معرفی و دانلود کتاب صوتی دختر ایران: ناگفته‌های تاریخ معاصر ایران به روایت ستاره فرمانفرمائیان

عکس جلد کتاب صوتی دختر ایران: ناگفته‌های تاریخ معاصر ایران به روایت ستاره فرمانفرمائیان
قیمت:
۱۴۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دختر ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دختر ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی دختر ایران: ناگفته‌های تاریخ معاصر ایران به روایت ستاره فرمانفرمائیان

«اگر از سیاست دوری کنیم،‌ می‌توانیم به چیزی سازنده و ارزشمند دست یابیم.» کتاب صوتی دختر ایران داستان زندگی زنی است که زمانی به این جمله اعتقاد داشت و می‌خواست با تلاش‌های انسان‌دوستانه‌اش، ایران را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کند. این زن ستّاره فرمانفرمائیان نام دارد؛ دختر شاهزاده‌ای قاجاری که لقب «مادر مددکاری اجتماعی ایران» را به خود اختصاص داده است. او در خلال زندگی‌نامه‌ی سراسر حادثه‌اش، اوضاع تاریخی و اجتماعی 50 ساله‌ی ایران را از سقوط سلطنت قاجار تا زمان انقلاب اسلامی تشریح می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی دختر ایران

روزی روزگاری، دختری در شهر شیراز به دنیا آمد. پدر او، عبدالحسین میرزا فرمانفرما، یکی از شازده‌های قجری و مادرش، معصومه، سومین همسر شازده از میان هشت زنش بود. این شاهزاده خانم که ستّاره (به معنی پوشاننده) نام گرفت، پانزدهمین فرزند از 36 فرزند پدرش بود. عبدالحسین میرزا که همیشه فرماندار نظامی یا والی ایالتی در ایران بود، هنگام جنگ جهانی اول برای آرام کردن آشوب‌ها، به ایالت فارس و شهر شیراز فرستاده شد. او زمان تولد ستاره بیش از شصت سال داشت. در زمانی که حکومت قاجار در حال سقوط بود و رضاخان، اندک‌اندک به قدرت می‌رسید. وقتی بالاخره سلسله‌ی قاجار از بین رفت و رضاخان، اولین شاه خاندان پهلوی نام گرفت، عبدالحسین میرزا همراه با تمام اعضای خانواده‌اش به تهران بازگشت. حالا همه‌ی مردانی که به‌نوعی با قاجاری‌ها در ارتباط بودند، جانشان در خطر بود.

کتاب صوتی دختر ایران (Daughter Of Persia) زندگی‌نامه‌ی همین دختری است که کودکی‌اش در میان حرمسرای بزرگ پدرش می‌گذرد. هر هشت همسر شازده، 36 فرزندش و هزاران خدمتکار در در چند عمارت روزگار می‌گذراندند. همسر اول شازده، عزت‌الدوله، دختر مظفرالدین شاه در بزرگ‌ترین عمارت خانه همراه با پسرانش زندگی می‌کرد. شازده نیز در عمارتی جداگانه منزل داشت و همسران و فرزندان فقط در زمان احضار به قلمرو این شیر پیر می‌رفتند. عبدالحسین فرمانفرمائیان مانند دیگر مردان آن دوره، مستبد و خودرأی بود؛ اما عقاید روشنفکرانه‌اش باعث شد که دخترانش از جمله ستّاره فرمانفرمائیان (Sattareh Farman-Farmaian)، برخلاف دیگر دختران آن روزگار، بهترین تحصیلات را داشته باشند. فرمانفرما اعتقاد داشت که «آموزش همه چیز است» و این اعتقاد را در عمل اثبات کرد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی دختر ایران

ستّاره فرمانفرمائیان در سراسر کتاب صوتی دختر ایران با احترام و ستایش و درعین‌حال بیم از پدرش یاد می‌کند. خاطرات او از زندگی در حرمسرای بزرگ پدرش شگفت‌انگیز است و آینه‌ی تمام‌نمای جامعه‌ی اشرافی ایران محسوب می‌شود. ستّاره تا نوجوانی و مرگ پدرش در آن‌جا زندگی می‌کرد؛ تااینکه تصمیم گرفت علی‌رغم مخالفت دیگر اعضای خانواده، برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا برود. او در آن دوره چیزک‌هایی از زندگی در آمریکا خوانده بود و با توجه به زندگی مردم ایران، تصمیم داشت که با تحصیل در کشوری پیشرفته و بازگشت به وطنش، اوضاع بهتری برای مردم ایران رقم بزند. او با یک کشتی باری مسافربری کوچک از هند به آمریکا رفت؛ آن‌هم در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم، به‌تنهایی و پس از 31 روز سفر دریایی پرخطر. ستّاره اولین زن ایرانی‌ای بود که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحصیل می‌کرد. او از رشته‌ی جامعه‌شناسی و مددکاری اجتماعی فارغ‌التحصیل شد و پس از یک ازدواج ناموفق به وطن بازگشت. چند سال بعد از کناره‌گیری رضاشاه از سلطنت و به حکومت رسیدن محمدرضا پهلوی.

وقتی ستّاره فرمانفرمائیان به ایران بازگشت، متوجه شد که خیلی چیزها تغییر کرده است. این کشور دیگر دانشگاه و ارتش ملی داشت و بسیاری از شهرها و روستاها برق و آب داشتند. بنیان‌های سنتی اندک‌اندک جای خود را به عقاید مدرن می‌دادند و یک بحران هویتی جدی در حال رخ دادن بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب صوتی دختر ایران، به فعالیت‌های ستّاره در اولین مدرسه‌ی مددکاری اجتماعی تهران اختصاص دارد. او بیست سال از زندگی خود را وقف این نهاد می‌کند و زندگی هزاران نفر را تغییر می‌دهد. سالانه صدها مددکار اجتماعی از این مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شدند و به زنان، کودکان، فقرا، سالمندان و... کمک می‌کردند. فعالیت‌های ستّاره فرمانفرمائیان در این سال‌ها باعث شد که مادر مددکاری اجتماعی ایران نام بگیرد.

زندگی این زن پیشرو و شگفت‌انگیز، فقط قصه‌ای نیست که در کتاب صوتی دختر ایران روایت شود؛ بلکه از خلال آن با اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران در قرن بیستم میلادی آشنا می‌شوید. می‌توان گفت که زندگی‌نامه‌ی ستّاره فرمانفرمائیان تاریخ ناگفته‌ی ایران را از زمان سقوط سلطنت قاجار تا سال‌های اول انقلاب 57 بازگومی‌کند. او در زمان انقلاب با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه می‌شود؛ زیرا چشم‌انداز سیاسی و اجتماعی ایران دستخوش تغییرات بزرگ و شگرفی می‌شود. ستّاره که یکی از مدافعان فعال حقوق زنان بود، در خط مقدم نبرد برای برابری قرار گرفته بود و انقلاب و تغییر سیاسی را فرصتی برای تغییر می‌دید. غافل از اینکه دشمنانش، خوابی دیگر برای او دیده بودند. او نهایتاً با کمک چند تن از اتهامات و محکومیت اعدام رهایی یافت و به کشور آمریکا رفت. شرح این ماجرای شگفت‌انگیز را در کتاب صوتی دختر ایران می‌شنوید.

معرفی و دانلود کتاب صوتی دختر ایران

دست‌نویس خاطرات ستّاره فرمانفرمائیان هفت سال پس از بازگشتش به آمریکا، به استاد سابق دانشگاه، ویراستار و بازنویس کتاب، دونا مانکر، داده می‌شود. او زمانی که این دستنویس‌ها را می‌خواند، متوجه می‌شود که غربی‌ها چیز زیادی از ایران نمی‌دانند و تصمیم می‌گیرد که ماجرای زندگی ستّاره را به نگارش درآورد. دونا مانکر و ستّاره چهار سال و نیم برای نگارش و انتشار کتاب دختر ایران وقت صرف می‌کنند و ایران واقعی را از خلال جملات این کتاب، به جهانیان می‌شناسانند. وارطان گریگوریان، عضو سابق کتابخانه‌ی نیویورک نیز در انتشار این کتاب سهیم بوده است. هویت واقعی بعضی از دانشجویانو همکاران و بازجویان بازداشتگاه به دلیل ملاحظات امنیتی و شخصی، فاش نشده است.

ستّاره فرمانفرمائیان صریح، بی‌پرده و صمیمی از عقاید خود می‌گوید و فرهنگ، سیاست و تغییرات اجتماعی ایران را بازتاب می‌دهد. انتشارات سمیر کتاب دختر ایران را با ترجمه‌ی خواندنی کیومرث پارسای به چاپ رسانده و نشر دیجیتال موج کتاب، کتاب صوتی این اثر را با صدای اعظم حبیبی تهیه کرده است. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن عکس‌هایی از خانم ستّاره فرمانفرمائیان به نسخه‌ی متنی کتاب مراجعه کنید.

نکوداشت‌های کتاب صوتی دختر ایران

  • یک روایت جذاب... کتاب صوتی دختر ایران اعتقادی که طی سال‌ها تجربه به آن رسیده‌ام، تأیید کرد. اینکه ایدئالیسم نمی‌میرد. درواقع روح انسان در هر شرایطی می‌تواند پیروز شود. هر چقدر که ظلم و ستم وحشیانه باشد، باز هم قرار است عده‌ای به زندگی خود ادامه دهند. (کریستابل بیلنبرگ، نویسنده‌ی بریتانیایی)
  • کتابی عمیق و غنی. یک ماجراجویی جذاب که با تحسینی فزاینده آن را می‌خوانید. (دیلی میل)
  • خاطرات ستّاره فرمانفرمائیان از دوران کودکی‌اش، شاعرانه و مسحورکننده است. (نیویورک تایمز)
  • کتابی فوق‌العاده برای خواندن و نگه داشتن در کنار خود. گنجینه‌ای ارزشمند از تجربیات انسانی. (فِی ولدون، نویسنده‌ی بریتانیایی برنده‌ی قلم نقره‌ای)
  • این اتوبیوگرافی دراماتیک و زیبا،‌ داستان 70 سال زندگی ستّاره فرمانفرمائیان است که پس از دو دهه تلاش انسان‌دوستانه، یک مدرسه‌ی مددکاری اجتماعی در تهران تأسیس کرد. (پابلیشرز ویکلی)
  • داستان زندگی حیرت‌انگیز یک زن تأثیرگذار و پیشگام در قرن بیستم که با صداقت و صمیمیت نوشته شده است. کتاب صوتی دختر ایران داستانی الهام‌بخش اما دلخراش از شجاعت و انسانیت است. (لویس پرایس، خبرنگار روزنامه‌ی ایندیپندنت)
  • کتاب دختر ایران به ما یک درس بزرگ می‌آموزد: وقتی مردم از حق آزادی و به دست گرفتن سرنوشت خودشان محروم شوند، اتفاقات ناگواری می‌افتد. این کتابی است که آمریکایی‌ها باید آن را بخوانند. (واشنگتن پست)

کتاب صوتی دختر ایران برای چه کسانی مناسب است؟

همه‌ی کسانی که می‌خواهند ایران را همیشه سربلند و در حال پیشرفت ببینند، به این کتاب صوتی الهام‌بخش و تأثیرگذار گوش فرادهند. علاقه‌مندان به زندگی‌نامه‌ها و تاریخ معاصر ایران، از شنیدن کتاب صوتی دختر ایران لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی دختر ایران: ناگفته‌های تاریخ معاصر ایران به روایت ستاره فرمانفرمائیان می‌شنویم

برای من عجیب بود که چرا هندوانه‌هایی که آقاجون یا مادرم می خریدند، قرمز و پر آب و شیرین درمی‌آمد، ولی هندوانه‌هایی که مشدی می‌خرید، سفید و کال و بی‌مزه. گاهی به مشدی توصیه می‌کردم نزد آقاجون برود و از او راهنمایی بخواهد، ولی او هیچگاه به حرف‌هایم توجه نمی‌کرد. از خودم می پرسیدم که چرا مشدی این کار ساده را انجام نمی‌دهد تا از دعواهای مادرم در امان باشد. ولی جوابی پیدا نمی‌کردم. وقتی بزرگ‌تر شدم پاسخ خودم را دریافت کردم. مشدی هم مثل بسیاری از ایرانی‌ها، اعتراف به اشتباه یا راهنمایی توسط دیگران را کاری ناشایست می‌دانست و معتقد بود این کار موقعیت اجتماعی او را به خطر می‌اندازد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
6 دقیقه
سخنی با شنوندگان
20 دقیقه
بخش اول - فصل اول: نان و نمک- قسمت اول
16 دقیقه
بخش اول - قسمت دوم
17 دقیقه
بخش اول - قسمت سوم
21 دقیقه
بخش اول - قسمت چهارم
15 دقیقه
بخش اول - قسمت پنجم
26 دقیقه
فصل دوم: حکایت‌های فرش مادرم - قسمت اول
22 دقیقه
فصل دوم - قسمت دوم
22 دقیقه
فصل دوم - قسمت سوم
23 دقیقه
فصل سوم: مدرسه‌ی آمریکایی‌ها - قسمت اول
24 دقیقه
فصل سوم - قسمت دوم
20 دقیقه
فصل سوم - قسمت سوم
22 دقیقه
فصل چهارم: ضعیفه - قسمت اول
24 دقیقه
فصل چهارم - قسمت دوم
20 دقیقه
فصل چهارم - قسمت سوم
18 دقیقه
فصل چهارم - قسمت چهارم
21 دقیقه
فصل پنجم: پایان طفولیت - قسمت اول
21 دقیقه
فصل پنجم - قسمت دوم
18 دقیقه
فصل پنجم - قسمت سوم
14 دقیقه
فصل پنجم - قسمت چهارم
13 دقیقه
فصل پنجم - قسمت پنجم
18 دقیقه
فصل پنجم - قسمت ششم
23 دقیقه
فصل ششم: سقوط رضاشاه - قسمت اول
18 دقیقه
فصل ششم - قسمت دوم
10 دقیقه
فصل ششم - قسمت سوم
14 دقیقه
فصل ششم - قسمت چهارم
18 دقیقه
فصل ششم - قسمت پنجم
23 دقیقه
فصل هفتم: عزیمت - قسمت اول
24 دقیقه
فصل هفتم - قسمت دوم
16 دقیقه
فصل هفتم - قسمت سوم
9 دقیقه
فصل هفتم - قسمت چهارم
24 دقیقه
بخش دوم - فصل هشتم: سرزمینی در انتهای زمین - قسمت اول
18 دقیقه
فصل هشتم - قسمت دوم
8 دقیقه
فصل هشتم - قسمت سوم
23 دقیقه
فصل هشتم - قسمت چهارم
18 دقیقه
فصل هشتم - قسمت پنجم
22 دقیقه
فصل نهم: سقوط شیر خدا - قسمت اول
21 دقیقه
فصل نهم - قسمت دوم
24 دقیقه
فصل نهم - قسمت سوم
24 دقیقه
فصل نهم - قسمت چهارم
24 دقیقه
بخش سوم - فصل دهم: بیست نفر که به چیزهایی معتقدند - قسمت اول
20 دقیقه
فصل دهم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل دهم - قسمت سوم
11 دقیقه
فصل دهم - قسمت چهارم
15 دقیقه
فصل دهم - قسمت پنجم
25 دقیقه
فصل دهم - قسمت ششم
12 دقیقه
فصل یازدهم: لرزه‌ها - قسمت اول
22 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت دوم
13 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت سوم
22 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت چهارم
14 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت پنجم
14 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت ششم
16 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت هفتم
14 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت هشتم
24 دقیقه
فصل دوازدهم: پلی بر فراز هیچ - قسمت اول
23 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت دوم
19 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت سوم
13 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت چهارم
15 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت پنجم
22 دقیقه
فصل سیزدهم: مردی با میکروفون - قسمت اول
21 دقیقه
فصل سیزدهم - قسمت دوم
23 دقیقه
فصل سیزدهم - قسمت سوم
21 دقیقه
فصل سیزدهم - قسمت چهارم
24 دقیقه
بخش چهارم - فصل چهاردهم: دود سیاه و آتش
25 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت سوم
20 دقیقه
فصل پانزدهم: حزب باد - قسمت اول
11 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت دوم
12 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت سوم
20 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت چهارم
15 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت پنجم
9 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت ششم
10 دقیقه
فصل پانزدهم - قسمت هفتم
24 دقیقه
فصل شانزدهم: معتقدان واقعی - قسمت اول
24 دقیقه
فصل شانزدهم - قسمت دوم
19 دقیقه
فصل شانزدهم - قسمت سوم
19 دقیقه
فصل هفدهم: هرج‌ومرج - قسمت اول
18 دقیقه
فصل هفدهم - قسمت دوم
24 دقیقه
فصل هفدهم - قسمت سوم
14 دقیقه
فصل هفدهم - قسمت چهارم
15 دقیقه
پرده‌ی آخر
4 دقیقه
سخن آخر

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی دختر ایران: ناگفته‌های تاریخ معاصر ایران به روایت ستاره فرمانفرمائیان
نویسنده
مترجمکیومرث پارسای
راویاعظم حبیبی
ناشر چاپیانتشارات سمیر
ناشر صوتیانتشارات موج کتاب
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۲۵ ساعت و ۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی دختر ایران

maryam mafakheri
۱۴۰۳/۲/۴
با تشکر از پدیدآورندگان و  کتابراه عزیز کتاب شنیداری "دختر ایران " نوشته ستاره فرمانفرمایان دختر واقف انستیتو پاستور عزیز، کتاب بسیار خوبی ست و گوشه‌هایی از تاریخ معاصر را در آن می‌شنویم در مورد شخصیتها نه بصورت سیاه یا سفید بلکه با بیان هر دوجنبه شخصیت آن‌ها حرف می‌زند. اجرای خانم  گوینده خوش صدا که مطالعه آن را آسان کردندعالی ست البته عدم حضور باز شنوا معلوم است که شنیده می‌شود به سمت حاکم (با س مفتوح به جای مکسور) ممنونم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی دختر ایران

برای دریافت کتاب صوتی دختر ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.