معرفی و دانلود کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان: از جمالزاده تا اخوت

عکس جلد کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان: از جمالزاده تا اخوت
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان: از جمالزاده تا اخوت

کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان تألیف نیره شاطری، به نحوه‌ی پیدایش و تکامل مکتب داستان‌نویسی اصفهان و شاخص‌ترین چهره‌های این مکتب در صد سال اخیر می‌پردازد. این اثر تحقیقی، تلاش می‌کند آثار بزرگ‌ترین داستان‌نویسان اصفهانی یعنی جمال‌زاده، صادقی، گلشیری، کلباسی و اخوت را از نظر عناصر بوم‌شناسانه، هویت ملی، شیوه‌ی روایت، ساختار و محتوا بررسی نماید.

درباره‌ی کتاب سیر داستان‌ نویسی معاصر اصفهان

داستان‌نویسی مدرن ایران از حدود سال 1300 شکل گرفت. محمدعلی جمال‌زاده از پیشگامانی بود که با داستان‌های کوتاهش سنگ‌بنای این هنر نوین را گذاشت. به دنبال او نویسندگان دیگری هم ظهور کردند و داستان و رمان فارسی را به‌ پیش بردند. علیرغم اینکه در این یک‌صد سال، ادبیات فارسی نویسندگان بزرگ زیادی به خود دید، اما بیشتر آن‌ها پراکنده و منفرد بودند و به‌ندرت پیش‌آمده که خاستگاه‌های مشترکی داشته باشند. در این میان، اصفهان یکی از معدود شهرهایی است که به خاطر ریشه‌های تاریخی و همین‌طور جریان‌های قدرتمند ادبی‌اش زمینه‌ساز تربیت و پرورش نویسندگان و مترجمان بزرگی شد. این شهر زادگاه جمال‌زاده، هوشنگ گلشیری، منصور کوشان و بهرام صادقی داستان‌نویس و احمد میرعلائی و ابوالحسن نجفی مترجم است. همین‌طور نشریات ادبی مهمی همچون جُنگ اصفهان و زنده‌رود در آن منتشر می‌شده. می‌توان گفت جریان داستان‌نویسی اصفهان و نویسندگانش نقش مهم و بی‌بدیلی در شکل‌گیری، رشد و تحول داستان‌نویسی مدرن فارسی داشتند. کتاب سیر داستان‌ نویسی معاصر اصفهان نوشته‌ی نیره شاطری، به همین جریان می‌پردازد و شکل‌گیری و تحول این مکتب را در قرن اخیر بررسی می‌کند. نویسنده برای این منظور، آثار پنج نویسنده‌ی بزرگ اصفهانی یعنی جمال‌زاده، گلشیری، صادقی، محمد کلباسی و محمدرحیم اخوت را به‌عنوان مطالعه‌ی موردی، مرور می‌نماید.

در کتاب سیر داستان‌ نویسی معاصر اصفهان، ویژگی‌های برجسته‌ی مکتب اصفهان تحلیل می‌شود. نیره شاطری اشاره می‌کند که در مکتب اصفهان، بیشتر از اینکه اقلیم و موقعیت جغرافیایی نقش داشته باشد، شگردها و شیوه‌های روایی و داستان‌نویسی اهمیت دارد و همین وجه اشتراک داستان‌هاست. زبان این داستان‌ها، زبان فارسی معیار است و گاهی اصطلاحات اصفهانی نیز در آن به‌ کار می‌رود. از سوی دیگر، اکثرشان در فضاهای شهری رخ می‌دهند و می‌توان در آن‌ها مناسبات، روابط و معماری اقلیم اصفهان، تنوع فرهنگی، آداب‌ورسوم و باورهای محلی این شهر را مشاهده کرد. پس از کودتای 28 مرداد و به وجود آمدن بحران هویت در کل کشور، در آثار نویسندگان اصفهانی هم آشفتگی سیاسی، جستجوی هویت، تقابل سنت و مدرنیته و مضامینی از این قبیل راه پیدا می‌کند. به‌مرور مفاهیم دیگری همچون درون‌کاوی و خویشتن‌شناسی، سرگشتگی و پریشانی،‌ اضطراب‌آفرینی و هراس‌افکنی، و جبرگرایی و مرگ‌اندیشی هم وارد این آثار می‌شوند و در کنار یکدیگر عناصر بومی مکتب اصفهان را شکل می‌دهند.

نیره شاطری در کتاب سیر داستان‌ نویسی معاصر اصفهان، نویسندگان اصفهانی را به سه نسل تقسیم و زندگی و آثار شاخص برجسته‌ترین نویسنده‌ی هر نسل را مرور می‌کند. او در ادامه، همین داستان‌ها را از نظر بوم‌شناسی، ساختار و محتوا تحلیل کرده و زبان،‌ شکل و تکنیک، روایت و زاویه‌‌ی دید، موضوع و مضمون و شخصیت‌پردازی آن‌ها را مورد بررسی و کندوکاو قرار می‌دهد. همین‌طور تلاش دارد جریان‌سازی و ساختارشکنی آن‌ها را برجسته نموده و گرایش این نویسندگان به مفهوم هویت ملی را تحلیل کند.

کتاب سیر داستان‌ نویسی معاصر اصفهان، از معدود آثار پژوهشی است که به جریان داستان‌نویسی بومی ایران می‌پردازد و نقش ادبیات محلی در رشد و اعتلای ادبیات ملی را بررسی می‌کند. اثر حاضر را انتشارات کنکاش به چاپ رسانده است.

کتاب سیر داستان‌ نویسی معاصر اصفهان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای پژوهشگران ادبیات فارسی و علاقمندان ادبیات معاصر بسیار سودمند خواهد بود.

در بخشی از کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان می‌خوانیم

منظور از عناصر بومی در ادبیات داستانی، تمامی ویژگی‌های سبک‌شناختی نویسندگانی است که از یک حوزه یا منطقه‌ی خاص برخاسته‌اند و آن را در آثار ادبی خود بازتاب داده‌اند. هر نویسنده‌ای با توجه به مجموعه‌ای از ساحت‌های درونی (باورها، احساس‌ها، خواست‌ها، گفتارها و کردارها) و ساحت‌های بیرونی (محیط سیاسی‌اجتماعی، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی و...) افکار خود را در آثارش بازتاب می‌دهد. اینکه این افکار تا چه اندازه برگرفته از ساحت‌های درونی یا ساحت‌های بیرونی است، چندان مشخص نیست؛ اما آنچه مسلّم است این است که هر دو ساحت بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

نویسندگانی که در یکصد سال اخیر از مناطق مختلف ایران برخاسته‌اند، در آثارشان ویژگی‌هایی را نمایش داده‌اند که تقریباً در آن حوزه‌ی جغرافیایی مشترک است. برخی نیز از این طریق مشخصه‌های یک منطقه‌ی جغرافیایی یا اقلیمی را در آثارشان بازتاب داده‌اند. بررسی و شناخت و تحلیل این عوامل می‌تواند دریچه‌های تازه‌ای را به روی مخاطبان بگشاید و خواننده را به نقاط مشترکی متصل می‌کند که باعث شناخت بیشتر و عمیق‌تر از نویسندگان آن حوزه می‌شود و منجر به هویت‌سازی می‌گردد.

«بر این اساس، یکی از زمینه‌های بررسی جنبه‌های هویت و سنت ایرانی‌اسلامی در ادبیات به‌ویژه ادبیات داستانی، بررسی ابعاد و عناصر بومی‌گرایی است. اهمیت میراث ادبی در حفظ و استمرار هویت ایرانی‌اسلامی اقتضا می‌کند افکار و اندیشه‌ی صاحبان آثار ادبی برتر در هر عصری نقد و بررسی شود و زوایای پنهان کشف‌نشده این آثار بازشناسی و مکشوف گردد. در این حالت مهم‌ترین مؤلفه‌های هویت ایرانی، تأکید بر زبان فارسی، فرهنگ مسلط اجتماعی و جغرافیا، آداب و سنن، آثار ادبی و فرهنگی، مؤلفه‌های اجتماعی و شاخصه‌های بومی، تاریخ، گذشته‌گرایی و...
است.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: کلیات
فصل دوم: پیشینه
فصل سوم: نقد و تحلیل محتوای داستان‌های نویسندگان اصفهان
داستان‌نویسی در ایران
داستان‌نویسان اصفهان
محمدعلی جمالزاده
بهرام صادقی
هوشنگ گلشیری
محمد کلباسی
محمدرحیم اخوت
مکتب داستان‌نویسی اصفهان
عناصر بومی
نقد عناصر بومی در آثار نویسندگان نسل اول اصفهان
نقد عناصر بومی در آثار نویسندگان نسل دوم اصفهان
نقد عناصر بومی در آثار نویسندگان نسل سوم اصفهان
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان: از جمالزاده تا اخوت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کنکاش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات165
زبانفارسی
شابک978-600-136-673-4
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان

برای دریافت کتاب سیر داستان نویسی معاصر اصفهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.