معرفی و دانلود کتاب صوتی رگ و ریشه

عکس جلد کتاب صوتی رگ و ریشه
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رگ و ریشه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رگ و ریشه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی رگ و ریشه

جان فانته در کتاب صوتی رگ و ریشه با الهام از زندگی شخصی خود داستان بازگشت یک نویسنده‌ی موفق به خانه‌ی پدری و تمام مناسبات آزار‌دهنده‌ی نهاد خانواده را روایت می‌کند. او عمق درگیری‌های بین پدر و پسر و بین دو جهان‌بینی متفاوت را پیش چشم ما می‌گذارد. رمان صوتی رگ و ریشه داستان تأثیر مهاجرت از کشور مادری و خاطرات فرار از منزل پدری است.

درباره‌ی کتاب صوتی رگ و ریشه

رابطه‌ی بین پسر و پدر همیشه یکی از مسائل موردتوجه در رمان‌های جان فانته (John Fante) بوده است. کتاب صوتی رگ و ریشه (The Brotherhood of the Grape) روایت تلاش برای فاصله گرفتن از ریشه‌های خانوادگی و فراموش کردن یک سبک زندگی است. هنری مولیز (Henry Molise) نویسنده‌ی 50ساله و موفقی است که برای حل کردن یک مسئله‌ی خانوادگی دوباره به خانه‌ای که در آن بزرگ شده است برمی‌گردد. هنری با همسر و دو پسرش دور از شهر زادگاهش سن آلمو زندگی می‌کند. والدین او می‌خواهند طلاق بگیرند و برادرش او را برای حل مشکل به خانه دعوت می‌کند. پدر خشک و بداخلاق هنری اگرچه ضعیف و الکلی شده، اما هنوز می‌تواند ترسی عمیق در دل پسرانش ایجاد کند. مادر بیمارش اگرچه هنوز غرق در باورهای مسیحیت کاتولیک است، اما همچنان قدرت دلداری دادن و آشفته کردن فرزندانش را دارد. نقد جان فانته به نهاد خانواده با طنز و گزندگی جالبی همراه است. کتاب صوتی رگ و ریشه مملو از عشق و خشونت است.

قطع ارتباط با خانواده و سنت‌های آن به هنری اجازه داد تا تأثیرات مخرب مهاجرت یک خانواده‌ی ایتالیایی به آمریکا را پشت‌ِسر بگذارد. او به‌خوبی در جامعه‌ی مقصد حل شده و خود را با فرهنگ آمریکایی هماهنگ کرده است. جان فانته با خلق چنین شخصیتی از هنری او را در جایگاه متناقضی با شخصیت پدر خانواده در کتاب صوتی رگ و ریشه قرار می‌دهد. نیک پدر هنری تجربه‌ی کاملاً متفاوتی از مهاجرت به آمریکا دارد. تجربه‌ی متفاوت پدر و پسر از فرایند آسیمیلاسیون یا همگون‌سازی فرهنگی عمق جالبی به کتاب صوتی رگ و ریشه داده است.

راوی کتاب صوتی رگ و ریشه دو برادر و یک خواهر کوچک‌تر نیز دارد. ویرژیل و ماریو برادرها و استلا تنها خواهر آن‌ها است. رابطه‌ی بین برادرها و والدین نیز از جنبه‌های جالب روایت جان فانته است. نیک برای تمام فرزندان خود برنامه‌های مشخصی داشته و کوچک‌تری تخطی آن‌ها از این برنامه باعث برخوردهای متنوعی شده است. انواع خشونت روانی، کلامی و فیزیکی پدر خانواده و گروکشی‌های عاطفی مادر خانواده همان خاطراتی است که هنری را از سن آلمو فراری کرده بود. بازگشت دوباره به خانه‌ی پدری تمام این خاطرات را در کنار تجربه‌های تلخ دیگری برای او زنده می‌کند.

نکته‌ی قابل‌توجه دیگری که کتاب صوتی رگ و ریشه را به رمان مهمی برای تحلیل و بررسی منتقدین تبدیل کرده است، اشاره به مفهوم مردانگی سمی است. جان فانته با شخصیت‌پردازی نیک نشان می‌دهد که چگونه تصور افراد از نوع خاصی از مردانگی می‌تواند باعث تداوم سلطه، هم‌جنس‌گرا هراسی و پرخاشگری شود. هنری برای فاصله گرفتن از فشارهای فرهنگی جامعه‌ی آمریکایی‌های ایتالیایی‌تبار از خانواده‌ی خود فاصله گرفته بود، اما در دل وضعیت‌های رمان دوباره در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که باید در برابر مردانگی سمی مقاومت کند. شغل نویسندگی هنری در برابر کارگری پدرش، امتناع هنری از باور به رؤیای آمریکایی در برابر سخت‌کوشی فیزیکی پدر و صلح‌جویی هنری در برابر خشونت‌ورزی پدر همه نمونه‌هایی از تلاش پسر برای فاصله گرفتن از مردانگی سنتی جامعه‌ی خود است.

کتاب صوتی رگ و ریشه اولین بار در سال 1977 و با نام «انجمن اخوت انگور» منتشر شد. این رمان جان فانته مانند دیگر آثار خودزندگی‌نامه‌ای او حول مفاهیمی چون خانواده، هویت قومی، همگون‌سازی فرهنگی و رؤیای آمریکایی به وجود آمده است. شباهت‌های بسیاری می‌توان بین نیک و پدر واقعی جان فانته مشاهده کرد. هردوی آن‌ها آجرکار و سنگ‌تراش بوده‌اند؛ هردوی آن‌ها در خوردن مشروب زیاده‌روی می‌کردند و با قمار خانواده را به فقر کشانده بودند. ترجمه‌ی فارسی کتاب رگ و ریشه را نشر اسم با ترجمه‌ی محمدرضا شکاری در سال 1397 منتشر کرد. نسخه‌ی صوتی این کتاب با صدای ایمان رییسی و با همت نشر صوتی آوانامه تهیه و تولید شده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی رگ و ریشه

  • فانته خدای من بود. (چارلز بوکوفسکی)

  • کتاب رگ و ریشه مانند دندان‌درد خنده‌دار است. (نیویورک‌ تایمز)

  • جان فانته می‌دانست چگونه کلمات را به خواندن وا دارد. او زمانی که سرحال بود می‌توانست جملاتی بنویسد که زمان را متوقف کند. (آنکات)

  • سبک تند و بی‌دردسر فانته از ظرافت فیتزجرالد، غرور همینگوی و مناظر دوس پاسوس فاصله می‌گیرد و در عوض مواد خام زندگی مانند فقر، رابطه‌ی جنسی، تنفر از پدر، احساس گناه کاتولیک، غرور نابجا، اعتیاد به مشروب، کار، جنگ، جاه‌طلبی فراگیر و نفرت درونی موجود در جوامع مهاجر ساکن آمریکای قبل از جنگ را مورد استفاده قرار می‌دهد. (دَزد اند کانفیوزد)

کتاب صوتی رگ و ریشه برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات داستانی آمریکا از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهند برد. اگر دوست دارید جنبه‌ای از درگیری متداول بین پدران و پسران را از منظر فرهنگ آمریکایی-ایتالیایی ببینید، کتاب صوتی رگ و ریشه برای شما جالب خواهد بود.

با جان فانته بیشتر آشنا شویم

جان فانته نویسنده‌ی رمان، داستان کوتاه و نمایشنامه‌ی آمریکایی، در می 1909 در شهر دنور به دنیا آمد. او فرزند خانواده‌ای مهاجر از ایتالیا بود. رمان‌های جان فانته عموماً از تجربیات واقعی زندگی خودش ایده گرفته‌اند. رمان «از غبار بپرس» موفق‌ترین رمان خودزندگی‌نامه‌ی جان فانته است که در سال 1939 منتشر شد. رمان‌های «تا بهار صبر کن باندینی» و «سرشار از زندگی (Full of Life)» در کنار مجموعه داستان «شراب جوانی (The Wine of Youth)» بخش کوچکی از کتاب‌های او است که مورد توجه خوانندگان و منتقدین قرار گرفته است. جان فانته در می 1983 بعد از دوره‌ی طولانی بیماری درگذشت.

در بخشی از کتاب صوتی رگ و ریشه می‌شنویم

اتاق خواب مادرم مثل همه‌ی اتاق‌های آن خانه‌ی قدیمی کوچک بود. تخت هنوز از حرارت روز گرم بود که لخت رفتم زیر ملحفه و در گهواره‌ی تشک که اندازه‌ی هیکل مادرم بود قرار گرفتم. وقتی چراغ کنار تخت را خاموش کردم آنجا خیلی تاریک شد. سوراخ‌های بینی‌ام از روی بالشت عطر مطبوع و دل‌چسب موهای مادرم را بو کشید و من را به گذشته‌ها برد. به زمانی که هنوز بیست سالم نشده بود و به دنبال فرار از خانه بودم.

بله فرار کردم. وقتی هنوز بیست سالم نشده بود موفق به این کار شدم. نویسنده‌ها پای رفتن بهم دادند. لندن، درایزر، شروود اندرسون، تامس وولف، همینگوی، فیتز جرالد، سیلونه، تامسون، اشتاین بک؛ اسیر و گرفتار تاریکی و تک افتادگی دره با یک عالم کتاب کتابخانه تنهایی سر میز آشپزخانه می‌نشستم و به آوای توی کتاب‌ها گوش می‌دادم و حریص شهرهای دیگر بودم. کارم شده بود بیلیارد بازی کردن، پوکر زدن و چرت‌وپرت گفتن، ماشین بازی با بقیه پسرها و دخترها و رفتن به باغ‌ها و چنگ زدن خام‌دستانه به دامن‌ها و تنکه‌ها. چنگ زدنی بیهوده. زن‌ها خوب بودند اما زیاده‌خواه. آدم در نوزده‌سالگی زود دلخور می‌شود. فکر می‌کردی زن‌ها مهربان و فروتن هستند اما می‌دیدی مثل گربه‌های ولگردند. آرامش را کنار بدکاره‌هایی پیدا می‌کنی که آن‌قدرها فریبکار نیستند و اگر خوش‌شانس باشی خواندن هم یاد می‌گیری.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
39 دقیقه
بخش اول
6 دقیقه
بخش دوم
21 دقیقه
بخش سوم
9 دقیقه
بخش چهارم
25 دقیقه
بخش پنجم
20 دقیقه
بخش ششم
36 دقیقه
بخش هفتم
10 دقیقه
بخش هشتم
34 دقیقه
بخش نهم
12 دقیقه
بخش دهم
9 دقیقه
بخش یازدهم
20 دقیقه
بخش دوازدهم
8 دقیقه
بخش سیزدهم
14 دقیقه
بخش چهاردهم
11 دقیقه
بخش پانزدهم
8 دقیقه
بخش شانزدهم
11 دقیقه
بخش هفدهم
25 دقیقه
بخش هجدهم
18 دقیقه
بخش نوزدهم
6 دقیقه
بخش بیستم
10 دقیقه
بخش بیست‌ویکم
9 دقیقه
بخش بیست‌ودوم
7 دقیقه
بخش بیست‌وسوم
8 دقیقه
بخش بیست‌وچهارم
7 دقیقه
بخش بیست‌وپنجم
14 دقیقه
بخش بیست‌وششم
11 دقیقه
بخش بیست‌وهفتم
17 دقیقه
بخش بیست‌وهشتم
12 دقیقه
بخش بیست‌ونهم
10 دقیقه
بخش سی‌ام
10 دقیقه
بخش سی‌ویکم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی رگ و ریشه
نویسنده
مترجممحمدرضا شکاری
راویایمان رئیسی
ناشر چاپیانتشارات اسم
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۳۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی رگ و ریشه

Lilith
۱۴۰۲/۴/۱۶
فانته بی پروا و جسورانه خانواده، مذهب و خشونت و مرگ را مورد کنکاش قرار داده. برگردان بسیار روان. یکی از بهترینهای ادبیات امریکا که خوانش دقیق و با احساس آن باعث میشود فضای سیال داستان را حاکم بر قلب و روحت بیابی.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی رگ و ریشه

برای دریافت کتاب صوتی رگ و ریشه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.