معرفی و دانلود کتاب صوفیان و بوداییان: سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی

عکس جلد کتاب صوفیان و بوداییان: سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوفیان و بوداییان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوفیان و بوداییان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوفیان و بوداییان: سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی

کتاب صوفیان و بوداییان نوشته‌ی محمدرضا عدلی است که با تکیه بر اسناد و رساله‌های به‌جامانده از راهبان بودایی و مشایخ صوفیه، ابعاد جدیدی از شباهت‌های میان رهبانیت بودایی و تصوف اسلامی را می‌نمایاند و با رویکردی پدیدارشناختی، مفاهیم مشابه این دو آیین را بررسی می‌کند. سپس با توجه به جنبه‌های آیینی و ظاهری، زندگی اجتماعی و فردی صوفیان و بوداییان را با هم در بوته‌ی مقایسه می‌گذارد.

درباره‌ی کتاب صوفیان و بوداییان

ساختار اجتماعی ویژه‌ای در دل سنت‌های دینی اقوام گوناگون شکل گرفته است که با نام کلی طریقه‌های رهبانی تبیین می‌شود. این طریقه‌ها اغلب با یکدیگر ویژگی‌ها و مفاهیم مشترکی مانند گرایش به زهد و تفکر در حقیقت هستی داشته‌اند که یافتن این ریشه‌های مشترک نیازمند پژوهشی تطبیقی و دقیق در میان آداب و سنن آیین‌های رهبانی در فرهنگ‌های مختلف است.

در همین راستا محمدرضا عدلی کتاب صوفیان و بوداییان را به دنبال پژوهش‌های بسیار در میان متون و آثار راهبان بودایی و مشایخ صوفیه، به عنوان رساله‌ی دکترای خود به رشته‌ی تحریر درآورده که در زمره‌ی رساله‌های منتخب جایزه‌ی دکتر مجتبایی (جایزه‌ای که به بهترین رساله‌ها و پایان‌نامه‌های رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی، ادیان و عرفان اهدا می‌شود) نیز قرار گرفته است. نخست، این کتاب با رویکردی پدیدارشناسانه مفاهیم مشابه صوفیان و بوداییان را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس به جنبه‌های ظاهری و آیینی این دو جریان نگاهی می‌اندازد. همینطور زندگی اجتماعی و فردی، از جمله مناسک معیشت، خلوت، تشرف و ... را در این دو آیین را با هم مقایسه می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب صوفیان و بوداییان

کتاب صوفیان و بوداییان در چهار فصل تدوین شده است. نویسنده در فصل اول رهبانیت را تعریف می‌کند، ویژگی‌های مشترک طریقه‌های رهبانی را برمی‌شمارد و همچنین رهبانیت را در سنت‌های هندویی، مانوی، مسیحی، یهودی و ...مورد مطالعه قرار می‌دهد. فصل دوم از شکل‌گیری آداب اولین گروه‌های راهبان بودایی آغاز شده و با توجه به متون قانونی بودایی، منظور از رهبانیت بودایی را به طور کامل بررسی می‌شود. نویسنده در فصل سوم نیز پیدایش اولین خانقاه‌ها، اولین گروه‌ها و طریقه‌های صوفیان را مطرح می‌کند.

سرانجام موضوع کتاب در فصل به عناصر و مفاهیم مشترک میان تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی می‌رسد و این دو جریان را در چهارچوبی معین مورد قیاس و تطبیق قرار می‌دهد. نویسنده برای تعیین این چهارچوب، محدوده‌ی زمانی مشخصی را در نظر می‌گیرد. در مورد سنت‌های بودایی به دوره‌ی اولیه‌ی آن، یعنی مکتبی که «نِهرَواده» نام دارد و در رابطه با طریقه‌ی صوفیه نیز به دوره‌های نخستین این آداب، یعنی تا آغاز عصر مغول، رجوع می‌کند.

کتاب صوفیان و بوداییان توسط نشر هرمس به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب صوفیان و بوداییان برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و پژوهشگران تاریخ ادیان و علاقه‌مندان به مکاتب و سنت‌های عرفانی در ادیان اسلامی و بودایی از مطالعه‌ی این کتاب لذت وافری می‌برند.

در بخشی از کتاب صوفیان و بوداییان: سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی می‌خوانیم

بودا اگرچه تمام قراردادهای اجتماعی آن زمان را به چالش می‌کشید و سلسله‌مراتب موجود در نظام طبقاتی برهمنی را بی‌اعتبار می‌دانست، اما هرگز مرتبه‌بندی بر اساس سن و جنسیت را رد نکرد. البته در اینجا نیز همه‌ی افراد برای رسیدن به نیبّانه بخت و اقبالی برابر دارند. مثلاً گفته می‌شود که حتی برای یک مبتدی این احتمال وجود دارد که در سن هفت‌سالگی، یعنی در بد ورودش به سنگهه، به نیبانه بپیوندد. همچنین در متون بودایی از راهبه‌های بسیاری یاد شده است که به این مقام دست یافتند و این باور که هیچ زنی نمی‌تواند به مقام بودهی برسد، در هیچ منبعی ذکر نشده است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: رهبانیت یا سلوک صوفیانه
فصل 2: رهبانیت بودایی
فصل 3: خانقاه و طریقت در تصوف اسلامی
فصل 4: رهبانیت بودایی و تصوف اسلامی
فرهنگ اصطلاحات بودایی
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صوفیان و بوداییان: سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات416
زبانفارسی
شابک978-964-363-868-9
موضوع کتابکتاب‌های ادیان، کتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوفیان و بوداییان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوفیان و بوداییان

برای دریافت کتاب صوفیان و بوداییان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.