.

کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش را انتشارات نمای علم به چاپ رسانده است.

کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به مدیران و رهبران سازمان‌ها توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش می‌خوانیم

ساختار سازمانی، راه یا شیوه‌ای است که به وسیله آن فعالیت‌های سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می‌شوند. ساختار سازمانی تعیین می‌کند چه وظایفی باید تخصیص یابد، چه کسی به چه کسی گزارش دهد، و سازوکار هماهنگی رسمی و الگوهای تعامل و ارتباط را معین می‌کند. این دیدگاه به سازوکار و الگوهای رسمی محدود است.

ساختار سازمانی را چهارچوب روابط حاکم بر مشاغل، سیستم‌ها و فرایندهای عملیاتی و افراد و گروه‌هایی که برای نیل به اهداف سازمان تلاش می‌کنند، تعریف کرده‌اند. ساختار سازمانی روابط گزارش دهی، کانال‌های ارتباط رسمی، تعیین مسئولیت و تفویض اختیار تصمیم گیری را روشن می‌سازد.

ساختار سازمانی، توزیع قدرت در سازمان را نشان می‌دهد و صرفاً یک سازوکار هماهنگی نیست بلکه فرایندهای سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ساختار سازمانی به الگوهای روابط درونی سازمان، اختیار و ارتباطات دلالت دارد. سنگ زیرین ساختار، نقش‌های افراد در سازمان و الگوی روابط میان نقش‌ها، ساختار سازمانی را شکل می‌دهد، بنابراین ساختار را می‌توان انتظارات موجود از هر نقش و ارتباط میان آن‌ها دانست. این نقش‌ها اغلب به وسیله شرح وظایف که حوزه مسئولیت و دامنه فعالیت هر شغل را مشخص می‌کنند، جنبه قانونی می‌یابد. گرچه مفهوم ساختار سازمانی یک حقیقت است و بر هرکسی در سازمان اثر می‌گذارد و همگان به نوعی با آن سروکار دارند، اما این امری انتزاعی است.

ساختار سازمان را مجموع دو فعالیت متعارض می‌دانند و بیان می‌کنند که ساختار سازمانی را می‌توان تفکیک وظایف سازمان به بخش‌های مختلف و سپس ایجاد هماهنگی بین این بخش‌های مختلف تعریف کرد. همچنین اجزای ساختار باید به گونه‌ای برگزیده شود که ضمن حفظ سازگاری داخلی، با شرایط سازمان، اندازه، پیشینه، محیط فعالیت، نظام مورد به رهگیری و مانند آن نیز سازگار باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1: سازمان و ساختار
2: گذری بر ساختار سازمانی
3: شایستگی‌هایی از مدیریت در سازمان
4: مروری بر مدیریت دانش
5: استقرار دانش در ساختار سازمان
جمع‌بندی مطالب
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نمای علم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات137
زبانفارسی
شابک978-622-5225-74-9
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش

برای دریافت کتاب راهبردی نوین بر استقرار مدیریت دانش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.