معرفی و دانلود کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

عکس جلد کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

در بخش اول کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر، عکس‌هایی از عکاس مشهور، آنی لیبوویتز، از زنان در حرفه‌های مختلف چون فضانوردی، کشاورزی، بازیگری و نویسندگی آمده است. سوزان سانتاگ در مقاله‌ی ابتدایی این بخش بیشتر از مفهوم زیبایی و زنانگی در عکس‌ها می‌گوید. در بخش دوم کتاب، سه مقاله را با عنوان «فاشیسم جذاب»، «به یاد رولان بارت» و «تماشای شکنجه‌ی دیگران» مطالعه می‌کنید. در آخرین بخش نیز مصاحبه‌ای از ایوانز چان با سانتاگ می‌خوانید که در آن به کارنامه‌ی نوشتاری این نویسنده و متفکر قرن بیستم پرداخته شده است.

درباره‌ی کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

سوزان سانتاگ (Susan Sontag) و آنی لیبوویتز (Annie Leibovitz) در سال 1988 در یک عکاسی با هم آشنا شدند؛ زمانی که لیبوویتز برای کتاب جدید سانتاگ با نام «بیماری به‌مثابه‌ی استعاره، ایدز و استعاره‌هایش» عکس‌های تبلیغاتی می‌گرفت. در آن زمان لیبوویتز 39 ساله و سونتاگ 55 ساله بود. لیبوویتز بعدها گفت: «او دقیقاً همان کسی بود که در زمان و مکان مناسب با او آشنا شدم.» عقاید آن‌ها با یکدیگر هم‌سو بود، همدیگر را تحسین می‌کردند و خاطرات خوبی را با هم رقم می‌زدند. این دوستی که شاید از بیرون عجیب به نظر برسد، تا زمان مرگ سوزان سانتاگ ادامه داشت. آن‌دو در پروژه‌های بسیاری با یکدیگر همکاری کردند؛ یکی از این پروژه‌ها که هنوز هم آنی لیبوویتز در حال ادامه دادن آن است، پروژه‌ی «زنان» (Women) نام دارد. لیبوویتز مجموعه عکس‌هایی را از زنان در سراسر دنیا و با شغل‌های مختلف فراهم آورد و سوزان سانتاگ برای این مجموعه، یک مقاله نوشت. بخش مهمی از کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر به این مجموعه‌ عکس‌ها و مقاله‌ی سانتاگ اختصاص دارد.

معرفی و دانلود کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

کتاب زنان در سال 1999 و با 170 عکس مختلف از زنان منتشر شد. تعدادی از این عکس‌ها در ترجمه‌ی فارسی قابل‌انتشار نبود. عکس‌های لبوویتز طیف وسیعی از زنان را در برمی‌گیرند: یک خواننده‌ی رپ، فضانورد، قاضی دادگاه، کشاورز، کارگر معدن زغال‌سنگ، ستار‌ه‌ی سینما، خبرنگار، خدمتکار، سرباز و ژنرال ارتش، جراح، وزیر، سناتور، ستاره‌ی راک، معلم، ورزشکار، شاعر، نویسنده، نقاش، موسیقی‌دان، کارگردان تئاتر، فعال سیاسی، کارآفرین و... . تصاویر او نشان می‌دهند که زنان در هر شغلی قهرمانانه وارد شده‌اند و جامعه را متحول کرده‌اند. سوزان سانتاگ نیز که درباره‌ی زنان و جنبش فمینیسم مقالاتی منتشر کرده است، در مقاله‌ی ابتدایی کتاب با عنوان «عکس به منزله‌ی بیان عقیده نیست یا هست؟» نظرات خود را درباره‌ی عکس‌ها، مفهوم زیبایی و زنانگی نوشته است.

آذر جوادزاده، مترجم کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر، در بخش دوم کتاب سه مقاله‌ی دیگر از سوزان سانتاگ آورده است. سانتاگ در مقاله‌ی «فاشیسم جذاب» درباره‌ی لنی ریفنشتال می‌نویسد، زنی که زمانی فیلم‌های تبلیغاتی حزب نازی را می‌ساخت و در سال 1975، درباره‌ی مردم قبیله‌ی نوبا پژوهشی مردم‌شناختی انجام داد. مقاله‌ی «تماشای شکنجه‌ی دیگران» را سوزان سانتاگ در واکنش به تصاویر منتشرشده از شکنجه‌های زندانیان عراقی در زندان ابوغریب به نگارش درآورد؛ در زمانی که تحت معالجه‌ی بیماری سرطان بود. او که کتابی مجزا نیز در باب عکاسی نوشته است، در این مقاله نشان می‌دهد که عکس و سوژه‌ی عکس با مردم و واکنش آن‌ها چه نسبتی دارند. سانتاگ مقاله‌ی «به یاد رولان بارت» را پس از مرگ او منتشر کرد و در آن از چند وجهی بودن شخصیت و آثار رولان بارت سخن گفت.

معرفی و دانلود کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

مصاحبه‌ای که در آخرین بخش کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر آمده است، در سال 2000 و توسط ایوانز چان، نویسنده و فیلم‌ساز چینی، به انجام رسید. آذر جوادزاده این مصاحبه را به‌نوعی مرور کارنامه‌ی نوشتاری سوزان سانتاگ می‌داند که حوزه‌های مختلفی چون ادبیات داستانی، هنر، عکاسی، جامعه‌شناسی، زنان، تاریخ و.... را پوشش می‌دهند. موضوع اصلی این مصاحبه درباره‌ی پسامدرنیسم و دیگر مسائل پیرامون آن است.

نشر نیماژ کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

  • آنی لیبوویتز، عکاس برنده‌ی جایزه، در کتاب زنان نقش‌های غنی و متنوعی را که بانوان در این عصر بر عهده گرفته‌اند، ثبت کرده است. در این کتاب عکس افراد مشهوری چون جودی فاستر، هیلاری کلینتون و الیزابت تیلور در کنار تصاویر خیره‌کننده زنان کمتر شناخته‌شده‌ای قرار گرفته است که به شغل‌هایی چون فضانوردی، دامداری و معماری مشغولند. سوزان سانتاگ مقاله‌ای قابل‌تأمل و روشنگرانه برای این مجموعه عکس‌ها نوشته است. (Women In Photography International)
  • آنی لیبوویتز یکی از مشهورترین عکاسان نسل خود است که عکاسی از سلبریتی‌ها را در زمان خود دگرگون کرد. کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر از منظر فنی بدون نقص است. (January Magazine)

کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث فمینیستی از اولین بخش کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر بهره خواهند برد. دیگر بخش‌های کتاب برای دوست‌داران نقد ادبی و فعالان حقوق بشر و به‌طور کلی کسانی که افکار سوزان سانتاگ را جذاب می‌دانند، مناسب خواهد بود.

در بخشی از کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر می‌خوانیم

زمانی که در اوایل دهه‌ی 1860، یک زن انگلیسی میانسالِ پرانرژی، فعال و خوش‌برخورد به نام جولیا مارگارت کامرون به‌عنوان یک کار حرفه‌ای دوربین به دست گرفت، از مردان نسبت به زنان عکس‌های متفاوتی می‌گرفت. مردانی که برجسته‌ترین شاعران، حکما و دانشمندان عصر ویکتوریا بودند، برای گرفتن پرتره‌هایشان مراجعه کردند. زنان- همسر، دختر، خواهر، خواهرزاده- بیشتر در نقش مدل «سوژه‌های فانتزی» (برچسب انتخابیِ کامرون) در اختیار عکاس بودند. آن‌ها با هدف شخصی‌سازی آرمان‌های زنانه‌ی ادبیات یا اساطیر مقابل دوربین قرار می‌گرفتند: برای مثال، آسیب‌پذیری و ترحم‌برانگیزی اوفیلیا و یا لطافت مَدونا با فرزندش. همه‌ی افراد انتخابی از اقوام و دوستان بودند- یا همسر جولیا که چندین نماد عالی زنانگی را تجسم بخشید. فقط جولیا جکسون، خواهرزاده‌ی کامرون (و مادر ویرجینیا وولف) بود که به‌ احترام زیبایی استثنایی‌اش هرگز در نقش شخص دیگری ظاهر نشد.

معیار انتخاب زنان، زیبایی آن‌ها بود، درعوض، ملاک شایستگی مردان شهرت و موفقیت بود. زیبایی زنان ملاک انتخاب آن‌ها در مقام سوژه‌های ایدئال بود. (به‌طور قابل‌توجهی، نقشی برای زیبایی بی‌بدیل و بدیع وجود نداشت، چنان‌که وقتی کامرون و شوهرش به سیلان نقل‌مکان کردند، عملاً از عکاسی منصرف شد.) عکاسی را جست‌وجوی زیبایی‌ها تعریف می‌کرد و برای یکی از دوستانش درمورد خانمی در لندن که هرگز با او دیدار نکرده بود نوشت: «چرا خانم اسمیت نمی‌آید از او عکس بگیریم؟ شنیده‌ام زیبا است. به او پیشنهاد دهید بیاید، جاودانه می‌شود.»

کتابی از تصاویر زنان را تصور کنید که در آن زنان زیبا نیستند. آیا احساس نمی‌کنیم عکاس اشتباه کرده؟ نشانی از فرومایگی؟ یا زن‌ستیزی؟ یا محرومیت از آنچه حق دیدنش را داشتیم؟ هیچ‌کس چنین حسی را درمورد کتاب پرتره‌ی مردان ندارد.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: کتاب زنان
مقدمه‌ی مترجم
نقش اجتماعی زن در تاریخ: لاله تقیان
یادداشت ناشر امریکایی درباره‌ی کتاب زنان
عکس به‌منزله‌ی بیانِ عقیده نیست یا هست؟
عکس‌ها: آنی لیبوویتز
بخش دوم: سه مقاله
مقدمه‌ی مترجم
فاشیسم جذاب
به یاد رولان بارت
تماشای شکنجه‌ی دیگران
بخش سوم: مصاحبه
مقدمه‌ی مترجم
علیه پسا‌مدرنیسم: مصاحبه‌ی ایوانز چان با سوزان سانتاگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر
نویسنده
مترجمآذر جوادزاده
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات170
زبانفارسی
شابک978-600-367-887-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر

برای دریافت کتاب زنان و چند مقاله‌ی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.