معرفی و دانلود کتاب سفرهای مارکوپولو

عکس جلد کتاب سفرهای مارکوپولو
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سفرهای مارکوپولو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سفرهای مارکوپولو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سفرهای مارکوپولو

با کتاب سفرهای مارکوپولو به آسیای قرن هفتم هجری سفر کنید! مری هال در این کتاب از اسناد تاریخی بسیاری استفاده کرده است تا مسیر سفر مارکو پولو به همراه پدر و عمویش را مشخص کند. این سه تاجر و ماجراجوی ونیزی در زمان امپراتوری مغول، به بخش‌های وسیعی از قاره‌ی آسیا می‌روند و زمانی طولانی، به قوبیلای قاآن، پادشاه مغول، خدمت می‌کنند.

درباره‌ی کتاب سفرهای مارکوپولو

در سال 1271 نیکولو، مافئو و مارکو پولو دل به دریا زدند و سفر خود را برای رفتن به آسیا شروع کردند. از این میان، مارکو پولو به لطف روایت‌های جذابش از سفر به شرق، از همه معروف‌تر است. جالب اینجاست که او زمانی سفرنامه‌ی معروف خود را تحریر کرد که پشت میله‌های زندان افتاده بود! او سه سال بعد از بازگشت به ایتالیا، در شهر جنوا اسیر و بازداشت شد. او داستان سفرهای خود را برای هم‌بندش، روستیکلو دا پیزا تعریف کرد و او نیز ماجراهای او را به نگارش درآورد. اما این جهان‌گرد معروف، به چه کشورهایی سفر کرده بود؟ مری هال (Mary Hull) در کتاب سفرهای مارکوپولو (The Travels of Marco Polo)، داستان زندگی خانواده‌ی پولو و سفرهایشان را تعریف می‌کند.

مری هال در فصل اول کتاب، فضای دو قاره‌ی اروپا و آسیا را تشریح می‌کند. در آن‌زمان مغولان بیشتر کشورهای آسیایی را به تصرف خود درآورده بودند و بر بخش بزرگی از آسیا فرمانروایی می‌کردند. مغول‌ها راه‌های بازرگانی را بعد از مدت‌ها ناامنی گشودند و تاجران اروپایی به جاده‌ی ابریشم بازگشتند. پدر و عموی مارکو در سال 1260، زمانی که مارکو شش ساله بود، برای تجارت به آسیا رفتند و تا 15 سالگی مارکو، در آسیا ماندگار شدند. آن‌ها دوباره در سال 1271 میلادی سفرهای خود را آغاز کردند؛ اما این‌بار با مارکوی جوان. شرح سفرهای خانواده‌ی پولو در کتاب سفرهای مارکوپولو آمده است.

فصل دوم کتاب به سفر نیکولو و مافئو پولو، پدر و عموی مارکو، اختصاص دارد. ناامنی راه‌ها باعث شد که سفر آن‌ها 9 سال به طول بینجامد. آن‌ها به شهرهایی در قلمرو خان‌های مغول می‌روند و با استقبال گرم آن‌ها مواجه می‌شوند. دو برادر نمی‌توانستند از مسیر اصلی به ونیز برگردند؛ در نتیجه تصمیم می‌گیرند که ابتدا به ایران بروند، از دریای خزر عبور کنند و از راه روسیه به کشور خود بازگردند. آن‌ها در مسیرشان به شهر بخارا رفتند و به‌ناچار مدتی در آن‌جا ماندند. آن‌ها به دعوت قوبیلای قاآن پاسخ مثبت می‌دهند، پس از مدتی به سرزمین چین سفر می‌کنند و از آن‌جا به اروپا بازمی‌گردند. مری هال شرایط آن زمان و دلیل طولانی شدن سفر را با جزئیات در کتاب سفرهای مارکوپولو بیان می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب سفرهای مارکوپولو

این دو برادر با نامه‌ای از خان مغول به پاپ، به شهر خود بازگشتند. قوبیلای قاآن در آن نامه از پاپ درخواست کرده بود که صد نفر مسیحی دانشمند را به دربار او بفرستد تا دین مسیحیت گسترش پیدا کند. مافئو و نیکولو پولو زمانی به ونیز رسیدند که پاپ مرده بود؛ پس منتظر ماندند تا پاپ بعدی انتخاب شود و نامه‌ی قوبیلای را به او برسانند. البته آن‌ها سرانجام تصمیم گرفتند دست خالی به چین بازگردند؛ زیرا می‌ترسیدند خان مغول تصور کند آن‌ها مأموریت خود را انجام نداده‌اند. مارکوی جوان این‌بار با پدر و عمویش همراه شد تا به سفری بیست ساله برود. ماجرای سفر آن‌ها در فصل سوم کتاب سفرهای مارکوپولو آمده است.

در فصل سوم این سه ایتالیایی ماجراجو با پیروان حسن صباح دیدار می‌کنند؛ موفق به ملاقات با پاپ جدید می‌شوند؛ از کشورهای ارمنستان، عراق و ایران می‌گذرند و بالاخره بعد از تحمل مشقت‌های فراوان، به کشور چین و دربار قوبیلای قاآن می‌رسند. مری هال در فصل چهارم، ابتدا توصیفی از دربار قوبیلای قاآن و آداب و رسوم مغولان به دست می‌دهد و سپس به تشریح وضعیت پولوها در نزد خان مغول می‌پردازد. قوبیلای قاآن از معاشرت با مارکو پولو لذت می‌برد و او را به سفرهای متعددی در امپراتوری خود می‌فرستاد. مارکو نیز با نگاهی تیزبینانه و دقیق، جزئیات هر سفر را به خاطر می‌سپرد و آن را برای خان مغول تعریف می‌کرد. خوش‌مشربی مارکو باعث شد که قوبیلای به او علاقه‌مند شود و به‌سختی از خانواده‌ی پولو دل بکند. قوبیلای هر بار درخواست آن سه نفر را برای بازگشت به وطن رد می‌کرد؛ اما بالاخره توانستند خان را راضی کنند که همراه کاروان عروس ارغون خان، به کشور ایران بروند. مارکو در این سفر با شگفتی‌های بسیاری روبه‌رو شد که جزئیات آن‌ها به‌طورکامل در فصل پنجم کتاب سفرهای مارکوپولو، بیان شده است.

پولو‌ها تصمیم داشتند از ایران، به کشور خود بازگردند. آن‌ها دیگر از حمایت‌های قوبیلای قاآن برخوردار نبودند؛ در نتیجه بیشتر ثروت خود را در هنگام بازگشت به خانه از دست دادند. بااین‌همه، زمانی که نیکولو، مافئو و مارکو پولو به ونیز رسیدند، هنوز هم ثروتمند به حساب می‌آمدند. خویشاوندان این سه جهانگرد، آن ها را نشناختند و مردم تا مدت‌ها، آن‌ها را جزئی از شهروندان ونیزی به حساب نمی‌آوردند. آن‌ سه نیز به سبک زندگی مغولان خو گرفته بودند و مدتی طول کشید تا به زندگی در ونیز عادت کنند. مری هال داستان زندگی این سه نفر در شهر ونیز و سرنوشتشان را در فصل پنجم کتاب سفرهای مارکوپولو روایت کرده است.

در پی‌نوشت کتاب آمده است که مارکو پولو و سفرنامه‌اش الهام‌بخش دیگر جهانگردان شد. برای مثال کریستف کلمب نسخه‌ای از سفرهای مارکوپولو را همیشه با خود به همراه داشت. مارکوپولویی که برای ماجراجویی، رنج و خطر سفر را به جان خرید و سفرنامه‌ای باارزش برای جهانیان به یادگار گذاشت.

انتشارات ققنوس کتاب سفرهای مارکوپولو را با ترجمه‌ی فرید جواهرکلام منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب سفرهای مارکوپولو برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی زندگی و سفرهای مارکوپولو کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب مری هال را بخوانید. با مطالعه‌ی کتاب سفرهای مارکوپولو، با تاریخ امپراتوری مغول نیز بیشتر آشنا می‌شوید.

در بخشی از کتاب سفرهای مارکوپولو می‌خوانیم

براى مارکو، نیکولو و مافئو پس از آن سفر طولانى و خو گرفتن با آداب و رسوم، رفتار و اخلاقیاتى کاملاً متفاوت، هماهنگى با زندگى ونیزى دشوار بود. بى‌شک زندگى مجدد در اروپا براى آنان به لحاظ تضادهاى فرهنگى دشوار بود، به ویژه دشوارى کار زمانى بود که مى‌خواستند بنا به تجربیاتشان در آسیا و آنچه در آن‌جا دیده بودند، دیگران را متقاعد کنند. هنگامى که مارکو زندگى در پایتخت امپراتورى مغول را شرح مى‌داد، یا داستان‌هایى از سفرهایش بیان مى‌داشت دیگران با شیفتگى به آن گوش مى‌دادند، ولى باور نمى‌کردند که آن ماجراها واقعیت داشته باشند. ونیزى‌ها دوست داشتند به داستان‌ها گوش کنند براى این که معرف مظاهر بیگانه بودند، اما بعد به آن‌ها مى‌خندیدند و به شنیده‌هایشان مظنون بودند. جهانى که مارکو شرح مى‌داد چنان با تجربیات ایشان متفاوت بود که فراسوى اندیشه‌ها و تخیلاتشان مى‌نمود. مارکو مى‌توانست اشیایى را که از خاورزمین با خود به همراه آورده بود به آن‌ها نشان دهد: پشم گاومیش تبتى، آرد مغز درخت خرما، مشک، ولى براى بینندگان این اشیاء باور داستان‌هاى مربوط به آن‌ها محال بود.

با تمام این احوال، مارکو حتى در چهل و یک سالگى قادر بود خود را با هر محیطى هماهنگ سازد، در نتیجه موفق شد خود را از قالب یک جهانگرد به در آورد، به زندگى خانه‌نشینى و مجردى در ونیز عادت دهد و در عین حال به بازرگانى نیز بپردازد. مارکو هنوز به آموختن رموزى از تجارت و داد و ستد نیاز داشت. بازرگانى در مغرب‌زمین با مشرق‌زمین متفاوت بود و وى مى‌بایست ارزش‌هاى شرقى، واحد پول شرقى و همچنین سال‌ها تجربه در چانه‌زنى و سکوت را فراموش کرده و در عوض ارزش‌هاى تجارى مغرب‌زمین را فرا گیرد. براى مارکو، نیکولو و مافئو ضرورى بود بپذیرند نفوذ ونیز در بنادر بازرگانى دریاى سیاه و مدیترانه کاهش یافته است.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در جریان سفرهاى مارکو پولو
پیشگفتار: پیشگامان دوران بین‌المللى
1: جهانى در تحوّل
2: نخستین سفر پولوها
3: سفر دوم پولوها
4: خانبالق: در دربار خان بزرگ
5: فرار از خانبالق
6: بازگشت به ونیز
پى‌نوشت: میراث مارکو
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سفرهای مارکوپولو
نویسنده
مترجمفرید جواهرکلام
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات132
زبانفارسی
شابک978-964-311-510-4
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سفرهای مارکوپولو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سفرهای مارکوپولو

برای دریافت کتاب سفرهای مارکوپولو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.