معرفی و دانلود کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید: هنر دگرگون کردن رنج‌ها

عکس جلد کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید: هنر دگرگون کردن رنج‌ها
قیمت:
۳۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید: هنر دگرگون کردن رنج‌ها

تیک نات هان در کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید به این نکته اشاره می‌کند که راز خوشبختی در این است که رنج را بپذیریم و از آن فرار نکنیم. تمرین‌های الهام‌بخش این کتاب ما را در یافتن شادی واقعی یاری می‌کنند. نویسنده‌ از مدیتیشن، آموزه‌های بودا و مکتب ذن استفاده می‌کند تا مفهوم خوشبختی اصیل و حقیقی را بهتر درک کنیم.

درباره‌ی کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید

رنج و شادی از مفاهیمی هستند که در فرهنگ شرق به آن‌ها توجه بسیاری می‌شود و در آثار شاعران فارسی نیز به مقدار قابل توجهی به آن‌ها پرداخته شده. احتمالاً با دیدن عنوان کتاب به یاد مثل معروف «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود» افتاده‌اید. با جست‌وجوی کلمات رنج و گنج در اینترنت، به امثال و اشعار بیشتر دیگری نیز برمی‌خورید؛ مانند «گنج و مار و گل و خار و غم و شادی به همند»، «گنج خواهی در طلب، رنجی ببر» یا «تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی». اما چرا نویسندگان و شاعران چنین تفکری دارند؟ آیا زندگی بدون رنج امکان‌پذیر نیست؟

همه‌ی ما فکر می‌کنیم رهایی از رنج‌ها ما را به خوشبختی می‌رساند. تصورمان این است که در زندگی بدون رنج می‌توانیم شاد و خوشحال باشیم و بدون هیچ مشکلی زندگی کنیم. اما فیلسوفان و روان‌شناسان بسیاری این موضوع را بررسی کرده‌اند که زندگی معنادار فقط با رنج امکان‌پذیر است. تیک نات هان (Thich Nhat Hanh) نیز در کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید (No Mud, No Lotus)، قصد دارد ما را با مفهوم رنج و کنار آمدن با آن آشنا کند.

هر چیزی در دنیا با متضادش تعریف می‌شود؛ جنگ و صلح، غم و شادی، گرسنگی و سیری، بیماری و سلامتی. اگر هر کدام از این‌ها در دنیا نباشند، دیگری نیز معنایی نخواهد داشت. اما چگونه باید با رنج‌ها کنار آمد؟ چگونه می‌توانیم رنج را به گنج تبدیل کنیم؟ تیک نات هان اعتقاد دارد که راز خوشبختی در این است که رنج را بپذیریم و با آن کنار بیایم و از آن فرار نکنیم. با تمرین‌ها و نکات کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید، نحوه‌ی پذیرش رنج را خواهید آموخت.

هنگامی که جایی از بدنمان درد می‌کند چه کار می‌کنیم؟ بعد از این‌که ذهنمان پر از افکار منفی می‌شود، به سراغ چه چیزی می‌رویم؟ عموما سعی می‌کنیم درد روحی و جسمی خود را به هر طریقی نادیده بگیریم. آشپزی می‌کنیم و یا به تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌نشینیم، در شبکه‌های اجتماعی مشغول می‌شویم و ... و به این ترتیب به هر چیزی چنگ می‌زنیم که درد و مشکلات خودمان را کاهش دهیم و برای ساعاتی آن را فراموش کنیم. تیک نات هان می‌گوید تا وقتی که نتوانید با رنج خود مواجه شوید، به شادی و خوشبختی نمی‌رسید. ذهن‌آگاهی همان حلقه‌ی مفقوده‌ای است که در کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید آن را پیدا می‌کنید. تمرین‌های سکوت، تنفس آگاهانه و تمرکز عمیق به‌آرامی شما را به خوشبختی می‌رساند.

تیک نات هان که راهبی بودایی است، در این کتاب بسیاری از آموزه‌های بودا را آموزش می‌دهد. مثلاً اگر تیری به ما اصابت کند، احساس درد می‌کنیم. اما واکنش ما به همین اتفاق، تیر دومی می‌شود که درد تیر اول را بیشتر می‌کند. وقتی خودمان را در ترس، خشم و ناامیدی غرق می‌کنیم، درد هم بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود. با ذهن‌آگاهی و آموزه‌های تیک نات هان در کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید، می‌توان جلوی تیر دوم را گرفت! مانند حیوانات زخمی که در هنگام تیر خوردن فقط در جایی ساکت دراز می‌کشند و هیچ کاری نمی‌کنند. این روش، درست برعکس عادت ماست که بعد از احساس درد، به‌دنبال راه تسکین آن می‌گردیم.

یکی دیگر از آموزه‌های تیک نات هان که الهام گرفته از داستان‌های بوداست، تمثیل «گاو» است. بودا و شاگردانش با کشاورزی برخورد می‌کنند که گاوهای خود را گم کرده و به همین دلیل می‌خواهد خود را بکشد. بودا با لبخند به شاگردانش می‌گوید که ما خوش‌شانس هستیم؛ زیرا هیچ گاوی نداریم که آن را گم کنیم. گاو هر آن چیزی است که فکر می‌کنیم برای خوشبختی شما ضروری است و بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم: شغلی خاص، پول، خانه و حتی یک عشق دروغین. ولی با رسیدن به آن، باز هم فکر می‌کنیم که خوشحال نیستیم. رها کردن، تنفس آگاهانه، مدیتیشن و... مواردی هستند که مما را به خودآگاهی می‌رسانند.

اگر می‌خواهید بیشتر با درس‌های خوشبختی تیک نات هان آشنا شوید، کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید را با صدای وحید مرتضوی کیاسری بشنوید. این اثر به همت انتشارات شادن پژواک و با ترجمه‌ی ثریا چاوشی منتشر شده است.

کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مفاهیمی مانند ذهن‌آگاهی، مدیتیشن، تنفس درست و آموزه‌های مکتب ذن علاقه دارید، کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید را بشنوید. همچنین همه‌ی کسانی که در جست‌وجوی شادی و خوشحالی هستند، می‌توانند به این کتاب گوش بسپارند.

در بخشی از کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید: هنر دگرگون کردن رنج‌ها می‌شنویم

اولین قدم در هنر دگرگون کردن رنج‌ها اینه که با رنج‌هامون روبه‌رو بشیم و اون‌ها رو بشناسیم. در ذهن خیلی از ما به‌طور شبانه‌روز، گفت‌وگویی درونی جریان داره. مدام گذشته رو دوباره زنده می‌کنیم و نگران آینده هستیم. حتی لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم که نفسی تازه کنیم و متوجه بشیم که در حال رنج کشیدنیم. تااینکه ناگهان به‌طور غیرمنتظره‌ای رنج‌ها بر ما غلبه می‌کنن و ما رو از پا درمیارن. تفکر، ادراک و نگرانی‌هامون تمام فضای ذهنمون رو اشغال می‌کنن و ما رو از ارتباط لحظه‌به‌لحظه با اونچه در حال رخ دادنه، بازمی‌دارن.

بودا می‌گفت که هیچ چیزی بدون غذا نمی‌تونه زنده بمونه. این حقیقت، نه‌تنها برای حیات جسمانی موجودات زنده، بلکه برای حالات ذهنی هم صادقه. عشق برای زنده موندن نیاز به پرورش و تغذیه و آبیاری داره و دلیل دوام و زنده موندن رنج‌هامون هم همینه که ما اون‌ها رو پرورش می‌دیم و تغذیه می‌کنیم. ما همانند حیوانات که غذاشون رو نشخوار می‌کنن، رنج‌ها، حسرت و غم‌هامون رو نشخوار می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
21 دقیقه
شناسنامه - فصل اول: هنر دگرگون کردن رنج‌ها
19 دقیقه
فصل دوم: سلام کردن به رنج‌ها
24 دقیقه
فصل سوم: عمیق نگریستن به رنج‌ها
16 دقیقه
فصل چهارم: آسودگی
33 دقیقه
فصل پنجم: پنج روش برای پرورش شادی
18 دقیقه
فصل ششم: شادی، مسئله‌ای شخصی نیست
19 دقیقه
فصل هفتم: تمرین‌هایی برای شادی - قسمت اول
22 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت دوم
3 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت سوم
2 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت چهارم
26 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت پنجم
4 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت ششم
8 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت هفتم
9 دقیقه
تمرین‌هایی برای شادی - قسمت هشتم
2 دقیقه
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید: هنر دگرگون کردن رنج‌ها
نویسنده
مترجمثریا چاوشی
راویوحید مرتضوی کیاسری
ناشر صوتی شادن پژواک
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۴۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی سلامت، بهداشت و تغذیه، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید

Hoori
۱۴۰۲/۶/۴
کتابی پرمحتوی، آموزنده و بسیار عالی در مورد رفتار با رنج هابا خوانش بسیار عالی، هنرمندانه و حرفه ایِ جناب آقای وحید مرتضوی کیاسری عزیز که به قدری روی متن کتاب مسلط هستند و به قدری روان و صمیمانه کتاب رو می‌خونند که گویی خود نویسنده داره در مورد کتابش توضیح و البته، آموزش میده 🌹کتاب، حرفی برای گفتن داره. دارای مطالب جدید و جالبی در برخورد با دردها، رنج‌ها و ناراحتی‌های خود و حتی عزیزانمان هست و در مورد تنفس آگاهانه و ذهن آگاهی هم اشاراتی داره و همچنین تمرین‌هایی برای پذیرش رنجها و کمرنگ کردن و از بین بردنشون و تمرینهایی برای شاد زیستن در لحظه. این مطلب که باید رنج هامون رو شناسایی کنیم و از حضورشون آگاه باشیم و بهشون لبخند بزنیم و درآغوششون بگیریم خیلی حالمو خوب کرد و برام حس جدیدی داشت. وقتی به رنج توجه کرده و از حضورش آگاه باشیم، بطور طبیعی از نفوذ ناپذیریش کم میشه و بیشتر میتونیم روی اون کار کنیم. رنج‌ها میخوان توجه ما رو به خودشون جلب کنند و چیزی برای گفتن دارند. با کمک این کتاب، میتونیم ریشه‌ی این رنج رو شناسایی کنیم و برخورد درست و بجایی انجام بدیم و لازمه‌اش اینه که فقط گوش نکنیم بلکه سعی کنیم حتما تمارینش رو انجام بدیم تا موفق به از بین بردن شدت رنج‌ها و ناراحتی‌ها بشیم. و در آخر، آرزوی من برای شمایی که این پیام رو میخونی، یه زندگی پر از آرامش، با لحظاتی سرشار از آگاهی و محبت و شادیه
پریوش بهمنی
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
بسیا متشکرم من از این کتاب خوشم اومده همیشه از آموزه‌های جدید استقبال میکنم و این کتاب عالیه
M hej
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
عالی بود. مفید و اگاهی دهنده بود
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید

برای دریافت کتاب صوتی بدون گل، نیلوفر نمی‌روید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.