معرفی و دانلود کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی

عکس جلد کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی
قیمت:
۴۱,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی

کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی، نوشته‌ی دان ناردو به زندگی تیکو براهه، منجم و کیهان‌شناس بزرگ می‌پردازد که نقش زیادی در پیشرفت علم اخترشناسی و کیهان‌شناسی داشت. تیکو براهه آخرین منجم بزرگ پیش از اختراع تلسکوپ به‌شمار می‌رود. بسیاری او را یکی از پیشگامان انقلاب علمی اروپا می‌دانند.

درباره‌ی کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی

مهم‌ترین مسائلی که از زمان باستان در اخترشناسی و نجوم مورد بررسی قرار می‌گرفتند، فاصله‌ی اجرام سماوی از هم و همینطور پیش‌بینی دقیقِ رخدادهایی چون خورشیدگرفتگی بود. تا پیش از گالیله، که اولین تلسکوپ را طراحی کرد و در نجوم مورد استفاده قرار داد، این باور شایع بود که زمین در مرکز جهان قرار دارد و تمامی سیارات و خورشید به دور آن می‌چرخند. این دیدگاه، که «نظریه‌ی زمین‌مرکزی (Geocentric model)» نامیده می‌شود همسو با بسیاری از گرایش‌های مذهبی مقامات کلیسایی نیز بود و اکثر مشاهدات و اندازه‌گیری‌های نجومی مطابق با آن صورت می‌گرفت. بااین‌حال، در آن دوره منجمانی نیز بودند که احساس می‌کردند این نظریه در تطابق با شواهد تجربی قرار ندارد و می‌بایست اصلاح شود. دان ناردو (Don Nardo) در کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی (Tycho Brahe: Pioneer of Astronomy) به یکی از مهم‌ترین این منجمان می‌پردازد که نقشی اساسی در تغییر باورهای علمی زمانه‌ی خودش داشت و یکی از پیشگامان انقلاب علمی اروپا بود.

تیکو براهه، در سال 1546 در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد و از سنین کودکی، علاقه‌ی خود به علوم را نشان داد. عموی وی، که استعداد او در فراگرفتن علوم را مشاهده کرد، تیکو براهه را تحت حمایت خود قرار داد. این منجم برجسته که به کیمیاگری نیز علاقه‌ی فراوانی داشت، یک شب در آسمان ستاره‌ی جدیدی را مشاهده کرد که از تمامی دیگر ستارگان و سیارات پرنورتر بود. این مشاهده، انگیزه‌ای در براهه ایجاد کرد که دستگاه‌ها و ابزارهای دقیق‌تری برای رصد ستارگان بسازد و زمانی که پادشاه دانمارک از تلاش‌های او باخبر شد، مسئولیت ساخت رصدخانه‌ای در جزیره‌ی هون را به او سپرد. همانطور که دان ناردو در کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی نشان می‌دهد، این رصدخانه، که اولین نمونه از نوع خود در اروپا بود، مأوای اصلی منجمانی شد که می‌خواستند داده‌های دقیق‌تر و کامل‌تری در مورد اجرام سماوی به دست آورند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی

دان ناردو، دیگر بخش‌های زندگی این منجم را نیز در کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی بررسی می‌کند و تصویری انسانی و دقیق از او ترسیم می‌کند. یکی از نکات جالبی که در این کتاب صوتی مورد اشاره قرار می‌گیرد، نزاعی است که بین این منجم و یکی از دوستانش در گرفت و باعث شد براهه بینی خود را از دست دهد و تا آخر عمر، از یک بینی مصنوعی ساخته شده از برنج استفاده کند.

کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی توسط انتشارات ققنوس و با ترجمه‌ی شهربانو صارمی منتشر شده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را نشر صوتی آوانامه به گویندگی سعید مرزبالی تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی شخصیت‌های تأثیرگذار

انتشارات ققنوس برای معرفی مهم‌ترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ که توانسته‌اند تأثیری غیرقابل‌انکار بر علم، سیاست و فرهنگ جهان بگذارند، دست به انتشار مجموعه‌ی شخصیت‌های تأثیرگذار زده است. نویسندگان و مورخین مشهوری چون دان ناردو، مایکل برگن و باربارا ای. سامرویل در این مجموعه به انتشار کتاب پرداخته‌اند. از دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان به «بنیتو موسولینی»، «یوهانس گوتنبرگ» و «مارتین لوتر» اشاره کرد.

کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به زندگی شخصیت‌های مهم تاریخ علاقه‌مندید و یا اگر به تاریخ علم علاقه دارید شنیدن این کتاب صوتی به شما پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی می‌شنویم

زمانی که تیکو براهه ستاره‌ی تازه را در ذات‌الکرسی دید، مرد ثروتمندی بود. او در املاک دیر هربات، همراه با خدمتکارانی که در خدمت شخص او بودند، در آسایش می‌زیست. او این موقعیت را به‌واسطه‌ی سال‌ها کار سخت به دست نیاورده بود. تیکو در یکی از ثروتمندترین خانواده‌های دانمارک به دنیا آمده بود. پدرش، اوته براهه نجیب‌زاده‌ای بود که در دربار سلطنتی دانمارک نفوذ فوق‌العاده‌ای داشت. اوته ثروت و جایگاهی والا نیز به ارث برده بود. هر دو پدربزرگش عضو ریکسرات یا شورای سلطنتی بودند. گروهی برگزیده که به شاه مشورت می‌داد و غالباً پادشاه جدید را انتخاب می‌کرد. توگه براهه، پدر اوته نیز قبل از کشته شدن در جنگ در ریکسرات خدمت می‌کرد. به‌دنبال درگذشت توگه براهه، اوته قلعه‌ی خانوادگی را در کنوتستروپ در ایالت اسکانیای دانمارک به میراث برد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
12 دقیقه
فصل اول: ستاره‌ی تازه‌ی تیکو
11 دقیقه
فصل دوم: دوران خوش کودکی
10 دقیقه
فصل سوم: دوئل پرهزینه
12 دقیقه
فصل چهارم: زندگی گشاده‌دستانه
11 دقیقه
فصل پنجم: رصدخانه‌های باشکوه
12 دقیقه
فصل ششم: تصویر فضا
11 دقیقه
فصل هفتم: نقشه‌برداری از آسمان بزرگ
11 دقیقه
فصل هشتم: مرگ اسرارآمیز
9 دقیقه
فصل نهم: میراث ارزشمند

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی
نویسنده
مترجمشهربانو صارمی
راویسعید مرزبالی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی

mohammad amin
۱۴۰۲/۹/۸
این کتاب درباره زندگی نامه تیکو براهه و دستاوردهای علمی اوست.
تیکو براهه یک ستاره شناس دانمارکی بود که مشاهداتش از حرکات سیاره‌ای با چشمان غیر مسلح تقریبا ۲۰ بار دقیقتر از دیگران بود. بعدها، همکارش یوهانس کپلر (۱۶۳۰ ۱۵۷۱) از مشاهدات براهه در تشریح چندین قانون در مورد حرکات سیارات استفاده کرد. با
رد فرضیه خورشیدمرکزی نیکلا کپرنیک، براهه نظریه‌ای جدید ارایه نمود. به نظر او همه سیارات بدور خورشید چرخید و کل این منظومه، بدور زمین که ثابت فرض شده است در حال چرخشند
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی

برای دریافت کتاب صوتی تیکو براهه: پیشگام ستاره شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.