معرفی و دانلود کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران

عکس جلد کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران
قیمت:
۸۹,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران

آیا وجود خودمداری، خودمحوری و تک‌روی در افراد یک جامعه، می‌تواند به‌عنوان مانع رشد آن جامعه بازشناسی شود؟ حسن قاضی مرادی در کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان، تلاش می‌کند تا با بررسی جامعه‌ی ایران از منظر روان‌شناسی اجتماعی موانع توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی در ایران را بررسی کند. او در این کتاب حکومت استبدادی را به‌عنوان عامل اصلی ایجاد خودمداری در ایرانیان که خود مانع بسط جامعه‌ی مدنی است، معرفی می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان

در جهانی که سیستم سرمایه‌داری بر آن حاکم است، حکومت‌ها به از بین رفتن حوزه‌ی عمومی و اجتماعی دامن می‌زنند. حکومت‌های جهان سرمایه‌داری در تقابل با جامعه‌ی مدنی تعریف می‌شوند. در چنین شرایطی جامعه اتمیزه شده و در حوزه‌ی عمومی دچار ضعف می‌شود. حسن قاضی مرادی ویژگی چنین جوامعی را توده‌وار شدن مردمش و سوق یافتن آن‌ها به سمت فردگرایی می‌داند. او در کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان، نسبت جامعه‌ی ایران با چنین شرایطی را تشریح می‌کند.

حسن قاضی مرادی اعتقاد دارد که در تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران، عواملی دخیل بوده که باعث ایجاد تمایزهایی اساسی میان این جامعه با دیگر جوامع سرمایه‌داری شده است. به بیان او در کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان، چیزی که بر جامعه‌ی اتمیزه‌شده و ذره‌ای‌شده‌ی ایران مسلط بوده، خودمداری است، نه فردگرایی. فردگرایی، ویژگی جوامع ذره‌ای شده‌ی غربی است که از اساس با خودمداری تفاوت دارد.

از نظر حسن قاضی مرادی در کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان، جامعه‌ی ایران از دوره‌ی مشروطه، تلاش‌های زیاد و ارزنده‌ای برای گذر از سنت به مدرنیسم انجام داده که هنوز به موفقیت کامل نرسیده‌اند. از نظر او در ایران علاوه‌بر حکومتی که مایل به بسط حوزه‌ی مدنی نیست، مردم نیز اصرار دارند به حوزه‌ی شخصی و فردی خود عقب‌نشینی کنند.

کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان تلاش دارد با تحلیل روانی ایرانیان در بستر تاریخی و اجتماعی، علل وجود خودمداری در میان آنان را توضیح دهد. خودمداری در نگاه حسن قاضی مرادی به پیگیری منافع شخصی و آنی تعریف می‌شود. او عامل اصلی وجود این ویژگی در میان ایرانیان را حکومت استبدادی می‌داند. حکومت استبدادی علاوه‌بر ایجاد این ویژگی، مدام به تقویت آن دامن می‌زند. زیرا در چنین جامعه‌ی اتمیزه‌شده‌ای که هر کدام از مردم تنها به منافع شخصی و لحظه‌ای خود اهمیت می‌دهند است که یک حکومت استبدادی، امکان بسط و گسترش دارد.

کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان با عنوان فرعی رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران را نشر صوتی آوانامه با صدای تایماز رضوانی منتشر کرده است. نسخه‌ی متنی این کتاب را هم انتشارات اختران به چاپ رسانده است.

کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به مباحث جامعه‌شناسی سیاسی، روان‌شناسی اجتماعی و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران مناسب است.

با حسن قاضی مرادی بیشتر آشنا شویم

حسن قاضی مرادی، نویسنده، مترجم و پژوهش‌گر ایرانی است. او در سال 1332 متولد شده و در رشته‌ی مکانیک تحصیل کرده است. اما حوزه‌ی پژوهشی و دغدغه‌های او مباحث مربوط به جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی را دربر می‌گیرد. آثار او در زمینه‌ی روان‌شناسی اجتماعی مردم ایران، تاریخ، سیاست و حکومت در ایران هستند. «استبداد در ایران»، «در ستایش شرم»، «تأملی بر عقب‌ماندگی ما» و «درآمدی بر تفکر انتقادی» ازجمله کتاب‌های منتشرشده‌ی حسن قاضی مرادی هستند.

در بخشی از کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران می‌شنویم

هر انسانی پیش از عمل، تصوری از عمل و هدف مورد نظر از آن عمل را در ذهن خود دارد. اما در انسان خودمدار، روند اندیشیدن متکی به تعقل علمی-منطقی نیست. اندیشیدن برای او به معنای باور داشتن به یک رشته احکام، هنجارها و ارزش‌های قالبی و کلیشه‌ای پراکنده و انباشته بر هم است که به طرق گوناگون در ذهنیتش جای گرفته است.

در این انباشتگی او مطابق با آن‌ها، به گونه‌ی غیرانتقادی به هر موضوعی در زندگی روزمره‌اش برخورد می‌کند و از این طریق تصمیم می‌گیرد. جدای از این، خودمدار نسبت به موضوع عقیده داشتن، برخورد دوگانه‌ای دارد. از یک‌سو وقتی مخاطب پرسشی قرار می‌گیرد، اساساً آن‌قدر برای خود ارزش و اعتبار قائل نیست که خود را صاحب عقیده و اعتقادی بداند. بی‌هویتی او با عقیده‌مندی هم‌خوان نیست. او از چیزی سر در نمی‌آورد. علاوه‌بر این نادانی خود را آرمانی می‌کند و علیه اندیشه و اندیشه‌ورزی موضع می‌گیرد. به‌ویژه که در این مورد، از فرهنگ اجتماعی بسیار ریشه‌دار ضدعقلانی برخوردار است.

این آرمانی کردن نادانی هم از این نظر برای او موجه است که در جامعه‌ی تحت حاکمیت استبداد، همه از صاحب عقیده بودن می‌هراسند. از سوی دیگر اما خودمدار، چون اظهار عقیده‌ی لاقیدانه را فرصتی برای کسب اعتبار می‌یابد، در همه‌حال نظرات شخصی خود را با هوچی‌گری ابراز می‌کند. او نظرات جزئی، پراکنده، سطحی و بسیار شخصی خود را ملاک سنجش هر موضوعی می‌داند. روشنفکران خودمدار نیز در این مورد توانمندند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
14 دقیقه
شناسنامه - مقدمه
34 دقیقه
فصل اول: فردگرایی و خودمداری - بخش اول
21 دقیقه
فصل اول: فردگرایی و خودمداری - بخش دوم
34 دقیقه
فصل دوم: حکومت استبدادی و خودمداری ایرانیان - بخش اول
46 دقیقه
فصل دوم: حکومت استبدادی و خودمداری ایرانیان - بخش دوم
27 دقیقه
فصل دوم: حکومت استبدادی و خودمداری ایرانیان - بخش سوم
23 دقیقه
فصل دوم: حکومت استبدادی و خودمداری ایرانیان - بخش چهارم
27 دقیقه
فصل دوم: حکومت استبدادی و خودمداری ایرانیان - بخش پنجم
28 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش اول
26 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش دوم
28 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش سوم
22 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش چهارم
39 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش پنجم
30 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش ششم
30 دقیقه
فصل سوم: ویژگی‌های خودمداری - بخش هفتم
36 دقیقه
فصل چهارم: خودمداری در تقابل با حکومت استبدادی - بخش اول
24 دقیقه
فصل چهارم: خودمداری در تقابل با حکومت استبدادی - بخش دوم
25 دقیقه
فصل چهارم: خودمداری در تقابل با حکومت استبدادی - بخش سوم
35 دقیقه
پی‌گفتار: به‌سوی استقرار جامعه‌ی مدنی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران
نویسنده
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپیانتشارات اختران
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان

پریسا روایی
۱۴۰۲/۱۰/۱۵
به نظر من کتابی هست که هر ایرانی باید آن را بخواند. جواب بسیاری از چرا‌های خود را برای محیط اطرافتان و آشوب درونتان را میتوانید در این تحلیل عالی جامعه شناسی پیدا کنید.
خوانش عالی هم کمک به درک بهتر مطالب می‌کند
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان

برای دریافت کتاب صوتی در پیرامون خودمداری ایرانیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.