معرفی و دانلود کتاب رفیق پانجونی

عکس جلد کتاب رفیق پانجونی
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رفیق پانجونی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رفیق پانجونی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رفیق پانجونی

بی‌خردی، انسان را تا کجا خواهد کشاند؟ یرواند اتیان، نویسنده‌ی خوش‌قلم آثار داستانی، در رمان پرسروصدای خود، کتاب رفیق پانجونی یک شاهکار کمدی و اجتماعی خلق ‌کرده است. پانجونی راوی فقیر و بی‌مایه‌ی این رمان، هنری ندارد جز حرافی. او که کار درست‌وحسابی‌ای هم ندارد، تنها راه موفقیت را در برآورده ساختن آرمان‌های حزبی می‌داند؛ همین هدف واهی، پای پانجونی را به روستایی دورافتاده باز می‌کند و مردمان از‌همه‌جا‌بی‌خبرِ آن‌جا را به دردسر بزرگی گرفتار می‌سازد.

درباره‌‌ی کتاب رفیق پانجونی

مترجم ‌نام‌دار ادبیات و نویسنده‌ی خوش‌قریحه‌ی ارمنی‌تبار یرواند اتیان (Eruand Ōtean) در شناخته‌شده‌ترین اثر داستانی خود یعنی کتاب رفیق پانجونی (El camarada Panchuní) آمیخته‌ی خواندنی‌ای از طنز و نقد را خلق کرده است؛ اثری که در عین شرینی زبان و ظرفت بیان، با قلمی تیز و جدی آرمان‌گرایی‌های سیاسی بشر در قرن بیستم را به باد انتقاد می‌گیرد.

رفیق پانجونی یک رمان کوتاه با ته‌مایه‌های اجتماعی‌ و واقع‌گرا و با زبانی اغراق‌گونه است؛‌ داستانی‌ درباره‌ی مردی بی‌مایه و ندار به نام پانجونی که هیچ‌گاه حال‌وحوصله‌ای برای تلاش کردن ندارد. او از میان تمام استعداد‌های دنیا تنها یک توانمندی ویژه دارد و آن چیزی نیست جز حرف‌بافی. در حقیقت، هیچ‌کس در نطق‌بازی و ساختن خطابه‌های بی‌سروته به پای رفیق پانجونی نمی‌رسد؛ همچنین او قریحه‌ی بی‌اندازه‌ای در دوبه‌هم‌زنی دارد و در چرب‌زبانی نیز یکه‌تاز است. همین توانایی عجیب و البته فقر و بی‌مقداری همیشگی پانجونی پای او به حوادث غریبی باز خواهد کرد.

او حالا با لطف یکی از دوستان خود به یک مبارز تمام‌عبار حزبی تبدیل شده و برای تبلیغ آرمان‌های فکری خود راهی روستایی فقیر و دورافتاده می‌شود مردمان این روستا همگی در تلاش و زحمت زندگی می‌کنند و البته روزگار به‌دورجنگ و در آرامشی دارند. اما حالا با ورود یک فرد ناشناخته‌ی عجیب‌وغریب، به‌نظر نمی‌رسد صلح‌وصفای قبلی چندان دوامی داشته باشد. پانجونی دست‌به‌کار می‌شود و با تقسیم جامعه‌ی روستا به طبقات مختلف، نطفه‌ی تفکرات تازه‌ای را در ذهن مردم روستا می‌کارد. مردم که حالا به دو گروه بورژوا و پرولتاریا تقسیم شده‌اند رو‌ز‌به‌روز گریبان‌گیر مشکلات و دغدغه‌های بیشتری می‌شوند؛ مشکلات بی‌سروسامانی که به‌نظر می‌رسد گره محکم آن تنها به دستان رفیق پانجونی باز می‌شود!

یرواند اتیان، خالق این داستان حیرت‌انگیز را که می‌توان از تأثیرگذارترین نویسندگان هجونویس ارمنی دانست. او که خود از نزدیک شاهد وقایع و تحولات اجتماعی بزرگی بوده، در این اثر نیز همچون بسیاری از نوشته‌هایش رذیلت‌های بشری را با زبانی هنرمندانه به تصویر می‌کشد و همراه با نقد آرمان‌های سوسیالیستی، مخاطبان دنیا داستان خود را از قلم شوخ و پرقدرت خود شگفت‌زده می‌کند.

این اثر در سال 1914 و در قالب جلد دوم از یک سه‌گانه‌ی داستانی، به چاپ رسیده و نسخه‌ی فارسی آن با ترجمه‌ای از آندرانیک خچومیان و با تلاش انتشارات افق به دست شما می‌رسد.

اقتباس‌ها از کتاب رفیق پانجونی

  • فیلم «رفیق پانجونی» یک فیلم سینمایی در ژانر کمدی و به کارگردانی اس آیوازیان و آرمان ماناریان است. این فیلم به زبان ارمنی و در سال 1992 تولید شده.

کتاب رفیق پانجونی برای چه کسانی مناسب است؟

این رمان کوتاه و خواندنی را به علاقه‌مندان به داستان‌های طنز با ته‌مایه‌های سیاسی و اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب رفیق پانجونی می‌خوانیم

براساس اطلاعات به‌دست آمده، مذاکره با نماینده انجمن سراسری در آرابگیر نتایج خوبی داشته و اکنون منتظر آمدن معلم هستند. من اصلاً نمی‌دانم این معلم کیست؟ چه اصولی دارد و به چه تفکری خدمت می‌کند. حتماً مبارزه‌ی سختی با او خواهیم داشت. این کاملاً مشخص است.

وارتان و خو آوو علیه مدرسه‌ای که باید توسط انجمن سراسری در زاپلوار افتتاح شود، سخت در حال پروپاگاندا هستند. آن‌ها به زنان می‌گویند اگر این مدرسه به راه بیفتد پسران‌شان بی‌خدا بار خواهند آمد، باید گریگور روشنگر را انکار کنند و پروت شوند. این پروپاگاندا هیجان و التهاب بزرگی به‌ وجود آورد، طوری‌که کشیش ساهاک پیش من آمد و خواهش کرد تا رفقایم را نصیحت کنم که با چنین حرف‌هایی افکار عمومی ‌را تشویش نکنند و موجب ایجاد آشفتگی و اضطراب در روستا نشوند.

من برنامه و پلات‌فورم مرام‌نامه‌ی خودمان را به‌عنوان مدرکی دندان‌شکن برایش خواندم تا به او نشان دهم حزب ما چه نظری نسبت به او دارد و چقدر متضاد است که ما را متعصب و افراطی می‌خوانند.

کشیش ساهاک بر حرف خود پافشاری کرد و گفت: «اما دوستان شما چنین حرف‌هایی می‌زنند.»

در آن لحظه به او عملکرد حزب‌مان را توضیح دادم، گفتم که ما به‌عنوان حزب مجبوریم آزاداندیش و بی‌اعتقاد باشیم، اما به‌صورت شخصی آزادیم که به خدا اعتقاد داشته باشیم و می‌توانیم حتی متعصب و افراطی هم باشیم. پس طبیعتاً وارتان و خو آوو برای حزب نیست که این مسائل را مطرح می‌کنند، این امر کاملاً شخصی است و ما به‌ هیچ‌وجه اجازه نداریم بر اعتقادات شخصی هم‌حزبی‌های‌مان اعمال فشار کنیم.

فهرست مطالب کتاب

آشنایی با یرواند اُتیان
رفیق پانجونی در زاپلوار
از طرف نویسنده، به جای مقدمه
رفیق پانجونی در واسپوراکان
رفیق پانجونی در غربت
بخش الف. پانجونی زیر چادرهای تارسوس
بخش ب. پانجونی در تارسوس
بخش پ. اودیسه‌ای غمگین
بخش ت. رفیق پانجونی در حلب

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رفیق پانجونی
نویسنده
مترجمآندرانیک خچومیان
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۳۹۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-964-369-830-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رفیق پانجونی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رفیق پانجونی

برای دریافت کتاب رفیق پانجونی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.